Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

"De Marage" Modelspoorbaan

Gestart door marcel01 woensdag 22 augustus 2012, 02:29:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2010

offline
"De Marage" Modelspoorbaan
Hallo iedereen,

Na een zeer lange stilte, de stand van zaken rondom "De Marage". Nadat de plannen voor de baan op zolder gereed waren, druk aan de slag gegaan. Ik wilde het nog zorgvuldiger aanpakken en tot nu toe wordt vooral het geduld om het rustig aan te doen beloond. Dat wil zeggen, het verloopt goed.

Wat is de stand van zaken?

Het frame gedeelte is zo goed als klaar. Ik denk voor 85%. Dit geldt ook voor het houtwerk waar de rails zelf op komen te leggen.In het schaduwstation liggen de rails ook al en voor helft aangesloten wat de terugmelding betreft en de voeding. Foto's hiervan zullen nog volgen.

Onderstaande afbeelding zijn de plannen.
Afb1: Het schaduwstation. Goed voor het bergen van 16 treinen met een maximale lengte van 1500 mm.
Afb2: De paradebaan. De verbinding tussen het schaduwstation en het hoofdstation en de tweede schaduwstation.
Afb3: Het hoofdstation/Kopstation/Rangeer oost/Rangeer west en het 2de schaduwstation waar 6 treinen opgesteld kunnen worden.
Afb4: Een lijntekening van de baan wat in zicht zal zijn.

Verder wordt het schaduwstation (grote) verlicht. Hiervoor gebruik ik zelfgemaakte led strippen. Afb: 5 laat een tekening zien van hoe 1 groep samengesteld wordt. In het algemeen zitten er twee leds per strip, de uitzondering zal zijn boven de 2 wissels. Hier zullen 4 leds op schijnen. Er worden namelijk 2 cams op gericht om de boel in de gaten te houden wat inrijd wissels betreft. Scheelt me een hoop bukken en kruipen. Alle verlichting wordt schakelbaar.

tot zover de update. Volgende zal met foto's zijn en de ondernomen stappen.

Groeten

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2009

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo Marcel,
voordat de treinen over de baan rijden moet er heel wat gebeuren en niet alles is leuk. Je aanpak is grondig en daar heb je later alle plezier van,
succes met de bouw, Rolf
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

Rolf, bedank voor je reactie. Ik kan alleen maar zeggen hoe vaker je opbouwt en dus afbreekt, hoe meer je heb geleerd
dat soms dezelfde fouten maken ook blijkbaar bij de lering hoort. Het kan altijd beter / anders. Ook nu weer, maargoed
afbreken is deze keer niet aan de orde. We gaan door.

Even een update over de Marage.

Inmiddels is de baan in de basisconstructie af, terugmelding aangesloten, voedingen gereed, wissel aangesloten.
De verlichting in schaduwstation is ook gereed. Licht is wat zwak, maargoed genoeg. Inmiddels ook al test gereden
met koploper maar de nodige problemen met de communicatie (oorzaak interface). Hierdoor heb ik het
besluit genomen om mijn interface 6050 aan de kant te zetten en over te stappen. Via Rosoft de benodige spullen
besteld en zal het zien. Heb er veel vertrouwen in.

Als ik deze stap voorbij ben en alles werkt naar behoren, kan ik verder. Verder met de constructie (wegwerken verborgen gedeelten / bovenleiding).
Ik zal voor die tijd ook nog wat foto's plaatsen van de status. Kan zeggen dat ik tevreden ben over de uiteindelijke lay out die eigenlijk
niet afwijkt van de plannen welke ik in het begin heb geplaatst.

Kom wel in een fase terecht alwaar ik me nog niet eerder in heb bevonden. Het hele scenery verhaal is nog een onbekende weg, maar als ik
op het forum rondkijk dan is er meer dan genoeg te zien (lees bewonderen) en te leren..zal het dan ook doen om wat op te steken.

groeten,

Marcel

Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

Hierbij een update van de "Marage" met veel foto's.

Daar ik 5 foto's per reactie kan plaatsen zijn de foto's in drie reacties weergegeven.

De baan is technisch volledig klaar en in bedrijf. De eerste foto's laten het gedeelte zien als het om de aansturing gaat. Dit met de terugmeldmodules, wisseldecoders, voeding en de schermen. Tevens een foto waarbij het gedeelte nog ingericht moet worden voor alle schermen (3). Ben hier nog niet over uit. Twee schermen zullen voor koploper zijn en 1 scherm voor gewoon gebruik en het weergeven van twee webcambeelden van het schaduw station. Ik denk eraan om een setje camara's aan te schaffen, alleen is dit behoorlijk duur werk. Voorlopig zal het met de 2 webcams zijn. Zag ergens op dit forum een setje voorbij komen, maar kan het tot nu toe niet meer vinden.

