Hallo Arjan,
Dank je wel voor je reactie. Ik ben er inderdaad al een tijd mee bezig. Heel langzaam is het vaste vormen aan het aannemen. Ik ben nog niet helemaal tevreden met de schaduwstations, railplan voor Bellizona en orientatie van Airolo.
Airolo ligt inderdaad boven Bellinzola.... In de VS zijn dubbeldekkers niet ongewoon. Mijn plan is een variatie op het "helix langs de wand" ontwerp, zie de baan als een hele grote helix met maar een spiraal
(turn). De palen die de bovenverdieping boven houden ga ik gebruiken om Airolo als een shelf-layout op te hangen, te bezien vanuit de rest van de kamer. Alleen vanuit de rest van kamer zal het dus een dubbeldekker zijn, vanuit het midden van de de baan zie je Airolo niet.
Misschien keer ik dit nog wel om, met Airolo aan de binnenkant. De oversteek van Dazio Grande naar Airolo is een tunnel op (mijn) ooghoogte (1m80), een zgn "duckunder". Om met de trein in Airolo mee te reizen moet ik daar dus elke keer onderdoor. Aan de andere kant ziet het er van de kamer wel wat leuker uit als Airolo naar buiten wijst.
Ik was van plan om alleen maar met loks in voorspan te rijden (vandaar de weinig mogelijkheden), ben een beetje huiverig dat je met een duwtrein de wagens uit de bocht duwt. Misschien is dit met digitaal rijden heel makkelijk te realizeren? Verder weet ik nog niet genoeg over het grootbedrijf, voorspan, duwlok, tussenlok in Epoche II, III etc.
Cheers
Herman