Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale

Gestart door dodi woensdag 22 augustus 2012, 23:42:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale
Even voorstellen, ik ben een compleet beginner met modelbanen, gebruik Marklin C track en een digitale centrale 6021 met transfo 6001. Alles gaat goed, ware het niet dat ik met één vervelend probleem zit. Bij het aanzetten van de stroom gaat steevast één van de treinen in beweging (een beetje ad random welke lok), niet leuk.
De reden zelf ligt denk ik in de bekabeling van de stroom naar de baan toe. Van de transfo ga ik uiteraard met geel en bruin naar de centrale, en van de centrale met rood en bruin naar het spoor. Alleen gebruik ik dezelfde transfo ook voor de stootblokken met lichtjes en een spoorwegovergang. Ik heb één draad lopen (geel) van de transfo, rechtstreeks naar de contacten van de spoorwegovergang en naar de gele draad aan elk stootblok. De LEDs van de stootblokken werken, de overgang werkt. Maar bij opstarten schiet een trein in gang en mag ik telkens de noodstop activeren om zijn code in te tikken, waarna alles zonder problemen werkt.

Treinen zijn digitale marklin loks. Mijn baan (onder constructie) kan je hier bekijken:



Wanneer ik de gele draad naar stootblokken en overgang weghaal van de transfo is er geen enkel probleem meer. Ik zie twee gele contacten aan de 6001 transfo, maar het lijkt me niet uit te maken of ik links of rechts de extra accessoires connecteer.

Help? Iemand? Wat doe ik verkeerd? Moet ik een tweede transfo apart voorzien voor de attributen op de spoorbaan en die isoleren van de rest van het spoor? Geraak er even niet aan uit op basis van de manuals.
Re: Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale