Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin C-baan met digitale besturing

Gestart door PaulB maandag 03 september 2012, 11:36:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Paul, even voor de gedachten, ik heb vorig weekend zo'n 500 rails geknipt. Deed over een doosje van 10 ca 3,5 minuten, inclusief uit- en weer inpakken. Met koffie en pauze en wat andere zaken het verdeeld over zo'n 2 uur per dag, dus totaal ca 4 uur. Wel belangrijk is een 'vers' kniptangetje.

Walter
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Citaat van: Spoorman op zaterdag 20 oktober 2012, 08:27:58


Als je je baan netjes aanlegt en aandacht besteedt aan de koppelingen is er geen probleem. Je kunt volstaan met 2 melders per blok, het gedeelte er tussen laat je er lekker tussenuit.



Gr, Ben.

Ook met volledige detectie volstaan twee melders per blok.
Is alleen iets meer knip werk.

Maar in plaats van te knippen kan je ook met dremel het stukje wegslijpen.
Dat gaat nog sneller, volgend de verhalen >:-D.

Groeten Sander
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hallo Paul,

Hieronder zie je tekeningen van een blok wat in twee en in drie secties opgedeeld is.
In het eerste wordt geen volledige detectie toegepast, in het tweede wordt wel volledige detectie toegepast.


http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg559405#msg559405


Mvg,
Peter
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 20 oktober 2012, 09:29:33

Ook met volledige detectie volstaan twee melders per blok.
Is alleen iets meer knip werk.


Klopt. Maar Paul vroeg om een oplossing waarbij hij minder behoeft te knippen. :)

Gr, Ben. (die nooit hoeft te knippen)
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Waarom hoef jij nooit te knippen?
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Bedankt voor de vele reacties,

Knippen ?!  :D

Ik ga in principe ook wel akkoord met het idee dat ik om deze methode werkende te krijgen weet dat er rails geknipt moet worden. Het is mij duidelijk dat de besturing moet weten hoe het moet regeren op een contact gemaakt wanneer beide massa?s verbonden worden door een wielas op de rail of railsectie dat een terugmelding geeft via de s88 waarop de centrale en de besturing weet of er een trein op die sectie aanwezig is en of er een stopmelding moet worden geven. Ik begrijp ook dat er een samenwerking, interactie is tussen de fysieke elektro techniek en de besturing Koploper. Moet dat nog wel doorgronden in de testbaanfase wanneer ik die boel ga uit-mesten.

Maar hoeveel rails knippen is echt nodig? De reden waarom ik dit balletje opgooi is om te verkennen of er nog ?opties? zijn. Niet een andere methode want ik geloofde voorheen nog heilig in de Marklin manier van doen. Marklin weliswaar een factor 3x duurder en waar meer elektro materiaal seinen etc nodig voor zijn om hetzelfde effect te krijgen.

Ik vermoed namelijk dat wanneer er gebruik wordt gemaakt van de massa terug meld methode dat hierin opties zijn. Dit zoals Ben aangaf. Weliswaar kort omschreven hoe hij dat heeft gedaan en waarom. bv de verloren oplos geslagen wagon die chaos veroorzaakt. Hier tegenover staat het advies van Peter waarin hij de verloren wagon opperde als probleem met een oplossing. Dan kan ik mij ook heel goed voorstellen dat het dan wel handig is dat alle rails geknipt is. Heeft wel een meerwaarde op de gebruikte methode.

Waarom heb ik moeite met het knippen. Het knippen is in wezen een ingrijpende manier waarop de toch vrij kostbare rails wordt veranderd. Zeker als in een latere fase dit ongedaan moet worden wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe manier van werken komt of als je de rails wilt verkopen. Ongetwijfeld kan dan dan het geknipte massa contact weer hersteld worden. Zag zelfs dat iemand met een Dremmel de railstaaf inkortte om maar geen massa contact te maken. Hoe effectief is het herstellen dan en belangrijk het verliest toch zijn markt waarde. Zeker als het er 400+ zijn. Als er dan bv verhoudingsgewijs minder geknipt zijn scheelt dat.

Vandaar dat ik voorbeelden, reacties, tips zoek onder andere voor het idee, compromis om de wat langere lengtes die makkelijk bereikbaar en overzichtelijk zijn niet in zijn geheel te laten detecteren. Dus de massa scheiding daar waar het kan dan niet toe te passen. oa plaatje peter gedeeltelijke detectie. Niet wat betreft de onbereikbare spoordelen zoals schaduwstation, tunnels etc waar je wel weer volledige detectie wilt zie verloren wagon.

