Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zelfbouw bovenleiding. Foto's!

Gestart door MarklinKoen woensdag 29 augustus 2012, 08:41:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Hallo allemaal,

Omdat ik nog niet begonnen ben aan m'n modelbaan (de oude is afgebroken, er komt een dezer weken een nieuwe) ben ik maar vast bovenleidingsportalen gaan maken. Het begon goed, maar toen begaf mijn soldeerbout het.. (denk ik.) Hij wilde niet meer heet worden.. :( Bij vlagen wel warm, maar ik kon gewoon mn vingers er op leggen.. :( ) Toen bedacht ik dat ik het misschien wel kan lijmen. Ik maak de portalen trouwens van oude railstaven, ze lijken erg op de portalen van Focus Modell Parts (ik gebruikte ze als voorbeeld :D )
Maar goed, weet iemand hoe ik dit zou kunnen lijmen? (zonder dure 2 componentenlijm aan te schaffen :P )

Groet,
Koen
Re: Zelfbouw bovenleiding: probleempje.. :)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Zelfbouw bovenleiding: probleempje.. :)
goede secondenlijm al geprobeerd?
Re: Zelfbouw bovenleiding: probleempje.. :)
Ben ik nu aan het proberen :)
Re: Zelfbouw bovenleiding: probleempje.. :)
Hoi Koen,bij de Action kan je heel goede secondelijm verkrijgen voor een zacht prijsje.De lijm is van Top Craft.

groetjes Huib.
Re: Zelfbouw bovenleiding: probleempje.. :)
Koen,

Gewoon een nieuwe soldeerbout kopen, in de bouwmarkten vindt je goede bouten voor een schappelijke prijs.
Ik gebruik al jaren deze bouten en ze voldoen goed voor hetgene waar ik ze voor gebruik, ook voor bovenleidingportalen en rijdraad.

Grt, Ronald.
Re: Zelfbouw bovenleiding: probleempje.. :)
Hallo,

@Huib: Oke, zal ik onthouden! (ik heb nog wel twee tubetjes liggen, maar voor als die op zijn :) )
@Ronald: Ja, ga ik ook zeker doen! Dit is alleen tijdenlijk en voor deze twee portalen (enkelspoor en dubbelspoor).

Ik zal zo wat foto's maken, de portalen zijn klaar (op de verf na dan.. :P ). Secondelijm heeft erg goed gewerkt!

Groet,
Koen
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Hier zijn de foto's!


Bovenleiding 002 by Koen langs de baan, on Flickr
De enkelspoor mast.


Bovenleiding 003 by Koen langs de baan, on Flickr
Dubbelspoor..


Bovenleiding 004 by Koen langs de baan, on Flickr
Detail


Bovenleiding 014 by Koen langs de baan, on Flickr
Even voor de verhoudingen.


Bovenleiding 015 by Koen langs de baan, on Flickr
Idem..

Zo, en nu nog even verven, dan is de boel compleet! (Oh ja, en een loc met panto's aanschaffen, want zo heeft het toch geen zin :P :D )

Groet,
Koen
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
ziet er mooi uit!
Zou je een bouwbeschrijving kunnen maken hiervan??
Dan kan ik hier ook eens aan de slag :P Nog genoeg Mrails liggen...
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Zo dat ziet er goed uit. Das weer een werkje waar je het nodige geduld voor moet hebben volgens mij. Ga je de rijdraden ook zelf maken?

groeten Martin
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Hey,

Dat draad wat je gebruikt, bind eens een stuk ergens aan vast, en het andere uiteinde in de boormachine. En dan draaien. Dan krijg je een zeer strakke rechte draad.

Verder gewoon de boel solderen, misschien kun je een mal maken van hout zodat altijd alles netjes strak/recht zit.
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
seconde lijm bij de acion 3 tubetjes voor een paar centen het  is van verona groet stan :D
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
@Jessendelft: Als ik een volgend portaal ga maken zal ik wat foto's maken, en tekst erbij!
@Lucien: Bedankt! Ja, ik had al gelezen dat dat op een gegeven moment los zou laten. als dat gebeurd heb ik waarschijnlijk wel een nieuwe soldeerbout, en soldeer ik de boel nog even vast. Ik had het dubbelspoorportaal al een kant gesoldeerd, en toen begaf de bout het.
@Martin: Dank je! Tja, een beetje geduld is wel nodig, maar als je even de tijd ervoor neemt heb je er zo een klaar :).
@Wijbe: Bedankt voor de tip!! Mal vind ik ook een heel goed idee!
@Stan: oke, bedankt!

