Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Afstelling automatische koppeling

Gestart door marklinman donderdag 23 augustus 2012, 22:27:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afstelling automatische koppeling
Geachte medeforum leden.
Ik wilde langs deze weg iets vragen.
Ik heb een BR 50 uit een startset met een automatische koppeling welke je kan bedienen met een functie op je MS2.
Maar de koppeling zit te laag.
Al mijn wagons gaan los onder het rijden.
De koppelingen van de wagons zijn afgesteld met de koppelingsmal van marklin.
De beugel komt boven de haak uit.
Ik heb een wagon de beugel naar beneden gebogen zodat hij met rijden vast blijft zitten maar dat is toch niet de bedoeling.
Wat kan ik daar aan doen???
Groeten Marklinman
Re: Afstelling automatische koppeling
Hallo,

Je vraag heeft duidelijk geen reacties opgeleverd. Het zou kunnen dat niemand dat probleem heeft. Ik heb maar even gewacht alvorens te reageren.

Je hebt het over een op afstand te bedienen koppeling. Wil je daarmee zeggen dat de lok een zogenaamde Telex koppeling heeft die de koppelingsbeugel van de aan de lok aangekoppelde wagen optilt waardoor een ontkoppeling tot stand komt? Ik denk het wel.

Je schrijft dat die ontkoppel unit zó laag zit dat de koppelingsbeugel van de aangehangen wagen gewoonweg te hoog zit om goed achter het haakje van de Telexkoppeling te vallen.

Heb je de lok wel eens op zijn rug gelegd en gekeken of die ontkoppel unit wel goed aan de tender is bevestigd? Zit de schroef wellicht te los waardoor de
unit er maar zo'n beetje bij bungelt en alleen door de draadjes die het electromagneetje van  de koppeling onder stroom kunnen zetten op zijn plaats wordt gehouden? Ik kan me niet voorstellen dat de loc door Märklin zou zijn afgeleverd met een Telexontkoppelaar die niet op de goede hoogte zit.

Ik hoor wel. Tot woensdagavond ben ik bereikbaar.

Gegroet

Rob
Re: Afstelling automatische koppeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Afstelling automatische koppeling
Ik heb hier ook een br 50 met telex aan de tender met kortkoppel mechaniek, uit de startset 29825.
Je hier echter weinig tot niets aan afstellen, hooguit de koppelschacht/houder loshalen, iets verwarmen en iets omhoog buigen, maar of dat werkt.....
Zie detail uit de explosie tekening.
Re: Afstelling automatische koppeling
Hier is Marklinman weer.
Correct, loc komt uit startset.
de loc eens omgedraait en de tenderkap er af gehaald.
Zie nergens een schroefje die de koppeling op zijn plaats moet houden.
de totale koppeling heeft gewoon zoveel ruimte omdat het gehele spul zwevend is opgehangen onder de tender.
dat kan je volgens mij ook zien op de tekening.
Ik kan verder niets ontdekken wat er nu precies aan de hand is.
zit met het probeem en ik weet eigelijk niet wat te doen.
Ik denk dat het aan de contructie ligt van de ophanging.
Maar erg bedankt voor de reacties en het meedenken,wordt zeer gewaardeerd.
Groeten Marklinman (Jan)
Re: Afstelling automatische koppeling
Citaat van: Kappa op maandag 27 augustus 2012, 00:15:08
Zie detail uit de explosie tekening.

Hallo Kappa,

Uit de explosietekening meen ik dus te mogen concluderen dat er hier sprake is van een "doodgewone" Märklin kortkoppeling die in een universele NEM-koppelingshouder kan worden gestoken. Er is op de tekening dus geen sprake van een Telex-koppeling. Maar Märklinman schrijft dat hij de loc ontkoppelen kan met behulp van een MS 2. Dat zou erop kunnen duiden dat er vanuit de MS2 een impuls naar de tenderkoppeling kan worden gestuurd die dan tot ontkoppeling leidt. Of is bedoeld dat een ontkoppelrail door een MS2 kan worden geactiveerd waardoor de ontkoppeling tot stand komt? Het blijft me voorlopig onduidelijk.

Overigens zou om een goede  koppeling tussen de aangehangen wagen en de loc-tender te bewerkstelligen beiden van een Märklin- of Roco Universele kortkoppeling kunnen worden voorzien. Die beide kortkoppelingen hebben van die "uitsteeksels naar voren" die de koppelingen onderling op dezelfde hoogte houden (lees: op dezelfde hoogte "dwingen"). De genoemde kortkoppelingen kan je zondermeer door elkaar gebruiken. De Roco koppeling kwam pas op de markt toen de Märklin kortkoppeling al beschikbaar was. Roco heeft zijn model van de Universele koppeling toen zodanig geconstrueerd dat deze zondermeer op een Märklin kortkoppeling past. 

