Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 1211 loopt zwaar

Gestart door asconahobbyist woensdag 05 september 2012, 13:19:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 1211 loopt zwaar
Mijn Marklin 1211 (de nieuwe versie uit 2006) heeft vanaf dat ik m heb in de vitrine gestaan,alleen in het begin een rondje gereden om te kijken of ie  t doet.
Nu heb ik even tijdelijk een ovaaltje liggen en ben ik eens wat materieel aan het testen.
De 1211 liep erg stroef,ik heb m dan ook gesmeerd,op de juiste punten (asje van t anker,asjes,tandwieltjes) maar hij loopt nog steeds niet goed,maakt veel herrie,loopt ook niet hard,hoor ook in volle vaart iets heel hoog piepen af en toe,en uitlopen doet ie ook niet.
Ik heb tevens een ACTS versie in bezit,die is een jaar of 2 oud (heeft ook witte frontlichten ipv geel) en die loopt wel zoals het hoort.
Iemand suggesties? ben ik iets vergeten te smeren?
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Hallo,

Als jijzelf lange tijd hebt stilgezeten valt het ook niet mee om meteen weer op volle kracht te gaan lopen.

Ik zou eerst maar eens zo'n loc minstens een half uur achter elkaar in één richting laten rijden en dan ook nog eens een half uur de andere kant op. Als het dan nog naar je gevoel te langzaam gaat dan de loc maar eens open maken, en de motor goed schoonmaken, met name de lagers van het anker en de raakvlakken met de koolborstels. Neem ook een oud penseeltje en "wriemel" daarmee tussen de wielen en de assen om hard gworden olie- en vuilresten te verwijderen. Zet eventueel nieuwe koolborstels in nadat je eerst met datzelfde penseeltje de koolborstelkanalen hebt schoon "gewriemeld".

Overigens: kan dat langzaam rijden als oorzaak hebben dat - als die erin zit - de decoder niet naar jouw smaak is geprogrammeerd?

We horen nog wel!

Gegroet,

Rob

P.S. Ken jij het gezegde "rust roest"? :P
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
De lok uit de 3712x serie staan er niet om bekend dat ze stil zijn.
Ik heb de 1215 en die produceert ook behoorlijk veel lawaai, ondanks enkele maatregelen.

Wat betreft het uitlopen; Heb je de optrek/afrem vertaging niet per ongeluk uit staan (F4= driehoek met streep er doorheen)?
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Het laten rijden met een vieze motor is overigens niet wenselijk voor je decoder. Dus je zou beter eerst het motortje open kunnen schroeven voordat je de loc een half uur laat rijden!

Mvg,

Mathijs
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Mathijs,

Hoe kan de motor van een lok vies worden van in de vitrine staan?
Citaat van: asconahobbyist op woensdag 05 september 2012, 13:19:43
Mijn Marklin 1211 (de nieuwe versie uit 2006) heeft vanaf dat ik m heb in de vitrine gestaan,alleen in het begin een rondje gereden om te kijken of ie  t doet.
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Nog even ter info,ik heb m analoog laten rijden.
Ik durf hem eigenlijk niet veel meer te laten rijden, ben bang dat er wat stuk gaat,ook omdat je m hoort piepen en hij dus echt nul uitloop heeft,trafo dicht is dus ook echt meteen stilstaan.
Mn ACTS versie loopt veel mooier,rustiger en sneller,en loopt ook een flink stuk uit,vandaar........
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Lange trein
gast

Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Goedemorgen,
Zo te lezen is er toch iets dat remt, knelt, wringt,... binnen de aandrijving.
Stapsgewijs elimineren vanaf motor tot aan de wielen of omgekeerd: motorschild ietsje losser zetten en kijken wat ie doet. Is het dat niet, anker eruit wegens mogelijk fabricagefout. Zit er verharde olie of verhard vet om de lagers. En zo verder tot je elk bewegend onderdeel van de aandrijving geïnspecteerd heb.
Als ie zo moeilijk loopt vind ik het zeer gevaarlijk om hem zomaar op de sporen te zetten en een half uurtje in de ene richting te laten lopen en dan in de andere in de hoop dat ie misschien wel eens los zou komen.
Suc6 in je zoektocht.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
ik ga de hele motor uit elkaar halen om te kijken waar en waarom die stroef loopt. Ik ben inderdaad bang als ik m gewoon laat rijden dat er iets verrot draait. En garantie ziet er toch niet meer op...
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
geen gok nemen en helemaal demonteren en alles schoon maken, controleren en opnieuw oliën.

