Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin C-baan met digitale besturing

Gestart door PaulB maandag 03 september 2012, 11:36:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin C-baan met digitale besturing
Nieuw idee in tijd III. Tante M C-baan met digitale besturing CS en PC. Moet de blokbaan en seinen nog verder uitwerken. Heb nog moeite met het idee hoe de besturing seinen, wissels meerdere sporen kan bedienen en op een enkele plek waar in beide richtingen gereden moet worden in verhouding tot het blokbaan concept. Graag jullie mening of help. Paul

:idea:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Volgens mij heb ik de blokbanen in het ontwerp "nieuw idee "zo wel goed opgedeeld. Ieder met drie secties, rijden - langzaamrijden - stoppen (ps: werk met een kleurpatroon om onderscheid te maken in elke blobaan tussen de rode stippen). Verder inrij-seinen geplaatst. Waar ik nog moeite mee heb is op die plaatsen in het blokbaan waar beide kanten moet worden gereden. Waar komt de isolatie en terugmeld contacten richting pc CS. Verder of ik de seinen wel goed plaats en de juiste type etc etc ... Graag een reactie en als de .tra bestand nodig is voor de duidelijkheid laat het me weten. thx ... Graag jullie mening of help. :help:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Hallo Paul,

Mooi baanplan, zie alleen een minpuntje,
in het gedeelte wat ik zo mooi vind  8o
Die wissels achter de tunnelportalen, kun je daar nog makkelijk bij??
Dit ivm. ontsporingen.

Gr Einte
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Thx voor het reageren Einte,

Klopt. Had daar over na gedacht want dat is het enige spoor niet met een ruimere radius. Ik wil er bij via de onderkant. Deze zal open blijven. Mijn idee is skeletbouw. Alleen een houten frame waar sporen wel een vaste houten ondergrond krijgen en het overige landschap op gaas. Zo kan je er van onderen voor bedrading maar ook om bijvoorbeeld een webcam te plaatsen etc ...

PS: Je hebt een leuke blog met een zeer interessante baan. Zal veel inspiratie daarin vinden.

Mvg, Paul

:thumbup:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Ik ben erg onder de indruk van dit baanplan. Ik heb één opmerking: persoonlijk vind ik het jammer dan in jouw station niet alle sporen in alle richtingen bereden kunnen worden.

Groet en suc6 met de bouw.

Gerrit
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Gerrit,

Bedankt voor jouw reactie. Mijn idee, doel is om de blokken aan te sturen. Als ik de sporen op het station, de perrons, van beide richtingen verkeer mogelijk maak wordt het vrij complex. Zeker aangezien er al 2 spoor-secties voor en na het station zijn waar treinen beide richtingen moeten rijden en het bovenste spoor op het station. Met name de 2 opstel sporen naast het station die aansluiting heeft beide richtingen richting het oranje en groene spoor volgens hun rijrichting. Mijn probleem is het volgende. Ik heb nog niet door hoe ik dat het beste kan inrichten. Waar begint een blok waar moeten seinen geplaatst worden isolatie, terugmeldpunten etc. Ik breek al met een voorwaarde dat een wissel nooit deel mag zijn van een blok. Zie mijn vorige schema?s. Maar zo ver ik zie moeten ook zij deel uit maken van een stroomkring (blok) om een trein aan te sturen en of bezet melding te geven aan het voorliggende blok. Op jouw stelling. Er kunnen altijd extra wissels worden toegevoegd om rijverkeer alle richtingen mogelijk te maken. Dit had oorspronkelijk mijn voorkeur maar uiteindelijk heb ik deze weggelaten aangezien ze waarschijnlijk toch niet gebruikt gaan worden. Heb jij of iemand met ervaring hierin enig idee hoe ik het beste de blokken moet opdelen om dat te kunnen realiseren.

Mvg, Paul
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Heb het vorig schema Blokbaan en Seinen.jpg van maandag 03 september 2012 14:55 aangepast omdat hier fouten inzitten en verbeterd moet worden. Nieuw concept volgt.
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Heb opnieuw een blokbaan schema gemaakt. Volgens mij is dit al aardig in de goede richting. Kom alleen nog niet uit het stuk waar beide richtingen moet worden gereden. Geld dat als een dubbele blokbaan in 1 blokbaan stuk ? Verder nu nog de wissels en overige verbindingen buiten het blokbaan om uitdenken en intekenen. Suggesties en ervaring kennis wat betreft het digitaal aansturen van seinen, wissels is welkom. Mijn doel is mede om ook een stuklijst te maken. Hoeveel seinen, type decoders, terugmeld contacten etc om het financiele plaatje ook rond te krijgen. Thx, Paul  :help:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Ben momenteel bezig met het uitpluizen van de wissels en seinen etc ... Heb een aantal vragen bij mijn uitwerking "nieuw idee, een Marklin C-baan met digitale aansturing doormiddel van het Marklin Central Station 60215. Uiteindelijk wil ik de nieuwe super lichtseinen van Marklin gebruiken ondanks tijd III (is niet erg!). Nu ben op zoek naar een slimme oplossing om niet te veel seinen en schakel materiaal te gebruiken. Heb het praktijk boek "De nieuwe super lichtseinen van Marklin"gelezen. Best wel complex, maar mis de handson ervaring. Deze pdf gaat over de volgende seinen liefst in combinatie gebruik met elkaar:
76383 Voorsein
76391 Bloksein
76395 Bloksein met voorsein
76393 Inrijsein
76397 Inrijsein met voorsein
76394 Uitrijsein
76371 Rangeersein laag
76372 Rangeersein hoog
Als ik aan het Marklin boek vast hou wordt het uiteindelijk behoorlijk prijzig. Zeker als er voorseinen worden gebruikt en de combinaties mogelijk.