Groet,
Koen
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Koen, welke soldeerbout gebruik(te) je?


groeten Dylan
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Een Parkside PLS-30 :)
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Ik gebruik nu al een flinke tijd een heel goedkoop dingetje van Skandia. Weinig tot geen problemen mee gehad.

Paul
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
goedeavond koen ziet er mooi uit je kan voor de isolatoren kraaltjes gebruiken
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Dat ziet er best geslaagd uit Koen :thumbup:.
Ben benieuwd hoe dat er uit ziet met een kleurtje eroverheen.

Gr, Myron
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
even een tip. nooit solderen aan iets, waar secondenlijm aan zit. de damp die hier vanaf komt is uiterst giftig!!!! (t'is maar even dat je het weet)

Roy
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Citaat van: CSX 6400 op woensdag 29 augustus 2012, 19:35:18
Ik gebruik nu al een flinke tijd een heel goedkoop dingetje van Skandia. Weinig tot geen problemen mee gehad.

Paul
Oke, hoe duur zijn die dingen ongeveer?

Citaat van: josst op woensdag 29 augustus 2012, 20:15:14
goedeavond koen ziet er mooi uit je kan voor de isolatoren kraaltjes gebruiken
Dank je! Oke, ik zal eens kijken voor isolatoren/kraaltjes!

Citaat van: myron777 op woensdag 29 augustus 2012, 20:16:52
Dat ziet er best geslaagd uit Koen :thumbup:.
Ben benieuwd hoe dat er uit ziet met een kleurtje eroverheen.

Gr, Myron
Dank je Myron! Ik ben ook benieuwd, een dezer dagen maar eens een potje bovenleiding-groen halen :D

Citaat van: Roy op woensdag 29 augustus 2012, 20:36:10
even een tip. nooit solderen aan iets, waar secondenlijm aan zit. de damp die hier vanaf komt is uiterst giftig!!!! (t'is maar even dat je het weet)

Roy
Oh, heel erg bedankt! Als ik iets soldeer maak ik het wel eerst een beetje schoon, maar ik zal er extra goed om denken als ik ga solderen!!

Groet,
Koen
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Citaat van: Roy op woensdag 29 augustus 2012, 20:36:10
even een tip. nooit solderen aan iets, waar secondenlijm aan zit. de damp die hier vanaf komt is uiterst giftig!!!! (t'is maar even dat je het weet)

Roy

Hmm, dit overkomt me toch wel eens. Kan zeggen dat je goed moet oppassen met die damp. Als je een beetje van die damp in je ogen krijgt gaan die even behoorlijk branden.
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
http://www.formidotros.nl/formido/products/Skandia-soldeerbout-15W.html
Iets van 15 euro, niks dus  :D Bijna in iedere bouwwinkel wel te krijgen.

Groet,
Paul
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Ziet er goed uit  :thumbup:
Nu de rest nog  :D
Succes ermee
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
voor 30 euro heb je een regelbare soldeerbout of genaamd soldeerstation.Is veel interessanter dan een gewone bout.Als je een linkje nodig hebt plaats ik dat wel.
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Hey Koen,

Misschien heb je hier nog wat aan. De tekeningen staan er ook bij, moet je even op het linkje klikken in de eerste allinea.
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Hey Koen,

ziet er mooi uit, en heel creatief om het met oude railstaven te doen. Valt me heel erg op wat men hier op het forum allemaal in elkaar knutselt met relatief simpele spulletjes. Ben erg benieuwd hoe het zal staan op je baan als je iets gevonden hebt als isolator en de portalen een mooi kleurtje hebt gegeven...

Groet, Sander
Re: Zelfbouw bovenleiding. Foto's!
Citaat van: bellejt op donderdag 30 augustus 2012, 20:11:52
voor 30 euro heb je een regelbare soldeerbout of genaamd soldeerstation.Is veel interessanter dan een gewone bout.Als je een linkje nodig hebt plaats ik dat wel.
Ja zoiets is natuurlijk veel handiger. Ik gebruik nu de skandia omdat de dichtsbijzijnde bouwmarkt niks anders (natuurlijk wel van die heavy duty bouten) op voorraad had toen ik zo snel mogelijk een bout nodig had. Ik had niet al te hoge verwachtingen van het ding maar hij is me toch wel meegevallen. Ik soldeer er alleen maar draadwerk mee (digitaliseren van loks e.d) dus ik weet niet of ie geschikt is voor dit project.

Groet,
Paul