Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail

Gestart door ArjanM zondag 26 augustus 2012, 20:55:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Was er al bang voor ;-) je hebt wel gelijk hoor, lage profielen zijn een stuk mooier.... Je hebt vast ook wel eens HO Pur gezien? De nieuwe rails van Weinert is ook schitterend.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
En alles lager op de wielen zetten, RP25 en dat soort zaken. Gelukkig kun je dat laten uit besteden.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hallo,

Tijd om het ombouw avontuur nieuw leven in te blazen.
Ik ben vandaag begonnen met het ombouwen van Peco wissels.
Hiervoor een flexrail klem een centerstreep gegeven om het midden van de rails makkelijk te kunnen vinden.
Door 2 m3 ringetjes per zijde tussen de klem te zetten is de klem nog net te bewegen over de rails.
Aftekenen gaat zo ook bij de niet haaks liggende bielsen makkelijk.
Vervolg stap wordt het plaatsen van de WW puco-strips voor wissels.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Robin,

Slimme truuk met die rail klem (te verkrijgen bij Conrad of Foreman)
Is dat een gebogen wissel die je onderhanden hebt?

Edward,
Als ik het goed zie heb je door iedere biels een kopspijkerje geslagen? Monnikenwerk, maar je hebt er eer van.
Die zelfbouw wissels zien er prachtig uit. Als je de leverancier weet te achterhalen hoor ik het graag. Mijn eerste rectie was "Tillig", maar die hebben bij mijn weten geen houten bielzen.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Edward,

Ik heb mijn klemmetje inderdaad bij Conrad gehaald. Zit in een setje van 3.

Die zelfbouw wissels zien er ook goed uit. Als dat als een geheel komt lijkt me dat nog wel te doen.
Ik had je bouwdraadje hiervan al gevonden maar nog geen reactie geplaatst. 

Arjan,

Ik splits van twee sporen naar 3 perrons in de laatste bocht van mijn spiraal.
Dit ligt net uit zicht. Het zijn de R2/R3 gebogen wissels van Peco (deze vallen nog onder Settrack)
En kom dan via een flauwe flexcurve onder de spiegel doorrijden.
Daar staat een stationskap tegenaan die hopelijk dan wat langer lijkt.

Mvg Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hoi Edward,

ik vind die Westmalle daar wel risicovol staan, hoe makkelijk kan zo'n Brawa niet naast de rails belanden door foutief spijkerwerk en jouw glas omver rammen! Ik ga voor de 16+ rating!

Met vriendelijke groet

Frank
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
hallo
een tijdje geleden maar nu lees ik het pas
het blijkt dus dat jullie een probleem hebben wat in de RC wereld reeds een 30 tal jaren geleden is opgelost .
het aan sturen van de wissel tongen BV



hier een tekening hoe wij voor en achter uitschakelen met nog normaal 4 versnelingen tussen
maar deze zijn hier weg gelaten want ze zijn niet van toepassing
zwart = - en rood = +
groen gaat naar de wissel tongen
het is een printplaatje waar een gat is uitgezaagd en wat uit dat gat komt lijm je op het stuur schijfje dat bij de servo zit.
in het plaatje boor je een gat omdat daar de schroef door moet kunnen
het koper op het schijfje deel je door midden zodat je twee vlakken krijgt die elkaar niet raken
op die twee vlakken soldeer je oude relais contacten ;de beste zijn die uit oude telefoon centrales met veel dunnen contacten.
de twee bruine vlakjes daar haal je ook het koper weg zodat je twee geisoleerde vlakken hebt want anders krijg je tussen het schakelen kortsluiting.
veel minder ingewikkeld en lekker stevig en als je goed werkt hoeft het niet veel groter als de servo zelf te worden

gr raf
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hallo,

Op de één of andere manier ben ik ook "besmet" door het "verdekt opgestelde puko-virus"... Ik stoorde me altijd aan K-rails omdat ze er, zoals Robin ook wel ergens aangegeven heeft, erg grof uitzien ten opzichte van C-rails. Ik ben op zich nog wel tevreden met de C-rails, maar ik neig ook meer en meer naar specifiek "Mein Gleis" van Weinert (aangezien daar alles op rijdt en er geen wegvijlen nodig is zoals bij Tillig), code 75. Dit ziet er simpelweg fantastisch uit en ook met WW's puko-strips blijft het een plaatje...

