Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Een sterrenwacht in het landschap

Gestart door dodi zondag 26 augustus 2012, 21:46:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een sterrenwacht in het landschap
Twee vrienden kwamen een week of twee geleden even langs om naar mijn modeltreinbaan in opbouw te kijken. Ze zijn net als ik amateurastronoom. En dat heb ik geweten... 'Er mist een sterrenwacht in je landschap,' kreeg ik te horen.
Mja, dat vind je niet zo maar in 1,2,3. Zelfbouw was de enige oplossing. Zie hier het resultaat op mijn baan, de koepeldiameter is een realistische 3 meter en er staat een telescoop in met spiegeldiameter van ongeveer 40cm ;)

Dodi
Re: Een sterrenwacht in het landschap
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Een sterrenwacht in het landschap
dat is een leuk klein ding  :thumbup:

maar staat i niet te dicht op het spoor? anders heb je straks de trein in beeld  ;)

maar mooi gemaakt, waar is dat lensje van?
Re: Een sterrenwacht in het landschap
Dicht bij het spoor inderdaad, maar t was het enige hoekje dat nog vrij was in t park, ver genoeg van andere lichten :)

Achteraan in het buisje zit een stukje zilverpapier als 'hoofdspiegel'. Halverwege zit de 'correctielens' en die is gewoon mica ;)
Re: Een sterrenwacht in het landschap
wat een leuk ding  :D
hoe heb je het juist gemaakt met karton of iets anders :D
Re: Een sterrenwacht in het landschap
 :thumbup: TOP dit zal je niet vaak zien op een baan :P
Ben benieuwd hoe je hem hebt gemaakt  >:-D



groeten Dylan
Re: Een sterrenwacht in het landschap
De telescoop is gemaakt van een doorgezaagd bananenstekkertje. Achteraan zit het 'spiegeltje' in alupapier. Dan kleefde ik mica op de voorkant als 'lens' (het is een samengesteld optisch systeem dit type telescoop. De rest van het bananenstekkertje ging dan voorop als 'dauwkap' tegen aandampen van de lens bij vochtig weer :) Ik gaf het bananenstekkertje dan een nieuw laagje zwarte verf en zette er met een retouchepenseel de oranje merknaam (Celestron) op. Niet dat die leesbaar is op die schaal, maar het ziet er goed uit :)

De montering werd gemaakt met plastic afval van een bouwkit - daar zit altijd extra spul op om de bouwstukken bij elkaar te houden - komt goed van pas.

De sterrenwacht werd samengesteld uit een oud metalen busje waarop als bij mirakel een ronde dop van een deo-roller van Nivea paste. De schuifdeuren zijn gemaakt uit plastic van een botervlootje. Alles kreeg een witte laklaag. De telescoop staat in het observatorium gemonteerd op een wijnkurk en er kwam een rode led onderaan de koepel om het geheel te verlichten s nachts.

Dominique
Re: Een sterrenwacht in het landschap
bananaenstekkertje ??  :D
bedankt voor de uitleg  :D