Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zwitsers baanplan 6.5x3.5m

Gestart door hermlock donderdag 06 september 2012, 06:16:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zwitsers baanplan 6.5x3.5m
Dit is mijn baanplan voor mijn Zwitzerse baan. Het thema is helper operaties op de helling naar de tunnel onder de pas met een klein locdepot onder aan de helling. De baan is enkelspoor, zoals de Gotthard lijn ook begonnen is, maar er wordt hard gewerkt aan dubbelspoor (wat extra lokaal vervoer met zich meebrengt). Ik modelleer geen specifieke locatie, maar heb gebruik gemaakt van de ligging van de keertunnels bij Wassen (nord-rampe), met de namen van keertunnels op de sud-rampe (traject Erstfeld, Goschenen zonder tussen-stations)
Vanuit schaduwstation zuid komen de treinen aan op het locdepot Bellonzona, dat onderaan de helling naar de (Gotthard) tunnel ligt. In Belinzona wordt van loc gewisseld, voorspan locomotieven aangekopped en locale goederentreinen samengesteld. Ook zijn er industrieen die het werk aan de uitbreidig naar dubbelspoor ondersteunen.
Van Bellinzona gaat het met 2.5% omhoog naar de keertunnels bij Biasca en Dazio Grande waar treinen elkaar kunnen ontmoeten of in kunnen halen (ik ben van mening dat dit de exploitatie veel interessanter maakt dan het geval is bij dubbelspoor). Van de blokpost Dazio Grande steigen we verder tot het station Airolo (gebaseerd op BLS station Goppenstein) vlak voor de ingang van de (Gotthard) tunnel. via een helix (R4) dalen we naar schaduwstaton noord.

Ik gebruik K rails en flextrack. Programma is XtrackCAD.

Groeten Herman
Re: Zwitsers baanplan 6.5x3.5m
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zwitsers baanplan 6.5x3.5m
Dag Herman,

dat ziet er goed uit!
mooi programma, is lekker gedetailleerd voor o.a. de gebruiksruimte.
Is dat gratis te downloaden?

Verder een lekker speels ontwerp, niet zo strak recht toe recht aan...
Genoeg verkeer mogelijk.

hoe zit het met eventuele schaduwstations?

gr simon
Re: Zwitsers baanplan 6.5x3.5m
Herman,

Leuk plan, lijkt goed over nagedacht.
Een paar vragen/opmerkingen:
- Airolo lijkt zich fysiek boven Bellinzona te bevinden. Hoe ga je dat doen?
- Verder zijn de opstel mogelijkheden voor de voorspan / duwloc die, neem ik aan, hier weer af/aangekoppeld worden, erg beperkt.

Ik ben benieuwd naar een 3d overzicht van de niveaus. En natuurlijk naar de vervolg stappen.
Re: Zwitsers baanplan 6.5x3.5m
Hallo Simon,

Bedankt voor je reactie. XtackCad is gratis te downloaden. Het heeft geen 3D mogelijkheid. Ik heb (denk ik) alle railsoftware geprobeerd en niet onder de indruk geraakt! XtrackCAD is ook niet erg gebruikersvriendelijk, maar het is tenminste gratis.
Ik gebruik op mijn werk Solidworks en CoCreate (voorheen ook AutoCAD en Inventor) en ben denk ik verwend geraakt. "For the record": Solidworks is veel stabieler dan Inventor, maar beide programma's zijn veel beter (intuitiever) dan CoCreate. AutoCAD is 2D teken software en IMHO, (in my honest opinion) niet erg gebruikers vriendelijk.
Ik heb de positie van de niveaus niet goed aangegeven
niveau 0      Schaduwstation (staging) North
niveau 1      Bellinzona en schaduwstation (staging) South  (hoogte van mijn bureau)
niveau 2      Dazio Grande, klimmend van niveau 1 naar 3
niveau 3      Airolo (op ooghoogte)