Groet, Paul

8)
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Citaat van: PaulB op zaterdag 20 oktober 2012, 14:16:46

Zag zelfs dat iemand met een Dremmel de railstaaf inkortte om maar geen massa contact te maken. Hoe effectief is het herstellen dan en belangrijk het verliest toch zijn markt waarde.


Het is bijna onvermijdelijk bij C-rail wil je het betrouwbaar krijgen zonder spookmeldingen.

Citaat van: PaulB op zaterdag 20 oktober 2012, 14:16:46

bv de verloren oplos geslagen wagon die chaos veroorzaakt. Hier tegenover staat het advies van Peter waarin hij de verloren wagon opperde als probleem. Dan kan ik mij ook heel goed voorstellen dat het dan wel handig is dat alle rails geknipt is.


Het woord chaos wat ik gebruikte is een beetje groot woord. Als je met Koploper werkt zal een wagon die terug rijdt een valse melder triggeren waardoor boel afschakelt. Je moet dan de boel hersporen en de treinenloop weer op gang helpen.

Als je volledige detectie belangrijk vindt moet je knippen, aan jou de keus. :) Ik verlies nooit wagons en vanuit die optiek vind ik volledige detectie overbodig.

Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 20 oktober 2012, 10:51:30

Waarom hoef jij nooit te knippen?


2-Railers knippen niet maar hebben weer andere uitdagingen. :)

Gr, Ben.
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hoi Ben,

Denk dat je gelijk hebt, moet zelf kiezen ... Mmm ...

Laat het effe bezinken misschien komen er nog hints en tips.

Bedankt voor het mee denken.

MvGr, Paul

:o)
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Heb leuke dingen gezien op het forum. Zit weer te puzzelen, zo zit je wel middenin je layout ...  :thumbup: of  :thumbdown:

Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hoi,

Ik worstel met gelijke vragen mbt bezetmelding, heel herkenbaar.
Ik ben al veel langer dan gedacht bezig met de houtbouw van de baan
in een U vorm. Ik kan je dit aanbevelen voor de bereikbaarheid en de
beleving.

Arnold
Marklin C-baan met digitale besturing
Beste Arnold,

Mijn planning is om eerst een testbaan te bouwen om koploper te leren kennen maar ondertussen kijk ik nog wat rond voor ik het echte project ooit eens ga realiseren.

Zo nu en dan zie ik wat leuks onder andere een U variatie maar mijn meest uitgewerkte plan ontwerp 13 blijft tot nu toch mijn favoriet.

Met vriendelijke groet, Paul

:arrow:
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Beste mensen,

Ik kreeg het verzoek om het idee dat ik tot tot zo ver had uitgewerkt om Marklin K-rails te gaan gebruiken in plaats van C-rails. Moest er even over nadenken maar moet wel erkennen dat K-rail meer realistischer eruitziet en minder hoog is. Verder een ander voordeel is dat blijkbaar men K-rails handiger kan verwerken voor terugmelding S88, massa-scheiding. Je hoeft namelijk niet te knippen alleen maar 1 spoorstaaf te isoleren. Heb dus mijn baan in K-rail omgetekend. Zie plan 15. Verder kan men gewoon standaard de diode truc toepassen, ringleiding aanleggen, een extra booster gebruiken en de baan aansluiten op Koploper via de ECos2. Graag jullie reacties.

Wissels zijn wel een issue gezien er blijkbaar geen fixed digitale K-rail wissels zijn. Na rond te googlen kom ik op de SwitchPilot Servo eventueel in combinatie met de SwitchPilot Extension en Servo Motors van ESU. Op youtube is er zelfs iemand die de werking gedeeltelijk uitlegt.



Ziet er wel goed uit. In mijn plan zitten 17 digitale wissels, 2 engelse wissels en de overige blijven in een vaste stand staan. Dus zo?n 5 SwitchPilot?s. Ik hoor het natuurlijk graag als iemand betere alternatieven heeft om K-rail wissels te digitaliseren en of advies webwinkel prijs.

Tips adviezen en reacties graag.

Met vriendelijke groet, Paul

:)
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Beste Hobbyisten,

Jakeman heeft een doordacht ontwerp, ?Leuk compact baanplan?, gepost op het forum. Moest er over nadenken. Een snelle schets gemaakt en nu iets meer concreter gezien het plan iets meer is uitgewerkt. En ... ?

Groet, Paul
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hoi Paul

Ben jouw draadje tegengekomen, hoop ideeen sinds 1 jaar maar je zal toch een keer een keuze moeten maken. Laatste plan ziet er wel leuk uit :thumbup:
Ik begrijp dat je voor koploper hebt gekozen  :thumbup:, heb je al e.e.a. middels een testbaan uit geprobeerd?

Mvg
Koos
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Beste Koos,

Ik hou van plannen en informatie verzamelen. Heb overigens geen haast om tot realisatie over te gaan en inderdaad mijn volgende stap is een compleet pc bestuurbare testbaan. Waarom ik nog effe de kat uit de boom kijk is dat ik merk dat techniek en trends in onze samenleving elkaar zo rap opvolgen maar blijkbaar minder snel in de modelspoor wereld. Verwacht toch iets meer van de beroemde merken. Vandaar momenteel mijn interesse in oa dit forum om ideeën en ervaringenen op te pikken maar ook om te delen.

Groet, Paul
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hoi Paul
Ik heb een vraag over het ontwerp, hoe ga jij in het stuk dubbelspoor rijden?
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Beste Marklinmanus,

In het ontwerp zijn er 3 spoor segmenten (minus het rangeer gedeelte) waar een trein kan wachten of compleet stil kan staan zonder doorgaand verkeer te blokkeren. Daarnaast 2 opstelsporen in het rangeer gedeelte en 8 segmenten om een locomotief/wagon te parkeren.

De overige sporen zijn enkel spoorsegmenten waar beide richtingen gereden kan worden. De treinen moeten dus op elkaar wachten om een volgend blok in te kunnen rijden.

Er zijn nog meerdere mogelijkheden om een extra blok toe te voegen in het al bestaande ontwerp rekening houdende met de lengte van de treinen.

Dit betekend dat er voor nu 3 treinen constant kunnen rijden en 3 moeten wachten. Volop actie dus.

Een uitdaging om geen botsingen te krijgen en ik heb begrepen dat er nieuwe software is dat locs binnen x tijd verzorging moeten krijgen anders kunnen ze niet verder rijden.

Toch met al een vrij kleine dynamische baan die eventueel vrij gemakkelijk in een latere fase gedeeltelijk van onderen simpel kan worden uitgebreid / gecombineerd met het station en schaduw station uit het ontwerp "K Track Baan 015". Dan krijgt men weer een ?L? baan met een extra 4,2 vierkante meter.

groet, Paul
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Bedoel de vraag eigenlijk anders, het stuk dubbelspoor op de onderste laag.
Komend vanuit je station kom je bij de paarse kruiswissel en dan?
Ga je rechtsaf kun je kiezen om links of rechts te rijden, ga je linksaf dan rij je links.
Aangezien je bij links alleen links kunt rijden neem ik aan dat dat de bedoeling is maar dan kun je weer niet terug naar je station als je bij je kruiswissel rechts gaat.
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Beste Marklinmanus,

Gezien route vanuit het station, kruiswissel linksaf, 2de bochtwissel links aanhouden voor richting / retour station. Bij rechts is de route gevoelsmatig iets langer maar de 2de bochtwissel rechts aanhouden voor richting terug naar het station. Eigenlijk zijn beide opties evenlang. Verder zie meerdere keerlussen. Op de weg retour na de kruiswissel kan je zowel links als rechts kiezen. Komen beide op een kort stuk enkelspoors weer samen. Als je bedoelde de bochtwissel rechts onder optie links houden dan kom je uiteindelijk na een dubbel spoor uit op dezelfde wissel met de optie rechts inrijden.

Groet, Paul
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Ben tevreden met het laatste ontwerp. K-rail is prima te digitaliseren. Volgende stap is een Testbaan.

Verder een upgrade, aanpassing op 't eerdere plan zoals weergegeven maar dan als module baan van 3 stukken.

:)
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Beste Paul,

Wat een veelzijdig, duidelijk omschreven topic bij het ontdekken van meerdere facetten bij het ontwerpen van zowel spoor lay-outs alswel het digitaal aansturen. Moest me erwel door heen worstelen maar petje af en succes met het uitwerken. Zie het wel als een voorbeeld van hoe ik mijn baantje in de kast wil laten uitgroeien.

Groet Bert
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
ik zie dat  bij de hoogtes er ook mooi op staan ik ben bezig aan mijn baan plan is getekend maar ik krijg de hoogtes niet op mijn plan . heb jij een idee wat er fout zou kunnen zijn

grt alex
Re: Marklin C-baan met digitale besturing
Hoi Alex,

Hoogtes komen uit wintrack na berekening rekening houdend met max stijging 3% regel en daar waar getoond ingetekend met 't hoogte symbool. Wat betreft fout in jouw plan open een topic met een omschrijving wat niet lukt om dat op te lossen of gebruik de zoek functie.

Gr, Paul