Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin C-baan met digitale besturing

Gestart door PaulB maandag 03 september 2012, 11:36:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Oeps,

Ik lees nu je vraag pas.Was alleen naar het plaatje aan het kijken.

Je hebt per plaats waar je wil stoppen een (bi polair) relais nodig om de stroom af te schakelen. Dat kan in een sein,K48 zitten of aan een K83 zijn gemonteerd.

Als je dus 2 losse relais aan de K83 van de wissels hangt heb je aan 1 K84 genoeg. Dan kom je in totaal op 6 relais uitgangen om sporen stroomloos te zetten.Er van uitgaand dat ze allemaal dezelfde lengte krijgen.

CS gedeelte was gebaseerd op het feit dat dat lange spoor ook was om te stoppen. Blijkt nu dus doorgaand te zijn.En kan je dus gewoon vergeten.

Hoe laat het CS treinen in gewone blokken dan stoppen? Ik ken het apparaat eigenlijk niet.Ik weet wel iets van de rijstraat besturing uit een ander topic.
Robin
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Bedankt voor jouw input. Marklin CS versus blokbaan? Ah nu wordt het leuk! Daar gaat eigenlijk mijn hele topic in het begin over. Ik heb geen ervaring met geen een van de digitale methodes vandaar dat ik hier oorspronkelijk info zoek naar mensen die iets soortgelijks hebben. De response kan je wel lezen. Weinig tot niets behalve dat het wel zou moeten werken. Wat ik wel weet is dat in het CS kan je vertellen dat een rijweg bedient wordt door een decoder S88. Ze willen liever dat je de dure seinen koopt om het blokbaan concept te laten functioneren maar dat is blijkbaar niet nodig. Vandaar het concept besturing via de pc. Dat is ook een reden dat ik informatie zoek om een keuze te maken voor ik begin met aanschaf en bouwen. thx, Paul :warning:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Paul,

Je zegt wat ik al dacht.
Staat je keuze voor een centrale al vast? Dat is eigenlijk je uitgangspunt.
Daar  kies je de rest bij.

Robin
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Tsja, mijn keuze staat niet vast. Heb wel een voorkeur maar ben niet overtuigd dat Marklin CS2 alles zomaar doet als digitaal besturing. Wel eigenaardig aangezien er apps zijn om via een iphone een trein te kunnen laten rijden maar niet of nauwelijks uitleggen of zij sectierijden ondersteunen aangezien wel blokbaan rijden wel moet kunnen. Maar dat is nog niet bevestigd. Zeg, het is laat ... Thx Paul
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Ik ben dit nu al even aan het volgen, maar ik vraag me af waarom je blokbesturing wilt gebruiken. Het gaat je zeker geen realistisch rijgedrag opleveren, en je maakt het jezelf onnodig moeilijk en duur, zeker als je M componenten wilt gebruiken (ook hiervoor geld: waarom?). Lees nog eens wat draadjes hier over dig besturing en automatiseer met een centrale, computer en software, zoals 99% dat ook doet. Je minimaliseert zo het aantal dure componenten, bent heel flexibel, en je bedrading blijft relatief eenvoudig.
En oh ja, zoals al door meerdere schrijvers gezegd, begin klein!

Walter
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Walter en anderen,

Ben blij dat je reageert. Je maakt een goed punt en evenals anderen die dat ook doen merk ik juist dat ik alsmaar meer leer naarmate deze topic verschillende elementen van deze hobby behandeld.

Als niet deskundige en beginnend hobbyist merk ik dat er niet altijd een twee drie antwoorden zijn. Maar dat is niet erg. Het heeft juist het voordeel dat je ook andere gedachtes, technieken bekijkt om uiteindelijk iets te kunnen bouwen. Ik ben van mening dat wat ik uiteindelijk uitgedokterd heb een mooie baan is. Het bestaat uit allerlei leuke delen, mogelijkheden en afwisseling. Doel is hoe krijg ik dat allemaal digitaal! Om de waarheid te vertellen begin ik nu veel meer te begrijpen over aansluitingen, type decoders etc dan toen ik met deze topic begon. Als je terug leest en mijn schema?s bekijkt merk je waarschijnlijk wel dat ik hierdoor slimmer ben geworden. Zeker wat betreft railgeometrie, bochten, lengtes van een spoor, het blokbaan, contactrails, k83/k84/s88 decoders, seinen, schaduwstation.

Wat betreft het Marklin CS merk ik dat er teveel vragen onbeantwoord zijn wat het allemaal kan. Jammer, had gedacht om meer ervaring hier op het forum te vinden. Het CS zal zeker afvallen als besturing en als alternatief kijk ik bijvoorbeeld naar iTrain. Moet je dit eens bekijken toch leuk:



Als optie natuurlijk hoop ik juist dat er iemand zal gaan reageren die zegt je moet voor abc kiezen omdat .... Of bekijk deze pdf omdat hierin staat hoe ?t werkt of het anders kan. Onder andere hetzelfde voor het onderwerp realistisch rijgedrag. Hoe doe je zo iets er is niet een bron die de ins en outs laat zien. Je ziet wel vaak het resultaat maar niet hoe doe je zo iets. Kijk maar eens naar youtube. Het zou juist het tegenovergestelde moeten zijn het combineren van beproefde verscheidene methodes.

Begrijp ook dat ik hierdoorheen mijn weg probeer te vinden en sinds mijn start van deze topic om reacties vraag.

Terug naar het blokbaan. In mijn ontwerp zijn 4 lange lengtes. Deze lopen bijvoorbeeld van onder naar boven 2 van het schaduw station richting het station en de overige 2 van het station richting het rangeer gedeelte. Ik ben van mening dat deze zeker per lengte in twee stukken kan worden opgesplitst en blokbaan is een manier omdat te doen.

Oorspronkelijk had ik het idee om het bijna overal toe te passen maar zie in dat dit zeker niet altijd zo hoort. Bijvoorbeeld de blokbaan in het schaduwstation waar Robin mij liet zien hoe het ook anders kan.

Voor nu heb ik de intentie om dit nu best wel algemene draadje te laten leeg lopen en zal eventueel nieuwe starten met meer directere vragen. Zeker omdat mijn vragen na een aantal reacties later vervagen en onbeantwoord blijven. Zo wordt het onduidelijk en alleen maar een lang verhaal. Niet effectief.

