Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?

Gestart door Guus zaterdag 25 augustus 2012, 22:57:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Beste forumleden,

Stel, ik wil een mfx decoder vervangen door een nieuwe marklin sounddecoder, volgens Keuterman en volgens de handleiding dien ik dan ook de dragerprint voor de decoder te vervangen. Mijn vraag is waarom? De aanwezige dragerprint kan bijvoorbeeld voorzien zijn van de juiste voorschakelweerstanden voor de leds dus is het toch alleen maar handig om deze te laten zitten? De 21 polige connector van decoder naar dragerprint is toch universeel?

Heel specifiek gaat het hier om de loc uit de 26561 icl set, de ns 1828. Deze set staat in de handleiding van de msd decoders specifiek genoemd als 'niet om te bouwen' , citaat: 'folgende lokomotiven, lokspezifischer decoder, können mit diesem nachrüstdecoder nicht umgerüstet werden'
Op zich is dit een eenvoudig locje met een standaard motor. Echter is het de eerste 1600/1700/1800 met sluitverlichting dus ik vermoed dat dit iets te maken moet hebben met de schakeling van deze ledprintjes, maar dan nog, eventuele schakelingen zitten dan ws op de dragerprint en niet op de decoder.

Graag jullie mening over de algemene vraag, maar natuurlijk ook over de specifieke loc.

Met vriendelijke groet,

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Guus, Lijkt me een beetje sterk dat deze lok niet met een andere decoder is uit te rusten, zonder de dragerprint te vervangen.
Enige waar je op moet letten is of bij de huidige decoder de AUX3 en 4 onversterkt zijn.
Als dit zo is moet je mSd 60940 gebruiken.
Meestal als Marklin zoiets beweerd, heeft dit alleen betrekking op de hobbyist zonder enige kennis van elektronica.
Kun je een scherpe foto van de decoder plaatsen?
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Ad,

De 60940 is me bekend. In die gebruiksaansaanwijzing daarvan staan de speciefieke locs die daarmee kunnen worden omgebouwd. Deze 1828 staat daar niet bij. Volgens mij is deze specifiek voor de softdrive sinus motor.

Ik zal zo snel mogelijk even een foto plaatsen,

Groet,

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Guus, de 60940 is specifiek voor alle loks met decoder van ESU fabrikaat, omdat die een onversterkte AUX3 en 4 hebben.
Dit geldt ook voor de meeste loks met softdrive.
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Beste allen,

Ik heb de loc even opengemaakt en wat foto's gemaakt. Duidelijk is dat er een apart geluidsprintje is voor het 'koeiegeluidje'. Daardoor is het simpelweg uitwisselen van de decoder dus al niet mogelijk en denk ik dat alles vervangen moet gaan worden omdat de nieuwe msd's een echte speakeruitgang hebben.
Rest nog de volgende vraag; dit is de eerste 1600/1700/1800 met rode sluitverlichting, zie foto. Is deze print voor de sluitverlichting volgens jullie al voorzien van de juiste voorschakelweerstanden zodat deze rechtstreeks op de nieuwe msd decoder gesoldeerd kunnen worden? Ik vraag dit omdat mij opvalt dat de achterzijde van de aanwezige dragerprint wel heel erg veel electronica bevat, dus er is wel iets aan de hand met deze loc...

Dus, hebben de ledprintjes al de goede weerstandjes? en waarom dan zoveel electronica op de achterzijde van de dragerprint?

Zie foto's...

Groet,

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Guus,

Dat je dragerprint nu zoveel elektronica heeft (valt wel mee hoor),zal waarschijnlijk te maken hebben met het versterken van de extra uitgangen zoals die van aux3 en aux4.

Trouwens de decoder die op jouw dargerprint zit is een mLD,en daar valt geen geluid uit te krijgen behalve dat losse toegevoegde toetertje.

Wellicht kun je die op èèn van de uitgangen aansluiten zodat je hem kunt schakelen.

Voor een sounddecoder zul je dieper in de buidel moeten tasten.

Het geluid (soundfile) van een 1600/1700/1800 zal je vooralsnog niet bij Märklin te hoeven zoeken,dus lijkt me een investering die kant op niet erg zinvol.

De elektronica op de dragerprint bevat geen weerstanden voor eventueel aan te sturen led's,want die bewuste weerstanden zitten vaak weer op het printje van die verlichting.