Begin eerst maar met 1 vraag anders wordt het onoverzichtelijk.

Bij punt 1:
Hier is een blokbaan eindigend op een wissel waarna 2 nieuwe sporen volgen. De 3 blokbanen gebruiken gewoon volgens het Marklin principe het sein 76391 zonder voorsein. Moet ik voor de wissel 2 inrijseinen 76393 plaatsen of kan ik gewoon 1 inrijsein 76393 plaatsen?

Bij punt 2 :
Hier komen 2 sporen bij elkaar op een wissel waarachter een nieuw spoor blokbaan volgt. Moet ik aan het einde van elk spoor het uitrijsein 76394 plaatsen? Hoe kan er worden voorkomen dat vanuit het naast liggende spoor toevallig nu ook een trein het volgende blok inrijd of moet er nog 1 inrijsein 76393 bij?

Kan iemand mij vertellen wat de beste oplossing is of kan het handiger? Thx, Paul
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Heb gelijk volgens het inrij/uitrij principe de volgende seinen verder ingetekend. Totaal 50 seinen! klopt dit en tevens mijn vorige vragen? Thx, Paul  :help:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Met name op dit gedeelte. Nu wacht ik af op reacties betrekking op mijn vragen. Thx ...
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Hoi Paul,

een sein beveiligd een wisselstraat.
Dus een inrijsein staat voor het eerste wissel in een station.

Voor eem uitrijsein geldt hetzelfde, alleen die beveiligd de wisselstraat naar de vrije baan.

Even een simpel schetsje gemaakt.


Groeten Sander
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Sander,

Bedankt voor jouw reactie.

Ik heb een vraag retour over het inrijsein. Stel een trein rijd van links naar rechts in jouw schets. Hoe weet het inrijsein dat bijvoorbeeld de middelste 2 sporen vrij zijn en en de buitenste sporen bv bezet? Of is dit iets dat visueel moet worden waargenomen? Als dat zo is dan is het niet echt digitaal rijden meer.

Maargoed om verder te gaan inweze geeft het blokbaan principe een bezet melding (vrij of niet) terug. Een inrijsein zou dan toch daarop moeten reageren of een trein door mag of niet. Daarom vermoed ik dat er per spoor na de wissel een inrijsein voor de wissel moet staan om terug te melden of dat ene spoor vrij is of niet. Dit om mijn manier van denken nog moeilijker te maken naargelang de wissel(s)stand dat de besturing het Marklin Centraal Station 60215 en de inrijseinen weten of de trein het volgende spoor wel of niet mag inrijden?

Of is dit iets dat op een andere manier wordt geregeld?

Ik kan me ook voorstellen dat het Marklin Centraal Station weet welke spoor bezet is omdat het bloksein op dat betreffende spoor een melding terugkoppelt en 1 inrijsein voldoende is om naargelang hoe de wisselstand geschakeld is het CS wel of niet besluit de trein dat ene spoor te laten inrijden.

Als ik zoek op internet zoek kom ik heel veel verscheidene technieken tegen anders dan de nieuwe Marklin manier om het zo maar te noemen. Als ik google zie ik wel veel schakel aansluit bedrading decoder voorbeelden maar niet een soort tekening spoorplan waarin naast de wissel juist de seinen correct staan geplaatst. Heeft iemand een mooi soortgelijk voorbeeld van zijn of haar digitale baan waar dit zoal in is verwerkt. Ik wil best wel mijn plan ?.tra? wintrack bestand delen.

Graag jouw of van anderen een reactie, zeker aangezien ik nog in een soort ontwerpfase zit. (Bezit nu nog alleen het oude metalen rails zonder high tech en wil het moderniseren, ook om een idee te krijgen van de kosten die vrij hoog kunnen worden :( )

Bedankt Paul
:idea:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Hoi Paul,

een inrijsein beveiligd alle achterliggende sporen waar een trein heen kan.
Hiervoor is per spoor geen sein meer nodig, omdat de rijweg van inrijsein tot uitrijsein wordt ingesteld.

Dus de CS weet over welk spoor de rijweg loopt en kan dus kijken of het spoor vrij is en het inrijsein veilig mag komen.

Maar je schrijft dat je met de PC wilt gaan rijden?
Dan regelt de PC de rijwegen en de seinsturing voor je.

Ik heb even een printscreen gemaakt zodat je kan zien hoe bij mij de seinen staan.
Aan de linkerkant staan NS seinen, maar rechts staan de Duitse seinen.