Ik heb alleen nog geen (definitief) baanplan en om nu alle C-rails dan al de deur uit te doen, gaat me een beetje ver. Die leg je namelijk wél lekker makkelijk even uit voor een vloerbaantje. Aan de andere kant: nu kan ik nog overstappen op andere rails. Een combinatie van Weinert en C-rails is vanwege het verschil in profiel geen optie.

Eigenlijk wil ik het, zoals met zoveel dingen bij deze hobby, gewoon eens proberen. Ik hik alleen een beetje aan tegen de in mijn ogen giga-prijs van wissels (ca. ? 50,00 per stuk). Daar staan dan wel weer relatief lage kosten voor de flexrails en de puko's tegenover plus dus een veel realistischer uiterlijk en veel flexibeler in mogelijkheden.

Voor de volledigheid: overstappen op 2-rail gaat niet gebeuren, al moet ik wel nog (ooit) een paar mooie 2-rail locs zien om te bouwen naar 3-rail...

Het virus waar derhalve rond, maar ik ben nog niet geveld  ;).

Overigens, heeft iemand al ballast aangebracht in combinatie met WW's puko's? Er staat wel een foto op z'n website en die ziet er top uit, maar wat is hier in den lande de ervaring? Is daar al iemand aan toegekomen?

Met vriendelijke groet,
William

Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
William,

Ballast ervaring : 2x 5 cm.
Puko,s onvindbaar op de foto. Met het oog zie je ze nog net. Maar storen niet meer.
Ik kan alleen die foto nergens meer vinden. Hij staat nog wel in m'n topic.

En zijn er geen overgangsrailassen van code 75 naar 83? (die past met moeite op c rails.)
En uitvullen onder de bielsmat is ook nog een optie.
Zeker voor je proefproject zou dat moeten lukken.

Nadeel van een mooi railsysteem zijn prachtige maar dure wissels. Reken per wissel ook nog maar 10 euro aan puko,s
De Peco exemplaren kun je voor 10 pond importeren.

Mvg Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hoi Robin,

Ik ben je hele draadje aan het doorspitten en zit op pagina 9. Ik kom er nog wel bij uit ;-).

Is het wellicht mogelijk een foto te plaatsen van een Peco 100 rail naast een C-rail en dan gezien vanaf de kopse kant voor een vergelijk? De Peco-rails is een heel stuk goedkoper en heeft meer varianten aan wissels... Zoals gezegd vind ik K ook te lomp ogen.

Verder kom ik bij WW geen aparte puko's voor wissels tegen, dus heb ik er eens een mail aan gewijd.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Wisselsetjes puko's staan niet op z'n website.
Die zijn om een of andere reden alleen per mail te bestellen.

Profiel van de kopse kant wil ik wel voor je maken.
Maar is niet belangrijk. Het gaat erom hoe het geschilderd oogt vanaf de zijkant.

Ik heb ook nog een stukje Peco code 83 liggen die zal ik er ook wel bijdoen.

Je woont denk ik net te ver om het zelf eens te komen bekijken. Maar dat behoort tot de mogelijkheden.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hoi Robin,

Ik reis nog wel eens door het land, dus als zich een mogelijkheid voordoet in de buurt te komen, meld ik me van tevoren ;-).

Ik haakte bij K voornamelijk af vanwege het bovenaanzicht. Erg "dikke" rails in vergelijking met C-rails en daardoor alles behalve sierlijk... Maar, dat is mijn mening.