Zonder foto van de onderzijde van de tender van de loc van Märklinman of nadere verduidelijking schieten we voorlopig dus niet op.

Ik hoop dat Märklinman meeleest en reageert.

Gegroet,

Rob
Re: Afstelling automatische koppeling
 Uitsnede van explosietekening met telexkoppeling.
Re: Afstelling automatische koppeling
Ja Wim,

dat ziet er anders uit. Naar ik vermoed zit er dan een elektromagneet in de ronde constructie, die een intermediair lipje in de koppeling naar beneden aantrekt dat al scharnierend daardoor hefboom-matig de koppelingsbeugel van de aangekoppelde wagen optilt.

Maar de aard van de constructie van het geheel duidt niet  bepaald op de mogelijkheid van "zwabberigheid" van de tenderkoppeling.

Gegroet,

Rob
Re: Afstelling automatische koppeling
Rob,
Je conclusie is correct. M'n BR 03 (nr. 37954) bezit ook zo'n telexkoppeling. Heb geen last van "zwabberigheid".
Na bekrachtigen van de telex, de lok even in z'n achteruit zetten om daadwerkelijk te ontkoppelen.
Deze telex variant is namelijk niet bijzonder krachtig.
Re: Afstelling automatische koppeling
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Afstelling automatische koppeling
Marklinman,
Wel heb ik een keer gehad dat de koppeling met de PUKO"S nabij een wissel in konflikt kwam met gevolg dat de NEM-schacht scheurde waarna de ingestoken, in de nem schacht, koppeling zeer laag erbij zwabberde.
De loc reed op dat moment achteruit en er hing niets aan deze koppeling over een M-rails wissel.
De verende nem-schacht houder vernieuwen en puko's bijstellen was de enigste oplossing.
Cees
Re: Afstelling automatische koppeling
Citaat van: Cees B op dinsdag 28 augustus 2012, 20:43:09
koppeling met de PUKO"S nabij een wissel in konflikt met gevolg dat de NEM-schacht scheurde. verende nem-schacht houder vernieuwen de oplossing.

Hallo Cees,

Het lijkt me een redelijke verklaring en de enige oplossing om de boel in orde te krijgen.

Gegroet,

Rob
Re: Afstelling automatische koppeling
Tja, de door Märklinman bedoelde telex-koppeling zit niet in een NEM schacht... :idea:
Re: Afstelling automatische koppeling
Hier is Marklinman voor een korte verduidelijking.

Onder de loc zit een een koppeling als op de tekening van Rovano.
Volgens mij bestaat de koppeling uit een geheel.
Ik heb een wagon genomen waarvan ik de koppeling met de koppelingsmal van marklin juist heeft afgestelt en wat blijkt,
De sluit haak zit even hoog als de haak van de telex koppeling.
De telex koppeling kan ik dus zonder moeite 2 tot 3 mm optillen naar boven.
De werking van de koppeling doet het goed.
Ik denk dat ik het volgende moet doen.
Tenderkap verwijderen,printplaat verwijderen,het gehele stalen montageplaat verwijderen
Ik vermoet dat ik dan bij de ophanging van de koppeling kom en dan zal ik (hopelijk)zien wat er aan mankeert.
Groeten marklinman(Jan)
Re: Afstelling automatische koppeling
Even een correctie op het vorige verhaal.

De tekening is van Geacht forumlid Nobody (sorry hiervoor dacht van rovanko)
Ik heb koppeling nr 62 van de tekening.
Vermoet dat de pen nr 61 welke in de bevesting van onderdeel 60 gaat niet goed zit.
Kan ook nog dat de bevestiging nr 60 niet goed vast zit in de tender ,volgens mij gaat dat met die 2 pootjes.
Het enigste wat ik kan doen is alles er uit halen en kijken hoe het zit gemonteerd.
Moet hiervoor wel moed verzamelen want ik weet niet of je zomaar alles er uit kunt halen.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn verhaal en gedoe met de koppeling
EN         Nogmaals erg bedankt voor de informatie
Groeten Jan
Re: Afstelling automatische koppeling
61 is een schroefje dat door het gaatje van 60 in het tapje van de koppeling 62 past.
Re: Afstelling automatische koppeling
Hier marklinman weer.
Probleem opgelost.
de koppeling gaat niet werken met een telex koppeling van een wagon.
Heb nu in de wagon ook een kortkoppeling geplaatst en het werkt zoals het behoort.
Dus alle koppelingen verwisseld van die wagons welke er achter komen.
sucses en de groeten van Marklinman