Groeten Sander
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Sander,

Ik waardeer jouw hulp om mij het seingebeuren duidelijk te maken. Ondertussen had ik ook nog wat verder gekeken en met jouw input is er toch weer het een en ander duidelijk geworden wat betreft het inrijsein en hoe dat digitaal wordt aangestuurd. Ik zal een nieuw schema maken en delen. Zou je dat willen checken of dat klopt. Met name rond het stations gedeelte, want dan kan ik uitpluizen welke decoders erbij horen volgens het moderne Marklin principe. Ben ondertussen nog het begrijpen hoe men beide kanten kan op rijden, regelen. Er wordt veel over gepraat op google of filmpjes op youtube. Maar het is niet echt duidelijk hoe dat schematisch bv in wintrack eruitziet. Ik zie dat jij het Koploper programma gebruikt. Wat vind jij daarvan ten opzichte van wat er vandaag de dag nog meer mogelijk is. Op de PaHaSOFT site meld de ontwikkelaar te stoppen ook al blijft er toch wel een vorm van vooruitgang te bespeuren. Een van de adviezen als men digitaal wil gaan rijden is om een keuze te maken uit de vele aanbieders. Aangezien ik in de luxe positie ben om van niks te mogen beginnen (mijn oude M-rails gaat uiteindelijk richting marktplaats) wil ik kiezen wat het rijden makkelijk maakt maar ook de manier van aansluiten, bouwen, geen bedrading onder het spoor. Digitaal heeft toch de toekomst. Er is ook nog iTrain maar aangezien Marklin met hun Centraal Station 2 60215 ook dit marktsegment ziet als een onmisbaar onderdeel van hun business wat voor iemand die hieraan begint toch nog wel steeds een hobby is zie ik wel de mogelijkheden van Marklin maar ben nog niet zo gecharmeerd van de kosten. Digitaal rijden is +/- 3 x duurder dan analoog. Uiteindelijk zal ik toch ergens een compromis moeten maken.

Bedankt, Paul
:o)
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Paul,

Als je met een computer programma gaat rijden heb je helemaal geen seinen meer nodig.(ze staan er puur voor de sier)
Je maakt terugmelding (s88) in de rails waardoor de pc bij houdt waar een trein zich bevindt.En de PC laat ze afremmen op de plaats waar vroeger een sein stond om de baan stroomloos te schakelen.
Je hebt dus een enorme kosten besparing op je seinen.

Let alleen even op ik dacht dat koploper niet overweg kan met de CS2 /MS2. Maar dat wordt vast wel gecorrigeerd als het wel mogelijk is.Via omwegen is veel aan te sturen.Maar dan moet je wel een beetje technisch zijn aangelegd.

Er zijn als je puur voor de interface van de centrale gaat zijn er wel goedkopere oplossingen als de grote dure centrales.
Bedieningsgemak heeft nu eenmaal zijn prijs. Hoewel een wissel selecteren op de layout van een pc zeer overzichtelijk is en misschien nog wel lekkerder werkt. ;)

Robin
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Morge Paul,

Heb al vele keren je topic bekeken, een reactie kon uiteraard niet uitblijven vanaf deze kant. :thumbup:
Gaaf en een heel mooi railpan waarop vele verschillende rijmogelijkheden mogelijk zijn. :thumbup:
Wel wat me de eerste keer gelijk opviel is de locloods.

Wat wil ik daar mee wil aangeven is dat het beter en mooier is om vanaf je bediengspaneel de locloods in te kunnen kijken en ook vanaf de ruimte vanwaar je je modelbaan kunt bekijken.
De ruimte maakt het mogelijk om de iets te laten draaien.
Kijk anders even in mijn topic bij mijn oude inmiddels gesloopte modelbaan vier-landen.

Verder je railplan gauw neerlegen en je zult zien bij het testrijden kom je altijd wel op verbeterpunten of soms om andere ideeen maar dat kan haast niet met zo'n prachtig railplan.
Je ligging van het station zo schuin in je raillan is iets waar ik toch ook naar moet gaan kijken levert extra lange stationsporen op.
Overgens had ik je ook graag willen helpen bij het oplossen van je vragen over het plaatsen van seinen maar omdat ik daar nog helemaal geen ervaring mee heb en voor mij ook helemaal nieuw lees ik wel mee, steek ik daar zeker wat van op.

Als Sander het maar wel bij het goeie pad heeft. :thumbup: :) :)

Sucecs met de bouw en wens je veel plezier en zal je blijven volgen.

Groet Wim.
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Citaat van: Hero op zondag 09 september 2012, 11:55:40
Beste Paul,

Als je met een computer programma gaat rijden heb je helemaal geen seinen meer nodig.(ze staan er puur voor de sier)
Je maakt terugmelding (s88) in de rails waardoor de pc bij houdt waar een trein zich bevindt.En de PC laat ze afremmen op de plaats waar vroeger een sein stond om de baan stroomloos te schakelen.
Je hebt dus een enorme kosten besparing op je seinen.

Robin

Hierop wil ik toch even reageren, dit word namelijk vaker gezegd maar ik vind het zo'n enorm stomme gedachte dat ik even mijn menig hierover kwijt moet.

Bij de analoge besturing word er gebruik gemaakt van seinen waar een relais in zit, dit relais onderbreekt de stroom op een stukje van de baan (waar dus een trein moet stoppen) Maar dat relais stuurt ook het lampje aan welke in het sein zit. Dus ook hier is het lampje puur voor de sier, je zou ook alleen relais kunnen gebruiken (zonder dus de seinen) Er zit toch geen machinist in die keine treindtjes die op de kleur van het sein reageren?? Het is gewoon een kwestie van een stukje baan spanningsloos maken d.m.v. een relais.