Alvast voor de naderende foto's!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Dus heb je ook interesse in een top foto van bovenaf .
Doe ik die er ook wel bij.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hallo,

Gisteren een flex-rail van Weinert's "Mein Gleis" besteld via Lippe (gratis verzenden :-)). Eens kijken of alle Marklin-wielen er nu wel of niet overeen willen, want dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk...

Robin,

Heb je al tijd gehad voor de foto's? Ik zal dan ook een foto C-rails vs. Mein Gleis maken.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Met de rail zal het wel lukken, als het profiel hoog genoeg is.
Het gaat om de wissels. Daar ontsporen M* wielstellen op door de afwijkende (t.o.v. 2 rail) maat van de flenzen en wielbanden
en de afstand tussen de flenzen van 14 mm. (14,3 mm bij 2 rail).
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hoi Wim,

Weinert claimt dat had voor alle wielen geschikt is...

Een wissel was me nog even teveel van het goede...

Met vriendelijke groet,
William

Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Omdat de nood zo hoog is gelijk maar een paar plaatjes gemaakt.
Helaas met een R1 bocht,dat is de laatste losse c-rail hier in huis.

De vergelijking C-rails en Peco code 100

Edit: Foto kwam wazig over,dus een nieuwe toegevoegd.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Dank u!

Met name bij het bovenaanzicht zie je het wel, voor de rest lijkt het reuze mee te vallen.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 12 maart 2015, 09:51:34
Een wissel was me nog even teveel van het goede...
Ohwww. Ik nam aan dat, gezien de topic titel, je belangstelling hebt voor de Peco wissels... ;)
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Heeft ie ook ,die van Mein gleiss zijn wat prijzig.  :D

3 rail wielen gaan ( hier ) trouwens probleemloos over Peco wissels.
Als je heel langzaam rijd zie je de boel ietsje schudden.
Maar dat zie ik op de Marklin wissels ook.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Peco 75 zal niet lukken vanwege de imitatiemoeren aan de binnenzijde. Weinert heeft deze niet, vandaar...
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Citaat van: Hero op dinsdag 10 maart 2015, 11:49:58
Wisselsetjes puko's staan niet op z'n website.
Die zijn om een of andere reden alleen per mail te bestellen.
Puur juridisch.

WW had ze eerst wel op z'n site staan, maar toen met de restrictie "eigen risico", oftewel hij kan niet garanderen dat het resultaat van dhz-werk van afnemers altijd functioneert.
Daarom vind je ze niet terug op de site. Wie per mail bestelt, ziet af van garant-stelling.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hallo,

Vandaag email gehad dat ze wel op de website geplaatst zijn:

http://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=49

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Nog een tip van mijn kant.
Om verschillen tussen afstanden in de bielsmat bij wissels op te vangen.
Ik heb bij mijn laatste serie wissels alle puko's op een koperdraadje gesoldeerd.
Het draadje wel eerst in de boormachine stijf gedraaid.
Wissel mal uitprinten etswerk er door steken. ( op een uitgezette middellijn. ) Dan alles solderen en klaar.

Eigenlijk stelt het niets voor. Maar voordat je de handigheid hebt ben je wel een paar dagen/wissels verder.

Mvg, Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 13 maart 2015, 21:06:49
op de website:
Mooi, ik zag ook http://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/index.php?cPath=9_24

M.a.w. hij gaat qua flexrails richting code 83 en code 75.
Nog even, en code 100 is out of sight.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
"Mein Gleis" zal maandagavond arriveren in het Brabantse.

Verder kreeg ik nog de volgende reactie aangaande de "Mein Gleis" wissels en puko's, daar de puko's geschikt zijn voor Peco:

Die Profile spielen keine große Rolle. Jedoch sind die Schwellen
des Weinert-Schwellenrostes um 1 mm niedriger,
damit auch die Geamthöhe des Gleises. Die Spitzen der
Punktkontakte liegen damit höher. Bei den niedrigen Pukos fürs
Weinert Flexgleis habe ich das schon berücksichtigt.

