Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

marklin kraan 7051 werkt niet

Gestart door marklin 81 zondag 02 september 2012, 13:50:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin kraan 7051 werkt niet
hallo mijn kraan is goed aangesloten .licht brand magneet werkt .
maar draait niet
en rolt niet op of af .
heb hem schoon gemaakt .een motertje zoemt .en het andere doet niks.
wie helpt.mvg bas
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
kan ,niemand mij helpen die ook een kraan heeft .mvg bas
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
De motor is gelijk aan die van een locomotief. Dus inclusief koolbosteltjes, wikkelingen op anker etc.
Zoek binnen dit forum eens naar optie's om een oud analoog treintje weer aan de gang te krijgen.

Mogelijk helpt dat je iop weg.
Ik weet niet wat je al hebt gedaan maar zo beginnen met het checken van de borsteltjes.

Succes.
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
bedankt voor u mail.
heb de koolborstels gecontroleerd .echter als nieuw .
een motertje zoemt zachtjes .andere motertje doet niks .
heb het ankertje ook los gehad en schoon gemaakt .
de kraan ziet er echter als nieuw uit .heb ook de kabels gecontroleerd .maar niks .
jammer .
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Dag Bas,
Ik heb de laatste jaren verscheiden kranen 7051 gekocht en een paar hadden hetzelfde gedrag als de jouwe.
Het feit dat de motoren zoemen, wil volgens mij zeggen dat de schakeling juist is, maar dat de motoren zijn vastgelopen. Geen erg. De groene voet losvijzen zodanig dat je gemakkelijk aan de 2 motoren kan. De motorschilden losvijzen en de rotor (anker) uithalen. Op sommige van mijn kranen was duidelijk een witte aanslag te zien. Dit was, bleek achteraf de olie of vet, dat geheel uitgehard was. Met een wattestokje (nen orekoter in Belgie) de holte waarin hij moet draaien en wat olie uitwassen. Een drupje olie op de lagering van het schild en voorzichtig met een tandestoker de rotor heen en weer bewegen, terwijl het motorschild nog niet volledig terug is aangevezen. Als de voet dan toch los is van 'de kraan', kan je gelijk alle punten waarin de asjes draaien voorzien van een drupje olie. Pas als alles gemakkelijk ronddraait assembleer je de boel terug en dan nog eens onder spanning zetten. Hopelijk doet hij het dan wel.
Ik weet niet waar je woont, maar anders stuur je me maar een PB en misschien kom ik langs om je te tonen hoe je het doet.
Met vriendelijke groet,
Denis
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Bas, het verhaal van Lange Trein klopt, bij jaren niet gebruik loopt alles vast , tandwielen en ankertjes onderaan de kraan, zeker bij "nieuwe" kranen waar alles nog redelijk spant in de lagers. Ik gebruik WD40, spuitbus, te koop bij ijzerwaren of autohandel. Soms ook in de Aldi. Ik spuit het produkt overvloedig op motor en tandwielen, een uurtje of 2 laten inwerken , en dan nog eens proberen. Wedden dat alles soepel ronddraait?

Groeten,

Alain
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Bas

Inderdaad 2 uur in de WD 40. Echt helemaal vet in spuiten zodat de olie er van druipt
Dan met een houten stokje proberen er beweging in te krijgen

Zo niet alles uit elkaar. Download eerst een explodid vieux , dan weet je waar de ringen en veren zitten