Roy
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Citaat van: asconahobbyist op donderdag 06 september 2012, 11:46:17
ik ga de hele motor uit elkaar halen om te kijken waar en waarom die stroef loopt.
Ik ben bang dat je niets zult vinden.
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Kappa,

Er komt stof in de motor, olie word hard. Er zijn genoeg dingen waardoor het motortje vuil kan worden in de vitrine.

Groet, Mathijs
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Stomtoevallig staan die 1200'en er bekend om dat ze eerder te weinig gesmeerd zijn vanaf de fabriek. Waarschijnlijk heeft ie een druppeltje olie nodig.

Verder komt er echt geen stof binnen in de loc als die in de vitrine staat. Enige wat gebeurd is dat de olie hard wordt.

Mijn vermoeden zegt, draai de schroefjes van het motorhuis een klein beetje losser. Dit kan veel uitmaken.
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Citaat van: Wijbe op donderdag 06 september 2012, 22:34:10
Waarschijnlijk heeft ie een druppeltje olie nodig. Enige wat gebeurd is dat de olie hard wordt.

Hallo,

We hebben hier wel te maken met een Märklinprodukt hoor!. Dat gaat écht niet kapot als je zo'n loc eens een beetje op z'n duvel geeft. Ik erken dat loc's in een vitrine aardig kunnen uitdrogen, en dan kan een héél klein druppeltje olie op de draaiende delen (wiel- en ankerassen) soms wonderen doen al ware het maar dat de "verharste" olieresten (zoals ze zo'n ouwe oliekoek in Duitsland omschrijven) daardoor weer wat soepeler worden. Maar de boel grondig schoonmaken is altijd het beste. Je zult dan eens zien hoevel stof vermengd met olieresten te voorschijn komt. Bijna altijd is sprake van veel te veel oud vet.

Gegroet,

Rob
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Citaat van: asconahobbyist op woensdag 05 september 2012, 13:19:43

De 1211 liep erg stroef loopt nog steeds niet goed,

Hallo asconahobbyist (hebben je ouders jou met die naam aangegeven bij de burgerlijke stand?),

En hoe gaat het nu met de loc?

Gegroet,

Rob
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
dat is zijn achternaam. zijn voornaam is opel..... >:-D
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Hoi,rob,ik ben er nog niet aan toegekomen,maar vandeweek ga ik er even mee aan de gang.
Inderdaad kan ik ook wel eens proberen om het schild iets te lossen.
Mijn nick komt door mijn andere afwijking,maar dat had je waarschijnlijk al begrepen :D
Mijn naam is Patrick,sorry als het onbeleefd overkomt als ik mn naam niet vermeld.
Dit is dus mijn afwijking (en trots)

Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Citaat van: Wijbe op donderdag 06 september 2012, 22:34:10
Stomtoevallig staan die 1200'en er bekend om dat ze eerder te weinig gesmeerd zijn vanaf de fabriek. Waarschijnlijk heeft ie een druppeltje olie nodig.
Klopt, mijn  1215 was ook kurkdroog.
Let vooral op de tandwielen achter het kunststof plaatje, die zijn ook vaak niet van olie voorzien, af fabriek.

Citaat van: mathii72409 op donderdag 06 september 2012, 22:30:03
Er komt stof in de motor, olie word hard. Er zijn genoeg dingen waardoor het motortje vuil kan worden in de vitrine.
Vreemde vitrine heb jij.
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
Citaat van: asconahobbyist op maandag 10 september 2012, 21:25:49
Hoi,rob,ik ben er nog niet aan toegekomen,maar vandeweek ga ik er even mee aan de gang.

Dag Patrick,

Ik zal graag over je ervaringen vernemen bij het weer goed rijdbaar maken van je loc.

Gegroet,

Rob
Re: Marklin 1211 loopt zwaar
het heeft even geduurd maar ben weer bezig geweest met de loc.
Uiteindelijk heb ik het motorschild en het anker gedemonteerd,en de tandwielkast van binnenuit gesmeerd,dat was de oplossing.
Nu rijdt ie zoals een marklin 1200 behoort te rijden.
Iedereen bedankt voor de hulp! :thumbup: