Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail

Gestart door ArjanM zondag 26 augustus 2012, 20:55:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Al een tijdje kijk ik met jaloezie naar het mooie rail materiaal dat 2-railers ter beschikking hebben. Niet alleen zijn er mooiere wissels dan beschikbaar in het k-rail assortiment, ik vind het er ook natuurlijker uitzien zonder puko's. Een keuze die Ben (Spoorman) laatst heeft gemaakt, om helemaal over te stappen kan ik wat dat betreft dan ook wel begrijpen. Echter voor mij (nog) wat te rigoureus. Daarom eens gekeken of het mogelijk is 2-rail wissels voor 3-rail geschikt te maken.

Het inbouwen van puko's is het minste probleem. Ik heb voor de test puko strips van Weichen Walter aangeschaft en een setje van Ebert. Lastiger is dat bij zulke mooie slanke wissels je er bij niet aan ontkomt de kruisende wisseltong als middelrail te gebruiken. Dit betekent dat afhankelijk van de stand van de wissel, rijstroom en massa tussen de twee wisseltonghelften geschakeld moet worden. Massa is geen groot probleem, de tong die dat moet hebben drukt tegen de rail aan (dit is dus de kant waaraan de wissel is gesloten), en maakt dus daarbij verbinding met massa. De "losliggende", vrije wisseltong dient dan als middenrail. E.e.a. staat mooi duidelijk uitgelegd op de site van Weichen Walter.
Voor het schakelen van de polarisatie heb ik besloten uit 2 oplossingen te kiezen. De wissel wordt met een servo omgezet (wat anders? :D) die bediend wordt door de OC32 of een ESU switchpilot servo. De OC32 kan ook een relais aansturen voor het schakelen. De ESU kan worden uitgebreid met een SP Extension. Deze heeft ook de mogelijkheid de rijstroom en massa te schakelen. Welke van de twee het gaat worden ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk dat ik voor de test de OC32 ga gebruiken, omdat ik deze dan later ook voor lichtseinen in kan zetten.
Iets wat je niet direct bedenkt, maar wel erg belangrijk is dat het schakelen pas mag plaatsvinden wanneer geen van beide wisseltongen contact maakt met de rails. Wanneer de servo dus halverwege staat. Doe je dat niet, dan krijg je kortsluiting. Om de wisseltongen ieder een eigen stroom te geven moet je de Insulfrog versie nemen. Deze heeft de helften geïsoleerd.
Voordat dan de puko inbouw kan beginnen moet alleen onderop de wissel de contacten tussen puntstuk en wisseltong worden verwijderd. Zinvol bij 2-rail, bij 3-rail garantie op kortsluiting. Dit zijn twee draadjes die je doorknipt en verwijderd. (Geen foto, dat ben ik vergeten)

De afgelopen tijd heb ik een paar Peco wissels aangeschaft en via internet een setje Ebert puko's en een tweetal stripjes bij Weichen Walter (WW) bestelt. In eerste instantie had ik de gewone puko strip besteld, maar later kwam ik erachter dat WW ook speciale strips heeft voor wissels. Hierbij lopen de puko's iets op, waardoor de sleper beter over de wisseltong loopt. Die dus ook maar besteld.

Vandaag de eerste poging met de WW strips. Deze doe ik eerst, omdat dit de meest filigrane oplossing is en je zelf maar uit moet zoeken waar ze op de wissel te positioneren. De normale strips zijn zo gemaakt dat je die eerst op de ondergrond aanbrengt en daarna de rails er overheen legt. Bij een wissel is dit teveel gedoe. Ik heb ervoor gekozen hier de puko's direct op de wissel aantebrengen. Nu alles zo zit vermoed ik dat WW het ook zo bedoeld heeft  :P

Dit zijn dan die stripjes. Zo'n 0,6 mm dik:


De bovenste zijn 2 van de 4 wisselstrips, de onderste de standaard strip voor flexrails.

Ik heb met behulp van de schuifmaat en een scalpel onderop de wissel het rail midden ingekrast, op zowel het rechtdoor gaande ald de afbuigende rail. De korte stukjes strip "hang" je als het ware onderop de rail. Wanneer ze precies op de krasjes liggen een drupje secondenlijm erop en de boel zit vast. De rest van de rail aangevuld met de standaard puko strips. Het viel me hierbij op dat het echt heel mooi en makkelijk soldeert.


Nadat alle stripjes gelijmd zijn heb ik alle draden gesoldeerd. Middelrail, massa en twee groene draden voor de wisseltongen.




En daarna de eerste rijproef, waarbij ik handmatig de wisseltongen verbind.


