Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Blaue Enzian 42610

Gestart door blackbird woensdag 29 augustus 2012, 16:36:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blaue Enzian 42610
blackbird
gast

Blaue Enzian 42610
Hallo Allemaal,

Vorig weekend terug gekomen van een schitterende vakantie  in Baden Wurttemberg. Op de Schwabische Alb. uiteraard in Göppingen geweest bij de Marklin erleebnis Welt en gedurende de rest van de vakantie de nodige plaatsen en stations bezocht en dito modelspoorwinkels.

In één van die winkels liep ik tegen set 42610 van de Blaue Enzian aan. afgeprijst tot ? 199,00 Die heb ik dus even prettig meegenomen  :D , zoals jullie zullen begrijpen. Adviesprijs ? 439,00.

Het is in één woord een juweeltje en het mooie is, er staat er nog eentje in die winkel voor dezelfde prijs  8o ! dus liefhebbers, een PB voor het adres, de eerste die zich meldt krijgt het !

Vraag die ik heb: hoe gaan de wagons open ? m.a.w. als ik er iets aan wil veranderen, reizigers, verlichting, kleuren e.d., hoe maak ik ze open ? De handleiding zegt hier niets over  :help:

Wie het weet mag het zeggen. graag jullie hulp.

Vast bedankt voor de moeite.

Mazzel,

Blackbird
Re: Blaue Enzian 42610
Oef, da's ni verkeerd die prijs. Ik heb er een paar maanden geleden iets meer voor betaald (maar ook bij lange na niet die adviesprijs gelukkig)
Re: Blaue Enzian 42610
Krankzinnig lage prijs.

Gaat goed met de handel in Duitsland dan.....

Geluksvogel :)
Re: Blaue Enzian 42610
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Blaue Enzian 42610
Citaat van: blackbird op woensdag 29 augustus 2012, 16:36:41
Adviesprijs ? 439,00.
Hé zwarte vogel, jij maakt het wel heel bont. :P
Je zal wel ?349,00 bedoelen, wat nog steeds veel geld is voor 5 wagons.
Re: Blaue Enzian 42610
Citaat van: lokje 23 op woensdag 29 augustus 2012, 18:04:57
dit vraagt uiteraard om een foto.
kan me deze set niet voorstellen.

lokje 23  ( lucien )
Afbeelding ===> klik
Re: Blaue Enzian 42610
blackbird
gast

Re: Blaue Enzian 42610
Hallo allen, Ad,

Inderdaad iets te wild. UVP = ? 349,95

Mazzel,

Blackbird
Re: Blaue Enzian 42610
Hoi Merel,
Na enig speurwerl op 't internet inderdaad nix gevonden omtrent openen wagens van de Enzian set.
Aangezien de wagons zijn afgeleid van de Schürzenwagen daar maar eens gekeken en dit gevonden:
Re: Blaue Enzian 42610
blackbird
gast

Re: Blaue Enzian 42610
Hallo Niemand en anderen,

Die manier van openen had ik dus ook voor ogen. Ik heb meerdere stammen rijtuigen die inderdaad open gaan op de manier zoals jij aangeeft. Haal je echter bij de Enzian-wagons de balgen aan de kopsekanten er af, dan gebeurd er nog steeds niks.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Marklin iets maakt wat niet open-baar is ? je moet er toch op de een of andere manier bij kunnen ?iet wat vreemd !!!!

Hopelijk weet iemand op ons forum de oplossing !

Mazzel,

Blackbird
Re: Blaue Enzian 42610
Merel,
Mijn Rheingold rijtuigen konden pas van de kap ontdaan worden, nadat de balgimitaties waren weggenomen en de zijwanden iets uitgebogen waren (m.b.v. tandenstokers tussen chassis en zijwanden) zodat de lipjes aan de zijwanden van de "slotjes" in het chassis vrijkwamen.
Succes.
Re: Blaue Enzian 42610
Lid sinds: 2010

offline
Re: Blaue Enzian 42610
Goedemiddag Blackbird,

Ik heb de set ook. Super set.

De set is vrij simpel te openen.
Je moet alleen even door klikken, dit gaat wel tegen je natuur in, je bent op dat moment bijna bang dat je hem breekt.
Als ik vanavond thuis ben zal ik het even proberen en foto's maken.
Re: Blaue Enzian 42610
blackbird
gast

Re: Blaue Enzian 42610
Hoi Wim,

Gelukkig  :biggrin:  :exclaim: hier zat ik op te wachten. ik kon me al haast niet voorstellen dat er geen formleden zouden zijn die deze set ook zouden hebben. Ik ben blij te horen dat hij toch open kan, al is het op een "vreemde"   :? manier .
Ik wacht met spanning je nadere info en foto's af. En inderdaad: het is een superset ! ik ben er zeer blij mee.

Bedankt voor je reactie.

mazzel,
Blackbird
Re: Blaue Enzian 42610
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Blaue Enzian 42610
@Blackbird,
Voor Märklin is het redelijk gebruikelijk dat je de vouwbalgen eruit moet halen voordat je de kap van het onderstel haalt.

grtn,
Herman
Re: Blaue Enzian 42610
blackbird
gast

Re: Blaue Enzian 42610
Hallo Herman,

Ja, dat klopt, zover was ik ook al  :D, alleen toen kwam het moment "en hoe nu verder  :help: " De kap gaf na het verwijderen van de vouwbalgen geen krimp  8o. Dus ben ik blij te horen dat er kennelijk toch een optie is om te openen en dat ik in principe op de goede weg was .