Groetjes
Peter R

Re: marklin kraan 7051 werkt niet
hallo gewoon op de tandwielen en elders de wd 40 spuiten.mvg bas
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Ik zou niet zomaar de boel met WD40 (kruipolie) onderspuiten.
Je kraan wordt zo vet als bagger en de koolborstels zuigen zich vol met kruipolie en het tast de lak op den duur aan.
Als de boel is vastgelopen, moet je de motor uit elkaar halen en reinigen met wasbenzine.
Daarna laten drogen en weer in elkaar zetten en alle lagers en tandwielen olien.
Bas, kun je de rotor met wormwiel soepel met de hand ronddraaien?
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
ja dit gaat soepel .heb het smeermiddel tussen de tandwielen gespoten van de kraan.2 uur gewacht en niks.ook de ankers heb ik gepoetst .neem aan dat je moet poetsen waar de koolborstels over heen gaan.maar doet niks.mvg bas
lijkt erop dat hij geen stroomkrijgt.
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Goed ik dit lees. Ik heb ook zo,n kraan met magneet besteld voorbij mijn oud ijzer handel.
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Dag Bas,
Een motor zoemt, de andere doet niks!
Zijn beide rotoren soepel met de hand te bewegen?
Als je stroom zet op diegene die zoemt, kan je stroomverlies meten? Misschien een gekke vraag, maar als je zegt dat hij zoemt; kan het niet zijn dat hij draait maar dat de tanden van de as die door de rotor bewogen wordt niet diep genoeg zitten? Afhankelijk van welke motor je bedoelt kan je een en ander regelen door het zwarte driehoekje dat de as lagert een beetje te verschuiven.
Als je stroom zet op de andere, kan je dan stroom meten aan de contactpunten? Zijn er geen kabels los of beschadigd?
De wikkelingen op de rotor zijn toch niet beschadigd? Dit is zo'n haarfijn draadje dat je het bijna niet ziet. Het loont wellicht eens de moeite om een en ander uit te meten met een multimeter.
Succes met je zoektocht.
Denis
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
hiep hoi gelukt .de motertjes lopen weer .nu morgen alles mooi terug monteren en lekker spelen.
allemaal bedankt voor de hulp.
mvg bas
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Prachtig Bas, :thumbup: :thumbup:
Blij te horen dat je de kraan terug op gang gekregen hebt. Ikzelf vind dit een heel mooi stuk op de baan. Op mijn baan komen er een stuk of 4 en ik wil ze graag besturen met een joystick. Helaas heb ik nog maar 1 gepaste joystick gevonden. Rest me dus om nog wat rommelmarkten af te lopen om ze te vinden en dan de ombouw te maken.
Nu maak je me wel erg nieuwsgierig; wat scheelde er aan?
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Citaat van: Lange trein op woensdag 05 september 2012, 22:18:31
Prachtig Bas, :thumbup: :thumbup:
Blij te horen dat je de kraan terug op gang gekregen hebt. Ikzelf vind dit een heel mooi stuk op de baan. Op mijn baan komen er een stuk of 4 en ik wil ze graag besturen met een joystick. Helaas heb ik nog maar 1 gepaste joystick gevonden. Rest me dus om nog wat rommelmarkten af te lopen om ze te vinden en dan de ombouw te maken.
Nu maak je me wel erg nieuwsgierig; wat scheelde er aan?
Met vriendelijke groeten,
Denis

Die sticks kun je verkrijgen via www.iprototype.nl
Ze kosten wel 14,95 euro /stuk

Maar deze werken wel goed :P

groeten Dylan
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Hallo Dylan,
Best mooie joysticks maar:
- duur in vergelijking met wat je koopt op een rommelmarkt: 1 à 2 ? 8o
- je hebt hier 4 funkties, hijsen - vieren en links - rechts draaien, maar je hebt een 5de nodig om de magneet op baggerschep te bedienen.  >:-D
Bij de originele bedieningspaneeltjes (alom bekend blauw doosje) zijn de knoppen zo hard, dat na het lossen van een paar wagonladingen schroot, hout, of whatever, je vingers beginnen pijn doen. Met zo'n joystick heb je dit niet.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
wat het was weet ik niet .heb de tandwielen goed schoon gemaakt met de wd 40 .de ankers goed schoongemaakt .
en mijn schoonvader heeft de stroomronde gecontroleerd .heb eerst de motertjes laten lopen zonder de aansluit tandwielen .nu nog een nieuw touw erop en je.
bedankt
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Citaat van: Lange trein op donderdag 06 september 2012, 19:36:21
Hallo Dylan,
Best mooie joysticks maar:
- duur in vergelijking met wat je koopt op een rommelmarkt: 1 à 2 ? 8o
- je hebt hier 4 funkties, hijsen - vieren en links - rechts draaien, maar je hebt een 5de nodig om de magneet op baggerschep te bedienen.  >:-D
Bij de originele bedieningspaneeltjes (alom bekend blauw doosje) zijn de knoppen zo hard, dat na het lossen van een paar wagonladingen schroot, hout, of whatever, je vingers beginnen pijn doen. Met zo'n joystick heb je dit niet.
Met vriendelijke groeten,
Denis