Niet verrassend, wel heel bevredigend, is het te kunnen melden dat het perfect werkt. Ook heel langzaam gaat de loc erover zonder enige hapering.

ik heb een tijdje tegen deze verbouwing aangehikt. Alles is zo fijn en komt toch wel erg nauw. Nu het zit is het me erg meegevallen. Enige dat mis is gegaan dat ik bij het verwijderen van de fabrieksmatig aangebrachte  doorverbinding eerst met een soldeerbout heb geprobeerd de draad los te maken en daarbij de puntstuk iets vervormt is. Nu hobbelt de loc daar een beetje. Moet je dus met een kniptangetje doen, één van de leerpunten die ik jullie graag meegeef.

Volgende stap is de aansluiten van de servo en de OC32. Die moet echter nog besteld worden en met het mooie nazomerweer ben ik ook liever buiten, dus het vervolg kan even duren. Misschien dat ik de Ebert puko's eerst ga doen, hoewel ik deze echt heel mooi vind. Wanneer er ballast is aangebracht zie je er bijna niets van.

Wordt vervolgd...
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Mooi project Arjan, dit ga ik met belangstelling volgen. :)

Citaat van: ArjanM op zondag 26 augustus 2012, 20:55:28

Iets wat je niet direct bedenkt, maar wel erg belangrijk is dat het schakelen pas mag plaatsvinden wanneer geen van beide wisseltongen contact maakt met de rails. Wanneer de servo dus halverwege staat. Doe je dat niet, dan krijg je kortsluiting.


Met een OC32 kun je dit prima regelen. Load device: Div: Servo Turnout + Relay.

Gr, Ben.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Arjan,

Ziet er goed uit. Jij doet precies wat ik van plan ben. Peco en zelf puco's aanbrengen.
Ik wist niet dat Weichen Walter ook sets voor wissels had.
Erbert heeft wel setjes voor diverse wissels in het assortiment.

Mooi project om te blijven volgen.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hoi Arjan,

Heel erg mooi gemaakt. Ik denk dat iedereen moet toegeven af en toe te walgen van die lelijke pukkels. Ik doe het je niet na, maar prachtig!
Ga je je hele baan zo doen?

Guus
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Ben, ik weet het. Had het al uitgezocht. Reden van mijn eerste twijfel is het verschil in prijs. Voor slechts één wissel in deze test is de OC32 duurder dan de SwitchPilot met extensie. Maar de veelzijdigheid van de OC32 zal waarschijnlijk zorgen dat die er komt.

Robin, ik wist het dus ook niet, maar las het later ergens. Wanneer je bestelt wel even aangeven wat voor wissels je wilt verbouwen. Er zit verschil tussen bielsafstand. Ik heb van Erbert een setje voor ombouw van een Sl89 gekocht. Ik vind alleen de WW oplossing zo mooi dat ik nog niet weet of die überhaupt  wel ga proberen.

Guus, Jij doet me dit ook zo na, geloof me. Met wat geduld, goeie voorbeelden en een goeie planning kom je een heel eind. Ik heb geloof ik al wel twee maanden lopen nadenken over hoe ik dit zou aanpakken. En juist zo'n teststukje maakt dat je ruimte hebt om te leren.
Met een jaar of twee verwacht ik een grotere ruimte tot mijn beschikking te krijgen. Ik ben nu al bezig met het plannen van een baan daar. Het is inderdaad de bedoeling in het zichtbare deel de puko's tussen de bielzen te plaatsen i.p.v. erop.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hi Arjan - Gaaf draadje. Ik heb toevallig gisteren 5 PECO wissels en middengeleiders plus wat rails (code 100) besteld om het uit te proberen. Ik zal mijn ervaringen tzt toevoegen!

Groeten,
Marc
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Het doet me goed om te lezen dat er meer mensen zijn die de puco's tussen de bielsen gaan plaatsen. :thumbup:
Hoef ik niet alle problemen zelf uit te zoeken. En komen er meer goede tips binnen natuurlijk.

Aan een probleem met een te snel schakelend relais had ik nog helemaal niet gedacht.
Arjan heb je ook al een test gedaan met die rails alleen stroomloos ipv aan de middengeleider ? Is niet de mooiste oplossing maar puur om te weten of het nodig is.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hmmm dit ga ik volgen  :thumbup:


groeten Dylan
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Robin,

De afstand tussen de poko's aan beide zijden van de wisseltong is te groot om de tong niet te gebruiken. De sleper zou dan geen contact meer maken. Dat gaat dus niet, Op zich niet zo heel erg, het polariseren is nu ook weer niet zo moeilijk.

hetgeen me op dit moment bezig houdt is hoe ik bij opstarten van de baan een gedefinieerde toestand krijg. Koploper moet altijd eerst even alles initialiseren. Als de wissel nou in een positie staat waarbij het polarisatie relais bekrachtigd moet zijn, hoe zorg ik dan dat die positie ook weer daadwerkelijk wordt ingenomen? Ik heb al wel een manier gevonden om met de OC32 alle uitgangen in een gedefinieerde positie te krijgen, maar die zorgt voor een flinke piekstroom bij start-up.

