Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

stuurstand elektronica hulp nodig

Gestart door louis.verhagen zaterdag 08 september 2012, 13:52:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stuurstand elektronica hulp nodig
Ik ben een stuurstand rijtuig van een vriend aan het repareren.(zie foto onderaan)
Nu is alles gemaakt behalve de elektronica. Als het rijtuig een kant op gaat branden er 3 ledjes (zie foto onder) en als het rijtuig de andere kant op gaat dan brand de "balk" (als het werkt).
onder aan de wielen zit een wat gekunstelde constructie om te bepalen of het rijtuig voor of achteruit gaat. Dit werkt.

Echter wat er niet werkt is het volgende. Een Led lichtje doet het niet (zie led rechts boven in de foto) en achteruit gaat de balk helemaal niet aan.

Aangezien Leds (haast) mooit kapot gaan, dacht ik dat er misschien iets anders kapot is. Heeft iemand een schema van deze schakeling? Of weet iemand wat er aan de hand is? Voor alle duidelijkheid, het ligt niet aan de schakelaar tussen de wielen. Die heb ik "overbrugd" met een draadje (voor en achteruit natuurlijk anders).

Het makelijkste is natuurlijk alles digitaal te maken  ;) maar dat gebeurt nog niet.
Louis Verhagen
Re: stuurstand elektronica hulp nodig
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: stuurstand elektronica hulp nodig
Ik heb dezelfde Silberling en bij het vooruit rijden branden de drie gele leds plus de balk. Bij achteruit rijden branden de twee onderste leds in het rood.
Denk, dat er ergens iets niet klopt bij jouw wagen. Kan zo helaas niet zeggen wat.

Hier een foto hoe het aangesloten is vanuit M*.
Van de afgeknipte draden gaat geel naar de sleper en de bruine naar massa.


Gr.  Charlie

Bewerkt, 15:15u foto geplaatst.
Re: stuurstand elektronica hulp nodig
Kijk, ben ik alweer wat wijzer. Vooruit 3 gele leds + gele balk en achteruit twee rode leds. Voor zover ik kan zien zitten de draden bij jou en mij op dezelfde plek.

Nu nog de goude tip.  ;)

Louis
Re: stuurstand elektronica hulp nodig
Re: stuurstand elektronica hulp nodig
Bedankt voor het schema.
Daar ga ik even lekker mee aan de slag.

Louis