Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  vraag over vaste NEM schacht koppeling
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: vraag over vaste NEM schacht koppeling  (gelezen 3377 keer)

Spoorman

  • Gast
vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Gepost op: zondag 26 augustus 2012, 13:35:27 »

Spoorders,

Onderstaande foto's komen uit een ander topic en zijn van Roy of Marcel.

Vraag: welke merk en/of artikelnummer is de vaste koppeling 3e van onder?





Gr, Ben.
Gelogd

Seinwezen

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • A member of the Duurstede Group®
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #1 Gepost op: zondag 26 augustus 2012, 13:39:14 »

Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #2 Gepost op: zondag 26 augustus 2012, 14:53:25 »

Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #3 Gepost op: zondag 26 augustus 2012, 15:00:53 »

De derde is Märklin.

Mvg, Johan
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #4 Gepost op: zondag 26 augustus 2012, 16:33:27 »

Allemaal bedankt. Dan heb ik 3 stuks Marklin want ze klemmen boven/onder. Op Houten zal ik een setje Brawa's kopen bij Erwin, kijken hoe die het doen.

Gr, Ben.
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #5 Gepost op: zondag 26 augustus 2012, 17:21:29 »

Ben,

Wil je deze starre koppelingen voor je trek/duw treinen gaan gebruiken?
Dan ben ik wel benieuwd naar je ervaringen.

Ik ben van plan om de Brawa uitvoering te lakken met geleidende lak en dan eens te kijken of dat een beetje wil werken.
Moet beter gaan als de losse stroomvoerende variant die knippert als een gek.

Robin

Spoorman

  • Gast
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #6 Gepost op: zondag 26 augustus 2012, 17:38:56 »


Wil je deze starre koppelingen voor je trek/duw treinen gaan gebruiken?
Dan ben ik wel benieuwd naar je ervaringen.


Yep.

Sommige koppelinghouders van LsModels (en trouwens ook van Artitec) hangen een beetje naar beneden. Ben er al een poosje mee aan het klooien. Met name bij het duwen in de spiraal gaat het dan mis. Kijken wat de starre koppeling doet, zo te zien gaat het beter maar ik heb er maar 3 naar blijkt van Marklin. En die klikken weer niet goed vast in de schacht. :(

Gr, Ben.
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #7 Gepost op: zondag 26 augustus 2012, 17:45:21 »

Ben,

Dat hangende probleem bij de Artitec rijtuigen herken ik. Daar had ik afgelopen week ook problemen mee.
Vandaar de interesse.
Mijn benelux stam gaat maar een kant op rijden.De opstelsporen zijn ietsie te kort om te kunnen keren. :D
Goed om te weten dan blijven we opletten zodra ze op de baan verschijnen.

Robin

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #8 Gepost op: zondag 26 augustus 2012, 17:56:51 »

Meer over de vaste koppeling (in dit forum) ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
                   

rovanko

  • Gast
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #9 Gepost op: zondag 26 augustus 2012, 18:00:01 »

Dan heb ik 3 stuks Marklin want ze klemmen boven/onder.

Dag Ben,

Dat zijn er dan drie stuks te veel. Gebruik die dingen niet. Als ze een keer zijn aangebracht in de NEM koppelinghouders krijg je ze er alleen met opvallend veel moeite weer uit! Het "advies" om ze weer los te maken uit de NEM-houders was indertijd "er stevig aan trekken". Lekker zeg, dat houdt menige kortkoppelingmechaniek maar héél kort uit of je moet het begrip "kortkoppelingmechaniek" wel heel letterlijk (onjuist) uitleggen!