En aangezien al deze bouwdelen ook nog eens in SMD techniek zijn uitgevoerd,zul je die wellicht over het hoofd hebben gezien.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Die weerstanden voor de lichtprint zie je aan de achterkant van die printjes zitten op de onderste foto.
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Hans,

dank voor je reactie. Het is ook de bedoeling het hele zaakje te vervangen door een MSD. Op de kleine printjes van de ledverlichting zitten per stuk vier smd weerstandjes. Dat zou dus betekenen dat deze printjes rechtstreeks op de grijze, gele en oranje draden van een MSD aangesloten kunnen worden?

Dat er (nog) geen kloppend 1600 / 1700 geluidsbestand is vind ik niet zo erg, dat komt binnenkort wel door de 1711 en de nieuw aangekondigde rode DB uitvoering die beide full sound zullen zijn.

Groet,

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Guus,

Als je de printjes van de verlichting niet wijzigd,kun je de oranje/grijze/gele draden op de dragerprint aansluiten.

Wellicht zullen ze die geluidsbestanden kunnen produceren,immers neemt de behoefte wel toe ,als je programmeerbare decoders in je programma opneemt ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Guus,

Als je een mSd wilt inbouwen, moet je de 60940 nemen, want ik zie dat de bestaande decoder een onversterkte AUX3 en 4 heeft.
Waarschijnlijk worden de onversterkte AUX3 en 4 gebuikt voor het aansturen van de elektronica achterop de dragerprint.
Verder kun, of moet je groene dragerprint behouden, want de elektronica achterop dient om de rode sluitverlichting en eventueel rangeerlicht te kunnen schakelen.
Vervang je deze, dan ben je deze mogelijkheid kwijt en moet je de sluitverlichting via aparte AUX poorten sturen.
Je moet de geluidsmodule wel verwijderen en de speaker op de bestaande dragerprint solderen, als daar soldeeraansluitingen voor zijn voorzien.
Dat laatste kan nog even puzzelen zijn.

Tip: bekijk de functionmapping van de oude decoder, zodat je deze kunt overnemen in de nieuwe mSd. Dit mbt tot de AUXen die de sluitverlichting aansturen.
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Ad,

Dacht ik net dat ik er uit was, namelijk alles vervangen, begin ik weer te twijfelen.
Stel dat ik alles vervang, en ik sluit de verlichting aan met grijs / geel  / oranje, heb ik dan wel wisselend beeld bij het omkeren van de rijrichting?
Het apart kunnen uitschakelen van de sluitverlichting vind ik niet belangrijk, maar het wisselen van wit naar rood met de rijrichting wel..

Stel ik ga toch voor de 60940, dan kan ik het geluidsprintje verwijderen, en de speaker rechtstreeks aansluiten op de goede pinnen van de decoder, toch?

Overigens is de 60940 ? 20,- duurder, dus de 60947 heeft wel de voorkeur..

Groet,

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Je mag toch hopen dat de firma M die print zo heeft gemaakt dat je er zo een andere decoder kan indrukken.
Dat is toch het idee van die 21 polige aansluitingsplug.? Een normaansluiting.

Je kan eventueel de sluitseinen samen met de frontseinen van de andere zijde samen zetten. Als je ze toch altijd aan wil hebben.

Robin
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Robin,

Dat kan in ieder geval niet. De 60940 en de 60947 hebben beide deze 21 pins connector, maar zijn toch behoorlijk verschillend, dus gewoon omprikken is er niet bij..

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Guus,

De 60940 is net zo duur als de 60947, maar misschien wordt er op de 60947 meer korting gegeven.

Citaat van: Guus op zaterdag 01 september 2012, 23:23:39
Stel dat ik alles vervang, en ik sluit de verlichting aan met grijs / geel  / oranje, heb ik dan wel wisselend beeld bij het omkeren van de rijrichting?
Het apart kunnen uitschakelen van de sluitverlichting vind ik niet belangrijk, maar het wisselen van wit naar rood met de rijrichting wel..
Dat wel, maar dan branden je rode sluitseinen ook als er wagons achter hangen en dat is toch niet mooi?

