Bedankt voor de vele reacties,
Knippen ?!
Ik ga in principe ook wel akkoord met het idee dat ik om deze methode werkende te krijgen weet dat er rails geknipt moet worden. Het is mij duidelijk dat de besturing moet weten hoe het moet regeren op een contact gemaakt wanneer beide massa?s verbonden worden door een wielas op de rail of railsectie dat een terugmelding geeft via de s88 waarop de centrale en de besturing weet of er een trein op die sectie aanwezig is en of er een stopmelding moet worden geven. Ik begrijp ook dat er een samenwerking, interactie is tussen de fysieke elektro techniek en de besturing Koploper. Moet dat nog wel doorgronden in de testbaanfase wanneer ik die boel ga uit-mesten.
Maar hoeveel rails knippen is echt nodig? De reden waarom ik dit balletje opgooi is om te verkennen of er nog ?opties? zijn. Niet een andere methode want ik geloofde voorheen nog heilig in de Marklin manier van doen. Marklin weliswaar een factor 3x duurder en waar meer elektro materiaal seinen etc nodig voor zijn om hetzelfde effect te krijgen.
Ik vermoed namelijk dat wanneer er gebruik wordt gemaakt van de massa terug meld methode dat hierin opties zijn. Dit zoals Ben aangaf. Weliswaar kort omschreven hoe hij dat heeft gedaan en waarom. bv de verloren oplos geslagen wagon die chaos veroorzaakt. Hier tegenover staat het advies van Peter waarin hij de verloren wagon opperde als probleem met een oplossing. Dan kan ik mij ook heel goed voorstellen dat het dan wel handig is dat alle rails geknipt is. Heeft wel een meerwaarde op de gebruikte methode.
Waarom heb ik moeite met het knippen. Het knippen is in wezen een ingrijpende manier waarop de toch vrij kostbare rails wordt veranderd. Zeker als in een latere fase dit ongedaan moet worden wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe manier van werken komt of als je de rails wilt verkopen. Ongetwijfeld kan dan dan het geknipte massa contact weer hersteld worden. Zag zelfs dat iemand met een Dremmel de railstaaf inkortte om maar geen massa contact te maken. Hoe effectief is het herstellen dan en belangrijk het verliest toch zijn markt waarde. Zeker als het er 400+ zijn. Als er dan bv verhoudingsgewijs minder geknipt zijn scheelt dat.
Vandaar dat ik voorbeelden, reacties, tips zoek onder andere voor het idee, compromis om de wat langere lengtes die makkelijk bereikbaar en overzichtelijk zijn niet in zijn geheel te laten detecteren. Dus de massa scheiding daar waar het kan dan niet toe te passen. oa plaatje peter gedeeltelijke detectie. Niet wat betreft de onbereikbare spoordelen zoals schaduwstation, tunnels etc waar je wel weer volledige detectie wilt zie verloren wagon.
Groet, Paul