Het enige verschil met een pc gestuurde baan is dat je geen stukjes baan meer spanningsloos hoeft te maken omdat de computer de trein "digitaal" kan laten stoppen.

Daarbij komt ook nog eens dat een baan zonder seinen er niet echt realistisch uit ziet, sterker nog, een baan MET seinen ziet er gewoon veel beter uit.

Zo, dat moest ik even kwijt op dze warme dag (zal me verder niet meer al te druk gaan maken  :D )

Groeten Jan Willem
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Robin, Wim en Jan Willem,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zit lekker in de tuin met mijn laptop op schoot deze reacties te lezen en probeer wat dingen aan te passen.

Een baan zonder dat de seinen operationeel zijn maar puur visueel. Ook al wordt de baanselectie door een besturing verlicht naar gelang van de stand wel of niet rijden. Tuurlijk is een baan met seinen mooi. Zeker dat het digitaal gebeurt en reageert op een passerende trein. Aan de ene kant wel handig dat de seinen geen invloed hebben op het rijden. Scheelt zeker behoorlijk in de kosten. Ik vermoede al zoiets en begrijp dat de trein besturing aan hand door een specifieke decoder (S88) teugkoppeling, hoe de wisselstand is, of een spoorselectie bezet is en door wie (snelheid).

Dat is iets waar iTrain volgens mij wel goed in is. Kan ik ook dat punt waar Gerrit het over had verbeteren. Volgens mij als ik iTrain verder bekijk heb je een simpelere manier van het rijden in meerdere richtingen op een spoor selectie. Alhoewel ik heb geen ervaring hierin en weinig kennis om de pc treinbesturing programma?s onderling te vergelijken. Heeft iemand ooit eens een lijstje gemaakt van de verschillen in relatie met de Marklin CS. Anders is het iets persoonlijks.

Om een betere inkijk te krijgen op de locloods. Gelijk eventjes aangepast. Wat vind je ervan. Het leuke is dat hierdoor tevens het rangeer gedeelte meer los is komen te staan van de rijbaan door een extra rangeerrijbaantje. Maakt behoorlijk wat minder contact met de rijbaan. Het verlies van een opstelspoor is gecompenseerd als extra schaduw station onderin de baan. Wat vind je ervan.

Groet, Paul
:)
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
hallo Paul,

Stukken beter zo wat betreft het verplaatsen van de locloods. :thumbup:
Vindt wel dat er veel sporen aanwezig zijn denk met name aan een eventule weg die er nog aan gelegen moet gaan worden blijft weinig ruimte over zo.
Wat me nu ook opvalt is zijn de stationsporen lang genoeg omdat de tunnelingang wel vrij kort tegen het perron aan komt te leggen, dit laatste liep ik ook op vast dat de trienen niet tussen de wissels in pasten.

Maar oke niet te veel veranderen is jou modelbaan gewoon uitlegen en kijken wat er mogelijk is.

Succes.

Groet Wim.
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Hoi Wim,

Kon het toch niet laten ... De station-perron-sporen zijn nu beide langer en een weg ergens naartoe die gaat maar kruislings over de rails hier en daar, komt wel goed!

En ... ?

Zal de volgende keer wel het blokbaan uitwerken. Sierseinen plaatsen en decoders uitrekenen voor iTrain en Marklin CS. pfff ...

Paul :o)
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Hoi Paul,

voor de seinen zou je ook een stuk beter geprijsde exemplaren kunnen overwegen.
Zie bijvoorbeeld deze site.

http://www.seinenpagina.nl/prijslijst.htm

Maar je zou ze ook als bouwpakket kunnen kopen bij de conrad.

http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/1607101/H0-seinen-bouwpakket

Is alleen een kwestie van solderen. De rest is al geschilderd enzo.

Voor de aansturing zou je ook een OC32 kunnen gaan gebruiken.
Deze kunnen met DCC aangestuurd worden en ook itrain en koploper kunnen er mee overweg.

http://www.vpeb.nl/producten/actuele-producten/oc32/

En tenslotte nog een site waar heel veel te vinden over de verschillende seinstelsels.

http://www.thesignalpage.nl/data.php

Groeten Sander

Link veranderd


Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Sander en andere lezers,

Bedankt voor de input. Deze seinen zijn zeker een stuk goedkoper en voor het doel sier kan ik ook weer tijd III seinen kiezen. Heb een oog laten vallen op iTrain. Heb jij toevallig ervaring met iTrain ?

ps: Had wat dubbele niet interessante plaatjes opgeruimd om minder te moeten scrollen.

ps : Overzicht gemaakt Blokbaan en Sein.

thx Paul
:arrow:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Hoi Paul,

ik heb (nog) geen ervaring met itrain.

Het is wel de bedoeling dat wij bij Hobby in Praktijk een baan gaan besturen met itrain.
Dus dan komt de ervaring vanzelf :D.

