Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

van wissel- naar gelijkspanning

Gestart door alois zondag 02 september 2012, 11:10:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
van wissel- naar gelijkspanning
hallo

mijn baan is 24volt wisselspaaning maar heb een heleboel relais  die werken op 24 volt gelijkspanning
kan ik die gelijkstroomrelais aansturen  door het plaatsen van 1 diode  op de spoel van gelijkspanning

kom aan met wisselspanning dan een diode en vervolgens naar spoel van gelijkstroomrelais gaat dat?
Re: van wissel- naar gelijkspanning
Maak gebruik van een bruggelijkrichter voor volledige gelijkrichting. Ëén diode gaat slechts of het positieve of het negatieve deel van de wisselspanning gelijkrichten, en dan hou je wel erg weinig gelijkspanning over.
Maar van 24 Volt wisselspanning hou je na gelijkrichten, met een bruggelijkrichter, nooit 24 Volt gelijkspanning over, waarschijnlijk ongeveer 16 Volt.
Het kan zijn dat de relais nog functioneren op een (veel) lagere spanning dan de vereiste 24 Volt. Meestal is dat aangegeven op het relais zelf.

Willy
Re: van wissel- naar gelijkspanning
Wanneer je 24 volt gelijk gaat richten hou je na gelijkrichting ongeveer 32 volt over. De topwaarde van een wisselspanning is namelijk 1.41 keer de nominale waarde.
Re: van wissel- naar gelijkspanning
Jullie zijn niet lekker.  :D
Als je een wisselspanning gelijkricht met een bruggelijkrichter dan meet je aan gelijkspanning ongeveer de wisselspanning min 1,5 tot 2 volt. Dat is namelijk de spanningsval over de diodes in de bruggelijkrichter. Hier dus minstens 22 volt en dat is genoeg voor die relais.
Bij enkelvoudige gelijkrichten (met één diode) loop je de kans dat het relais gaat brommen Alois.

De verhouding tussen de nominale waarde en de topwaarde is na gelijkrichting nog precies hetzelfde. Je kunt pas in de buurt van de topwaarde komen als je na de gelijkrichter een elco plaatst. Dat moet je in dit geval dus niet doen.
Re: van wissel- naar gelijkspanning
Wij voelen ons prima.
Als je een dubbelfasig gelijkgerichte wisselspanning niet afvlakt, krijg je een 100 Hz brom in je relais.
Vlak je de gelijkspanning wel af, is de brom weg maar de effectieve grootte van de spanning neemt toe met wortel-2  (1.41)

Om na dubbelfasige gelijkrichting uit te komen op een spanning van  24V= neme men dus een trafo van 18V.

Re: van wissel- naar gelijkspanning
Citaat van: henkv op dinsdag 04 september 2012, 16:23:51
Jullie zijn niet lekker.  :D
Als je een wisselspanning gelijkricht met een bruggelijkrichter dan meet je aan gelijkspanning ongeveer de wisselspanning min 1,5 tot 2 volt. Dat is namelijk de spanningsval over de diodes in de bruggelijkrichter. Hier dus minstens 22 volt en dat is genoeg voor die relais.
Bij enkelvoudige gelijkrichten (met één diode) loop je de kans dat het relais gaat brommen Alois.

De verhouding tussen de nominale waarde en de topwaarde is na gelijkrichting nog precies hetzelfde. Je kunt pas in de buurt van de topwaarde komen als je na de gelijkrichter een elco plaatst. Dat moet je in dit geval dus niet doen.

Sorry, ik zal mijn MTS elektronica opnieuw gaan doen. De topwaarde van een sinus spanning is 1.41 keer hoger dan de effectieve spanning en uiterard weet ik ook wel dat je hem nog moet afvlakken met een elco.
Maar 24 keer 1.41 is toch echt 33.84 volt en haal daar 1.4 volt vanaf dan kom je uit op 32.44 volt.
En ook bij een enkelfasige gelijkrichting is dit precies hetzelfde alleen zal je elco groter moeten zijn en zul je een grotere rimpel hebben op je dc spanning
Re: van wissel- naar gelijkspanning
Goed om te horen dat de gezondheid niet te wensen over laat.
Als je die 24 volt alleen gelijkricht, krijg je een gelijkspanning van pakweg 22 volt die naar mijn ervaring goed voldoet voor het gestelde doel.
Vraag me trouwens af wat het voor baan is met die 24 volt.
Re: van wissel- naar gelijkspanning
Re: van wissel- naar gelijkspanning
Ik heb geen MTS maar een multimeter ;-) Een simpele 7824 er tussen en het probleem is uit de wereld?
Re: van wissel- naar gelijkspanning
Re: van wissel- naar gelijkspanning
Citaat van: henkv op dinsdag 04 september 2012, 20:51:44
Vraag me trouwens af wat het voor baan is met die 24 volt.
LGB misschien :help:
Re: van wissel- naar gelijkspanning
Citaat van: henkv op woensdag 05 september 2012, 15:37:41
Citaat van: nmbssncb op woensdag 05 september 2012, 11:59:27
http://www.ham-radio.nl/cursus/wisselstroom/effectieve%20waarde/Wisselstroom%20effectieve%20waarde.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter


Willy



En wat staat daar volgens jou dan Willy?

Upp (wisselspanning peak-to-peak) 24 (+) + 24 (-) = 48 V

Umax =  Upp / 2 =   48/2 = 24 V
Ueff = Um / (wortel 2) =  24/1,41 = 17 V  (ik zat met 16 V aan de lage kant...)       


Willy
Re: van wissel- naar gelijkspanning
Okay, maar dan maak je een paar foutjes. In de eerste plaats verandert gelijkrichten op zich nog weinig aan de spanning. In de tweede plaats is de 24 volt wisselspanning die op de trafo staat niet de piekspanning maar de nominale spanning. Je moet de nominale spanning met 1,41 vermenigvuldigen om de piekspanning te berekenen.

Sluit een brugcel aan op 24 volt wisselspanning en je meet pakweg 22 volt gelijkspanning vanwege de spanningsval over de gelijkrichter. Sluit vervolgens een elco van voldoende capaciteit op de gelijkspanning aan en je meet een afgevlakte gelijkspanning in de buurt van de piekspanning ofwel ongeveer 32 volt. Wil je een strakke gelijkspanning dan stabiliseer je de boel met een spanningsregelaar waar Aidee het over heeft, bijvoorbeeld op 24 volt.

En op de vraag terug te komen. Naar mijn ervaring werkt een relais meestal goed op alleen een gelijkgerichte wisselspanning. Is dat niet zo, dan moet je de boel dus niet zomaar gaan afvlakken, daar heeft Jan gelijk in.
Re: van wissel- naar gelijkspanning
Beste HenkV,


We hebben, afhankelijk hoe je 24 V wisselspanning interpreteert, beiden gelijk.

Nog een link met uitleg: http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-02.htm

Mijn interpretatie was puur theoretisch, de jouwe puur practisch.
Ik moet wel toegeven dat na ruim 40 jaar mijn kennis van de leerstof Elektriciteit behoorlijk vervaagd is en ik flink moet oppassen wanneer ik een "technisch" woord of zin interpreteer.

Voordeel van deze discussie is dat ik weer iets scherper ben geworden...


Willy