Wenn entsprechend Nachfrage besteht, werde ich das auch
für die Weichenpukos (steigend und hoch) umsetzen.

Bis dahin müssten diese Pukos evtl. gekürzt werden.


Eerst maar eens de rail afwachten, stapje voor stapje...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hallo,

Gisteren de "Mein Gleis" flex-rail opgehaald. Eerste indruk: positief. Ziet er fijn gedetailleerd uit en laat zich erg makkelijk buigen (totaal anders dan de K-flex die ik ooit heb gehad, daar was amper beweging in te krijgen). Fleischmann-wagon erop (met 2-rail assen), geen enkel probleem (zoals te verwachten). Dan een oud M-wagonnetje erop (lageboordwagen, uit de oude startsets): die "ratelt" over de railschoenen.Dan een nieuwere koelwagon erop. Die ratelt eveneens over de railschoenen. Tot slot M's T5 (33121): idem.

"Mein Gleis" met M gaat, zoals te verwachten, niet werken, ongeacht wat men op andere fora zegt. Ik kan nog locs van Fleischmann, Brawa, Rivarossi etc. proberen, alsmede nieuwere M-locs, maar ik vrees het ergste.

Jammer... Ik denk wel dat ik nog even wat ga spelen met de flex-rail. Eens een stukje ballasten enzo. Ik heb een aantal 2-rail locs, kan ik die eens de beentjes laten strekken.

Ik geef toe: met de rail in een flauwe boog, Fleischmann-wagon erop en die lekker laten rollen: ziet er mooi uit. Ik blijf het een bizar idee vinden om ooit eens (helemaal) over te stappen op 2-rail, zou ook waanzin zijn met de huidige collectie, maar toch: dit is wel zeer fraai.

Een andere optie zou zijn om WW-combi te gaan gebruiken: Tillig code 83 profielen met de bedding van Weinert voor de flexrail. Maar dan blijf je bij wissels nog altijd met het punt zitten dat je de moeren aan de binnenzijde handmatig dient te verwijderen. Wat een gedoe...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Goede morgen,

Nieuwe update:

- Fleischmann's T16: geen probleem;
- Brawa's T11: geen probleem;
- Rivarossi's P5: geen schijn van kans;
- Marklin's DXII: geen schijn van kans.

Marklin op Code 75 is hierbij afgeschreven als het aan mij ligt. Wanneer zelfs een voormalig Trix-model niet gaat, houdt het op. Rivarossi zou nog kunnen met een nieuwer model als de G12. Een oud model als de P5 werkt iig niet. Fleischmann en Brawa, beiden voor 3-rail uiteraard, lijken geen probleem...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
William,

Als je de profielhoogte aan wil passen zul je ook wat wielen aan moeten passen.
Ik blijf bij de Peco code 100 voorlopig.Daar tuft alles probleemloos overheen.

Ik zal mijn mysterieuze werkwijze nog even ophelderen met een paar plaatjes.

Foto 1  puko's op maat leggen en afknippen. van links naar rechts strook van de aanvoer rails,ingekort tussenstukje, trappetje naar wissel hoogte en nog 1 hoge puko.

Dan schoon borstelen met een glasvezelpotlood en solderen aan een koperen onderdraad.(vooraf met de boormachine tot staafje gedraaid)
Als je tussen het plastic en de stripjes een stuk schilderstape plakt smelten de bielsen niet zo snel weg.En kun je gewoon op de wissel solderen.
Bijkomend voordeel is dat alles prima blijft liggen.

Puko's in een roest of grijze ballastkleur schilderen

Kurk hart onder de wissel lijmen en dan de stripjes ertegenaan plakken.

Wissel plaatsen op de baan.