De tweede reeks is een overzicht van de baan. Wel lastig om een totaal overzicht in beeld te brengen maargoed, dan maar in gedeelten.

De derde reeks is vanuit het schaduwstation bekeken.

Volgende stappen zijn het fixeren van rails, dichtbouwen, tunnelingangen bepalen, bovenleiding enz, enz.

groeten,

Marcel

Foto's van de aan/besturing


Re: "De Marage" Modelspoorbaan
De reeks van de baan
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Schaduwstation
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

De bouw verloopt gestaag, maar gaat zo zijn gang. Inmiddels hebben de PC's en schermen hun plek gekregen. Dit is op de eerste foto te zien. Linkerscherm is voor de camara's en office gebruik. De twee rechter schermen zullen alleen koploper weer geven en verder niets. Als ik het gescheiden kan houden dan doe ik het ook. De communicatie verloop met koploper en de baan is optimaal en er zouden ook andere zaken op gedraaid kunnen worden. toch vermijd ik het liever.

Het dicht bouwen is ook begonnen. Ik ga maar van rechts naar links. Is meer dat ik ergens moet beginnen, dan dat ik een plan heb wat wijzer is om vanuit te beginnen. Er zijn al twee tunnel ingangen geplaatst. Een vanuit de paradebaan naar de splitsing schaduwstation / station en een vanuit het station naar de paradebaan. Te zien op foto's 3 en 4. De tunnel vanuit het station richting paradebaan zal uitneembaar zijn, zoals veel uitneembaar zal worden. Ik wil zo veel mogelijk overal bij kunnen komen ivm storingen enz. Deze zullen er altijd zijn dus houd ik er maar rekening mee.

Foto 2 laat wat bovenleiding zien die ik moest plaatsen om goed uit te komen richting de tunnel.

De laatste foto is een weergave van de locatie waar de PTT gebouw geplaatst zal worden. Mijn eerste echte project, als het om zelfbouw gaat. de vordering zal ik laten zien bij de volgende update. Zit veel werk in. Knutselen met triplex, mdf en middels autocad de aankleding zoals de perron/muren enz. Gaat dan ook niet zo hard.

Tot de volgende update

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Strak werk Marcel. Gebruik je kurk op het zichtniveau vanwege de kleur? Leuk idee om camera's te installeren in het schaduwstation. Heb je ook mogelijkheden daar nog bij te kunnen? Ik moet dat ook nog goed uitwerken... Zo te zien een volledig Nederlands onwerp en ik ben wel benieuwd naar het Postgebouw....
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Keeszondag

Bedankt voor je reactie

Het gebruik van kurk en/of de blauwe isolatie platen is een kwestie geweest van de hoeveelheid die ik had. Zo heb ik de voorraad verdeeld en niet met een specifieke rede. Kan me voorstellen dat een vraag hierover op kan komen.

Ik rijdt inderdaad met voornamelijk Nederlands materieel en ik tracht de baan de baan de maken naar de 80e en 90e jaren. Zover het me lukt uiteraard. Het liefst had ik alles vlak gehad, maar dat liet de ruimte niet toe plus dat ik 100 mtr rail kwijt wilde. De paradebaan loopt van nivo 1 (70 cm) naar nivo 0 (50 cm) met een lengte van ± 10 mtr. Nagenoeg 2%. Het is niet anders. De bereikbaarheid in het schaduw is zeer goed. Zal hier ook wat foto's over plaatsen.

Ik ben zelf ook benieuwd naar het PTT post gebouw. Zal nog wat knippen, snijden en plakken worden. Wordt tevens verlicht en aangekleed. Zal het zien.

Hieraan geplakt nog wat foto's

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Je hebt een mooie verzameling rollend materieel, om jaloers op te worden! Eigenlijk maakt het natuurlijk niet uit dat je met wat hoogteverschillen moet werken, die hebben we bij het groot spoor ook tenslotte. Ik ben benieuwd naar de aankleding van de baan, heb je al ideeën?
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Kees

Bedankt voor de compliment.

Mijn verzameling is een resultaat van nu ruim 12-13 jaar. In de beginjaren was het aankopen vrij grofstoffelijk. Vooral de rails zijn uit de eerste jaren uit die periode. De verzameling telt nu 20 treinen, waarvan 2 stoomlocomotieven niet zullen rijden. (BR81 en BR 86 / beide delta). Passen niet in het beeld. De decoders zullen waarschijnlijk overgezet worden als tijdelijke oplossing voor het beroerd rijden van de NS1213 (delta) en de Mp3000 (Geel/rood - Delta). Dan moet er nog een ICE2 (Delta) en Citypendel (decoder onbekend) omgebouwd worden. Ombouwen wordt ook nieuw voor mij, maar genoeg materiaal om mee te oefenen. Try en error zal geen hele erge gevolgen hebben. Nu rijden er 12 treinen rond. (Merken: Marklin, Roco, Fleishmann, Piko, Rivarossi)

De aankleding..Ja, dat is een goede vraag. Ik zie zoveel mooie plaatjes hier op het forum en ik mis de ervaring nog om hier voorstellingen van te kunnen maken in mijn eigen baan. Gebruik mijn fantasie in combinatie met wat ik lees en zie. Zo bouw ik de ervaring dan weer op. De goede en minder goede. Zoals ik al schreef, ik start van rechts naar links en bedenk het onderweg. Ik vind het knap als men van te voren in gedachte al de baan kunnen in en aankleden.

In het echt zijn inderdaad ook hoogte verschillen. Aanrijden op utrecht Centraal is mij niet onbekend. Vanuit Den Haag en vanuit Amsterdam. Mooi om te zien, vanuit de trein hoe alles via kuilen en hoogtes door/over elkaar heen geleid wordt. Sinds de Hanzelijn hoef ik niet meer over Utrecht.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel, ik snap iets niet goed; je gaat uit een BR 81 of BR 86 de delta decoder slopen om in je NS 1213 de delta decoder te vervangen, wat is daar het nut van?
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Johnny

Snap je reactie, maar er zit verschil in beide decoders. Het verhaal begint bij de 1213. Het beroerd rijden is een combinatie van achterstallig onderhoud en de eigenschappen van de decoder. Komt nog eens bij dat de decoder die in de 1213 zit beinvloedt wordt tijdens automatisch rijden. Technisch kan ik het niet uitleggen maar solo op de baan is de 1213 aan te sturen zonder enige problemen. Maar in combinatie met andere locs vertoont het onvoorspelbaar gedrag. Dat houdt in dat ik meerdere malen heb ervaren dat de loc spontaan harder en vervolgens weer zachter gaat rijden. De maximale snelheid ligt ook veel te hoog en is naar mijn bescheiden mening niet te regelen. Dat maakt het in stappen regelen lastiger en wordt het rijgedrag heel schokkerig vooruit en achteruit.

De BR81 heeft een decoder die op maximale snelheid (rijregelaar voluit) nog niet te hard rijdt.  Ik ga de loc toch niet laten rijden en dacht zo op deze wijze een manier te hebben bedacht om  het rijgedrag/voorspelbaarheid van de NS1213 te verbeteren. In combinatie met een schoonmaakbeurt. Volgens mij ook een stap richting het ervaring opdoen wat decoder om/inbouwen betreft. Maargoed, ik spreek hier niet vanuit ervaring maar je moet toch ergens beginnen.

Ik heb hier foto's toegevoegd van de NS1213. Volgens mij is het een ooit omgebouwde analoge loc.

Ook een foto van de status PTT gebouw. is nog behoorlijk in de ruwbouw..Tis het idee.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Dus als ik het goed begrijp is elke delta decoder niet gelijk aan een andere. Hopelijk lukt het om jouw probleem op te lossen .
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Vreemd inderdaad met de decoders, ik hoop dat je verbetering ziet bij het ombouwen. Het Postgebouw is dus een knooppunt met spoor aansluiting? Leuk, kan je lekker heen en weer knarren met de motorpost!!
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Johnny, kees

Delta decoders kunnen verschillend zijn in uitvoering en eigenschappen. Althans daar heb ik het een en ander over gelezen. Ik denk dan aan verlichting die wel/niet blijft branden bij stilstand. Maar ook het onthouden van de rijrichting. Hoe het zit met het regelen van de snelheid, weet ik niet maar weet wel dat de ene decoder een andere topsnelheid hebben dan de andere. Kan ook te maken hebben met de combi decoder / motor. En dit wil ik nu juist gaan onderzoeken als het t allemaal toelaat.

Het PTT gebouw is inderdaad aan een rangeer spoor aangrenzend. De 2 motorposten zullen hier hun post afleveren en ophalen. De uitvoering om op hun beurt het spoor te benaderen moet nog gerealiseerd worden in koploper, maargoed 1 Mp3000 is op de baan. Met de ander zijn nog wat problemen.

Groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

Ik kom terug op mijn beslissing om de decoder uit de BR81 in de NS1213 te bouwen. Zojuist de BR81 geijkt in koploper en het resultaat was eigenlijk bedroevend te noemen. Dus dan maar een stap verder. De 1213 wordt ontmanteld en gereinigd. Als dit klaar is dan zal ik wat foto's plaatsen over de uitvoering om zo advies hopen te krijgen wat een wijs besluit is. Ik heb wiki er nog op nageslagen en het ombouwen lijkt haalbaar. Echter vrees ik dat de loc dusdanig gedateerd is, dat het niet alleen een kwestie van vervangen is. De motor is een uitvoering met 1 koolborstel en 1 koper.

Wordt vervolgd.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
"De motor is een uitvoering met 1 koolborstel en 1 koper" En is dat een probleem?
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Johnny

Als ik het goed begrepen heb, dan kan het zijn dat er enige freeswerk plaats moet vinden. Aan jou reactie maak ik al een beetje op dat er geen grote opstakels hoeven zijn. Tenzij ik het verkeerd interpreteer. Sorry dan.

Het is toch een kwestie van doen met de juiste informatie.

Een nieuwe 12xx aanschaffen kan ook maar dat vind ik zonde en daar leer ik niet van.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

Even een update rondom de NS1213 (Als voorbereiding op de ombouw)

De kap losgehaald en de onderdelen die los te halen waren, losgehaald.

Ondertussen de onderdelen vergeleken met de informatie die te krijgen is op WIKI.
Zoals ik het kan bezien is het een klein schijfcollector motor (SFCM).
Deze is om te bouwen naar een hoogvermogens motor. er worden ook arikelnummers weergegeven. Maar voor ik er verder in duik
wil ik langs deze weg graag enige advies. Vooral wat raadzaam is om in te bouwen in combinatie met de bijbehorende decoder. Wat functies
betreft ben ik niet veeleisend. Het licht schakelbaar en een aftrek/oprij functie (aan/uit) vind ik al heel wat. Lastregeling is prettig maar niet een must.

Hieronder heb ik de foto's geplaatst in de hoop een goede weergave te geven van het geheel.

Hoop dat iemand me een steuntje kan geven.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Ik denk toch echter dat het een grote schijfcollector is, die zit n.l. ook in de 3051.
Hoog vermogen ombouwset is dan de 60944, ben je ook van die ronde koolborstels af  :)
Je moet dan het 5-polige anker met 8 tanden gebruiken en het correcte schild.

Ik heb het volgende gevonden:
Het is een 3168.2 lok en heeft dezelfde tekening als de 3055 en de 3161.
Bovenstaande info klopt dus en een exploded view heb ik ook voor je.
Exploded views kan je trouwens ook downloaden op de Amerikaanse Märklin-site.

Dan kan je als decoder een ESU Lokpilot 4 inbouwen, bestelnummer is ESU 54610.
Deze decoder is prima, kan niet alleen Märklin-Motorola aan maar ook DCC. kost ca. 25 Euro (beurs Houten)
En natuurlijk kan je ook bij Märklin blijven en er een mld-decoder in bouwen.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Huub,

Bedankt voor deze zeer interessante en nuttige informatie. Ik vond de grote schijfcollector ook, echter vond ik de 3 polige anker behoorlijk afwijkend van model met de mijne. Heb ik me waarschijnlijk op blind gestaard.

De hoog vermogen ombouwset 60944 kon ik bij Conrad vinden, al is het pas in juni pas weer leverbaar. Denk dat ik morgen even de winkelier bel om te vragen of hij er een heeft liggen cq bestellen.. Wat is overigens een Exploded view? Had ik nog nooit van gehoord, maar als je deze voor me hebt graag. Ik vermoed een schema / tekening.

Ik leg morgen de vraag betreffende de ESU Lokpilot 4 ook maar bij de winkelier neer. De beurs in Houten gaat m niet worden. Vanaf mijn woonplaats toch wel een aardig end op weg. Lijkt me wel eens interessant en leerzaam.

Bedankt voor deze informatie...Heb ik zeer veel aan.

Het verhaal rondom al de uitgekomen 12xx serie heb ik gelezen op WIKI. Viel me op dat ze eigenlijk allen een grote schijfcollector hebben.

Ik zal rekening houden met de 8 tanden / correcte schild. De bevestegings boutjes zitten rechts boven en links onder.

groeten,

Marcel

1 foto, stand van zaken PTT gebouw.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
"een Exploded view" Dat is een tekening waarop je alle onderdelen van een loc ziet. Meestal staat die in het boekje dat normaal bij elke loc hoort.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Johnny

Bedankt voor je uitleg. Op het moment dat ik je reactie las, zag ik direct de uitvergrootte detailtekening voor me. Die heet dus zo...weer wat geleerd na het al jaaaaren in bezit te hebben. Maargoed niet van NS1213 / 3168.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Als dat boekje ontbreekt kan je opzoek op Märklin site's naar 1 .
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Inderdaad, deze lok komt nog voor op de M*-site, ga naar:

http://www.maerklin.de/de/service/suche/ersatzteile.html

en type 3168 in onder Artikel-Nr.
Onder Suchergebnisse staat dan de goede file die je dan moet aanklikken.
Daarna kan je hem opslaan.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Johnny, Huub

Bedankt en reeds gevonden.

