Beste Mensen,
Bedankt voor jullie input en geduld zover. Wat betreft Marklin daar zie ik alsmaar meer beperkingen en hoge kosten. Tenzij een Marklin expert dat gaat tegenspreken. Maargoed ik ben wat verder aan het puzzelen en waarschijnlijk ga ik voor de softwarematige besturing van iTrain, misschien Koploper. Daar ben ik nog niet over uit. Evenals of het de Ecos of een Uhlenbrock IB etc wordt. Aangezien zij werken op het zelfde principe qua stroom en decoders heb ik nog een aantal vragen waarvan ik hoop dat iemand deze kan beantwoorden. Verder kwam ik er achter dat mijn Schaduw Station aan de kleine kant was en heb deze gelijk aangepast in mijn ontwerp.
In de volgende schema?s heb ik in de onderste laag van mijn ontwerp waar het schaduw station zich bevind de decoders S88 en K84 ingetekend. Evenals in de middelste laag van het Station waar ik me afvraag hoe ik dat verder uitwerk wat betreft het spoorstuk waar beide richtingen wordt gereden. En voor de bovenste laag alleen de S88 en deze moet nog verder worden uitgewerkt. Maar ik heb te veel vragen nu om dat verder te kunnen in tekenen. Vandaar dat ik jullie reactie vraag omdat te controleren of ik dat goed doe, etc.
In het Schema zijn de Digitale Wissels Lila. Dat is dus met de Marklin upgrades 74460 74470 en 74490.
- Vraag: Werken deze gewoon ook in, bijvoorbeeld iTrain, of moeten deze dan apart worden geschakeld door een K83?
In het Schema zijn de Standaard Wissels Grijs.
- Vraag: Aangezien deze niet mee schakelen hebben deze dan nog invloed bijvoorbeeld met een stroomkring aan de hand van de stand van de wissels en of kunnen deze kortsluiting veroorzaken, zo ja hoe voorkom je dat?
In het schema maak ik gebruik van de Extra Informatie velden van WinTrack om aan te geven: de Rijrichting, Isolatie(het rode driehoekje) en tekst om bijvoorbeeld het Blokbaan(sectie rijden-afremmen-stoppen) aan te geven, het Schaduw Station met drie Spoordelen opgedeeld in twee stukken om in totaal zes opstelsporen te krijgen en natruurlijk het Station.
In het Schema Maak ik gebruik van een Rode Stip om de Contact Rails aan te geven.
- Vraag: Hoe kort mag een Contact Rails zijn aangezien op een aantal plekken maak ik gebruik van zeer korte stukken rails die net in de weg zitten wat dat betreft of is dat geen probleem?
- Vraag: Moet een Contact Rail zelf ook geisoleerd zijn ten op zichtte van het geisoleerde spoor waar die zich in bevind?
In het Schema Maak ik gebruik van een plaatje om de Decoder S88 aan te geven.
- Vraag: Elk eerste Railstuk (Contact Rails) van een Spoordeel is verbonden met de S88 volgens de rijrichting. Klopt dat?
In het Schema Maak ik gebruik van een plaatje om de Decoder K84 aan te geven.
- Vraag: Elk laatste Railstuk van een Spoordeel is verbonden met de K84 volgens de rijrichting. Klopt dat?
- Vraag: Moet deze zelf ook geisoleerd zijn ten op zichtte van het geisoleerde spoor waar die zich in bevind om te kunnen stoppen op datzelfde stuk Rails?
- Vraag: Hoe werk ik het Spoordeel verder uit waar beide richtingen wordt gereden?
- Vraag: Klopt het dat elke spoordeel zoals ik dat visualiseer ook door een K84 moeten worden geschakeld om een trein te laten stoppen?
- Vraag: Klopt het dat elke blokbaan, de stop sectie, zoals ik dat visualiseer ook door een K84 moeten worden geschakeld om een trein te laten stoppen?