Vergeet niet de verbinding naar de wisseltongen weg te knippen.Anders kun je ze niet polariseren en krijg je sluiting.
Dit zijn die twee zilveren draadjes onder de bielsmat op de 1e en 2e foto.

Mvg Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Ook maar even een Peco flex besteld. Voor de vorm  ;). Toch handig, geen verzendkosten bij Lippe...
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Edward,

Kijk even in het bouwtopic van mijn baan.
Daar staat nog wel het een en ander over rails met losse puko strips.

Snelst kom je er via de link links onder de wereldbol.

Mvg Robin.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Belangwekkend artikel over railhoogten bij groot- en modelspoor ===>klik
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Heb hier inmiddels een Peco flex code 100 voorzien van Peco's Pukoband. Los van het feit dat de sleper nogal op en neer wiebelt (vanwege de hoogteverschillen tussen de puko's, welke weer ontstaan wanneer je de rol een beetje probeert recht te trekken: werkt super! Ik kan alleen even niet bij mijn ballast... Er ligt nog een wissel om die eens te proberen.

Waar ik het meest van geniet: een flex in een flauwe boog leggen en daar een trein overheen laten rijden. Och, zo mooi, zelfs met Code 100 van Peco...
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hallo,

Vandaag de wissel ook voorzien van de pukoband van Peco. Daarbovenop nog een flexrail, zodat ik de wissel ook kan gebruiken. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en ben gegaan voor "mechanische polarisatie". Wanneer de wisseltong omgaat, maakt deze contact met de middelleider en is de kruisende railstaaf gepolariseerd. Werkt prima!

Marklin's G8 (37551) neemt probleemloos de wissel rechtdoor én afbuigend :thumbup:. Andere locs heb ik nog niet getest. Volgende stap is eens een stuk voorzien van ballast en wellicht een kleurtje. Vooralsnog ziet de band er namelijk maar vreemd uit. Vreemder dan puko's opnde bielzen.

De hoek van de wissel is 12 graden, nagenoeg gelijk aan de slanke C-railwissel (12.1 graad). Ik ben er nog over uit of dit nu beter/ mooier is...
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Peco band oogt groter als de M puko's.

Ik heb afgelopen week toevallig wat steenslag gestort over mijn wissels.(met de Weichen Walter strips)

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hoi Robin,

Dat is zeker waar, maar ze zitten niet op iedere biels. Dat scheelt wellicht iets.

Leuk dat je de wissels met WW-strips van ballast voorzien hebt! Ziet er zeker niet onaardig uit. Wat vind je er zelf van, tevreden?

Groeten,
William
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Ik ben wel tevreden. Het oogt natuurlijk nog veel te clean.
Ik mis nog vuiligheid en de wisselmotoren komen ook nog tussen de sporen te liggen.

De puntjes storen in het geheel niet. Al vallen ze nu in het grijze ballastbed wel wat meer op.
Maar als daar een roestwaas overheen zit wordt dat hopelijk weer wat minder.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hoi Robin,

Nu, op een groot scherm, vind ik het er erg goed uitzien. Ik ga eerst nog even verder met de Peco's, om te kijken wat ik daarvan kan maken, maar daarna zal ik er ook eens wat verzendkosten tegenaan gooien bij Walter  ;).

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hallo,

Hierbij wat ballast-proeven op een verwaaide zondag: niet naar rails, dus tijd voor dit :-).

Type 1:




Type 2:




Type 3:




Type 4:





Ik ben zelf tevreden met Type 1 en Type 4: dan zie je nog maar heel weinig van de pukoband van Peco. Natuurlijk zijn er nog de strips van Weichen Walter, maar die zijn wel erg duur...

Overigens: ja, ik verklaar mezelf enigszins voor gek dat ik dit overweeg... Twisted mind...  :? :? :?