Daarin heb je gelijk goedkoop is dit niet. Maar waar vind je nog joysticks met microswitches in?
De meeste zijn voorzien van een soort potmeter. Hier in België ben ik ze nog niet tegengekomen...



groeten Dylan
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
die joystick is wel een goed alternative maar hoe ga ik de magneet bedienen dat is mijn probleem ook een beetje.
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Dag Allemaal,
Ik zal dit weekend zien of ik fofo's kan plaatsen van de joystick die ik momenteel aanpas.
Het is een joystick (merk ontsnapt mij nu) van de beginjaren van de video en/of computerspelletjes. de stick kan je voorwaarts of achterwaarts bewegen en op die contacten zet ik het hijsen en vieren. Je kan ook links en rechts bewegen, op deze contacten zet ik het draaien naar links en rechts en op de stick zelf heb je nog een drukknop om te schieten: op dat contact zet je de magneet of baggerschep.
Zo bekom je heel vlotte bewegingen, want afhanelijk van de soort contacten in de joystick zelf, kan je tegelijk draaien, vieren of hijsen en de magneet of baggerschep  accioneren >:-D. Iets wat met het origineel blauwe kastje met de drukknoppen quasi onmogelijk was :( :(
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Dat zou heel erg mooi zijn als je dat zou willen doen. Als het mogelijk is ook miss wat tekst met foto's erbij zodat ik weet hoe ik de bedrading moet aansluiten. Ik denk namelijk wel dat ik ook zo'n oude joystick heb.
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Lok6440
Via een k84 kun je hem met je ecos of pc bedienen

Groetjes
Peter R.
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
die joystick zijn nog volop leverbaar tegen een leuke prijs hoor.Google eens op joystick switch (micro).
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Oke mijn probleem is al opgelost zodra hij binnen is ga ik hem aansturen via mijn ecos 2
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Zou altijd kiezen voor de joystick, is de mooiste bediening voor zo'n kraan.
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Ik ben momenteel, mede dankzij de tips in dit draadje, mijn 7051 aan het opknappen. Hij was na al die jaren ook een beetje vastgelopen (lees uitgedroogd vet). Heb beide motortjes uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Voorzien van nieuwe koolborstels en na het testen was er vooruitgang, alleen het draaien van de giek gaat niet gelijkmatig in beide richtingen... linksom gaat sneller en soepeler als rechtsom. Als de koolborstels niet geïnstalleerd zijn dan draait de giek in beide richtingen even soepel, maar als de koolborstels erin zitten dan begint het probleem. Ik heb tot tweemaal de borstels vervangen door nieuwe maar dat gaf geen oplossing. Ik zit eraan te denken om de ankers van beide motortjes eens om te wisselen om te kijken of het probleem meegaat maar misschien dat er een forumlid uit ervaring weet wat er misschien aan de hand is???