Groeten Sander
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Hoi Sander en anderen,

Jammer, ik zoek eigenlijk ervaring van iTrain dat gebruikersvriendelijk toont, maar misschien ook wel overbodig is. Ik zie iTrain meer als een mogelijke vervanging van het koploper programma. Ik vermoed zoals ik dan mijn baan wil creeren dat iTrain slechts een interface, een java applet zal zijn op een pc serieel, com poort, verbonden met een digitaal apparaat zoals het Marklin Centraal Station II 60215 via de usb of utp poort. iTrain zal bij het opstarten het Marklin CS uitlezen, het rail schema importeren in de iTrain applicatie en men kan dan de baanbesturing overnemen. Het Marklin Centraal Station blijft uiteindelijk in verbinding met de rail elementen zoals de digitale wissels, seinen (in dat geval is het Marklin Centraal Station wel degelijk afhankelijk van de Marklin digitale seinen zoals 76391, 76393 en 76394), decoders zoals S88 (rijweg selectie voor bv een blokbaan), k83 en k84 (als ik de Centraal Station handleiding lees vind ik hier geen opmerking over behalve vermeld als mogelijke in/uitvoer voor wisselstraten). Is het niet zo dat het Marklin CS ook via een app dus ook via een webpagina toegankelijk is? Het valt mij op dat Marklin voor gebruikersgemak graag een compleet aantal digitale producten neerzet zonder extra draden wirwar, variatie aan type decoders anders dan hun eigen digitale producten. Wel zo makkelijk want deze reageren op hun eigen digitale adressen via het spoor. Ook al zie ik toch in somige tekeningen wel bedrading. Het nadeel de kosten. Corrigeer me als ik het verkeerd heb. Moet vermelden dat ik met geen enkele methode ervaring heb maar bij het vergelijken valt mij dat gewoon op.

Om verder te gaan met de vraag hoe ik uiteindelijk verder wil. Zie mijn nieuwe schema onder. (Heb het vorige bij mijn laatste reactie weggehaald). Ik heb mijn ontwerp als volgt verder uitgewerkt in 26 spoordelen (13 blokbanen, 13 spoordelen te kort voor een blokbaan), 20 wissels waarvan 9 digitaal (rangeer gedeelte op het bovenste niveau niet meegerekend). Verder 13 x 76391 Lichthoofdsein (Bloksein), 13 x 76393 Lichthoofdsein (Inrijsein), 16 x 76394 Lichthoofdsein (Uitrijsein) en 1 x 76372 Licht- afsluitsein (met mast) welliswaar seinen gebaseerd op het Marklin principe anders moeten de 26 spoordelen reageren op de S88. Een combinatie blokbaan, spoordelen aangestuurd door een S88 of een sein lijkt mij ook wel mogelijk, want dan is het niet alleen sier maar ook operationeel. Als ik het goed begrijp kan 1 S88 decoder 8 spoordelen aansturen. Indien er nul operationele seinen zijn heb ik dus 4 S88 decoders nodig (seinen zijn er dan weer voor de fun en eventueel 7 x S88 indien inclusief rangeer gedeelte zolang de wissels maar digitaal zijn). Weet iemand toevallig of er nog een beperking is hoeveel S88 decoders maximaal aan het Centraal Station serieel kan worden aangesloten ivm de hoeveelheid digitale adressen beschikbaar? Verder wat de beperking is hoe groot de layout mag zijn in het cs programeer scherm waar de wissels seinen en spoorbanen kan worden geprogrammeerd ?

Klopt dit, zie en vergroot eventueel schema hieronder ?

thx & groet, Paul

:idea:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Heb bij mijn vorige berg aan vragen nog een andere vraag aan toe te voegen. Dit heeft betrekking op de booster 60173. Ik heb begrepen dat deze zijn eigen stroom kring vormt om kortsluiting te voorkomen. Vooral met een dure cs. Mijn vraag is een booster noodzakelijk bij een baan volgens mijn ontwerp en hoe ik deze het beste kan plaatsen aansluiten ? Op de marklin website, namelijk http://www.marklin.nl/nieuws/central-station-ii, staat wat meer tech info die ik echter niet terug zie in de marklin cs handleiding. Wellis waar een tech overzicht van het oudere cs. Waarom hebben ze dit toch niet vervangen aangezien er nu al cs 2 is, maargoed ? Heeft iemand een tech handleiding van het nieuwe cs 2 dat vermeld hoeveel s 88 decoders, en betrekking op mijn andere vragen, etc kan worden aangesloten. Misschien leuk als iemand die iets soortgelijks al heeft wat ik probeer te realiseren volgens mijn ontwerp om wat manieren van aansluitingen plannen en schema?s te delen. Ik denk als ik zo ?t forum lees en andere site?s verder afspeur dat er veel vragen zijn maar door de hoeveelheid zijn de antwoorden niet altijd te vinden. Paul  :help:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Kon het niet laten op Wim zijn reactie voor wat meer ruimte voor bv een weg. Zat een tijdje te denken en dacht: "ja klopt, er moet wat meer ruimte op bepaalde plekken komen". Verder mijn vragen staan nog uit. Wie heeft ervaring met het Marklin CS 2 om mijn vragen te beantwoorden ? Zie de paar laatste berichten hierboven ...

:help:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
ps : Nog een vraag erbij. Wil de volgende drie methodes toepassen zie notities. Kan het Marklin CS overweg met het blokbaan idee werkende met drie secties rijden - langzaam ? stoppen, zoja wil ik uiteindelijk zelf railbezet melder contactrails maken. Is hier nog iets waarop gelet moet worden (contactrails vooraan liggend in 1 bepaalde richting etc (gebruik niet het memory systeem maar cs ?

thx, Paul

:o)
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
ps : zal nog effe een opsomming geven is wel zo makkelijk. Denk dat er meer mensen over na denken, toch ?