Momenteel ben ik nog op zoek naar hoe ik het station en later het rangeer gedeelte het beste kan aansluiten. Als iemand daar voorbeelden, schema?s van heeft stuur post ze gerust.

Bedankt. Paul

:o)
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Citaat van: PaulB op dinsdag 18 september 2012, 13:31:15
Beste Walter en anderen,
Wat betreft het Marklin CS merk ik dat er teveel vragen onbeantwoord zijn wat het allemaal kan. Jammer, had gedacht om meer ervaring hier op het forum te vinden. Het CS zal zeker afvallen als besturing en als alternatief kijk ik bijvoorbeeld naar iTrain. Moet je dit eens bekijken toch leuk:


Bedankt. Paul

:o)

Hallo Paul,

Het is wellicht moeilijk voor veel lezers een inschatting te maken van hoever je bent en wellicht hebben ze ook niet alle kennis om alle vragen te beantwoorden.
Itrain kan nooit een alternatief zijn voor een Central Station. Het ene is een computerprogramma en het andere een centrale eenheid/interface.
Denk dat je een keuze moet gaan maken voor A) een centrale eenheid (Märklin CS, Ecos, UH Intellibox etc) en B) een modelspoor software programma zoals Koploper, Itrain, Railware etc..

Basisvraag is dan denk ik: Wil je via de computer je modelspoorbaan automatisch gaan besturen? Zo ja, neem een mooi softwareprogramma en denk dan na over hoe uitvoerig je centrale moet zijn. Bovendien moet die compatible zijn met de software. Zelf heb ik gekozen voor Koploper en een eenvoudiger centrale eenheid als de IB basic. Simpelweg omdat Koploper alles kan..


groet,
Michiel


Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Michiel,

Bedankt voor jouw reactie. Goed om te lezen en ik zal me nog iets verder verdiepen in een alternatief. Ik heb al bepaalde ideeen. Maar ik ga eerst mij verder verdiepen omdatgene wat ik nu weet te verwerken. Ik hou je op de hoogte.

Thx, Paul

:o)
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Misschien kan je ook een kijkje nemen op het koploper forum. www.koploperforum.nl
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Mensen,

Bedankt voor jullie input en geduld zover. Wat betreft Marklin daar zie ik alsmaar meer beperkingen en hoge kosten. Tenzij een Marklin expert dat gaat tegenspreken. Maargoed ik ben wat verder aan het puzzelen en waarschijnlijk ga ik voor de softwarematige besturing van iTrain, misschien Koploper. Daar ben ik nog niet over uit. Evenals of het de Ecos of een Uhlenbrock IB etc wordt. Aangezien zij werken op het zelfde principe qua stroom en decoders heb ik nog een aantal vragen waarvan ik hoop dat iemand deze kan beantwoorden. Verder kwam ik er achter dat mijn Schaduw Station aan de kleine kant was en heb deze gelijk aangepast in mijn ontwerp.

In de volgende schema?s heb ik in de onderste laag van mijn ontwerp waar het schaduw station zich bevind de decoders S88 en K84 ingetekend. Evenals in de middelste laag van het Station waar ik me afvraag hoe ik dat verder uitwerk wat betreft het spoorstuk waar beide richtingen wordt gereden. En voor de bovenste laag alleen de S88 en deze moet nog verder worden uitgewerkt. Maar ik heb te veel vragen nu om dat verder te kunnen in tekenen. Vandaar dat ik jullie reactie vraag omdat te controleren of ik dat goed doe, etc.

In het Schema zijn de Digitale Wissels Lila. Dat is dus met de Marklin upgrades 74460 74470 en 74490.
- Vraag: Werken deze gewoon ook in, bijvoorbeeld iTrain, of moeten deze dan apart worden geschakeld door een K83?

In het Schema zijn de Standaard Wissels Grijs.
- Vraag: Aangezien deze niet mee schakelen hebben deze dan nog invloed bijvoorbeeld met een stroomkring aan de hand van de stand van de wissels en of kunnen deze kortsluiting veroorzaken, zo ja hoe voorkom je dat?

In het schema maak ik gebruik van de Extra Informatie velden van WinTrack om aan te geven: de Rijrichting, Isolatie(het rode driehoekje) en tekst om bijvoorbeeld het Blokbaan(sectie rijden-afremmen-stoppen) aan te geven, het Schaduw Station met drie Spoordelen opgedeeld in twee stukken om in totaal zes opstelsporen te krijgen en natruurlijk het Station.

In het Schema Maak ik gebruik van een Rode Stip om de Contact Rails aan te geven.
- Vraag: Hoe kort mag een Contact Rails zijn aangezien op een aantal plekken maak ik gebruik van zeer korte stukken rails die net in de weg zitten wat dat betreft of is dat geen probleem?
- Vraag: Moet een Contact Rail zelf ook geisoleerd zijn ten op zichtte van het geisoleerde spoor waar die zich in bevind?

In het Schema Maak ik gebruik van een plaatje om de Decoder S88 aan te geven.
- Vraag: Elk eerste Railstuk (Contact Rails) van een Spoordeel is verbonden met de S88 volgens de rijrichting. Klopt dat?

In het Schema Maak ik gebruik van een plaatje om de Decoder K84 aan te geven.
- Vraag: Elk laatste Railstuk van een Spoordeel is verbonden met de K84 volgens de rijrichting. Klopt dat?
- Vraag: Moet deze zelf ook geisoleerd zijn ten op zichtte van het geisoleerde spoor waar die zich in bevind om te kunnen stoppen op datzelfde stuk Rails?
- Vraag: Hoe werk ik het Spoordeel verder uit waar beide richtingen wordt gereden?
- Vraag: Klopt het dat elke spoordeel zoals ik dat visualiseer ook door een K84 moeten worden geschakeld om een trein te laten stoppen?
- Vraag: Klopt het dat elke blokbaan, de stop sectie, zoals ik dat visualiseer ook door een K84 moeten worden geschakeld om een trein te laten stoppen?

Wat betreft de Booster daar heb ik zelf nog geen kaas van gegeten dus als iemand mij kan vertellen wat de handigste plek is om dat te plaatsen aan te sluiten dan hoor ik het graag.