Ik wacht de nadere info even af.

Mazzel,

Blackbird
Re: Blaue Enzian 42610 (WIMDEKKER !!!)
Hallo Wim (Dekker),

tijdje geleden heb je gereageerd op dit onderwerp. Je zou nog wat foto's maken over hoe die wagons open kunnen. Ben je daar al aan toe gekomen ? Zit er met smart op te wachten.

Vast bedankt voor de moeite.

Mazzel,

Blackbird
Re: Blaue Enzian 42610
Lid sinds: 2010

offline
Re: Blaue Enzian 42610
Beste Blackbird,

sorry voor de late reactie, er waren nogal wat zaken tussen gekomen.
Ik hoop dat je er ondertussen uitgekomen bent.

Hierbij alsnog even de foto's

Het is echter vrij simpel.

Ik heb de middelste wagon uit de doos gepakt als voorbeeld:



1. haal de vouwbalgen los.



2. pak de wagon bij het draaistel en druk vanaf de onderkant de behuizing iets naar buiten. dan val het binnenwerk er als het ware zo tussen uit.



3. in elkaar zetten is precies omgekeerd, let wel op dat je de kap er weer goed om opzet anders zit het toilet aan de verkeerde kant  :D

Als je vragen hebt dan hoor ik dit graag. Ik zal dan wel even sneller zijn met mijn reactie, nogmaals excuus daarvoor.
Re: Blaue Enzian 42610
blackbird
gast

Re: Blaue Enzian 42610
Hallo Wim,

lang gewacht, toch gekregen ! Ontzettend bedankt voor de informatie. Ik zal het binnenkort ook eens proberen.
Ik laat je weten als het (ook) gelukt is !

De andere Enzin set die in die winkel in Duitsland stond, is als alles goed gaat ook verkocht. Een mede forum-lid heeft hem gescoord, dus die is ook blij!

Mazzel,

Blackbird
Re: Blaue Enzian 42610
blackbird
gast

Re: Blaue Enzian 42610
Hoi Ben,

Er zit kant en klare led verlichting in helemaal passend bij het tijdperk, je hoeft er wat dat betreft dus niks aan te doen. hooguit wat reizigers er in ?

Mazzel,

Blackbird
Re: Blaue Enzian 42610
blackbird
gast

Re: Blaue Enzian 42610
Hoi Ben,

Dat dacht ik ook. Scheelt weer een hoop geknutsel en geld  :thumbup:. Geld wat je dan weer aan wat  reizigers kunt besteden.
Denk dat je de set met een beetje mazzel, dinsdag/woensdag zult hebben. Spannend he ?? Lijkt wel sinterklaas !!!! :D

We horen het wel.

Mazzel,

Blackbird
Re: Blaue Enzian 42610
Lid sinds: 2010

offline
Re: Blaue Enzian 42610
Ben,

ik had het eigenlijk kunnen weten dat jij ook achter deze set aan zou gaan.
Veel plezier er mee! Nu nog een mooie V200.0 er voor?
Re: Blaue Enzian 42610
Lid sinds: 2010

offline
Re: Blaue Enzian 42610
Klopt dat zijn ook mooie locs voor ervoor, volgens mij werd hij ook door de BR 03 getrokken.
Re: Blaue Enzian 42610
Van internet:
Der blaue F-Zug
Im Rahmen des 1951 eingeführten blauen F-Zug Netzes war auch eine Verbindung München - Hamburg-Altona vorgesehen. Vorgesehen war die Führung dieses Zugpaar mit Triebwagen als FT 55/56. Ob diese Verbindung in Anbetracht des Mangel an Triebwagen tatsächlich zustande kam, ist nicht mehr nachzuvollziehen, in der Literatur sind dazu unterschiedliche Angaben vorhanden.
Ab 1952 wurde der "Blaue Enzian" unter der Nummer F 55/56 als lokbespannter Zug mit zwei AB4ü und einem WR gefahren, bei Bedarf kam ein weiterer AB4ü hinzu. Zugloks waren Altonaer 03.10 zwischen Hamburg und Hannover, Bebraer 01.10 zwischen Hannover und Fulda sowie Treuchtlinger 01 zwischen Fulda und München. Zwischen Treuchtlingen und München wurde mit Dampflok unter Fahrdraht gefahren, um ein nochmaliges Umspannen auf Elloks zu vermeiden.
Als 1953 der Zuglauf des F 20/19 "Glückauf" von Essen über Frankfurt hinaus über Nürnberg und Passau nach Linz verlängert wurde, wurden dieser in Würzburg mit dem "Blauen Enzian" verknüpft. Somit waren Verbindungen der Nordseehäfen nach Wien als auch des Ruhrgebiets mit München geschaffen.
Für 1953 wird ausserdem der Einsatz einer aussergewönlichen Lokomotive genannt: die vom 14. Januar bis 18. September 1953 zu Versuchszwecken in Deutschland eingesetzte von Electro-Motive Division (EMD) gebaute US-Diesellokomotive MRS-1.

Uit wikipedia ===> klik