Volgens mijn laatste ontwerp nummer 11 zijn er :

- 27 sporen waarvan 19 blokbaan (totaal 65 S88 contactpunten bezet, 5 S88 Decoders nodig en 65 Contactrails maken in C-rails).
# Vraag omtrent S88 Decoder. Klopt het aangezien er 16 aansluitingen op een S88 aanwezig zijn dat ik al deze 16 dan ook kan gebruiken om verbinding te maken met het contactrails?
# Vraag omtrent het Marklin CS 60215. Herkend het CS2 elk blok of zijn dat dan gewoon 3 gescheiden rijstraten ipv 1 blok, extra configuratie nodig in het CS2?
# Vraag omtrent het Marklin CS 60215. Hoeveel S88 decoders kunnen er maximaal aan het CS2 serieel worden aangesloten (7?)?
# Vraag omtrent de Contactrails. Is hier nog iets waarop gelet moet worden (contactrails vooraan liggend in 1 bepaalde richting etc?

- 22 rangeersporen (totaal 22 S88 contactpunten bezet, 2 S88 Decoders nodig en 22 Contactrails maken in C-rails en K-rails).
- 29 wissels (waarvan 8 digitaal in de rijbaan, 10 digitaal in het rangeergedeelte (totaal 18), geen S88 Decoders nodig).
# Vraag omtrent S88 Decoder. Is het waar dat er geen decoders nodig zijn gebruikmakende van CS2 wat betreft de wissels?
# Vraag. Hoe reageren de niet digitale wissels in het ontwerp en moet ik deze ook nog in contact brengen met het CS2 aangezien zij ook deel uit maken van het geheel?

- Boosters 60173.
# Vraag is een booster noodzakelijk bij een baan volgens mijn ontwerp en hoe ik deze het beste kan plaatsen aansluiten?

- Stroom ringleiding.
# Vraag onderbreekt dit mijn digitale communicatie met bv decoders en het CS2?

# Vraag klopt dit allemaal en kan ik gebruik maken van de drie methodes volgens het aansluitschema hierboven.

Misschien leuk als iemand die iets soortgelijks al heeft wat ik probeer te realiseren volgens mijn ontwerp om wat manieren van aansluitingen plannen en schema?s te delen.

Thx, Paul
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Paul,

Wil je de letters even in een leesbare kleur zetten.Dit is niet te doen op die blauwe achtergrond.

Robin

Dan moet je dat niet stiekem al doen als ik dit intyp.
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Thx, geen probleem had het zelf ook al gezien. In iedegeval aangepast je reageert snel ...
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Is toeval dat ik hier net langskom. :D Moest gelijk mijn zonnebril pakken.

Wat contact rails betreft.Je kunt er zoveel railstukken aan elkaar maken als je zelf wil om een contactpunt te maken.
Een decoder kan dus 16 verschillende stukken bewaken / dedecteren.

Voor jezelf is het handig alle geisoleerde stukken aan een kant te maken.De massa loopt dan altijd door tot de volgende railaansluiting.
Als je van kant wisselt loop je de kans dat je geen massa contact meer hebt op je rails omdat je alle verbindingen hebt verbroken.
Dus kies voor voor of achter en binnen of buitenbocht.En regelmatig nieuwe aansluitingen vanaf de ringleiding.
Die ringleiding ligt dus aan de uitgang van je centrale en heeft niets met trafo's te maken.
Bedraad je baan gewoon zo voor dat je een verdieping oid isolatie heeft tov de verdere baan  dan is het plaatsen van een booster een kwestie van de ringleiding voor die hoek doorknippen en de uitgang van de booster daar naartoe brengen.

Je kan per string dacht ik 256 contacten achter elkaar maken. Dat staat wel in de specs. van je centrale.

Cs heb ik geen verstand van dus kan ik je niet mee helpen.

Je hebt een booster nodig als je meer vermogen nodig hebt voor rijdende treinen als dat je centrale kan leveren.
Reserveer dan wel 1 ampère voor het schakelen van wissels.Gaat dus in het begin erg hard.
Sommige leggen voor de wissels een eigen stroomkring. Die zou je kunnen combineren met je rangeerterrein waar je handmatig? rijdt.

Robin
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Robin,

Bedankt voor jouw reactie. Ik waardeer jouw input zeker aangezien communicatie nu snel gaat. Ik ga hierover nadenken. Aangezien het Marklin CS2, misschien kunnen anderen nog hierop reageren en of hun input geven ?

Bedankt Paul

:o)
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Ik adviseer je eerst eens een proefbaantje te maken voor het geautomatiseerde deel.
Ik denk namelijk dat Die CS niet doet wat jij denkt maar een deel uitbesteed aan het afremgedeelte van de seinen.
Op een van je plaatjes staat een PC met IB.Wat bedoel je daar mee?

Maar nogmaals bij regelt de computer de beveiliging.En het remmen.
Ik kan zelf kiezen of ik (dan nu met de muis) een trein ergens naartoe breng. Of dat ik met een biertje in de hand toekijk wat de pc voor me verzint.
Als ik echt wil kan ik ook nog aan de controller draaien.Maar dat nut is weg.De pc trekt veel mooier op dan als ik dat handmatig doe.
Kom het een keer bekijken.Dan kun je het zelf ook proberen wat je het meest bevalt.