Op mijn IPod lijkt het niet kompleet, maar zal het later via de laptop bekijken.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
o.k. als er nog vragen zijn lezen wij die wel  :)
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Via de laptop het komplete verhaal binnen gehaald.

Direct van meer modellen waar ik de tekening van mis maar binnen gehaald.

Bedankt voor de tip

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Inmiddels de ombouwset 60944 en de ESU lokpilot 4 besteld..Zou even duren, maargoed.
Direct de vraag neergelegd wat de status is rondom de M****** 43598-H0-4-dubbeldeks-stoptreinrijtuigen-DDM-van-de-NS. Het zit er aan te komen, maar concreet is het nog niet bekend. Bij c*nr*d wordt 07-06-2013 aangegeven.

We wachten het allemaal af. Ben wel benieuwd naar het ombouwen...

Het PTT gebouw is weer wat gevorderd in de bouw..moet nog hier en daar afgewerkt worden. Het dak moet er nog op en de verlichting er nog in. Op foto 02_PTT_trap_02  is te zien dat het raadzaam is om een noodtrap te fabriceren. Rest van de foto's zijn wat impressies. Foto's geven altijd duidelijk aan dat het zeker nog wel beter kan. Maargoed, het is hobby.

Groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Ik vind het gebouw er al zeer goed uitzien. Ik waardeer zelfbouw, is ook een uitdaging voor mij. Dat gat in het perron is voor een mast van de bovenleiding?
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Volgens mij komt daar een speciaal riool deksel ter ere van de nieuwe koning
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
 :D een " maximaal " dekkende afsluiting bedoel je?
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Bedankt voor de reacties

Het gat is inderdaad voor de bovenleiding mast. Er komt later nog een soort bekisting omheen om het af te werken.

Zelfbouw is inderdaad een uitdaging. Ook een lering in waarin je nog kan verbeteren voor een volgende keer. Niet alles in de " De Marage " zal zelfbouw worden. Wordt een mix.

De putdeksel had al een bestemming en een mast op de kroon was niet zo een goed idee. Zit al een paal onder.

Gr.

Marcel


Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Ik heb een filmpje gemaakt en de uitdaging is om het hier te krijgen. Of tenminste de link.

Hier gaat ie dan....



Hoop dat het werkt.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,
Op dit moment ben ik me aan voorbereiden voor de ombouw van de NS1213. De loc is volledig ontmanteld, gereinigd en lichtjes in de olie getipt. (Wou het niet droog wegzetten).
Verdiepte me in  de verlichting configuratie. De Lokpilot 4 heeft wat mogelijkheden om de verlichting aan te sturen. In de basis wil ik het simpel houden. In schema 1 heb ik de bedoeling weergegeven. Echter kan ik me vinger er niet op liggen of dit mogelijk is en hoe dit dan te realiseren. Misschien dat iemand mij een tip kan geven? Misschien is het zo dat er meer mogelijk is dan dat ik wil, aangezien de NS1213 drie puntsverlichting heeft (op de kap). Misschien heeft iemand een idee in deze wat er kan?
Schema 2 is een voorbeeld aansluiting van de decoder.
Tweede waar ik tegen aanloop is dat het aantal programmeerbare decoders toegenomen is en nog zal toenemen. Met mijn M 6021 kan dit uiteraard goed. Om bij een loc de CV?s aan te passen is het niet de bedoeling om de rest van de treinen iedere keer van de baan te halen. Ik heb nog geen apart programmeerspoor, maar heb de intentie wel. Nu vroeg ik me af wat is goede en niet te dure oplossing om CV?s uit te lezen en te wijzigen. Ik heb gezocht naar software, maar in combinatie met de 6021 nog niet gevonden. Misschien een MS1 maar wat heb ik dan minimaal nodig?
Bij voorbaat dank,
Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo Marcel,

Heb net je gehele topic door gelezen en je filmpje bekeken, je bent een mooie baan aan het bouwen.
Je PTT gebouw vind ik geweldig, mijn vader heeft ook bij de PTT gewerkt en als ik dan mee mocht keek ik mijn ogen uit vooral natuurlijk naar de POST trein :D.

Ga jou vorderingen zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Leuk filmpje Marcel. Over de Lopi: ik kan je niet helpen, ombouwen van 2 anologe locs die ik nog heb staat op mijn "to do" lijstje....
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Piwie, Kees

Bedankt voor jullie reactie.