Een manier is om de stroom naar de wisseltongen te onderbreken met een tweede relais en dat pas te schakelen nadat alles is geïnitialiseerd. Dat kost een extra OC32 uitgang per wissel of moet handmatig gedaan worden. Beiden niet ideaal. Ik neem aan dat de ESU dit al geregeld heeft. Heb tenminste nog nooit gemerkt dat de servo's op de ESU bij power-on staan te klapperen.

Ideeën zijn welkom.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Citaat van: ArjanM op zondag 26 augustus 2012, 20:55:28
In eerste instantie had ik de gewone puko strip besteld, maar later kwam ik erachter dat WW ook speciale strips heeft voor wissels. Hierbij lopen de puko's iets op, waardoor de sleper beter over de wisseltong loopt. Die dus ook maar besteld.

WW beschrijft ergens dat hij ze laat etsen.
Nadeel: wisselspecifieke maat. Voordeel: perfect passend.

Dat het zo teer en makkelijk toepasbaar is, wist ik niet.
Waarschijnlijk was zijn foto sterk uitvergroot.

Je hebt er een lezer bij.


Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
IK heb de puco strips van Peco besteld. Geen idee of dat beter of slechter, moeilijker of makkelijker is. Zodra ze binnen zijn zal ik een foto plaatsen.
Groeten,
Marc
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Die strips van peco heb ik hier al liggen.
Een strookje golvend messingstrip van ongeveer 2 mm breed is een betere benaming voor dat artikel.
Viel mij een beetje tegen. Zo erg dat ze nog steeds in de kast liggen.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hm, ik hoop dat Marc er meer plezier van gaat beleven. Als het niet mooi is kun je het wellicht in tunnels gebruiken?

Ik heb nog even een filmpje gemaakt van de wissel in actie. Alles nog analoog en handbediend, maar dat maakt voor de puko's niet uit
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hi Arjan - Dat ziet er goed uit. Hoe heb je de polarisatie uiteindelijk opgelost?
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
onderop de wissel zijn twee openingen waar je een draad aan de wisseltong kunt solderen. Dat zijn hier de groene draden. De twee wisseltongen zijn van elkaar geisoleerd.


In het filmpje hebt ik gewoon handmatig de polarisatie geregeld. Dus afhankelijk van de richting de rijstroom op één van de twee draden gezet. Hierbij viel me op dat de massa inderdaad niet persé ook op de andere groene aangesloten hoeft te worden. Uiteindelijk doe ik dat wel. Kleine moeite, meer bedrijfszekerheid.  8)
Ik heb nu een bestelling gedaan bij Conrad voor relais die door de OC32 (ook in bestelling) aangestuurd gaan worden. Zodra dat er is ga ik het elektrische deel realiseren. De servo zit er inmiddels ook al onder. Hierbij is het prettig dat Peco de schuifbalk waaraan de wisseltongen bevestigd zijn, al van een gat heeft voorzien. :thumbup:
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Dag Arjan,

Dit is zondermeer vakwerk. Perfect. Nu gaat het hier om "eenvoudige" slankere wissels, maar wie daarmee begint krijgt al gauw de neiging om het systeem ook te gaan toepassen bij slankere enkele en dubbele kruiswissels.....Een beetje het "vrouwtje Piggelmee syndroom" dus! Ik ben dus benieuwd.

Hoewel het hier over iets anders gaat dan het bouwen van wisselcomplexen van K-rail (en die verrichtingen van jou heb ik elders op het forum ook met grote belangstelling en ontzag gevolgd) ga ik er wel van uit dat het je ook zal lukken om met 2-rail materiaal iets moois voor "3-rail" wisselcomplexen inclusief DKW's te maken. Daar durf ik om te wedden!

Gegroet,

Rob

P.S.  Wat me zo verwondert is dat bijvoorbeeld  Peco er nog nooit toe gekomen is  om specifiek voor zijn wissels een gestanste onderlegger met puntcontacten te maken die je onder de wissel aanbrengt waardoor deze wel heel gemakkelijk  een "3-rail"wissel zou kunnen worden. De puntcontacten zouden dan ofwel midden tussen de dwarsliggers kunnen uitsteken of precies tegen de bielzen aanliggen (waar ze grotendeels dan nét voldoende bovenuit zouden hoeven te steken).