Een aantal mensen nodigen mij uit om bij hen te komen kijken wat ik op zich heel leuk vind om dingen uit te testen en te proberen. Dat waardeer ik zeer maar ik wil eerst het een en ander goed begrijpen om ook vragen te kunnen stellen en begrijpen hoe hun baan is opgebouwd. Geen haast rustig aan.

Aangezien ik nu veel plaatjes en een uitgebreide wintrack.tra heb en je denkt mij te kunnen helpen stuur mij een persoonlijk bericht met je emailadres want dan deel ik dat gewoon.


Bij voorbaat dank,

Groet, Paul

:o)


ps: Aantallen Rails Versie 12:
C-Rails   
159 x   Mä24188 Recht railstuk Lengte 188.3 mm
  40 x   Mä24172 Recht railstuk Lengte 171.7 mm
   7 x   Mä24094 Recht railstuk Lengte 94.2 mm
  30 x   Mä24077 Recht railstuk Lengte 77.5 mm
   2 x   Mä24071 Recht railstuk Lengte 70.8 mm
  23 x   Mä24064 Recht railstuk Lengte 64.3 mm
   2 x   Mä24977 Raileinde met stootblok Lengte 77.5 mm
   6 x   Mä24978 Stootblok met verlicht stopsein Lengte 77.5 mm
   2 x   Mä24922 Overgangsrail K-rail Lengte 180 mm
  23 x   Mä24330 Gebogen rail 1/1 Boogstraal 515 Parallelle cirkel
  73 x   Mä24230 Gebogen rail 1/1 Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
  22 x   Mä24130 Gebogen rail 1/1 Boogstraal 360 Normale cirkel
   1 x   Mä24215 Gebogen rail 1/2 Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
   2 x   Mä24115 Gebogen rail 1/2 Boogstraal 360 Normale cirkel
   3 x   Mä24207 Gebogen rail 1/4 Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
   3 x   Mä24107 Gebogen rail 1/4 Boogstraal 360 Normale cirkel
   1 x   Mä24206 Gebogen rail 1/6 Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
   4 x   Mä24912 Gebogen rail Boogstraal 1114.6 Tegenboog
   2 x   Mä24224 Gebogen rail 5/6 Boogstraal 437.5 Tegenboog
   
C-Rail wissels   
  10 x   Mä24611 Linkse wissel Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
   8 x   Mä24612 Rechtse wissel Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
   6 x   Mä24671 Meegebogen wissel links
   4 x   Mä24672 Meegebogen wissel rechts
   2 x   Mä24624 Engels wissel Parallelle cirkel
   1 x   Mä24640 Kruising Parallelle cirkel
   2 x   74460 Digitale decoder voor inbouw
17 x   74445 Digitale wisselaandrijvingsset
   
K-Rails   
   1 x   Mä2200 Recht railstuk 1/1 Lengte 180 mm
  12 x   Mä2206 Recht railstuk, Lengte 168.9 mm
   2 x   Mä2201 Recht railstuk 1/2 Lengte 90 mm
   1 x   Mä2204 Recht railstuk 1/8 Lengte 22.5 mm
   3 x   Mä7391 Stootblok
   4 x   Mä7389 Stootblok met verlicht stopsein
   1 x   Mä2232 Gebogen rail Boogstraal 424.6 Tegenboog
   1 x   Mä2234 Gebogen rail 1/4 Boogstraal 424.6 Normale cirkel II
   
Spoorwegovergang   
   1 x   Mä74920 Volautomatische spoorweg- overgang
   
Draaischijf   
   1 x   Mä7286 Op afstand bedienbare draaischijf
   1 x   Mä7287 Uitbreiding voor draaischijf
   1 x   Mä7687 Digital-set draaischijf
   
Digitale Decoders S88
   6 x Conrad 212628 Terugmeldingsdecoder 5217   
   
Central   
   1 x esu Ecos 2 50200   

Booster
   1 x ESU 50010 ECoSBoost

:idea:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Paul,

Je kunt ook je wintrackfile als bijlage toevoegen.Kunnen we het bestand thuis allemaal openen. ;)

Afhankelijk wat je met contactrails wil doen moeten deze een bepaalde lengte hebben.
Het minimale wat ik aanhoud is dat van mijn langste wagon altijd een van de wielstellen op de melderlengte staat.
Dus als je er overheen rijdt met een trein blijft de melder altijd bezet.

Als je met een computer bestuurd zijn alle K84 overbodig.
Bezoek een keer iemand met een computerbaan.Dan is 95% van je vragen beantwoord. ;)
Je moet je denkwijze nog hierop aanpassen.

En een schaduw station is altijd te klein.
Een veel betrouwbaarder alternatief voor die Marklin upgrades is er van Viessmann. Kijk even in 44er zijn draadje ,Jan gebruikt ze.
Goedkoper is met servo's aan de slag te gaan.Dat vraagt alleen wat knutsel vaardigheden.

Ik stuur je even een PB met een uitnodiging.Schiet je meer mee op als iederekeer opnieuw beginnen omdat je weer iets nieuws weet.

Groeten Robin
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Bedankt Robin. Goed nieuws, zit blijkbaar naar stoffige resten te kijken her en der. Geen K84 nodig !?!  Wil denk ik toch iTrain gebruiken dus dat scheelt een hoop. Dus geen extra kosten en aansluit werk. Wat betreft contact rails. Kan ik ook twee railstukken combineren en er een deel van maken. Zeg bedankt en ik kom een keer op de koffie. Paul

:thumbup:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Hoi Paul,

een blok heeft meestal twee bezetmelders nodig.
Als je in twee richtingen rijdt, dan zou je er zelfs drie kunnen toepassen.

Het principe is dat je een bezetmelder hebt die aangeeft dat de trein in het blok is.
En een bezetmelder die aangeeft dat de trein kan stoppen. Deze noemt men ook wel de "stopmelder"

Je kan er bij C-rails voor kiezen om totale detectie toe te passen.
Dus dat wilt zeggen alle rails zo maken dat er detectie op zit.
Je moet dan bij alle rails het "lipje" doorknippen. En als je een scheiding wilt, dan kan je met de rode schoentjes dit doen.

Ik heb even een tekeningetje gemaakt, zodat je kan zien hoe een blok eruit komt te zien bij rijden met de PC.



Hoop dat je het een beetje kan zien. Anders kan ik hem ook wel even naar mailen.