Groet,

Sander
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Is het anker schoon? Zit er te veel druk op de borstels? Of misschien juist te weinig? Vonkt het erg?
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Dag Mr Sanderson,
En als je de lange as die de giek doet draaien uithaalt, hoor je dan een merkelijk verschil in toerental van de motor bij links of rechts draaien? Als er geen verschil te horen is bij het draaien zonder belasting van de motor, is het probleem wellicht elders te zoeken! Ik doe ook altijd een drupje olie op het wormwiel en worm. Dit kan nooit geen kwaad. Misschien is ie door de jaren heen in de ene richting meer versleten dan in de andere. Vergeet ook niet om in die lange as ook een drupje olie te doen; het is een behoorlijk lange as. Als de inwendige as een beetje krom is, kan dat voor heel wat wrijving zorgen.
Dag LOC6400: ik probeer nu de foto's van de internals van mijn joystick op het forum te laden, maar daarvoor start ik een nieuw draadje onder zelf verbouwen, om deze draad niet te bezoedelen.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Jan Willem en Denis,

bedankt voor de reactie. Om antwoord te geven op jullie vragen... Ik heb het anker schoongemaakt met wasbenzine. De druk op de borstels kan ik moeilijk inschatten. Als ik met een schroevendraaiertje voorzichtig druk uitoefen op de borstels als de motor draait dan neemt het toerental wel af, maar dat hersteld weer als de druk weg is. Er is redelijk wat vonkvorming, in beide richtingen.

Ik heb na het verwijderen van het oude verharde vet het motortje eerst voorzien van wat olie van Märklin. Omdat dit redelijk dun is leek het mij dat dit juist geschikt was om goed diep in de glijlagertjes door te dringen voor een goede smering. Ook de wormwieltjes voorzien van een drupje olie. Als de kraan weer probleemloos werkt wil ik de wormwieltjes voorzien van wat dikker vet (wel eerst de olie residuen verwijderen).

Het snelheidsverschil is merkbaar met en zonder dat de as aanwezig is. In sommige gevallen kan na het linksom draaien pas weer rechtsom gedraaid worden na een zetje in de goede richting. Ik ben er helaas niet aan toegekomen om de ankers om te wisselen en dan weer te testen maar als ik dat gedaan heb dan kom ik terug met de resultaten. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Groet,

Sander
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Sander
Linksom een ander toerental dan rechtsom kan ook verklaard worden doordat de veldspoel-links een andere veldsterkte geeft dan de veldspoel-rechts.
Overgangs weerstand in omschakelrelais - draadsoldering weerstand, vooral als er schellakdraad is gebruikt kan een reden voor sterkte verschil zijn.

Cees
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Sander,
Ik heb dat ook, dat verschil in snelheid. Zowel bij het draaien als bij het hijsen en vieren. Al sinds ik die kraan heb (sinds 197x). Denk ook dat de opmerking van Cees hiervóór correct is.
Ik stoor me er verder al niet meer aan.
Sterkte ermee.
Groet, Paul
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Cees en Paul,

dank voor de info. Ik had nog helemaal niet aan deze fenomenen gedacht. Wat mij opviel was dat als ik linksom draai dat het motortje redelijk warm wordt. Ik dacht dus warmte... hoge stroom door teveel mechanische weerstand. Het ankertje is in dat geval ook niet meer vast te houden. Ik was dus op zoek naar een oplossing voor een mechanisch probleem terwijl het hoogstwaarschijnlijk aan de electra ligt...

Ik denk ook niet dat ik me aan het snelheidsverschil zal storen maar ik ben wat dat betreft een beetje een piet lut en ook en beetje een perfectionist dus ik wil het verschil zo klein mogelijk houden  ;) Ben dus nog niet uitgetest...

Hou jullie op de hoogte.

Groet,

Sander
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: marklin kraan 7051 werkt niet
Sander,
Warmte ontwikkeling in een anker heeft een paar oorzaken;
Het is normaal, door dat er stroom vloeit door het anker warden de anker spoelen warm.
Neemt het gevraagd vermogen toe = meer stroom = meer warmte. 80 C opzich niet verontrustend.
Vervuilling van de collector spleten geeft stroom door door de naastgelegen spoel welke het magnetisch ontwikkelde vermogen tegen werkt en meer warmte ontwikkeld. Oplossing zorg dat de gleuven tussen de collector platen schoon zijn, ook olie resten met koolborstel vuil zijn stroom geleidend.
Een vervuild motorschild, binnenzijde, idem.
Versleten borstels, daardoor te lage borsteldruk meer vonkvorming meer warmte.
Cees