Dergelijke gedetaillerde kortkoppelings staafjes zijn optisch wel aardig omdat ze doen denken aan de werkelijkheid. Maar ze willen wel tamelijk snel verbuigen als je de aldus gekoppelde wagens van de rails neemt. Zeker als je wagens "alleen maar" vast aan elkaar wilt zetten (en als je de koppelingen dan niet of nauwelijks meer ziet) zou ik je raden de Ribu koppelingsstaafjes te nemen. Die lijken op het onderste soort, zij het dat ze de normale standaardlengte hebben gelijk de andere op de foto. Het onderste soort op de foto is een kortkoppeling die veelal gebruikt wordt om twee van die ouderwetse drie-assers met hun vele portieren - zoals ze op de Stadtbahn van Berlijn reden - héél kort te koppelen. Dat kan alleen maar als de intermediaire buffers zijn verwijderd (wat ook het geval was bij die drie-assers)

Gegroet,

Rob
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #10 Gepost op: zondag 26 augustus 2012, 18:07:10 »

Zoals 'k reeds duidelijk probeerde te maken in bericht #8.
Of deze (stevigere) variant van Conrad ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
                   

Spoorman

  • Gast
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #11 Gepost op: zondag 26 augustus 2012, 20:11:19 »


.....zou ik je raden de Ribu koppelingsstaafjes te nemen.


Bedankt, ga ik ook proberen. :thumbup:

Gr, Ben.
Gelogd

loc1200

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #12 Gepost op: zondag 26 augustus 2012, 21:19:20 »

Hoi,

Ik gebruik de Mä. imitatiekoppeling o.a. voor de Lima DDm.
Om de te stevige borging iets tegen te gaan bij het weer willen losnemen, kan je er ook een vijltje langs halen, zodat er minder kracht nodig is. De haakse kant moet dan ietsje afgeschuind worden.
PS. Alle getoonde koppelingen zijn van Märklin

Gr. Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

Spoorman

  • Gast
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 01 september 2012, 17:40:28 »

Vandaag de Brawa's gekocht en vanmiddag geprobeerd. Niks mis mee, koppelt mooi strak maar duwen is een probleem. De bakken raken elkaar bij het duwen, zelfs in R4 bogen. Die vallen dus af en ga ik gebruiken voor getrokken treinen.

Dus nu op zoek naar de Ribu's. En als dat ook niet lukt blijf ik bij de Fl* Profi's voor duwtreinen en zal ik het probleem met de afhangende schachten op moeten lossen.

Gr, Ben.
Gelogd

Seinwezen

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • A member of the Duurstede Group®
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 01 september 2012, 18:12:53 »

Bij de conrad kan je ze ook krijgen.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/241256/

Groeten Sander
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #15 Gepost op: zondag 02 september 2012, 11:50:20 »

Had ik reeds aangegeven in berichten #8 en #10. :idea:
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
                   

rovanko

  • Gast
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 07 september 2012, 17:24:38 »

duwen is een probleem. De bakken raken elkaar bij het duwen, zelfs in R4 bogen.

Hallo Ben,

Ik zit onder de Middelandse zee 30 graden zon (met een noodzakelijk verkoelend drankje onder handbereik) nog eens even het forum door te vlooien en lees jouw reactie. Ik begrijp er niks van dat bij opduwen de boel verhaakt (want dat is het denk ik). Zijn de opgeduwde wagens voorzien van de originele kortkoppelmechanieken (die dus naar NEM-normen zijn gepsitioneerd?)

Gegroet,

Rob
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re: vraag over vaste NEM schacht koppeling
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 07 september 2012, 20:15:40 »

duwen is een probleem. De bakken raken elkaar bij het duwen, zelfs in R4 bogen.

Ik zit onder de Middelandse zee 30 graden zon (met een noodzakelijk verkoelend drankje onder handbereik) nog eens even het forum door te vlooien en lees jouw reactie. Ik begrijp er niks van dat bij opduwen de boel verhaakt (want dat is het denk ik). Zijn de opgeduwde wagens voorzien van de originele kortkoppelmechanieken (die dus naar NEM-normen zijn gepsitioneerd?)


Ik zit op zolder onder 6 TL bakken, graadje of 24, met een Ola dubbellikker ijsje, prima vertoeven. :D

De kortkoppel mechanieken zijn oké maar hangen een beetje af. Daardoor wringt de boel een beetje. Ik moet ze er uit halen en een beetje bijbuigen / opschuren / smeren met siliconen. Daarmee los ik het denk ik wel op.

De genoemde vaste koppelstang is bij duwen net te kort. Hierdoor raken de bakken elkaar en da's niet de bedoeling.

Prettig verblijf nog gewenst daar. :)

Gr, Ben.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.02 seconden met 24 queries.