En tenslotte nog een filmpje wat ik gisteren gemaakt heb.
Hierop is te zien hoe mijn treinen rijden, aangestuurd door de PC met Koploper erop.



Als je een keer wilt komen kijken ben je welkom.
Maar ook in Werkendam kan je een goede indruk en uitleg krijgen over rijden met de PC.

Groeten Sander.
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Paul

Ik heb je draadje doorgelezen en het begint mijn helemaal te duizelen bij al jouw vragen.
ik heb gezien dat je ook in Almere woont, als je zin hebt kun je bij mijn komen kijken en kan ik je vragen beantwoorden zover als dat in mij vermogen ligt.
Voor je informatie ik rij marklin met koploper in combinatie met een CS1R.

Fred van Eerden 
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Hoi Sander, Robin en Fred,

Bedankt voor de extra uitleg. Ik zal mijn tekening moeten aanpassen met jullie adviezen en ik ben blij dat er minder decoders nodig zijn dan ik eerst vermoede. Zal het later een keer delen. Het valt allemaal eigenlijk wel mee. Ik heb de koploper handleiding en zal deze van het weekend een keer rustig doorlezen. Leuk kom al aardig bij mijn doel. Waarom ik zo lastig ben is mede dat ik nu meer een idee heb van het kosten plaatje. Zeker met de adviezen om alternatieven zoals Viessmann of RoSoft. Verder merk ik dat de INTELLIBOX Basic UH65060 of de Intellibox II van Uhlenbrock anders de esu ecos II 50200 populair zijn. Ik heb een hoop te doen. Als jullie nog meer tips en adviezen hebben omtrent mijn ontwerp met name hoe ik dat denk in te delen minus de extra informatie die jullie nu geven. Geef gerust. Voor verdere uitwerking kom ik graag een keer langs. Ik meld me nog van het weekend. Sander zit nog te kijken op jouw youtube kanaal naar je andere filmpjes. Leuk, mooi hoor ook je koploper scherm.  Misschien iets voor jou om instructie filmpjes op youtube te plaatsen.

Groet, Paul

:thumbup:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste,

Ik heb mijn schema aangepast en 2 wintrack.tra's bijdeze voor wie wil kijken. Alleen aansluitschema zoals eerder is een ".jpg". Idee is nu meer zoals Robin en Sander mij lieten blijken. Dat is namelijk dat de sporen geven een bezetmelding aan de bezetmelder S88 die op zijn beurt verbonden is met bv een Intellibox en bestuurd door bv Koploper. Zie boven bij mijn post van vrijdag 21 september 2012, 12:12. En de volgende keer neem ik dit ontwerp mee naar iemand om te vergelijken bij een werkende baan en een kop koffie ...

Gr, Paul

:o)
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Hoi, ik heb net je W-track bestand even bekeken. E.e.a. ziet er indrukwekkend en imposant uit.  :thumbup: Ik zie echter dat je in één van je bruggen 115 en 215 bochten hebt verwerkt. Probeer deze eens te vervangen door 24912 :idea: (tegenbocht slanke wissels) Het ziet er dan nog mooier uit. De passagiers in je treinen zullen deze aanpassing zeker weten te waarderen. Zij worden immers minder heen en weer geslingerd.  ;)

Groet, Gerrit
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Bedankt Gerrit,

Je bedoelt het volgende. Mooi ik denk dat ze inderdaad ietsje minder geschud worden. Haha, scheelt mij ook nog eens 5 rail stukken. Als je nog meer klempunten of problemen ziet hoor ik het graag?

Ben momenteel mij aan het inlezen in het verder digitaliseren, probeer keuzes te maken in de centrale en prijzen vergelijken. Maar ook hoe en waarop ga ik het bouwen, bereikbaarheid?

Thx, Paul

:o)

Marklin C-baan met digitale besturing
Corrigeer mij als ik het verkeerd heb. Uitgaande van het Marklin Centraal Station 2, de 60215, kan je een Booster, namelijk de 60174, aansluiten op het CS met een 7-polige databus-leiding. De CS en de Booster moeten ieder hun eigen geisoleerde, gescheiden deel van een baan bedienen. Een Booster geeft terugkoppeling, multiprotocol, aan het CS voor de digitale aansturing. Wanneer er meerdere Boosters zijn moeten deze door een Terminal 60125 worden verbonden met het CS. De Boosters hebben ieder hun eigen stroom voorziening nodig, namelijk de Trafo 60061 en per schakelnetdeel levert dat 5A stroom.

Nu wens ik de esu Ecos 2 als Centrale te gebruiken aangezien deze de beste aanbevelingen en mogelijkheden heeft op dit moment. Op de esu website staat vermeld dat de Marklin Booster compatible is met esu DCC conform. De ECoSBoost 50010 van 4A sluit je aan via de ECoSlink en is qua prijs wel ongeveer gelijk aan Marklin. In weze handiger en hier ga ik waarschijnlijk ook voor. Graag jullie reactie advies kijkend naar mijn ontwerp of ik met 1 Booster genoeg stroom kan leveren. 1 lijkt mij voldoende of is het advies slimmer om 2 Boosters te plaatsen?

Moet een S88 decoder die bezetmeldingen ontvangt van een contact rail uit een schakelnetdeel ook stroom krijgen van de Booster die datzelfde schakelnetdeel bedient?

Zie niet zoveel informatie maar werkt de S88 van Conrad (212628 Terugmeldingsdecoder 5217) wel probleemloos met de Ecos 2?

ps: verder nog een aanpassing gedaan in het ontwerp om een trein die vertrekt uit het schaduw station te kunnen parkeren voordat ie het rijspoor kan inrijden. Zie ontwerp hieronder en 't nieuwe Wintrack Ontwerp 13.tra. Tevens puzzel ik nog met hoe en waarop ga ik het bouwen, bereikbaarheid en heb een test baantje bedacht?

Thx, Paul

:idea:
Re: Marklin C-baan met digitale besturing

Heb een testbaantje in gedachten die ongeveer alle elementen in zich heeft van mijn ontwerp. Zie boven. Nog advies of correctie nodig?

:o)
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Paul,

Maak hem geheel dubbelsporig.
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Citaat van: Wijbe op zaterdag 06 oktober 2012, 10:37:24
Paul,

Maak hem geheel dubbelsporig.