Overigens is het ook duidelijk dat Göppingen "griezelt" van het idee om zijn wisseltongen te polariseren. Het traditionele uitgangspunt van "Otto Normalverbraucher" dat je een wissel moet kunnen "openrijden"is nog steeds niet verlaten. Dat is ook de reden dat er maar geen slanke C-kruiswissels komen, want die kunnen niet zonder polarisatie van wisseltongen....
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Rob, bedankt voor je mooie woorden en vertrouwen. Het lijkt erop dat je me al een beetje begint te leren kennen, want een kruiswissel zou zo maar aan het experiment toegevoegd kunnen worden in de nabije toekomst  :D

Ene vakwerk....? Ik denk dat dit voor iedereen te doen is. je moet alles rustig en goed uitmeten met een schuifmaat. Ik vond het nog het lastigste om de boel vast te lijmen, want wat als ie nou een biels te ver zit, Mogelijk loopt dan de sleper vast. En ik had maar één setje van WW. Heb er daarom wat tegenaan zitten hikken en eerst op verschillende manieren geprobeerd de juiste positie te vinden. Ieder ander kan dat nu afkijken. En de rest is echt niet moeilijk.

De Conrad bestelling is volgens de exit scan onderweg. Dus binnenkort een vervolg over de polarisatie.

[edit] Enne..,  je opmerking over Göppingen is maar al te waar ben ik bang. Jammer dat ze het niet aandurven een soort "profi-line" uit te brengen voor de gevorderde modelspoorder. Maar misschien is dat ook te duur en wordt er te weinig van verkocht. Al te veel experimenten hebben het bedrijf al eerder op de rand gebracht. EN, eigenlijk is het veel leuker het zelf zo uit te snorren en met elkaar op te lossen  >:-D Bij deze ook de oproep aan een ieder om zijn/haar (waar zijn jullie dames?!?) ervaringen hier te delen.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Als het niet beschikbaar is zoeken we wel een alternatief.

Arjan, gaan we lopen jagen? :D

Ik ben nog niet zover dat ik aan mijn bovenbouw kan beginnen. Maar een experiment kan geen kwaad.
Heb jij toevallig ervaringen van mensen gelezen die met Peco of Tillig aan de gang zijn gegaan.
Ik twijfel nog een beetje welke van de twee railsystemen ik ga kiezen.

Ik ben bang dat we maar met een paar schaapjes tegen die dam op moeten lopen. De rest wacht wel af.
Ik zal zaterdag eens uitkijken naar geschikte wissels.Daarna maar eens gaan shoppen in WW z'n webstek.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Robin,

Ik denk niet dat mijn vrouw het goed vind als ik al te nadrukkelijk op jacht ga. Zo'n enkel oproepje, tussen veel andere tekst, op een forum waar de prooi niet veel aanwezig is, gaat nog net. Maar daar moet het dan wel bij blijven.  O:-D

Ik heb met veel belangstelling een draadje op Stummis zitten lezen van iemand die met Tollig aan de gang is. Je hoort daar toch verschillend over of het wel of niet gaat. Wat ik sowieso begrepen heb is dat je materieel moet hebben van recente makelij (na 1995 of zo) en aan de binnenkant van de rails de railbevestigimmitatie (Die Nachbildung der Gleisklammernmutter) moet weghalen. Nu heb ik redelijk wat ouder dan 2000 spul (ongeveer de helft) en heb daarom voorlopig Tillig maar uit mijn hooft gezet.
Voor de belangstellenden dit is het draadjes dat ik bedoel: klik
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Vandaag zijn de relais van Conrad binnengekomen en ook de OC32. We kunnen dus aan het experimenteren dit weekend.

Zoals ik l eerder schreef maak ik me wat zorgen over de begin toestand van servo (en dus wisselstand) en het relais. Risico is een kortsluiting die niet op te heffen is, want daarvoor moet een DCC commando gegeven worden. Een ander probleempje zou het geluid van het relais kunnen zijn. Wanneer een hele wisselstraat geschakeld wordt kan dat tot wat geklepper van relais leiden. We zullen het merken...

Hierover was ik gisteravond nog even aan het denken toen ik een - ook al zeg ik het zelf - geweldig idee kreeg: Ik kan de polariteit ook met de servo schakelen! Voordeel is dat de stand altijd goed is en ik bovendien 16 poorten op de OC32 vrij maak. Tevens is de polariteit schakeling dichtbij de wissel, wat lange massa en rijstroom leidingen met alle gevolgen van dien voorkomt.

Het ziet er als volgt uit. Je kijkt recht op de as van de servo, waarop de arm gemonteerd zit. Op de arm zie je naar boven de steldraad voor de wissel en op de zijarmen twee contacten:


en andersom:


De lipjes op de servo-arm maak ik van een messing plaatje. De houder en de contacten ben ik nog niet over uit....

