Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

vraag over vaste NEM schacht koppeling

Gestart door Spoorman zondag 26 augustus 2012, 13:35:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraag over vaste NEM schacht koppeling
Spoorders,

Onderstaande foto's komen uit een ander topic en zijn van Roy of Marcel.

Vraag: welke merk en/of artikelnummer is de vaste koppeling 3e van onder?





Gr, Ben.
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
De derde is Märklin.

Mvg, Johan
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Allemaal bedankt. Dan heb ik 3 stuks Marklin want ze klemmen boven/onder. Op Houten zal ik een setje Brawa's kopen bij Erwin, kijken hoe die het doen.

Gr, Ben.
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Ben,

Wil je deze starre koppelingen voor je trek/duw treinen gaan gebruiken?
Dan ben ik wel benieuwd naar je ervaringen.

Ik ben van plan om de Brawa uitvoering te lakken met geleidende lak en dan eens te kijken of dat een beetje wil werken.
Moet beter gaan als de losse stroomvoerende variant die knippert als een gek.

Robin
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Citaat van: Hero op zondag 26 augustus 2012, 17:21:29

Wil je deze starre koppelingen voor je trek/duw treinen gaan gebruiken?
Dan ben ik wel benieuwd naar je ervaringen.


Yep.

Sommige koppelinghouders van LsModels (en trouwens ook van Artitec) hangen een beetje naar beneden. Ben er al een poosje mee aan het klooien. Met name bij het duwen in de spiraal gaat het dan mis. Kijken wat de starre koppeling doet, zo te zien gaat het beter maar ik heb er maar 3 naar blijkt van Marklin. En die klikken weer niet goed vast in de schacht. :(

Gr, Ben.
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Ben,

Dat hangende probleem bij de Artitec rijtuigen herken ik. Daar had ik afgelopen week ook problemen mee.
Vandaar de interesse.
Mijn benelux stam gaat maar een kant op rijden.De opstelsporen zijn ietsie te kort om te kunnen keren. :D
Goed om te weten dan blijven we opletten zodra ze op de baan verschijnen.

Robin
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Meer over de vaste koppeling (in dit forum) ===> klik
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Citaat van: Spoorman op zondag 26 augustus 2012, 16:33:27
Dan heb ik 3 stuks Marklin want ze klemmen boven/onder.

Dag Ben,

Dat zijn er dan drie stuks te veel. Gebruik die dingen niet. Als ze een keer zijn aangebracht in de NEM koppelinghouders krijg je ze er alleen met opvallend veel moeite weer uit! Het "advies" om ze weer los te maken uit de NEM-houders was indertijd "er stevig aan trekken". Lekker zeg, dat houdt menige kortkoppelingmechaniek maar héél kort uit of je moet het begrip "kortkoppelingmechaniek" wel heel letterlijk (onjuist) uitleggen!

Dergelijke gedetaillerde kortkoppelings staafjes zijn optisch wel aardig omdat ze doen denken aan de werkelijkheid. Maar ze willen wel tamelijk snel verbuigen als je de aldus gekoppelde wagens van de rails neemt. Zeker als je wagens "alleen maar" vast aan elkaar wilt zetten (en als je de koppelingen dan niet of nauwelijks meer ziet) zou ik je raden de Ribu koppelingsstaafjes te nemen. Die lijken op het onderste soort, zij het dat ze de normale standaardlengte hebben gelijk de andere op de foto. Het onderste soort op de foto is een kortkoppeling die veelal gebruikt wordt om twee van die ouderwetse drie-assers met hun vele portieren - zoals ze op de Stadtbahn van Berlijn reden - héél kort te koppelen. Dat kan alleen maar als de intermediaire buffers zijn verwijderd (wat ook het geval was bij die drie-assers)

Gegroet,

Rob
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Zoals 'k reeds duidelijk probeerde te maken in bericht #8.
Of deze (stevigere) variant van Conrad ===> klik
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Citaat van: rovanko op zondag 26 augustus 2012, 18:00:01

.....zou ik je raden de Ribu koppelingsstaafjes te nemen.


Bedankt, ga ik ook proberen. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Hoi,

Ik gebruik de Mä. imitatiekoppeling o.a. voor de Lima DDm.
Om de te stevige borging iets tegen te gaan bij het weer willen losnemen, kan je er ook een vijltje langs halen, zodat er minder kracht nodig is. De haakse kant moet dan ietsje afgeschuind worden.
PS. Alle getoonde koppelingen zijn van Märklin

Gr. Marcel
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Vandaag de Brawa's gekocht en vanmiddag geprobeerd. Niks mis mee, koppelt mooi strak maar duwen is een probleem. De bakken raken elkaar bij het duwen, zelfs in R4 bogen. Die vallen dus af en ga ik gebruiken voor getrokken treinen.

Dus nu op zoek naar de Ribu's. En als dat ook niet lukt blijf ik bij de Fl* Profi's voor duwtreinen en zal ik het probleem met de afhangende schachten op moeten lossen.

Gr, Ben.
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Bij de conrad kan je ze ook krijgen.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/241256/

Groeten Sander
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Had ik reeds aangegeven in berichten #8 en #10. :idea:
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Citaat van: Spoorman op zaterdag 01 september 2012, 17:40:28
duwen is een probleem. De bakken raken elkaar bij het duwen, zelfs in R4 bogen.

Hallo Ben,

Ik zit onder de Middelandse zee 30 graden zon (met een noodzakelijk verkoelend drankje onder handbereik) nog eens even het forum door te vlooien en lees jouw reactie. Ik begrijp er niks van dat bij opduwen de boel verhaakt (want dat is het denk ik). Zijn de opgeduwde wagens voorzien van de originele kortkoppelmechanieken (die dus naar NEM-normen zijn gepsitioneerd?)

Gegroet,

Rob
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
Citaat van: rovanko op vrijdag 07 september 2012, 17:24:38
Citaat van: Spoorman op zaterdag 01 september 2012, 17:40:28
duwen is een probleem. De bakken raken elkaar bij het duwen, zelfs in R4 bogen.

Ik zit onder de Middelandse zee 30 graden zon (met een noodzakelijk verkoelend drankje onder handbereik) nog eens even het forum door te vlooien en lees jouw reactie. Ik begrijp er niks van dat bij opduwen de boel verhaakt (want dat is het denk ik). Zijn de opgeduwde wagens voorzien van de originele kortkoppelmechanieken (die dus naar NEM-normen zijn gepsitioneerd?)


Ik zit op zolder onder 6 TL bakken, graadje of 24, met een Ola dubbellikker ijsje, prima vertoeven. :D

De kortkoppel mechanieken zijn oké maar hangen een beetje af. Daardoor wringt de boel een beetje. Ik moet ze er uit halen en een beetje bijbuigen / opschuren / smeren met siliconen. Daarmee los ik het denk ik wel op.

De genoemde vaste koppelstang is bij duwen net te kort. Hierdoor raken de bakken elkaar en da's niet de bedoeling.

Prettig verblijf nog gewenst daar. :)

Gr, Ben.