Mijn moeder werkte ooit ook voor de PTT. 70e/80e jaren maar dan in de sorteerderij.

Zal zeker een mooie ervaring zijn geweest, live bij de posttrein. Blijft toch een geweldig mooi model en dan vind ik de rood/geel uitvoering de mooiste.

Die "to do" lijst is een never ending lijst in mijn ogen...Zit wel eentje in mijn hoofd, want als ik ze zou moeten opschrijven dan wordt ie me te lang. Zo kan een hoofd toch vol zitten met van alles en nog wat. Dan moet er ook s wat uit........

groeten,

Marcel




Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Het is even stil rondom de bouw. Voornamelijke reden is dat ik druk in de weer met ombouwen van loc's, verdiepen in decoderes enz. Ook andere zaken vragen de aandacht.

Omdat ik ook bezig ben met wijzigen van CV waarden van enige loc's begon het me te irriteren dat ik telkens de 6021 moest los koppelen van de baan om het vervolgens aan een programmeer rail te hangen. Ik had zoiets van, dit moet anders. Uitgangspositie is het gebruiken van een bestaand blok welke met een schakelaar los te koppelen is van de rest van de baan (secties). Uiteindelijk kwam ik op het onderstaande schema uit. De massa van alle secties (incl. wisseldecoders) worden losgeschakeld en omdat de aan massa geisoleerde blok (programmeerblok) aan het "P" contact hangt is het de enige blok welke volledig gevoed wordt. Het schakelen zal dit blok niet beinvloeden.

Enige waar ik lichtelijke twijfels over heb is de 'flat cable' naar de boosters. Moet deze nu ook losgekoppeld worden of is het ontbreken van de massa voldoende om geen problemen te krijgen met het eventuele beinvloeden van de andere loc's die op de baan staan tijdens programmeren? Ik vermoed van niet, maargoed kan wat over het hoofd zien.

Het lampje is ter indicatie dat de schakelaar op de programmeerstand staat.

groetjes,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Soms denk ik dat ik het snap, maar twijfel dan toch weer. Daarom een vraag ivm het ombouwen van de ICE2. (Motor technisch).

Wat ik denk te weten is:

- De huidige motor is een DCM (Drum collector Motor) (Zie foto1)
- Voor het ombouwen is alleen een permanent magneet, 2 ontstoringspoeltjes en een 5 polige anker nodig. (wel passend voor het type huis)
- Ombouw sets die voldoen zijn: 6091,60921 en 60941. (Info WIKI)

Waar ik aan twijfel:
- Of het bovenstaande nu wel juist is.
- Of het nog anders nog, of iets anders is.

Inmiddels heb ik de Ombouwset 60944 is huis gekregen en de motor van de NS1213 is daarmee ook omgebouwd. (Foto 2) Loopt heel soepel. Nog niet op de baan want de loc is nog niet af. (Verlichting / decoder). Nu zit in de 60944 twee 5 polige ankers waarvan de geen met 7 tanden overbleef. Nu dacht ik, ff kijken of het in DCM past, maar helaas het asje is te dik. Ik meen dat de breedte maat ook niet overeenkomt.

Probeer me steeds meer een beeld te vormen van, wat er is en wat kan...

Wellicht kan iemand me een verhelderend beeld geven over de ombouw DCM naar 5 polig.

Alvast bedankt,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Ombouw Marklin NS1213 (3355)

Dit is een verslag over de ombouw van de NS1213. Marklin productnummer 3355. Toen ik deze lok kocht was het al omgebouwd van analoog naar delta. Op zich waren de rijeigenschappen niet slecht maar in het trage gebied (remmen) maakte de lok te grote stappen net als het optrekken. Deze in mijn ogen gebreken was door de combinatie delta decoder en 3 polige anker niet te verbeteren. De keus om het om te bouwen naar 5 polig hoogvermogen was gebaseerd op de goede ervaring met de locs die al uitgevoerd met deze motor. De keus om een Lokpilot V4.0 decoder te gebruiken waren aan de hand van de goede berichten die over deze decoder te lezen waren. Een andere reden is het feit dat ik een lok programmer bezit.

De LoK

De lok NS1213 is een van mijn favoriete locs. Het was ook mijn eerste lok ooit, maar dan van Lima welke bij de HEMA te krijgen was. Maar dan heb ik het ergens over 1977-1978. De rijtuigen die er bij waren, was Plan E en als ik me niet vergis had een startset 3 rijtuigen.

De sloop

De kap van de lok gehaald en alles verwijderd wat niet meer van toepassing is. De decoder, motor, motorschild, veldspoel, smoorspoel, verlichting en de keuze schakelaar sleper/bovenleiding. Tevens heb ik de messing strook in de kap verwijderd welke als doorverbinding functioneerde voor de bovenleiding.