Robin
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Robin,

Bedankt voor de uitleg en uitnodiging. Momenteel ben ik nog puur theoretisch bezig en wil ik een gedetailleerd plan ontwikkelen. Vandaar mijn vele vragen. De pc op het ene plaatje. Yep is verwarrend gelijk effe gecorrigeerd. PC besturing komt later wel aangezien Marklin zegt dat je zelfs kan sturen per app (dus pc webbrowser!). Mijn doel ! Wil iets ouds weer oppakken, mijn mega oude m-rails gaat naar marktplaats en wil in wezen met niks weer iets opbouwen. Er is zelfs nog geen eens een tafel om mee te beginnen. Dat is in principe een goed begin, want daardoor kan ik nu goed vergelijken hoe ik het wil. Nu heb ik mijn ogen laten vallen op 1 van de 2 Marklin Mega sets 29440 of 29640 en het lijkt mij handig aangezien die de Marklin CS 2 als besturing hebben om daar mijn ontwerp omheen te plannen, bouwen. Als het CS 2 niet belooft wat het doet zou iTrain dat zeker kunnen. Vandaar mijn vragen omtrent het Marklin CS. Zie eerdere punten. Daarom zou ik het prettig vinden als iemand die ervaring heeft met het Marklin CS 2 om dat te delen voordat ik ergens voor kies wat achteraf mij op kosten gaat jagen. Dit heeft nu mijn voorkeur. Wat betreft de uitnodiging daar ga ik graag op in en tegen de tijd dat ik ga bouwen. Wat betreft jouw input daar ga ik zeker wat mee doen. Ben behoorlijk wat informatie aan het verzamelen ook informatie van mensen op dit forum.

MvGroet, Paul
:important:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Hoi Paul,

je wissel hebben nog wel een digitale decoder nodig.
Zo decoder wordt door Marklin een K83 genoemd.

Als je het idee heb om toch later met de PC te gaan rijden, dan moet je rekening houden dat er minimaal twee bezetmelders per blok nodig zijn.

Maar je bent van harte welkom bij Hobby in Praktijk voor wat uitleg en demo's.
Wij hebben een grote Marklinbaan bestuurd d.m.v. de PC/koploper.
Maar ook een CS2 staat er, zodat je ook daar even mee kan oefenen.

En in de toekomst willen wij ook nog een N-spoorbaan uitrusten met I-train.

Dus als je nog een neutraal advies wilt, kom dan gewoon een keertje langs.

Groeten Sander
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
He paulB,

Ik ben ook mijn baan aan het automatiseren en had ook problemen met blokken maken mijn blokken zijn 3 stukken c-rails daarachter 7 stukken c-rails als remsectie en daarachter weer 3 stukken c-rails als stopsectie. Je moet wel goed opletten je de meldspoorstaaf aan een kant houd want doe je dat niet dan krijg je storing/kortsluiting. Ieder blok heb ik ook apart gevoed daarvoor ligt er onder mijn hele baan twee ringleidingen om een goede stroomvoer te hebben. Mijn baan is opgesplitst in een ringleiding voor mijn vrije baan en een voor het voeden van mijn stations emplacement en andere emplacementen.
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Sander,

Ah ik zie het nu Hobby in Praktijk. Zeg wat een leuk initiatief. Ik ben nog niet zo heel erg bekend met alles wat met deze hobby te maken heeft op het 3rail forum maar merk dat op deze manier voor jullie de hobby veel meer verbreding geeft. Succes met de start en ik rij de A27 nog wel een keer af naar Werkendam. Mooie ruimte. Zo is het niet meer een baantje op zolder. Heel leuk.

Mvg, Paul
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Sander,

Ik denk dat ik het plaatje wel vrij compleet heb. Ik geloof dat het CS2 mij voldoende kracht geeft het ontwerp uit te voeren. Zelfs de k83 en k84 kan er op worden aangesloten. Er zal altijd nog wel een CS3 komen zo niet iTrain.

Beste loc6400 / Marco,

Ik dacht al dat er meer mensen zich met deze vragen en nieuwe vragen bezig houden. Ik zal het eigenlijk ook eerst moeten testen wat het rijgedrag is van wat ik als standaard zie. Aantal rails in sectie rijden is onbelangrijk, afremmen 3 en stoppen 2. Aangezien jij 3 ? 7 afremmen- 3 stoppen gebruikt had je het ook met minder rails getest en wat vond je ervan. Bedankt voor je tips over de ringleiding. Ik zie nu ik ook daar meer over lees alsmaar meer adviezen. Eigenlijk zou iemand met veel ervaring daar eens filmpjes met uitleg in het maken van complexe dingen etc op youtube moeten plaatsen.

Bedankt Paul

:o)
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
mij hebben ze vertelt dat je moet kijken wat je langste trein is waar je mee kunt rijden en daar moet jij je sectie's op af stemmen zodoende kom ik op 3 stukken zijn mijn meld stuk dan 7 stukken voor de remsectie en dan weer 3 voor de stop sectie.
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Ok dus meer dan 10 rails per blok. Als je mijn laatste schema bekijkt dan heb ik mijn blokken ongeveer 't zelfde ingedeeld groene sectie is rijden oranje afremmen en rood stoppen. Maar eigelijk ben ik al voorbij dat punt. Ben voornamelijk bezig met het aansluit gebeuren. Een test zal uiteindelijk uitwijzen hoe groot een sectie mooi oogt.  Zie het stuk met mijn vragen hieromtrent het aansluit gebeuren.
Thx Paul
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Klopt het onderste plaatje ?