Dus naast het relais experiment ook deze "schakeling" te proberen dit weekend (of volgende week, heb niet zo veel tijd)

Wordt vervolgd...
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Zo, ik heb de zaterdag goed besteed. De OC32 onder de baan gebouwd en de servo en relais aangesloten.
Na wat aanloop problemen (relais bleek polariteit gevoelig, dus + en - omgedraaid) en wat afstelling loopt alles perfect. Het relais hoor je niet dus het geklik waar ik bang voor was treedt gelukkig niet op. Omdat digitaal rijden en de wissel omzetten met een servo al veel vaker is vertoond én je het omgaan van het relais toch niet kunt zien of horen, heb ik dit maal geen filmpje.

Blijft één probleem: de stuipen van de servo bij opstart en afsluiten. Dit is iets dat (goedkope) servo's nou eenmaal doen. Hoewel ik ook al verslagen heb gelezen van duurdere servo's met hetzelfde probleem. het lastige is dat de servo zo een grote uitslag maakt dat ie helemaal uit de wissel schiet.
Ik zal binnenkort eens een servo van ESU kopen en kijken of die er ook last van heeft. Anders moet er maar een mechanische begrenzing op...

het kortsluitprobleem bij opstart valt mee. Je kunt de uitgangspositie van de servo initieel bij opstart door de OC32 Laten zetten. Ik heb die positie precies in het middel ingesteld, waardoor nergens contact mee wordt gemaakt. Anders kan het ook nog opgelost worden door iedere wisseltong een eigen relais te geven. De rijstroom wordt door beide relais alleen in bekrachtigde toestand doorgegeven. Bij opstart zijn dan beiden rijstroomloos.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Citaat van: ArjanM op zondag 02 september 2012, 12:32:12

het kortsluitprobleem bij opstart valt mee.


Hoi Arjan,

Ik heb hier 14 servo's op één 5V 2A stekkervoeding. Zet ik de 15e erbij dan krijg ik de zaak niet opgestart, de voeding gaat uit / aan / uit / aan enz. doordat de beveiliging ingrijpt.

Gr, Ben.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Hoi Arjan,

Vandaag kwam ik dit draadje tegen over PECO ombouw, maar dat kende je misschien al.
http://archiv.stummiforum.de/viewtopic.php?f=15&t=45881

*** edited:9 mei 2017 =>de url op het stummiforum is weer gewijzigd, nu https, en niet langer in archiv:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=45881
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Ben, dat is niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde dat de polarisatie van de wisseltong mogelijk verkeerd staat bij opstart. Als bv het relais in bekrachtigde toestand stond toen de OC32 is uitgeschakeld, dat komt ie niet persé in dezelfde toestand terug wanneer de OC32 weer aan gaat. Als de servo zich een beetje gedraagt en niet verspringt, dan heeft de verkeerde tong de verkeerde stroom. Gevolg: kortsluiting  :O (hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen, maar even voor de andere oplettende lezertjes  O:-D).
Ik heb de OC32 zo geprogrammeerd dat de wisseltong bij opstart in de middenstand wordt gezet, dan maakt ie nergens kontakt en dus ok geen sluiting. Nu nog een servo vinden die zich gedraagt, want die Chinese dingen gedragen zich alsof er sambal in hun h*l zit. >:-D

Jan Willem, bedankt voor de link. Ooit wel eens gelezen, maar niet meer teruggevonden. Met name het laatste deel over de engelsman is leuk. Gaan we ook eens proberen. Marc kan hier zien en lezen hoe het met de Peco puko band gaat.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Marc niet zo tevreden is over de looks van het Peco Pukoband :D

@ Jan Willem,

Bedankt voor die link staan interessante zaken in.

Hier is vandaag een doos Flexrails bezorgt en 3 Peco bochtwissels.(R2/R3 11,25 graden) Niet superslank dus.
Ze komen als uitrijders van de spiraal net uit het zicht te liggen dus heb ik de versie die mooi in de laatste bocht past genomen.
Alles besteld bij Hatton's in Liverpool en binnen 48 uur in huis. :thumbup: (de prijs was ook top)
Ik moet nu eerst even de wisselstraat uit gaan werken voordat ik verder kan.
Kan de post in de tussentijd de puko's uit Duitsland bezorgen.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Inderdaad Jan Willem, ik zal er even een foto van plaatsen.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Peco SL89 , dus je kiest voor Peco code100 (k-rail compatible), en niet voor code83 (c-rail-compatible)!
In code100 is een wisselhoek van 12 graden ook wel het minimale. Daar kun je evengoed al mooie patronen mee leggen. Beide codes komen ook voor in winrail, dus gemixed ontwerpen is mogelijk. Peco Code100 is ook gelijk aan het oude Rocoline van voor 1990, met z'n 2.5 mm hoge spoorstaven.