De motor die er in zat was een LFCM. De motor had een kolenborstel en een koperborstel.  De ombouwset die ik hiervoor gebruik is de 60944. Alles kon verwijderd worden tot ik het motorhuis overhield. De nodige schoonmaak werkzaamheden gedaan en hier en daar een druppeltje olie.

De vraag is, wat doe ik met de onderdelen die eruit gekomen zijn. Zou nu niet weten hoe deze nog te kunnen toepassen. Zal wel een stuk geschiedenis worden die overgaat in antieke stukken. Zie nu niet wat ik er mee zou moeten. Heb ik ook niet de illusie dat dit nog te verkopen is. En terecht.

Hieronder wat foto?s over dit onderwerp.
?   Foto 01   De lok zonder kap.
?   Foto 02   Oude motor kompleet.
?   Foto 03    Motor uit elkaar
?   Foto 04   Motor uit elkaar
?   Foto 05   Motorhuis
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
De opbouw

Motor

Zogezegd wordt het motorhuis aangevuld met een 5 polig hoogvermogen motor. Er rijden op de baan meerdere lok?s in deze uitvoering en ze bevallen me prima. Vooral het kruipen is in combinatie met de 6090 decoder een genot om naar te kijken. Ook al is dit geen high tech decoder met de diversiteit welke moderne decoders bezitten. De combinatie lijkt goed te kloppen. Deze decoder heb ik dan niet maargoed, vind het ?t vermelden waard.

Als eerst heb ik de permanente magneet geplaatst, vervolgens het 5 polige anker (8 tanden) en als laatst het motorschild. De juiste boutjes aangedraaid met aan een de lip welke gebruikt wordt voor de massa aansluiting.
De koolborstels ook maar er in gezet.

Foto 06 is dan het resultaat.

Nu kon de motor voorzien worden van de meegeleverde spoeltjes en de verbindingen naar de connector print. Dit was de eerste keer dat ik deze werkzaamheden uitvoerde en moet zeggen dat het niet echt spannend is gebleken. Wat wel een rol speelde was dat er niet met een paar tientjes omgegaan werd maar toch al met al zo een 300 euro. Verwacht dat wanneer over dat punt geklommen is dat de overmatige voorzichtigheid veranderd in gewoon voorzichtig zijn zonder er te veel bij stil te staan. Vooral als het allemaal lukt natuurlijk. Daar werd enige vertrouwen uitgeput.

De motor kon nu teruggeplaatst worden in zijn chassis. In deze uitvoering was dat wel even rommelen. Het gebeurt nog met enigszins verbuigen van het frame tot de motor er tussen zat. Het lukt natuurlijk wel.

De wielen frame kon weer op zijn plek samen met de koppeling. Schroefje aandraaien en dan ziet het er uit zoals op foto 07.

Decoder (lokpilot V4.0)

De decoder Lokpilot V4.0 leek een goede keus voor de inbouw. Jammer is dat er veel functies onbenut blijven, daar de lok alleen voor- en sluitverlichting zal krijgen en dan in de richting voorruit. Maargoed, de recensies waren dusdanig dat de decoder gekocht werd en ingebouwd. Een mooi plekje vinden was niet lastig omdat er ruimte genoeg is en de decoder mooi compact en klein is (Foto 08). Wilde eigenlijk de NEM652 connector niet van de draadjes verwijderen. Heb dus gezocht naar een oplossing om dit te realiseren. Ik meet de tussen afstanden op van de pennetjes en kwam tot de ontdekking dat het goed kon passen in raster 2,54mm. Nu had ik nog IC voetjes liggen (8 pins) en dus proberen of de connector in het voetje paste. Dat lukt, maar dan aan een kant. Als ik twee voetjes tegen elkaar leg dan kan de connector er precies in. Vervolgens twee voetje op een print gesoldeerd en de voetjes voldoende afgezaagd. Foto 09 laat dit zien.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Ook al wordt er geen gebruikt gemaakt van de Aux1 en Aux2 toch heb ik in ieder geval de Aux1 voorzien van een weerstand en een aansluiting. Voor het geval dat ik iets bedenk. Bijvoorbeeld cabine verlichting of zo.

Verlichting

Om het uiteindelijke resultaat te krijgen, zijn er wat mogelijkheden geprobeerd om de voor- en sluitverlichting in te bouwen. Alle opties deelde een basis en dat was de berekening om de juiste weerstanden te plaatsen. Ik ben uitgegaan van +20V. Het eerste concept had een voorlicht (witblauw) en sluitverlichting (2x rood). De LED (witblauw) werkt op 3V en de rode leds op 2,25V. De som zegt al snel dat er over de weerstand 12,5V moest komen te staan. Rekeninghoudend met de limiet van 20mA door de LEDS komt de weerstand op 12,5/0,02=625Ω. Volgens de E-reeks wordt het 680Ω. Daarmee wordt de berekende stroom 12,5/680=18,4mA.