Dubbel spoor lijkt me voor een testbaan niet nodig.
Ik zou juist bovenin ook enkelsporig maken.Dan krijg je het probleem dat linksom en rechtsom een blok samen moeten delen.
Daar leer je veel meer van.

Robin
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Gewoon een ovaal met inhaalspoor en een kopspoortje zoals het in koploper ook wordt geadviseerd.
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hallo Paul,

Waarom gebruik je al een booster bij je testbaan ?, die heb je nog niet nodig. Een ECoS 1 of 2 heeft een uitgangsvermogen van 4A.
Op je uiteindelijke baan kan zelfs een booster overbodig zijn, dat wordt hoofdzakelijk bepaald door het aantal stroomverbruikers (loks, rijtuigverlichting enz). Voor het aansluiten van een extra booster kun je al wel rekening mee houden, iets voor later.
Wil je wel gebruik maken van een extra booster moet je rekening houden met het aansluiten van je terugmeldmodules (heb daar wel een schema van voor je).

Gebruik voor terugmelding duurcontacten (één zijdespoorstaaf isoleren) er is geen extra stroom ver nodig. Een schakelrails is een moment contact en schakelt naar massa.
Gebruik S88 modules met busversterker, die zijn te koop voor véél minder dan de modules van Conrad (Viessmann of Marklin).
Als je gaat experimenteren met een testbaan experimenteer dan meteen met de diodetruuk. Hiervoor heb je per sectie 2 diodes nodig. (Zie Wiki). Ook op Duitse sites en in tijdschriften  zie je steeds meer tekst en uitleg van de diodetruuk en waar (waarom) je de diodes het beste kunt plaatsen. Hiervoor heb ik voor andere forumleden al eens een artikel over ingescand. Kan je altijd krijgen indien je geïnteresseerd bent.

Mvg,
Peter
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Beste,

Bedankt voor jullie reacties.

Idee op het het Testbaan is rechtsom te rijden. Stopsecties bestaande uit twee en drie rail stukken om de stopafstand te kunnen testen. Afgekeken van Gerrit. Idee binnen cirkel is rijden in beide richtingen vandaar de groen aangeduide stopsecties aan beide kanten van een bezetsectie. Ooit eens opgepikt als suggestie van Sander. Idem het opstelspoortje (moet wel een soortgelijk stop/bezet/stopmelding verbinding hebben?). Wil eigenlijk ook gewoon wat kunnen experimenteren dus indien nodig een spoordeel dan niet gebruiken. Niet te groot niet te klein, maar wil ook weer niet een totale detectie door alle rails te knippen.

Verder is het idee om meer dan 1 S88 te kunnen testen. Waarom dan die van Conrad en prijs? De S88, Conrad 212628 Terugmeldingsdecoder 5217 is ? 33,99 (past in Viessmann 244906 Middelgrote elektronicabehuizing ? 4,89). Deze is volgens forumleden gelijk aan de Viessmann 5217 en goedkoper. Ik kies juist voor deze gebaseerd op een uit een Nederlandse handleiding aanbeveling van ESU voor de ECos 2. Plaats een plaatje uit die pdf. De ECos2 heeft blijkbaar geen RJ45 S88 aansluiting maar een andere platte connector. Als dit niet klopt dan hoor ik dat graag. Let wel heb geen ervaring!

Tevens neem ik de Booster mee in de test omdat ik vermoed dat daar nog wat meer bij komt kijken. Althans dat wordt blijkbaar ook bevestigd door Peter. De vraag of het nodig is of niet. Ik ben van mening dat tegen de tijd dat ik ga bouwen kan ik dit beter gelijk meenemen om niet in een latere fase dit alsnog te moeten doen. Ik merk dat er spoorders zijn die 10 treinen kunnen laten rijden zonder problemen maar ook het tegenovergestelde dat er spoorders zijn met lange en verlichte treinen die problemen ondervinden mede wanneer kortstondig meer stroom moet worden gebruikt bv de wissels. Vertraagde wissel werking leid tot problemen. Maar juist zoals Peter aangeeft het aantal stroomverbruikers is belangrijk. Wil niet in een latere fase slopen maar problemen voor blijven. Thx goed punt trouwens. Peter, als je het schema wil delen graag!

De diodetruc wil ik best wel testen. Komt daar nog veel bij kijken? Zie verschillende methodes(ieder zijn eigen manier interpretatie) op het web dus wil zeker jouw methode leren kennen. Stuur je  een pb of anders kan je het hier poosten dan hebben andere forum lezers er ook wat aan. Is zeker interessant want ik lees dat het rijgedrag mooier is. Zijn er ook voorbeelden bv youtube?

Bedankt, Paul

:o)
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hallo Paul,

Citaat van: PaulB op zondag 07 oktober 2012, 08:54:00
Niet te groot niet te klein, maar wil ook weer niet een totale detectie door alle rails te knippen.
Is ook niet nodig, kleine gedeelten zijn ook al goed.

CiteerWil niet in een latere fase slopen maar problemen voor blijven. Thx goed punt trouwens. Peter, als je het schema wil delen graag!
Krijg je nog van mij toegestuurd.

CiteerDe diodetruc wil ik best wel testen. Komt daar nog veel bij kijken? Zie verschillende methodes(ieder zijn eigen manier interpretatie) op het web dus wil zeker jouw methode leren kennen. Stuur je  een pb of anders kan je het hier poosten dan hebben andere forum lezers er ook wat aan.
Komt niet veel bij kijken. Had je inmiddels al een scan van het tijdschrift toegestuurd. Kan het niet hier plaatsen i.v.m copyright, wil forumbeheer hier niet mee in problemen brengen.

Mvg,
Peter
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Citaat van: PaulB op zondag 07 oktober 2012, 08:54:00

De ECos2 heeft blijkbaar geen RJ45 S88 aansluiting maar een andere platte connector.


Dat klopt de meeste centrales hebben dat niet, maar daar zijn hele simpele verloopstekkertjes voor de te koop.

Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Beste Peter,

Bedankt voor je mail en het plaatje over CS en Booster. Wat betreft de booster en de centrale in relatie met de S88 decoders. De tekening laat zien dat alle S88?s gewoon aan de centrale worden verbonden onafhankelijk van de Booster. De Massa v/d eerste S88 wordt verbonden in hetzelfde schakelnetdeel van de Centrale. Overige S88?s niet. Dit was mijn niet duidelijk. Ik zal het meenemen in mijn verdere planning. Bedankt hiervoor. Jammer dat je dit niet mag verspreiden, copyright. Maargoed, that?s life ...

Beste Sprinter,

Bedankt voor het idee verloopstekkers. Robin had mij ooit ook eens eerder hierop gewezen. Met name de S88 van RoSoft nl RoSoftS88-n weliswaar afgebouwd nodig en de RoSoft S88RJ45 s88 naar s88-n verloop (www.rosoft.info). Heeft iemand ervaring met deze in relatie tot de ECos 2/koploper of dit een goed product is.

Bedankt Paul

:o)
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Paul,

Ik gebruik nu 6 kant en klare Rosoft terugmelddecoders + verloopstekker Rj45, heb tot nu geen enkel probleem hiermee gehad.

Suk6 met je keuzes,

Gr, Jan
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hallo Paul,

Kijk eens naar traintech:
http://info.traintech.nl/index.php?page=prodterugs88n

En indien je massadetectie toe wilt passen.
Citaat van: Spoorman op woensdag 24 november 2010, 19:36:06
Het verdient de aanbeveling diodes aan te brengen kort bij de onderbroken spoorstaaf en niet in of kort bij de decoder. In het slechtste geval loopt de motorstroom door de bedrading van de terugmelding.


Mvg,
Peter
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Freak,

Mijn 2 jaar oude citaat met de kennis van toen is inmiddels al lang achterhaald en dat weet jij ook. ;) Ik kan er alleen maar om glimschaterlachen.

Paul,

Veel forumleden zijn uiterste tevreden over Rosoft producten, laat je niet gek maken. Verder heb ik totaal geen belang bij de handel en wandel van Rosoft, ik zie alleen maar wat er gebeurt bij de mensen thuis. :thumbup:

Verder moet je zelf een keuze maken.

Gr, Ben.
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Bedankt voor de reacties tot zo ver. De S88?s zijn rond de 20 euro. Prima RoSoft of Traintech. Voor mij begint het allemaal al meer vorm te krijgen. Ik denk dat ik nu behoorlijk ver ben in mijn uitwerking van een aansluitschema. Volgend item is de ringleiding en de diode truc uitpluizen. Daarna maar eens wat spullen kopen om te testen. Dat zal wel niet zo snel gaan. Ik heb geen haast. Belangrijk is plannen met name om het kostenplaatje in beeld te krijgen. Tevens puzzel ik nog met hoe en waarop ga ik het uiteindelijke ontwerp bouwen, bereikbaarheid. Het geheel wil ik op een totaal open houten constructie skeletframe plaatsen. Alleen waar spoor ligt een houten ondergrond uit zo min mogelijk hout met geluidsisolatie. Landschap, Stad, Industrie Berg plaats ik later in de vrije ruimtes. Morgen weer een nieuwe dag.

8)
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hoi Paul,

Voor wat betreft het aansluiten van je eerste S88-n op je centrale, hieronder kan je mijn oplossing zien B).

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24794.msg528531#msg528531

Groeten Sander.
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Beste Sander,

Bedankt voor de verwijzing. Handig. Ga zo wie zo voor de koppelstukjes naar rj45 want dan positioneer ik de S88 dichtbij de secties en lus met langere utp kabels de S88?s onderling in serie.

Zeg ik heb nog een punt dat ik wil doorgronden, namelijk de ringleiding. Als ik naar mijn ontwerp kijk vermoed ik dat er 2 ringleidingen in de ringvorm van +/-2mm installatiedraad zoals de forum wiki beschrijft wel toepasselijk is. Ieder appart verbonden met de Booster en Centrale die dat deel bedient. Verder met om de meter een voedingspunt voor Spanning en Massa en een aantal aan/uitschakelaars om de ring te segmenteren. De ring is verder twee paren rechtstuk draad (geen kring) voor Spanning en Massa. Wat de forum wiki niet laat zien is hoe voed je een ringleiding van Spanning en Massa. Gebeurt dit vanuit de aansluitrail die verbonden is met de centrale en booster of juist gelijk aftappen uit die centrale en booster? Hoe zorg je ervoor dat de terugmeldingen naar S88 niet ongedaan worden of is dit totaal geen probleem omdat de Massa van de ring wordt aangesloten op de ?niet? geisoleerde railstaaf. Terwijl de Massa van de geisoleerde railstaaf is verbonden met de S88. Bij Spanning speelt dit probleem niet. Klopt dat wat ik nu schrijf of is het larie?

Groet, Paul

:o)
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Paul,

De ringleiding maak je rechtstreeks vast aan de uitgang van de centrale/booster. Als je de zaak goed aansluit hoef je je over de massa-terugmeldingen geen zorgen te maken. Via de wielstellen wordt de massa op de niet ge-isoleerde spoorstaaf geleid naar  de wel-ge-isoleerde staaf die weer gekoppeld is aan je S-88. Voila !
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Beste Peter, Alphons,

Ringleiding rechtstreeks aansluiten aan de uitgang van de centrale en booster. Duidelijk.

Peter, bedankt voor je reactie, links naar websites en antwoord ter verduidelijking dat de Massa draad gewoon wordt aangesloten op de ?niet? geisoleerde railstaaf bij marklin c-rail.

Jullie hebben mij weer een eind geholpen. Heb nog even mijn aansluitschema's (post van maandag 01 oktober 2012, 21:51) aangepast en voeg mijn testbaan incl ringleiding hieronder.

Mijn lijstje wordt korter.

MvGr, Paul

:)
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Beste Forum,

Probeer de toch vrij complexe Diode Truc te doorgronden. Let wel bij marklin c-3rail.

Probeer te begrijpen. Ik, als "niet kenner", zie verschillende methodes uitleg op het internet, hier op het forum en elders. Hoeft niet perse allemaal slecht te zijn maar soms verwarrend. Leuke van dit forum, plaats je vraag en leer het van de experts ...

Als ik het goed begrijp bestaat de diode truc uit twee delen. Ten eerste verbetering van het massacontact en ten tweede minimaliseren van stoorinvloeden op de S88. Zie zeker de noodzaak in met name bij verlies of verkeerde terug meldingen.