Wat ik er mooi aan vind, is de geringe hartafstand tussen parallelsporen (51 mm). Moeilijker is, is om met bestaand materiaal bijvoorbeeld een Hosenträger te leggen. Een oorzaak is de ligging van de wisseltongen in wissels en kruisingen, en het feit dat er geen beschikbaar kruispunt is voor een hoek van 2x12 graden, met vergelijkbare radius (misschien moet je dat gewoon niet willen).

Puko's: er zijn dus minimaal drie soorten leverbaar, en de geëtste van Weichen Walter lijken het mooist.
Weinig materiaal, dus lagere materiaal weerstand, bescheiden puntjes.
Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen.



Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Citaat van: Jan22 op maandag 10 september 2012, 15:49:19

Peco SL89 , dus je kiest voor Peco code100 (k-rail compatible), en niet voor code83 (c-rail-compatible)!


C-rail is code 90. :)

Op code 83 kun je niet rijden met (Marklin) 3-rail wielen i.v.m. de flenshoogte.

Gr, Ben.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
En passend code 90 railprofiel is nergens los te krijgen. :-( (zoek er al jaren naar)
Alleen een TT variant die te small is voor de wisselbielsmatjes van Tillig / Peco.
Bovendien moet je als je dit zou kunnen gebruiken de profielen in de wissels zelf op maat vijlen.
Een precies klusje dat ik niet zie zitten.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Kennelijk ben ik foutief voorgelicht over C-rails.

Code90 lijkt me niet haalbaar.
Zelfs niet als we net zoals  onderstaande zelf de bielsmatten zouden bakken:
http://www.g-weller.de/
(maar zijn code ligt zelfs nog lager met een spoorstaafhoogte van 2.01).

Gesteld dat je weet hoe je voor code90 passende railschoentjes moet gieten.
En hoe kom je aan passende spoorstaven? Worden die geëtst of gestanst?
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Jan,

2,1 mm is code 83. Dan is er ook nog code 75.Dat zal weleens2,01 mm hoog kunnen zijn.
Die profielen worden gefreesd dacht ik.
En bielsmatjes zijn van tillig ook zonder railprofiel te koop.Zowel flexibel voor lengtes als voor wissels.

De profiel hoogte 90 wordt voor TT spoor gebruikt maar schijnt niet te passen in de OO H0 bielsmatten.
Bron de Engelse firma die het te koop heeft.Ik heb er een paar jaar geleden eens naar gevraagd.
Zou hetzelfde probleem als de code 83 geven : Je rijdt over de railstoelen waar het profiel tussen zit.
Tenzij je deze af gaat vijlen aan de binnen zijde. Lijkt mij dan een wankel geheel worden.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Jan Willem,

Aangezien ik een k-rail baan heb is code 100 voor mij prima en kan ik de rails mooi combineren.
Wat eruit gaat komen is dat de WW puko's het perfect doen. Met een gepolariseerde wisseltong werkt het perfect.
Dit weekend las ik op Stummi's een artikel van een ombouw waarbij de wisseltongen een eindje voor het puntstuk een extra zaagsnede kregen. Dit om te voorkomen dat ouder materiaal bij het doorkruisen van het puntstuk, sluiting zullen maken.
Ik gelijk geprobeerd met de oudste loc in mijn bezit, een verjaarsgeschenk van toen ik 15 werd. Toen al een 2e handsje, dus gauw 40 jaar oud. Wat denk je? Sluiting! Balen dus. Nog eens even goed gekeken waar/wanneer deze sluiting optrad. Nadat ik op twee assen de wielafstand naar 14 mm heb verzet, waren alle problemen de wereld uit.
De aansturing met de OC32 werkt nu perfect. Het relais schakelt in wanneer de wisseltong in het midden staat mooi om, en alles gaat er fluitend (figuurlijk dan) overheen.
Binnenkort zal ik een tweede Peco met puko's van Ebert uitrusten.

Citaat van: Spoorman op maandag 10 september 2012, 16:04:18
Op code 83 kun je niet rijden met (Marklin) 3-rail wielen i.v.m. de flenshoogte.

Gr, Ben.

Ik weet dat je dat zelf proefondervindelijk hebt vastgesteld. Echter....., op Stummi's staat een verhaal van een gast  (zie voor een link post 18) die beweert ze toe te passen voor Märklin. Dit kan zolang je maar materiaal van na 1995 hebt en de railbevestigingsimitaties aan de binnenkant van de wissel weg haalt. Dat laatste staat me niet zo aan, maar misschien dat ik toch eens een Tillig aanschaf om het te proberen. Dat zijn nog mooiere wissels dan Peco.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Ik heb hier niets meer aan 3rail assen liggen. Maar deze week ben ik bij een 3railer op visite en dan kan ik wel wat materieel lenen. En een stukje Elite code 83 flex is snel aangepast. Ben benieuwd of dat volstaat, ik laat het je weten. :)

