Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale

Gestart door dodi woensdag 22 augustus 2012, 23:42:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale
Even voorstellen, ik ben een compleet beginner met modelbanen, gebruik Marklin C track en een digitale centrale 6021 met transfo 6001. Alles gaat goed, ware het niet dat ik met één vervelend probleem zit. Bij het aanzetten van de stroom gaat steevast één van de treinen in beweging (een beetje ad random welke lok), niet leuk.
De reden zelf ligt denk ik in de bekabeling van de stroom naar de baan toe. Van de transfo ga ik uiteraard met geel en bruin naar de centrale, en van de centrale met rood en bruin naar het spoor. Alleen gebruik ik dezelfde transfo ook voor de stootblokken met lichtjes en een spoorwegovergang. Ik heb één draad lopen (geel) van de transfo, rechtstreeks naar de contacten van de spoorwegovergang en naar de gele draad aan elk stootblok. De LEDs van de stootblokken werken, de overgang werkt. Maar bij opstarten schiet een trein in gang en mag ik telkens de noodstop activeren om zijn code in te tikken, waarna alles zonder problemen werkt.

Treinen zijn digitale marklin loks. Mijn baan (onder constructie) kan je hier bekijken:



Wanneer ik de gele draad naar stootblokken en overgang weghaal van de transfo is er geen enkel probleem meer. Ik zie twee gele contacten aan de 6001 transfo, maar het lijkt me niet uit te maken of ik links of rechts de extra accessoires connecteer.

Help? Iemand? Wat doe ik verkeerd? Moet ik een tweede transfo apart voorzien voor de attributen op de spoorbaan en die isoleren van de rest van het spoor? Geraak er even niet aan uit op basis van de manuals.
Re: Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale
als ik jou was zou ik eens proberen om de verlichtinge van de stoot blokken en de overgang bediening op een apart (16 VA of ao)  transfootje aan te sluiten.  Dan weet je of daar het probleem zit en als dat zo is ben je voor enkele eurootjes geholpen.

Succes
Dani
Re: Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale
Hallo Dodi,

Mogelijk heb je aan de achterkant van je 6021 de vier witte schakelaartjes ontdekt.
Als je de nummer 2 nu eens aanzet,dan genereert je 6021 het nieuwe Märklin Motorola (MM2) formaat.

Gezien de lok's en de bijbehorende decoders zal dit geen enkel probleem zijn.

Toch zou ik ook zoals Dani al aangeeft,de verlichting scheiden,zodat je volle vermogen weer voor het rijdende materieel is ;)
Dus met een aparte trafo.

Succes en veel plezier met deze Hobby :)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale
Hallo,

Voor de verlichting heb ik een aparte trafo genomen.
De bruine draad van de eerste en tweede trafo mogen gewoon aan elkaar verbonden worden,
de gele draden van de lampjes sluit je op de 2e trafo aan.

De gele draad van de 2e trafo mag  niet  aan de rode draad verbonden worden van de 6021.
Dan gaan de torren van de 6021 kapot ( spreek uit ervaring  8o ).

Gr Einte
Re: Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale
Bedankt voor de tips... Ik probeer ze uit. Dus als ik het goed heb, twee transfo's *mogen* aan elkaar gezet worden via de bruine verbinding zodat ik enkel met de gele draad van de stootblokken naar de tweede trafo moet.

Die dipswitch functie lijkt me ook al interessant. Ik heb wel geen manual van de sturing - tweedehands gekocht. Staan die dipswitches ergens gedocumenteerd online? Als ik het op MFX protocol zet, gaan mijn oude Delta loks dan nog werken?

Hartelijk bedankt voor jullie hulp mensen!
Re: Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale
Een 6021 heeft geen mfx protocol en je delta locjes zullen blijven rijden als je de dipswitches achter op je 6021 zet zoals gemeld.
Re: Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale
Op de marklin site kun je ook de handleiding vinden in PDF
http://www.marklin.nl/support/handleidingen-1/6021_ControlUnit.pdf/view
Cees
Re: Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale
Bedankt allemaal! Komt wel in orde zo.
Re: Hulp gevraagd voor beginner - trein schiet door bij aanzetten centrale
Hallo

Waarschijnlijk heb ik dit probleem ook
heeft u hier ook schade aangehouden?