Om die speakerdraden aan te sluiten, moet je even op de dragerprint kijken of er soldeer eilandjes lopen naar pin 9 en 10 van de 21 polige connector.
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Citaat van: Guus op zaterdag 01 september 2012, 23:39:37
Dat kan in ieder geval niet. De 60940 en de 60947 hebben beide deze 21 pins connector, maar zijn toch behoorlijk verschillend, dus gewoon omprikken is er niet bij..
De decoders zijn nagenoeg identiek, alleen zijn bij de 60940 de AUX3 en 4 onversterkt.
Houd je hier geen rekening mee, kun je de decoder of de dragerprint beschadigen.
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Ad,

Omstekkeren van de decoder voor een 60940 is toch wel het eenvoudigst. Heet funtion mapping ook function mapping in het MFX programmeergedeelte van een CS2?

De geplaatste afbeelding kwam niet mee, maar ik weet wat je bedoelt met pin 9 en 10

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Guus,

In de handleiding van de CS2 staat niet veel over function mapping.
Op Stummis heeft iemand een uitgebreid verslag gemaakt hoe dit op een CS2 te doen.
Zie
http://stummiforum.de/viewtopic.php?t=51242
en
http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=62444

Dit staat niet in de handleiding van de CS2.
Het is wel in het Duits.
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Als Hans zegt: het is geenszins zeker dat de geluidsfile van de 1800 als download beschikbaar komt. Dus als je verstandig bent zou ik daar maar eerst op wachten.

Levering van de DBS lok is pas juni 2013 en dan nog.....

Gr, Ben.
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Ben,

De 1711 full sound met ddm set staat in bestelling, levering q4 2012, dus ik denk dat ze wel iets eerder beschikbaar komen. En anders hebben we de standaardgeluiden ook nog, alles beter dan de toetert die er nu in zit.

Verder heb ik nog een br 103 die voor een msd in aanmerking komt, daarvoor zijn wel geluiden beschikbaar. Ik zal zorgen dat ik daar eerst foto's van plaats om te zien of die versterkte of onversterkte aux uitgangen heeft.

Groet,

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Guus,

Weet je het zeker dat die set met een fullsound 1700 komt?

Er staat ook ergens iets te lezen over modellen en voorbehoud.

Dat betekent dat Märklin zich kan bedenken en er een gewone toeter erin te bouwen zeker als de kosten voor fullsound toenemen.

Dus wacht ook dat eerst af Guus,zodat je het zeker weet of de 1700 ooit fullsound gaat produceren.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Zeker weten doen we natuurlijk niets, maar zie hier http://www.marklin.nl/producten/nederlandse-modellen-1/2012/26598-dubbeldekkerstrein-met-ns-1711 voor de 1711.

Hans, kun je in het algemeen nog iets zeggen over de herkenning van een onversterkte aux 3 en 4, ik heb nog een aantal locs met een 21 polige aansluiting die ik misschien wil uitrusten met een MSD?

Dank,

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Guus,

Over aux 3 en 4 kan ik het volgende vertellen,want ik las in de DiMo (Digitale Modellbahn) wel een artikel over deze decoders.

In uitgave 3-2012 staat een foto en een stukje tekst,waar ik het volgende uit op maak:

Bijzonder interessant is de aansluiting van de aux2 uitgang (paarse kabel) direkt aan de MTC stekker.
Met een bezettingsplan van deze stekker is ook aux 3 en 4 op dezelfde wijze aan te sluiten.
De procesbouwstenen(in het Duits Treiberbausteine) voor versterkte uitgangen zijn immers voorhanden.

Dit stukje tekst is wel in het Duits te lezen dus heb enige moeite moeten doen voor de vertaling :D

Op de foto is te zien dat de paarse draad rechtstreeks op de 21 polige stekker zit,en deze mSD decoder was voorzien van een stuk krimpkous.
Het verwijderen ervan kost je wel de garantie,maar als je het blad hebt en leest hoef je dat niet te doen.

Persoonlijk vind ik dat dit soort info in de beschrijving van de decoder had moeten staan,zodat je weet welke uitgang wel of niet versterkt zou zijn.
Helaas moet het altijd weer ergens anders vandaan komen,terwijl je zoiets bij het ontwerpen al weet.

Wat je wel in de beschrijving terug vind is waarmee je de uitgangen mag belasten,en voor aux 1 t/m 4 is dat 250mA per uitgang

M.v.g.

Hans V200.0




Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Hans,

dank voor je reactie, bij twijfel zal ik eerst hier een foto plaatsen

Groet,

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Citaat van: Kappa op zaterdag 01 september 2012, 23:59:04

In de handleiding van de CS2 staat niet veel over function mapping.