Mvg,
William

Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
-William:
Persoonlijk vind ik keuze 1 de beste maar dat mijn mening, goed dat je er verschillende maakt dan kun je het beste kiezen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 14 januari 2016, 09:01:43
Heb hier inmiddels een Peco flex code 100 voorzien van Peco's Pukoband. Los van het feit dat de sleper nogal op en neer wiebelt (vanwege de hoogteverschillen tussen de puko's, welke weer ontstaan wanneer je de rol een beetje probeert recht te trekken
Hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk?

Die peco puko-strips zien er op de rol erbarmelijk chaotisch uit.

Lijm je de puko's op de onderkant van de bedding?
Strijk je ze erin met een strijkijzer (soldeerbout)?
Of soldeer je de puko's op messing schroeven?
Heb je daar foto's van?
Re: Ombouw Piko 55228 Wissel naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Piko 55228 Wissel naar 3-rail
Dat was de stand in januari. Dat Peco flexrail goed combineert met Peco wissels wil er bij mij wel in.

Inmiddels ben ik aan het testen met Piko wissels, en dat gaat zo te zien, ook geheel volgens verwachting.
De boogwissel 55228 laat zich met mijn Marklin 3050 SBB Ae 6/6 loc probleemloos berijden, en dan heb ik alleen nog maar SL-18 gebruikt. Met SL-17 erbij zou het er een stuk netter uit kunnen zien. Maar het werkt ook echt, en dat is voorlopig even de boodschap.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Beste Jan-Willem,

Om te beginnen: heb ik niet gereageerd op je vorige post, al dan niet per PB?

Verder vroeg ik me af of jij bezig bent met de Peco-strips of met de Weichen-Walter strips?

Ik heb er verder niets meer aan gedaan, prioriteitstelling is even anders...

Groeten,
William
Re: Ombouw Piko 55228 Wissel naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Piko 55228 Wissel naar 3-rail
Hoi William,

Weichen Walter strips passen niet op Piko wissels, omdat de bielsen van Piko-A wissels dichter op elkaar zitten dan bij Peco, Weinert of Tillig. Weichen Walter maakt Puko strips voor verschillende merken, maar niet voor Piko-A.

Peco puko-strips passen op deze soorten rails, zowel op Code100 als lagere Codes.
Peco puko-strips (SL-17, SL-18) passen ook op Piko-A en Rocoline-oude-stijl (zonder bedding).
Ze passen, maar met enige moeite. Dus, aan de onderkant, zie je wel enig knikwerk (de dwarsliggers liggen dichter op elkaar).

Ik ben destijds bij Hero thuis op bezoek geweest omdat Robin beide typen strips in huis had, Weichen Walter en Peco. Na enig passen en meten viel het kwartje: het verschil ontstaat doordat de bielsen bij piko (en roco) de spoorstaaf volgen, terwijl bij peco de spoorstaven de bielzen volgen (tot op een bepaald punt). Daardoor ontstaan andere afstanden tussen de bielzen.

De huidige tests wijzen uit dat Peco puko's daadwerkelijk de ideale combinatie vormen met Piko-A rails (er is geen betere). Bij SL-18 steekt de puko-strip 0,2 mm uit boven de spoorstaaf, bij SL-17 valt de puko-strip onder de spoorstaaf.

Met SL-18 werken betekent, dat als je de puko-strip  nog niet vast hebt gezet, en de wissel op de spoorstaven op tafel legt, dat je de puko-strip er weer uit drukt. Maar dat betekent ook dat je de te oversteken spoorstaven van een slank wissel niet hoeft te polariseren. De sleper kan er over heen, zonder kortsluiting te maken.

Door andere prio's kom ik daar ook niet zo goed aan toe.

Lijm
Ook zo iets: ik vroeg eerder of je de soldeerbout gebruikte of de lijmkwast.
De Piko-A bielsen zijn zo dun, dat ik lijmen misschien toch beter vind dan insmelten.
Bij Roco heb ik vroeger altijd gewoon de hete soldeerbout gebruikt om draden in te smelten.