Ook al wordt er geen gebruikt gemaakt van de Aux1 en Aux2 toch heb ik in ieder geval de Aux1 voorzien van een weerstand en een aansluiting. Voor het geval dat ik iets bedenk. Bijvoorbeeld cabine verlichting of zo.
Verlichting
Om het uiteindelijke resultaat te krijgen, zijn er wat mogelijkheden geprobeerd om de voor- en sluitverlichting in te bouwen. Alle opties deelde een basis en dat was de berekening om de juiste weerstanden te plaatsen. Ik ben uitgegaan van +20V. Het eerste concept had een voorlicht (witblauw) en sluitverlichting (2x rood). De LED (witblauw) werkt op 3V en de rode leds op 2,25V. De som zegt al snel dat er over de weerstand 12,5V moest komen te staan. Rekeninghoudend met de limiet van 20mA door de LEDS komt de weerstand op 12,5/0,02=625Ω. Volgens de E-reeks wordt het 680Ω. Daarmee wordt de berekende stroom 12,5/680=18,4mA.
Later zal blijken dat de stroom door LEDS en weerstanden 17,8 mA is. Afwijking van 3,3%.
Het uiteindelijke concept is qua aantal onveranderd gebleven maar wel wat de opzet betreft. Foto 10 laat het eerste concept zien en foto 11/12 het uiteindelijke.
Het eerste concept was leuk bedacht maar functioneerde voor geen meter. De rode LEDS gaven niet veel licht. Het feit dat ze onderin geplaatst zijn had als resultaat dat er niets van te zien was. Ik ben toen overgegaan op speciale sluitverlichting.( LED flat-top rond Kingbright L-13ID) Door het binnenwerk uit de kap te halen konden deze met 1 sec. lijm geplaatst worden. Wel nadat ik ze aan elkaar gesoldeerd had, voorzien van draadjes en ingesmeerd had met nagellak. Net als de voormalige steun voor de oorspronkelijke verlichting. Het isoleert goed en zo kon contact met massa vermeden worden.
Verschil was ook dat de LEDS 2,0V nodig hebben ipv 2,25V. Maakt niet veel uit maar ben toch aan het rekenen gegaan. De spanning over de weerstand werd nu 13V. De weerstand komt dan op 13/0,02=650Ω. De 680Ω voldeed maar heb toch maar een weerstand van 47Ω in serie gezet. De stroom kwam nu uit op 12,2/727=16,7mA. Vreemd genoeg was na het meten 17,0 mA af te lezen. Wat wel weer klopte met de weerstand van 47Ω waar 0,8V over stond. De verlichting brand er in ieder geval goed op en de levensduur op basis van de stroom kan lang zijn. Het ontwikkelde vermogen wordt 0,017^2 X 727= 21mW. De weerstanden zijn 0,5 W uitgevoerd.
Aan de draden van de LEDS heb ik steekschoenen gesoldeerd zodat ze op de stekkerpennen geplaatst konden worden, welke op een printje waren gesoldeerd. Makkelijk als het vervangen moet worden. De draden van de achterlicht zijn door het gat van de voormalige verlichting gehaald omdat buitenom niet kon vanwege de nauwe aansluiting tussen kap en bevestigingslip van de voormalige verlichting. Het voorkomt licht lekkage maar toch is er via de cabineraampjes wat licht zichtbaar van de wit/blauwe LED. Misschien nog even aanstippen met nagellak.
Eindresultaat.
Nu alles gereed is om de kap terug te plaatsen is de ombouw kompleet. Volgende foto?s zijn van het eindresultaat.
Foto 13 licht voor
Foto 14 licht achter