Het staat er wel in, heb je wel goed gezocht? ;)



Gr, Ben.
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Ben, het kan zijn dat ik een bladzijde heb gemist........
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Even weer een vraag in dit topic, los van eventuele ombouw..
Wat mij opvalt aan deze loc is da de groene en blauwe motordraden via de dragerprint niet rechtstreeks zijn aangesloten op de decoderuitgangen 'motor links' en 'motor rechts', maar dat er nog een paar componentjes tussen zitten.
Ook is de mfx cv waarde '52, motortype' helemaal niet gedefinieerd, en '56, regelinvloed' staat op 0.

Toch is het een standaard motortje,  iemand enig idee hoe dit met deze dragerprint werkt?

Groet,

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Guus,

Kan het zijn dat men de ontstoorspoelen op de print heeft aangebracht?
De CV52 is alleen onder DCC te bereiken.
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Ad,

Nee, die zitten gewoon op de motor, dit zijn volgens mij smd weerstandjes, maar ik weet het niet zeker.
CV 52 is bij al mijn andere mfx locs gewoon te zien,

Ik wil vanavond eens twee decoderprintjes van twee locs wisselen, en zien wat er gebeurt..

Groet,

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Gisteravond even twee decoderprints omgewisseld en alles werkte naar behoren.
De aux 1 en 2 van deze loc schakelen elk de verlichting aan één kant aan of uit. De aux 3 en 4 zijn gewone uitgangen.
Vandaar de hoeveelheid electronica op de dragerprint..

Groet,

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Beste forumleden,

Inmiddels heb ik de loc omgebouwd. De loc is voorzien van een MSD 60940, voorzien van motorlagers en ik heb de oude geluidsprint verwijderd.
Verder heb ik een stroomvoerende koppeling ingebouwd die via aux3 en een monostabiel relais de baanstroom schakelt.

Aanvankelijk heb ik alle motorcv waarden van de oude decoder geprobeerd te gebruiken, maar dat gaf geen mooi resulsaat. Als de defaultwaardes van de MSD decoder voor cv 52-56 gewoon laat staan krijg je de beste rij-eigenschappen.

Enige minpunt is natuurlijk dat mijn NS 1828 nu klinkt als een BR103, inclusief Duitse omroepberichten  :? maar goed, dat komt later. De standaardgeluiden heb ik ook nog in een bestandje en die klonken al best wel goed, maar niet conform realiteit natuurlijk.

Groet,

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Guus,

Goed te lezen dat je ombouw geslaagd is, nu is het wachten op de juiste geluiden en de Marklin programmer die helaas te laat uitgeleverd wordt.

Gisteren zelf ook weer twee MSD decoders gekocht en vandaag de eerste ingebouwd, hier moet nog wel aan gesleuteld worden maar dat doe ik op de club ( HIP ) op de CS2.

De geluiden voor de 1600-1700 en 1800 serie zullen vast online komen, Marklin wil immers graag MSD decoders verkopen en van deze loc's zijn er veel in omloop.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Peter,

Ik moet zeggen dat de rij-eigenschappen goed zijn, maar dat het updaten van geluidsfiles nog niet helemaal lekker loopt. Afhankelijk van het gekozen .tgz bestand zijn er helemaal geen geluiden te kiezen. Ik moet hier nog even dieper induiken. Wellicht is een bezoek aan HIP een optie, maar 't is wel ver rijden,

Guus
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Hoi Guus,

Ook voor ons staat dit nog in de kinderschoenen en met de CS2 gaat het zeker niet makkelijk maar het gaat.
Ik hoop dat de programmer nu eens uitgeleverd wordt hij zou al eerder uitkomen, daarna is hij uitgesteld tot vorige maand en nu........................

Het valt mij op dat de standaard volume's nogal verschillen, zo is het geluid van de raillassen veel te zacht en de typhoon  erg hard.
Dit is allemaal wel aan te passen maar erg omslachtig als je het mij vraagt.

Waar kom jij vandaan als ik vragen mag, Hip ligt toch redelijk centraal.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Peter,
Guus woont, volgens z'n profiel, in Toornwerd. Noord-oost Groningen. 
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Dat is wel een stukje rijden  >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Msd sounddecoders, dragerprint vervangen?
Klopt Wim en Peter,

Ik ben nooit in de buurt want ik heb geen buurt  :D