Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin 3047, wielen "van slag"

Gestart door HdW zondag 09 september 2012, 22:00:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3047, wielen "van slag"
Geacht forum,

Eén van mijn projecten is een 3047. Ik heb die in desolate toestand aangekocht ("carosserie" kaal, drijfstangen verroest, motor stond vast). Ik heb het lokhuis overgespotenen de drijfstangen en de wielen gepolijst.
Ik heb twee problemen: Er ontbreken twee tussendrijfstangen tussen het voorste en achterste beweegbare wielstel en kan daar niet meer aankomen. Heeft iemand nog een tip?
Het tweede probleem is dat er een aantal wielen los aan de assen zitten, waardoor de onderlinge stand wijzigt en het spul dus vastloopt. Wat is een handige truc om die wielen "op tijd" en daarna definitief vast (met loctite) te zetten?

HdW
Re: Marklin 3047, wielen "van slag"
Is misschien wel wat laat voor jouw loc (1 maand na jouw post), maar hopelijk heb je er nog iets aan.

Ik heb vandaag m'n BR03 1012 met hetzelfde probleem -ik geloof dat het kwartiering heet- terug aan de praat gekregen.  Je zal vooral veel geduld aan boord moeten leggen.
Kijk hier eens: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33840.msg706338#msg706338

Je moet de motor verwijder en de wielen moet je paar per paar aanpakken.  Begin met het door de motor aangedreven wielpaar.  De positie van de aanhechtingspunten vaan de aandrijfstang op linker en rechter wiel moeten onder een hoek van ongeveer 90° staan, hoeft niet precies te zijn.  Het volgende paar juist zetten is al veel moeilijker.  Ik heb met een schuifmaat de exacte afstand tussen de wiel assen gemeten, dat moet ook de afstand zijn van de aanhechtingspunten van de aandrijfstang.  Eens gelukt, ga je verder met het volgende paar.  Bij elk nieuw paar, zet je de loc effe op een recht stuk rail en duw 'm voort met de hand.  Als je een verschil in rolweerstand voelt, zit je fout en moet je herbeginnen.
Re: Marklin 3047, wielen "van slag"
Ik heb hier zeker iets aan. Het viel me op dat mijn bericht al 195 keer gelezen was, maar niemand reageerde. Nu is het dus duidelijk dat het een "rotklus" is. Vandaar de radiostilte.... Ik ga maar eens hobbyen (ik heb vijf wielassen te gaan) en de tussendrijfstangen kan ik via recente modellen wel bestellen.
Ik meld me als-ie weer zijn rondjes rijdt (ik maak hem gelijk digitaal met een hoogvermogensmotor (als die past...)

Hans
Re: Marklin 3047, wielen "van slag"
Citaat van: HdW op woensdag 03 oktober 2012, 22:36:53
Ik meld me als-ie weer zijn rondjes rijdt (ik maak hem gelijk digitaal met een hoogvermogensmotor (als die past...)
Er zijn er 3 van M*: 60941, 60943, 60944.  Voor jouw 3047 zou dat een 60944 moeten zijn: http://www.hetspoor.com/handleidingen/decodereinbau_2012.pdf (pag. 4)
Succes!