Wat betreft de Booster daar heb ik zelf nog geen kaas van gegeten dus als iemand mij kan vertellen wat de handigste plek is om dat te plaatsen aan te sluiten dan hoor ik het graag.
Een aantal mensen nodigen mij uit om bij hen te komen kijken wat ik op zich heel leuk vind om dingen uit te testen en te proberen. Dat waardeer ik zeer maar ik wil eerst het een en ander goed begrijpen om ook vragen te kunnen stellen en begrijpen hoe hun baan is opgebouwd. Geen haast rustig aan.
Aangezien ik nu veel plaatjes en een uitgebreide wintrack.tra heb en je denkt mij te kunnen helpen stuur mij een persoonlijk bericht met je emailadres want dan deel ik dat gewoon.
Bij voorbaat dank,
Groet, Paul
ps: Aantallen Rails Versie 12:
C-Rails
159 x Mä24188 Recht railstuk Lengte 188.3 mm
40 x Mä24172 Recht railstuk Lengte 171.7 mm
7 x Mä24094 Recht railstuk Lengte 94.2 mm
30 x Mä24077 Recht railstuk Lengte 77.5 mm
2 x Mä24071 Recht railstuk Lengte 70.8 mm
23 x Mä24064 Recht railstuk Lengte 64.3 mm
2 x Mä24977 Raileinde met stootblok Lengte 77.5 mm
6 x Mä24978 Stootblok met verlicht stopsein Lengte 77.5 mm
2 x Mä24922 Overgangsrail K-rail Lengte 180 mm
23 x Mä24330 Gebogen rail 1/1 Boogstraal 515 Parallelle cirkel
73 x Mä24230 Gebogen rail 1/1 Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
22 x Mä24130 Gebogen rail 1/1 Boogstraal 360 Normale cirkel
1 x Mä24215 Gebogen rail 1/2 Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
2 x Mä24115 Gebogen rail 1/2 Boogstraal 360 Normale cirkel
3 x Mä24207 Gebogen rail 1/4 Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
3 x Mä24107 Gebogen rail 1/4 Boogstraal 360 Normale cirkel
1 x Mä24206 Gebogen rail 1/6 Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
4 x Mä24912 Gebogen rail Boogstraal 1114.6 Tegenboog
2 x Mä24224 Gebogen rail 5/6 Boogstraal 437.5 Tegenboog
C-Rail wissels
10 x Mä24611 Linkse wissel Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
8 x Mä24612 Rechtse wissel Boogstraal 437.5 Parallelle cirkel
6 x Mä24671 Meegebogen wissel links
4 x Mä24672 Meegebogen wissel rechts
2 x Mä24624 Engels wissel Parallelle cirkel
1 x Mä24640 Kruising Parallelle cirkel
2 x 74460 Digitale decoder voor inbouw
17 x 74445 Digitale wisselaandrijvingsset
K-Rails
1 x Mä2200 Recht railstuk 1/1 Lengte 180 mm
12 x Mä2206 Recht railstuk, Lengte 168.9 mm
2 x Mä2201 Recht railstuk 1/2 Lengte 90 mm
1 x Mä2204 Recht railstuk 1/8 Lengte 22.5 mm
3 x Mä7391 Stootblok
4 x Mä7389 Stootblok met verlicht stopsein
1 x Mä2232 Gebogen rail Boogstraal 424.6 Tegenboog
1 x Mä2234 Gebogen rail 1/4 Boogstraal 424.6 Normale cirkel II
Spoorwegovergang
1 x Mä74920 Volautomatische spoorweg- overgang
Draaischijf
1 x Mä7286 Op afstand bedienbare draaischijf
1 x Mä7287 Uitbreiding voor draaischijf
1 x Mä7687 Digital-set draaischijf
Digitale Decoders S88
6 x Conrad 212628 Terugmeldingsdecoder 5217
Central
1 x esu Ecos 2 50200
Booster
1 x ESU 50010 ECoSBoost