Standaard zijn bij elk stuk rail de 2 massa railstaven met elkaar verbonden. Om terugmelding naar de Centrale via een S88 te kunnen geven dienen deze gescheiden te worden. Hiervoor knip je de gekruiste massa verbindingen aan beide raileinden door. Normaal kan je nu een kant kiezen voor de massa detectie en verbinden met een Terugmelder S88.

Met de diode truc soldeert men de diode "3A BY251" aan 1 railkant op beide massa contact-einden van een rail. Dit om de massa's blijkbaar weer te verbinden op eerder geknipte massa contacten. Dus de linker en de rechter railstaaf! Dit snap ik niet, je wilt toch juist niet de massa's weer onderling verbinden ?!? Klopt dit of graag uitleg?

Maargoed, verder. Het is van belang om de diode in de juiste richting te plaatsen? Ik begrijp dat de Diode 3A BY251 een grijze ring heeft. De kant van de grijze ring moet richting de geiosleerde railstaaf worden geplaatst.

Dan is het nog van belang om de rail/staaf te isoleren met de rode schoentjes aan beide railkanten.

Op de andere kant van het rail op de niet geknipte eind van de massacontact wordt de Diode 1N4001 gesoldeerd vanwaar een draad richting de S88 Terugmelder gaat.

Verder is het handig dat beide diodes in de rail bedding geplaatst zijn.

Plaats een plaatje hoe ik het begrijp interpreteer. Klopt dit? Zo niet! Zou iemand dan misschien een duidelijke foto (ingezoomd) of schema kunnen plaatsen van hoe het dan wel moet?

Bedankt Paul

:help:
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hallo Paul,

Citaat van: PaulB op zondag 14 oktober 2012, 23:00:36
Met de diode truc soldeert men de diode "3A BY251" aan 1 railkant op beide massa contact-einden van een rail. Dit om de massa's blijkbaar weer te verbinden op eerder geknipte massa contacten. Dus de linker en de rechter railstaaf! Dit snap ik niet, je wilt toch juist niet de massa's weer onderling verbinden ?!? Klopt dit of graag uitleg?
Het is een diode van het type Schottky diode BY251 en mag ook een 1N5408 zijn. Vanwege een eventuele kortsluiting moeten deze wel een grote stroom kunnen verwerken, vandaar dat het 3A types zijn. De massa worden niet onderling verbonden, de diode laat maar in één richting de stroom door.

CiteerIk begrijp dat de Diode 3A BY251 een grijze ring heeft. De kant van de grijze ring moet richting de geiosleerde railstaaf worden geplaatst.
De grijze ring geeft de kathode van de diode aan. Deze wordt aan de geïsoleerde railstaaf verbonden. De anode wordt aan de niet geislooeerde railstaaf (railmassa ) verbonden.



CiteerOp de andere kant van het rail op de niet geknipte eind van de massacontact wordt de Diode 1N4001 gesoldeerd vanwaar een draad richting de S88 Terugmelder gaat.
De diode 1N4001 wordt met de kathode aangesloten op de geïsoleerde railstaaf en de anode van de diode wordt aangesloten op de (een) ingang van de terugmeldmodule.

CiteerVerder is het handig dat beide diodes in de rail bedding geplaatst zijn.
Voorkom grote stromen door lange bedrading, dus plaats de diodes zo dicht mogelijk bij de railstaaf, maar zorg er altijd voor dat je er gemakkelijk bij kunt.
Op veel internet sides zie je voorbeelden hoe de diode(s) bij c-rail geplaats worden.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33840.msg659549#msg659549


http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24108.msg551048#msg551048

Maar zie ook:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20857.100


Mvg,
Peter
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Beste Peter,

Bedankt voor jouw uitleg. Zoals ik het ervaar perfect.

Nu begrijp ik dus dat de Massa maar een kant loopt door een Diode. Vandaar is het ook belangrijk om hem goed te richten zoals jij omschrijft namelijk de Diode zijdes Kathode en Anode. Ik doorgrond nu meer de Diode Truc.

Heb nog een vraag.

Ik maak op uit jouw foto?s dat de Schottky Diode BY251 op twee manieren kan worden ingebouwd. Ik neem aan op het eerste plaatje waar deze aan een kant is ingebouwd dat de groene draad de terugmelding richting de S88 doorgeeft. En indien er een Diode 1N4001 aanwezig is dat deze zich dan aan de S88-zijde begeeft. Is dat ook de juiste methode manier van de drie verschillende aansluit methodes voor de 1N4001 die ik tot nu toe zie of liever gewoon het andere raileind gebruiken?

Van de verschillende Diode aansluitingen heeft een bepaalde methode jouw voorkeur dit om het als standaard te gebruiken of gewoon zoals ik het hieronder weergeef?

MvGr, Paul

:o)
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hallo Paul,

Citaat van: PaulB op maandag 15 oktober 2012, 10:15:18
Ik maak op uit jouw foto?s dat de Schottky Diode BY251 op twee manieren kan worden ingebouwd. Ik neem aan op het eerste plaatje waar deze aan een kant is ingebouwd dat de groene draad de terugmelding richting de S88 doorgeeft.
Dat is juist.

CiteerEn indien er een Diode 1N4001 aanwezig is dat deze zich dan aan de S88-zijde begeeft.
Dat is juist. De diode komt in serie met de groene draad te staan waarbij de kathode aan de railzijde en de anode aan de s88-ingang zijde is aangesloten.

CiteerVan de verschillende Diode aansluitingen heeft een bepaalde methode jouw voorkeur dit om het als standaard te gebruiken of gewoon zoals ik het hieronder weergeef?
Mijn voorkeur zou zijn om de diodes niet onder(in) de railbedding maar net onder de baan te plaatsen zodat je er toch gemakkelijk bij kunt.

Mvg,
Peter
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Beste Forum,

Volgens mij, althans zover ik dat kan overzien, ben ik wat betreft spoorschema met de digitale aansluitingen uit de planningsfase. Er is een baan ontworpen met her en daar nog wat aanpassingen in het railplan. Een testbaan bedacht bestaande uit de elementen van het ontwerp. Digitale aansluiting uitgepuzzeld gebruikmakende van terug melders dmv stop en bezetmelders naar de centrale, de ECos2, via S88 modules (RoSoft of TrainTech) en verder de inbouw van de standaard marklin digitale wissel elementen. Spoorschema opgedeeld in 2 schakelnet delen die bedient worden door de Centrale en ECoBoost van esu. Onder de baan een Ringleiding en de Diode Truc toepassen voor een betere terugmelding en om stoorinvloeden uit te sluiten.