Gr, Ben.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Ik ben benieuwd.Na mijn aanpassing lag de railstaaf na een paar keer heen en weer rijden los op het bielsenmatje.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Dat is natuurlijk weer een ander probleem. Ik ben er zelf ook niet zo van overtuigd. Schaf je mooie natuurgetrouwe wissels aan, moet je ze minder getrouw maken door de railbevestiging te slopen. Misschien moet ik toch Ben's voorbeeld maar volgen en 2-railer worden....
Vanavond die mooie Weller wissels via de link van Jan Willem hierboven zitten bekijken. Dan is 2-rail toch echt een stuk mooier...
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Citaat van: ArjanM op maandag 10 september 2012, 22:08:24
Misschien moet ik toch Ben's voorbeeld maar volgen en 2-railer worden....

Als 3-rail echt slim was, lag de 1:1-wereld ermee vol. Dat is niet zo.
Die derde rail is niet echt een beletsel met WW-puko's en polarisatie.

Kern blijft in mijn ogen dat M* een speelgoed winkel wil zijn, en niet innovatief is.
Ik kan daarmee nog wel 10-15 jaar leven met hier en daar een aanpassing in het zicht.
Erfgenamen kunnen daar anders over denken. Risico's van de kliko zijn er altijd.







 
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Citaat van: Jan22 op maandag 10 september 2012, 22:28:04
Die derde rail is niet echt een beletsel met WW-puko's en polarisatie.

Jan,

Klinkt alsof je al een stuk rails hebt omgekat. Zo ja wat zijn je ervaringen.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Citaat van: Jan22 op maandag 10 september 2012, 22:28:04
Als 3-rail echt slim was, lag de 1:1-wereld ermee vol. Dat is niet zo.
In ons landje is een flink deel van het 1:1 net van de 3e rail voorzien (metrolijnen) of hangt de 3e rail (draad) boven
het spoor.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Wat mij betreft gaat het niet zozeer om de 3e rail. Dat blijkt inderdaad redelijk eenvoudig op te lossen. Het is meer de beperking tot code 90 of groter, terwijl code 75 of 83 toch veel mooier oogt. Als Märklin zich zou verwaardigen wat mooier railmateriaal te maken, een wisseltong uit één stuk, natuurgetrouwere kruiswissels, etc, dan was ik (op dit vlak) volmaakt gelukkig.

Maar ja, lagere wielflensen verhoogt de kans op ontsporing, wanneer de rails niet nauwkeurig is gelegd. Ik denk dat Jan Willem's opmerking over speelgoed aardig de vinger op de zere plek legt. Met het MyWorld programma heeft Märklin weer een duidelijke speelgoed lijn. Het zou mooi zijn als ze daar een echte modelbouw lijn (ik zal het geen pro-line noemen, want er zijn er niet veel die hun brood ermee verdienen), zouden ze heel veel mensen een heel groot plezier doen. Het zou natuurlijk wel ten koste gaan van de uitwisselbaarheid en doorgroei mogelijkheden. En dan kan je fantasie politie loc niet meer op je modelbaan rijden.... Pech, groei op of blijf spelen.

Het zal wel weer een centen kwestie zijn. We zijn niet met zovelen dat Märklin ongelimiteerd en risicoloos allerlei productlijnen in de wereld kan zetten. Dat heeft ze recent bijna de kop gekost.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Arjan,

Vanavond even 10 bielsen van een stukje Elite code 83 ontdaan van de pukkeltjes op de railstoelen aan de binnenzijde door deze met een hobbymesje weg te snijden. Het gaat dus om dat kleine rondje op de stoel, de stoel zelf blijft uiteraard zitten. Het is wel een gepiel maar best te doen met het nodige geduld en inderdaad, het is net voldoende om met 3rail wielen te rijden zonder dat de stoelen geraakt worden. Verder valt het nauwelijks op, zeker niet als de rail en biels nog geballast en gebrushed worden.



Het draaistel met originele 3rail wielen is van een Marklin ketelwagen welke ik even heb mogen lenen.



Onderstaande 2 foto's zijn van een EW3 wissel 85353 en daar kun je hetzelfde toepassen. Tussen de spoorstaaf en strijkregel zitten er ook een paar wat wel wat lastiger is.





De laatste foto toont het stukje flex in nog originele staat. Merk op dat de pukkeltjes aan de binnenzijde al lager zijn dan die aan de buitenzijde van de spoorstaaf.



Al met al heeft de Duitser op Stummi's dus gelijk. Wat ik me wel afvraag hoe wielbreedte 14mm rijdt op de wissels en of dat wel betrouwbaar is. Maar kennelijk heeft hij dat ook getest.

Misschien heb je er iets aan, succes er mee.