- Met name of de contacten 1-1, 2-1 en 3-1 contactrails behoren te zijn of iets anders. Ik weet niet wat de handleiding (Marklin pdf) bedoeld met deze contacten de grijze stip?

- De rode driehoekjes isolatie posities! Vreemd volgens de handleiding zijn deze voor spoordeel 1 (doorgaande rijspoor) gelijk maar voor de spoordelen 2 en 3 (geel) omgekeerd, klopt dat?

- Extra vraag. Zou ik in een spoordeel bv in de spoordelen 2 en 3 twee treinen achter elkaar kunnen laten stoppen, ruimte genoeg! Maar hoe doe ik dat? Een extra sein ofzo, of een blokbaan in een schaduwstation?

Orgineel staat ergens boven.

thx, Paul

:o)
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Is denk ik puur voor de tekstpositie dat ze aan de anderekant staan.

Als je een extra set contactrail en schakeldecoder toepast kunnen er twee blokken achter elkaar.

Je weet al dat je die contactrail zeer makkelijk zelf maakt ?

Robin
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Bedankt Robin,

Nu weet ik het zeker dat de oorspronkelijke blokbaan die ik wilde op deze positie vervalt en wordt ingericht als schaduwstation. Op de k84 decoder is nog een positie vrij en dus is het eigenlijk ook logisch om gelijk nog een vierde spoordeel te plaatsen.

Wat ik mis in de Marklin uitleg over de contact rail is of deze ook nog ergens moet worden op aangesloten! De wissels worden aangesloten op de k83 decoder. De spoordelen op de k84 die geisoleerd zijn van het overige spoor. Moet de contactrail dan worden aangesloten op een S88? Als de wissel 1 en 2 digitaal zijn is dan de k83 nog steeds nodig of is een elektrische aansluiting voldoende?

Als idee voor twee treinen achter elkaar bedoel je dan de schakel decoder S88?

De Marklin uitleg over het schaduw station komt ik uit een handleiding, training pdf van het Marklin Centraal Station 60214.

Het maken van contactrail daar heb ik een zeer uitgebreide pdf van een heer R. Smeters op het modelspoorh0 forum die het blokbaan principe uitlegt en met foto?s erbij hoe ie een dremmel gebruikt.

Bedankt, Paul

:idea:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
De contactrails gaan inderdaad aan de s88.
Wissels in de k83
Stop secties in de k84

Eigenlijk maak je op deze manier ook een stukje blokbaan. Namelijk 2 blokken achter elkaar.
Zo moet je ook gaan behandelen met aansluiten.

Je moet gewoon zodra je een centrale hebt dit soort situaties opbouwen en testen cq proberen.
En voor jezelf dan uitmaken of je via een computerprogramma of met k84 de locs gaat laten stoppen.
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Heb het in een nieuw schema uitgewerkt ...

Ik blijf leren. Neem aan dat het zo goed is?

Thx, Paul

:thumbup:

Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Helaas nog niet,

Je moet je 2e rij meld contacten verplaatsen naar net na de isolatie in de linker bocht.(begin van het 2e blok)
Het is zeg maar de 1e rails van het blok die de bezet melding verzorgt.Zodra daar geen wagon meer op staat is de trein "binnen het blok" en schakelt de CS de stroom van je blok af.

En je mist de k84 schakelpunten op de 1e secties van je opstel sporen.
Nu maak je opeens 6 blokken.Dus heb je ook 6 schakeluitgangen nodig.Een stuk terug had je het over 1 spoor dat je op wilde delen.
En de eindisolatie stukjes kun je ook gewoon tegen je wissel aan plaatsen.
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Beste Robin,

Je laat me nadenken dat is goed. Hou ik wel van.

Kan ik het ook af met 1 K84?

Bedankt voor je geduld.

Paul :thumbup:
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Paul,

Ik neem aan dat je nu 1 lang blok maakt.En 4 korte blokken. Of is er het een en ander weggevallen ? oa de laatste isolatie.

Mag je hopen dat die CS de lange trein naar de juiste plaats stuurt. :D

Hoe kan een CS dat selecteren?

Je maakt het jezelf wel moeilijk hoef ik weinig voor te doen. >:-D

Robin
Re: Nieuw idee in tijd III. Marklin C-baan met digitale besturing CS en PC.
Hoi Robin,

Yep eigenlijk wel, het groen oranje spoor maakt eigenlijk deel uit van de doorgaande rijbaan en zou eigenlijk los moeten staan van het schaduw station (geel). Spoordelen 2 en 3 had ik oorspronkelijk in gedachte als schaduw station waar je niet gebruikte treinen kan opstellen. Kan het geheel wel iets verlengen en heb gelijk de laatste isolatie erin getekend. Als ik wat ik nu schrijf verander in het schema ben ik gelijk klaar met 1 K84!

Het CS, geen idee. Nieuwe vraag blijkbaar ?!?

Thx, Paul