Graag wil ik Peter, Robin, Sander, Sprinter, Gerrit en Wim met name bedanken voor hun positieve bijdrage om mij te helpen begrijpen, corrigeren en het aanleren van methodes hoe men een digitale baan kan plannen. Als ik zo mijn topic nalees en de lees counter bekijk van het aantal mensen dat meeleest denk ik dat niet alleen ik hiervan wat heb geleerd. Dat is mooi.

Verdere planning zit hem in hoe en waarop ga ik het uiteindelijke ontwerp bouwen, bereikbaarheid. Het geheel wil ik op een totaal open houten constructie skeletframe plaatsen. Alleen waar spoor ligt een houten ondergrond uit zo min mogelijk hout met geluidsisolatie. Landschap, Stad, Industrie Berg plaats ik later in de vrije ruimtes.

Volgende stap mijn zolder opruimen. Een keer wat spullen kopen en een testbaan maken. Let wel ik heb geen haast moet een hobby blijven. Maar ik zal zeker nog wel wat van me laten horen.

MvGr, Paul

:o)
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Mmm, toch nog iets ...

Op een een of andere manier zit ik vast met het idee hoe ik de 3 railstukken moet aanpassen in sectie (2, zie voorbeeld) voor terugmelding en zoek naar een oplossing gebaseerd op hoe ik tot nu toe bezig ben. Let wel! Ik wil niet van alle railstukken de massaverbindingen doorknippen.

Wie kan mij vertellen wat ik moet aanpassen (Massa) om de handigste manier van aansluiten te realiseren zoals ik het in het onderstaande plaatje probeer weer te geven? Met name bij de groene vraag tekens! Of is dat overbodig want de aanpassing is nodig bv in de Besturing, ECos / Koploper.

:help:
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hallo Paul,

Citaat van: PaulB op vrijdag 19 oktober 2012, 11:10:57
Op een een of andere manier zit ik vast met het idee hoe ik de 3 railstukken moet aanpassen in sectie (2) voor terugmelding en zoek naar een oplossing gebaseerd op hoe ik tot nu toe bezig ben. Let wel! Ik wil niet van alle railstukken de massaverbindingen doorknippen.
Als de 3 railstukken tot sectie 2 /Blok 2 behoren zul je van alle 3 de railstukken aan één zijde de spoorstaven moeten isoleren.

Mvg,
Peter
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Thx, Peter,

Ja, klopt, als voorbeeld nam ik een sectie, 2, van drie rail stukken. Ben bang dat je dus toch bedoelt dat ik alle massaverbindingen in de rails moet knippen. Vermoed dat ik de isolatie moet opschuiven naar rail 3 daar waar een nieuwe sectie begint ipv tussen rail 1 en 2 anders heb ik twee geisoleerde delen waarvan 1 zonder terugmelding. Wil deze manier van aansluiten graag begrijpen voor 't Test Baantje in planning. Zal een nieuw plaatje toevoegen behorende bij de vraag. Heeft dit trouwens een impact bij een keerlus?

Zie wat dit onderwerp betreft verschillende manieren. Er zijn ook andere methodes waarvan niet alle rails geknipt zijn. Zo schreef iemand in een pb dat hij werkte gedeeltelijk met 2 melders in een blok. Waarvan alleen de eerste en laatste 2 railstukken geknipt zijn. Hij gebruikt IB met pc, Koploper.

Groet, Paul
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hallo Paul,

Citaat van: PaulB op vrijdag 19 oktober 2012, 13:24:16
Heeft dit trouwens een impact bij een keerlus?
Nee.

CiteerEr zijn ook andere methodes waarvan niet alle rails geknipt zijn. Zo schreef iemand in een pb dat hij werkte gedeeltelijk met 2 melders in een blok. Waarvan alleen de eerste en laatste 2 railstukken geknipt zijn.
Zie een eerder bericht.

Citaat van: Freak op zondag 07 oktober 2012, 21:41:16
Citaat van: PaulB op zondag 07 oktober 2012, 08:54:00
Niet te groot niet te klein, maar wil ook weer niet een totale detectie door alle rails te knippen.
Is ook niet nodig, kleine gedeelten zijn ook al goed.

Als je dat doet en je past geen detectie toe op het middengedeelte zal een achtergebleven wagon dat op betreffende gedeelte staat niet gedetecteerd worden.

Mvg,
Peter
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Bedankt Peter,

Ok, goed argument achtergebleven wagon. Gewoon knippen ... Voorkeur dus totale detectie.

MvGr, Paul
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Mmmm ... Meer dan 400 stuks c rail, in m'n ontwerp.

Dat is een hoop knipwerk. De reden waarom is duidelijk. Zeker wat betreft de onbereikbare spoordelen zoals schaduwstation, tunnels etc.

Moet een compromis hierin verkennen. Wie kan zijn ervaring delen met 't idee om de wat langere lengtes die makkelijk bereikbaar en overzichtelijk zijn gedeeltelijk te laten detecteren. Dus de massa scheiding daar waar het kan dan niet toe te passen.
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Persoonlijk vind ik gehele detectie niet zo van belang. Als je een wagon op een helling verliest rijdt deze toch achteruit terug en zorgt voor chaos. :D

Als je je baan netjes aanlegt en aandacht besteedt aan de koppelingen is er geen probleem. Je kunt volstaan met 2 melders per blok, het gedeelte er tussen laat je er lekker tussenuit.

In het schaduwstation heb je aan een stopmelder per blok voldoende mits je de stopmelder van een vorig blok als gezamenlijke inrijmelder gebruikt die ook je snelheid beperkt.

Gr, Ben.
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Goedemorgen Ben,

Dat is inderdaad een mooi praktijk voorbeeld. Denk dat koploper wel appart zal reageren op een wegrollende wagon. Chaos, haha ...

Zal dus meer een samenwerking moeten zoeken tussen de detectie en koploper.

Thx ...