Cheers,

Herman
Re: Zwitsers baanplan 6.5x3.5m
Hallo Arjan,

Dank je wel voor je reactie. Ik ben er inderdaad al een tijd mee bezig. Heel langzaam is het vaste vormen aan het aannemen. Ik ben nog niet helemaal tevreden met de schaduwstations, railplan voor Bellizona en orientatie van Airolo.
Airolo ligt inderdaad boven Bellinzola.... In de VS zijn dubbeldekkers niet ongewoon. Mijn plan is een variatie op het "helix langs de wand" ontwerp, zie de baan als een hele grote helix met maar een spiraal  :help: (turn). De palen die de bovenverdieping boven houden ga ik gebruiken om Airolo als een shelf-layout op te hangen, te bezien vanuit de rest van de kamer. Alleen vanuit de rest van kamer zal het dus een dubbeldekker zijn, vanuit het midden van de de baan zie je Airolo niet.
Misschien keer ik dit nog wel om, met Airolo aan de binnenkant. De oversteek van Dazio Grande naar Airolo is een tunnel op (mijn) ooghoogte (1m80), een zgn "duckunder". Om met de trein in Airolo mee te reizen moet ik daar dus elke keer onderdoor. Aan de andere kant ziet het er van de kamer wel wat leuker uit als Airolo naar buiten wijst.
Ik was van plan om alleen maar met loks in voorspan te rijden (vandaar de weinig mogelijkheden), ben een beetje huiverig dat je met een duwtrein de wagens uit de bocht duwt. Misschien is dit met digitaal rijden heel makkelijk te realizeren? Verder weet ik nog niet genoeg over het grootbedrijf, voorspan, duwlok, tussenlok in Epoche II, III etc.

Cheers

Herman
Re: Zwitsers baanplan 6.5x3.5m
Herman,

Klinkt goed. Een kamer die helemaal vol is met treinen en vanuit iedere hoek en hoogte een ander perspectief biedt.

Ik rij op mijn baan wel met duwtreinen. Weliswaar met maximaal 4 wagons. Ik kan niet met langere treinen dan ±1.30 rijden. Dat levert geen enkel probleem op. Als ik al ontsporingen met die treinen heb dan ik het vaker in getrokken dan geduwde toestand.
In digitaal bedrijf is dit heel gemakkelijk te realiseren. In mijn geval kan het station aan twee zijde verlaten worden. Wanneer het vertrektijd is, bepaalt de kant die vrij is de richting. Een duw/trek trein kan het station dus naar dezelfde richting verlaten als waarvan ie binnenkwam. In een kopstation zou dat dus altijd zo werken. Fluitje van een cent.
Een extra voorspan of duw loc is in digitaal ook goed te doen. Voorwaarde is dat de locs goed geijkt zijn. Je kunt ze dan in tractie laten rijden. Hierbij maakt het dan niet uit of de locs bij elkaar staan of dat er een rij wagons tussen zit. Wat wel uitmaakt is dat de locs qua snelheids curve  redelijk bij elkaar in de buurt zitten en dus in alle fases dezelfde snelheid kunnen rijden. Ik heb eens twee locs in tractie gezet die dat duidelijk niet hadden. Toe was goed te zien dat ze voortduren met elkaar "in gevecht" waren. Daar wil je dan geen rij wagons tussen hebben, tenzij het alleen rechtuit gaat. Proberen dus.

Ik blijf je volgen.
Re: Zwitsers baanplan 6.5x3.5m
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Zwitsers baanplan 6.5x3.5m
Benieuwd hoe dit verder gaat, ziet er goed uit. Bewuste keuze om de travi, prato tunnels niet als spiraaltunnel te maken?

Ben zelf ook bezig met de zuidhelling van de Gotthard. Wil eigenlijk het hele traject van Erstfeld naar Bellinzona aanleggen maar daar op dit moment geen ruimte voor.