Gr, Ben.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Ben,

Excuus, excuus, ik zie dit nu (18 oktober) pas. Dit is wel heel erg intrigerend. Misschien toch maar eens een Tillg om gaan bouwen.... Die wissels zijn nog mooier....
Nou ik heb weer iets om eens goed over na te denken.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Citaat van: ArjanM op zondag 02 september 2012, 12:32:12

Blijft één probleem: de stuipen van de servo bij opstart en afsluiten. Dit is iets dat (goedkope) servo's nou eenmaal doen. Hoewel ik ook al verslagen heb gelezen van duurdere servo's met hetzelfde probleem. het lastige is dat de servo zo een grote uitslag maakt dat ie helemaal uit de wissel schiet.
Ik zal binnenkort eens een servo van ESU kopen en kijken of die er ook last van heeft. Anders moet er maar een mechanische begrenzing op...


Weet niet of dit probleem nog speelt?

Het onrustige gedrag van een servo kun je oplossen door een pull-up weerstand 4k7 te zetten tussen +5V en servo signaal.

Gr, Ben.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Ben,

Ik heb de servo aangesloten met een SP04R, hierin is de pull-up weerstand all opgenomen.
Wat ik heb gemerkt is dat het ook te maken heeft met de verschillende voedingsspanningen. Ik heb twee voedingsbronnen op de OC32 aangesloten 7v voor de OC32 zelf en 12 v voor het polarisatie relais en de servo. Dat gaf flinke stuipen, hoewel ik dat wel iets kon beperken door de beginstand goed in te stellen. Nadat ik de servo ook op 7v heb aangesloten was het allemaal een stuk beter. Ik heb de indruk dat bij aansluiting op de OC32 het uitmaakt of je verschillende spanningen gebruikt tussen OC32 en servo. Ik verwacht dat met betere kwaliteit servo's 9ik heb zo'n Hong Kong geval gebruikt) het wel voorbij is.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Arjen, ben je hier nog verder mee aan het experimenteren? Ben ook erg benieuwd hoe het eruit ziet als het geballast is.

Walter
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Citaat van: 3rail op donderdag 14 februari 2013, 21:48:13
Zelf heb ik de wissel tong die over de biels schuift zelf laten schakelen.
Massa pakt hij als hij tegen de spoorstaaf aan zit en een plus krijgt hij van een contact
strip waar hij opschuift als hij van de spoorstaaf af komt.

Ehh?  8o

je wisseltong fungeert dus als een soort schakelaar?
Als de tong tegen een spoorstaat aanzit, pakt hij daarvan de stroom, okay, da's normaal.
Gebeurt ook met Marklin wissels en met 2-rail wissels.

Je hebt de wisseltong een contactstrip gegeven waar plus op staat,
en die alleen geraakt wordt als de wisseltong geen contact maakt met de spoorstaven ?

Of: je gebruikt de contactstrip om de zwevende wisseltong terug te melden?
Of: je wilt kortsluiting creëren tussen de wielen die de wisseltong (vanaf de andere kant komend) open rijden en de andere spoorstaaf?
Of: je gebruikt de contactstrip om op een of andere wijze wisselpolarisatie te regelen?

Graag een iets nadere beschrijving, ik volg het even niet, of denk te associatief en te snel verder aan andere kansen, om dit te laten bezinken.
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Je pakt gelijk 2 spoorstaven met een draad. :D Een trucje om te onthouden.
Hoe simpel kan het zijn. Ik zat aan verende lipjes tussen de bielsen te denken.
Maar met een lik bruine verf op het middendeel valt dit ook al niet meer op.

Heb je geen last van klem lopen van de wissel op dat draadje ?

Mvg,Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Dat is een nuttige tip.
Hopelijk staan ze weer op Ontraxs. Dan nemen we hem mee.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Ik denk nu even heel traag:

de wisseltong pakt de plus van het draadje
dus de sleper gebruikt de tong als middenrail
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Bingo,

doe je dit niet dan zit je sleper te lang zonder puko of je maakt kortsluiting.

Robin
Re: Ombouw Peco SL89 Wissel naar 3-rail
Citaat van: Wasmi op donderdag 14 februari 2013, 17:15:08
Arjan, ben je hier nog verder mee aan het experimenteren? Ben ook erg benieuwd hoe het eruit ziet als het geballast is.
Walter, nee het is er niet meer van gekomen. Eigenlijk wilde ik een kruiswissel als volgend project nemen.
Eerst kwam daar nieuwe software tussen door en nu sta ik op het punt helemaal over te stappen op 2-rail. Ik vind die puco's zo lelijk en code 83 of 75 zo mooi....

Ik vind de tip van Edward leuk, alleen vind ik het jammer dat er een draad over de biels ligt. Is dit niet op te lossen door twee pennetjes tussen de bielzen te maken waar de wisseltong tegenaan valt?