Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

3329 ombouwen naar hoogvermogen

Gestart door HdW dinsdag 04 september 2012, 22:15:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3329 ombouwen naar hoogvermogen
Geacht forum,

Ik ben vanavond heel ambitieus begonnen om een 3329 om te bouwen, maar liep tegen het volgende probleem op: Het motorschild zit verborgen achter de blinde as en achter die blinde as zit weer een nokje, dat het uitnemen van het motorschild blokkeert. De blinde as kan ik verwijderen (moet wel even het juiste sleuteltje kopen om de drijfstang los te maken), maar is dat nokje los te maken? (het zou wel moeten, want die motor is er ooit in gezet...)

Iemand een idee/suggestie?

HdW
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Maak eens een ( duidelijke) foto' (s) van de situatie, zegt meer als een heel verhaal schrijven,

Op mijn tekening is het moeilijk te zien wat je wil/bedoeld,

Gr, jan
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Goedenavond,

Ik heb een foto toegevoegd. Ik hoop dat dit boekdelen spreekt....

HdW
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Wat als je de omcirkelde schroeven verwijderd ?
Verder zie ik geen hindernissen op deze foto,

Gr, Jan
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Kijk eens hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35658.msg643556#msg643556

Drijfstang los schroeven en dan het plastic imitatiegevalletje recht naar je toe trekken. Komt gemakkelijk los.
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Bedankt voor de link. Ik was al bang dat ik vroeg naar een bekende weg. Met de zoekfunctie binnen 3railforum kwam ik echter niet op dit topic uit (er zijn ook nogal wat varianten van deze loc door M uitgebracht....).
Ik ga eerst de drijfstang maar eens lospeuteren (dat ik voor het verwijderen van het motorschild de boel moest losschroeven had ik al eerder begrepen)
Ik ga trouwens de ESU Lokpilot monteren. Daar heb ik bij andere locs goede ervaringen mee.

Als-ie rondzoeft meld ik me weer!

HdW
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Het heeft geen zin om de drijfstangen los te halen.
De kunststof kast immitatie die om de blindas zit, zit in een soort vork geschoven die aan het frame vast zit en die blijft in de weg zitten.
Je moet gewoon de draden lossolderen en de schroeven verwijderen.
Pas dan kun je het motorschild iets naar voren halen, zodat de ankeras uit het schild komt en dan het schild omhoog trekken.

PS: Haal eerst de koolborstels eruit, dan schiet de ankeras makkelijker uit het schild.
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Heb de loc inmiddels geheel omgebouwd. (Permanent magneet; ander anker; ander motorschild; lokpilot V4.0 aangesloten). De drijfstang hoefde inderdaad niet los....
De loc loopt inmiddels goed; wél moet ik de diverse CV's nog even bijstellen: Hij gaat nu fluitend een TGV voorbij.
Nog een andere vraag:
Om het geknipper van de lampjes te voorkomen heb ik de lampjes verbonden met de "Aux-uitgangen". Ik krijg ze echter nog niet aan het branden. Nu las ik ergens in de instructies dat die Aux-functie niet werkt in combinatie met het Motorola-protocol van Märklin.

Wat nu?

HdW
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
De verlichting sluit je (zonder geknipper) normaal aan op de witte (voorkant lok) en gele (achterkant lok) draad.
De gezamelijke plus draad is hierbij de blauwe.
Als de lampjes of Leds knipperen dan heb je niet deze blauwe draad gebruikt maar het chassis van de lok.
Dit chassis ligt aan een van de twee ingangsdraden van de decoder (beter gezegd de zwarte).
Je laat dan de verlichting branden op de helft van het voedingssignaal.

Je moet die verbinding met het chassis echt los halen en later aan de blauwe draad leggen want alle andere aansluitingen zullen net zo hard knipperen als de ene.

Aux kan je wel voor de verlichting gebruiken maar de reden die jij noemt klopt niet, is dus zinloos.

Ik teken effe een schemaatje.....
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
p.s. als je de lampjes aansluit tussen b.v. de groene en paarse draad dan zullen ze niet werken.
zou ook betekenen dat je twee uitgangen op maar een lampje wil aansluiten en dat werkt niet.
ik zit hier namelijk te bedenken wat er allemaal fout kan zijn......

alle verbruikers (behalve de motor) sluit je aan tussen de blauwe draad (de PLUS) en de betreffende andere draad (wit, geel, groen, paars).

nogmaals een korte opmerking: de blauwe draad is de PLUS - dit gaat nou iedere keer fout omdat de blauwe draad retour genoemd wordt in het ESU-boekje.
bij lampjes niet van belang maar wel bij Leds !

succes verder en bij twijfel altijd vragen !
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Citaat van: HdW op zondag 09 september 2012, 21:20:36
Om het geknipper van de lampjes te voorkomen heb ik de lampjes verbonden met de "Aux-uitgangen". Ik krijg ze echter nog niet aan het branden. Nu las ik ergens in de instructies dat die Aux-functie niet werkt in combinatie met het Motorola-protocol van Märklin.
Henk, Hans, Harry of Hendrik (een voornaam praat wat makkelijker),

Als je de verlichting op een AUX wil aansluiten, moet je de AUX poorten zo programmeren dat ze of rijrichtingsafhankelijk geschakeld worden of via een functieknop.
Heb je een centrale waarmee je CV's kunt programmeren.

Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Ad,

Met Hans zat je helemaal goed. Als ik kijk naar de reactie van Huub moet ik de witte en gele draad aan de beide lampen solderen en de blauwe als retourdraad gebruiken. Mee eens? Ik kan overigens programmeren met een MS of de 6021.

Hans
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Citaat van: HdW op maandag 10 september 2012, 22:41:21
Ad,

Met Hans zat je helemaal goed. Als ik kijk naar de reactie van Huub moet ik de witte en gele draad aan de beide lampen solderen en de blauwe als retourdraad gebruiken. Mee eens? Ik kan overigens programmeren met een MS of de 6021.

Hans
Het is helemaal correct en dan toch nog even de toevoeging:
De blauwe draad heet bij ESU retourleiding maar is in feite de PLUS !
Deze draad mag ook nergens contact maken met het chassis want dat is al elektrisch verbonden met de railstaven en dus de zwarte kabel van de decoder.

Hier een (zwaar vereenvoudigd) schema van een lopi-decoder:


Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Citaat van: HdW op maandag 10 september 2012, 22:41:21
Ad,

Met Hans zat je helemaal goed. Als ik kijk naar de reactie van Huub moet ik de witte en gele draad aan de beide lampen solderen en de blauwe als retourdraad gebruiken. Mee eens? Ik kan overigens programmeren met een MS of de 6021.

Hans
Hans,

Idd aansluiten zoals je aangeeft.
Maar met de MS of 6021 ben je heel beperkt met programmeren.
In de handleiding van de lokpilot staat welke CV's je kunt benaderen met een 6021.
Re: 3329 ombouwen naar hoogvermogen
Allen,

De draden los gesoldeerd en opnieuw aangesloten (wit, geel en blauw): de lampen branden en flikkeren niet. Volgende stap is het programmeren van de lokpilot. Ik moet zeggen dat ik de CV's, die ik wil benaderen, prima in te stellen zijn (met de MS). De loc kan (in mijn belevingswereld) perfect afgeregeld worden.

Dank.

Hans