Later zal blijken dat de stroom door LEDS en weerstanden 17,8 mA is. Afwijking van 3,3%.

Het uiteindelijke concept is qua aantal onveranderd gebleven maar wel wat de opzet betreft. Foto 10 laat het eerste concept zien en foto 11/12 het uiteindelijke.

Het eerste concept was leuk bedacht maar functioneerde voor geen meter. De rode LEDS gaven niet veel licht. Het feit dat ze onderin geplaatst zijn had als resultaat dat er niets van te zien was. Ik ben toen overgegaan op speciale sluitverlichting.( LED flat-top rond Kingbright L-13ID) Door het binnenwerk uit de kap te halen konden deze met 1 sec. lijm geplaatst worden. Wel nadat ik ze aan elkaar gesoldeerd had, voorzien van draadjes en ingesmeerd  had met nagellak. Net als de voormalige steun voor de oorspronkelijke verlichting. Het isoleert goed en zo kon contact met massa vermeden worden.

Verschil was ook dat de LEDS 2,0V nodig hebben ipv 2,25V. Maakt niet veel uit maar ben toch aan het rekenen gegaan. De spanning over de weerstand werd nu 13V. De weerstand komt dan op 13/0,02=650Ω. De 680Ω voldeed maar heb toch maar een weerstand van 47Ω in serie gezet. De stroom kwam nu uit op 12,2/727=16,7mA. Vreemd genoeg was na het meten 17,0 mA af te lezen. Wat wel weer klopte met de weerstand van 47Ω waar 0,8V over stond. De verlichting brand er in ieder geval goed op en de levensduur op basis van de stroom kan lang zijn. Het ontwikkelde vermogen wordt 0,017^2 X 727= 21mW. De weerstanden zijn 0,5 W uitgevoerd.

Aan de draden van de LEDS heb ik steekschoenen gesoldeerd zodat ze op de stekkerpennen geplaatst konden worden, welke op een printje waren gesoldeerd. Makkelijk als het vervangen moet worden. De draden van de achterlicht zijn door het gat van de voormalige verlichting gehaald omdat buitenom niet kon vanwege de nauwe aansluiting tussen kap en bevestigingslip van de voormalige verlichting. Het voorkomt licht lekkage maar toch is er via de cabineraampjes wat licht zichtbaar van de wit/blauwe LED. Misschien nog even aanstippen met nagellak.

Eindresultaat.

Nu alles gereed is om de kap terug te plaatsen is de ombouw kompleet. Volgende foto?s zijn van het eindresultaat.

Foto  13   licht voor
Foto  14   licht achter
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
NS1213 in koploper ijken

Nu de Lok gereed is kan er geijkt worden in koploper. Volgend plaatje is het resultaat.

In de volgende plaatje is de grafiek te zien.

Op zich is opbouw van de snelheid naar tevredenheid. Toch zal er na een periode de ijking opnieuw gebeuren. Zal waarschijnlijk worden na de volgende onderhoud beurt.

Verder zijn er nog wat CV?s veranderd waarvan het gedrag nog bekeken wordt. Voornamelijk CV 02 t/m CV 05 en CV 52 t/m CV 56. Dit is mede bepaald door de optie in de lok programmer te selecteren waarbij je kan selecteren voor Marklin 5 polige hoogvermogen. Dat heeft met name te maken met de last regeling. Het licht is met de instelling fade in / fade out geregeld.

EINDE

Toegevoegd 2 foto's met Plan E rijtuigen
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Mooi verslag Marcel! Zie ik het goed dat je aan één zijde frontlicht hebt en aan de andere sluitlicht? Of wisselt het met de rijrichting?
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Mooi verhaal. :thumbup:

Over DCM motoren en ombouw vind je hier het nodige: KLIK.

Persoonlijk zou ik de gemiddelde snelheid van de lok hoger instellen zodat stap 14 ongeveer overeenkomt met 1/3 van stap 28. Je kunt dan de onderste decoderstappen beter benutten. Nu gaan er een aantal verloren want Koploper slaat ze feitelijk over bij het optrekken/afremmen.

Dit al eens gelezen en geprobeerd voor een vloeiender rijgedrag in met name de onderste stappen: KLIK?

Met groet, Ben.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Kees

Bedankt voor het compliment.

Had het verslag in Word gemaakt en naar PDF omgezet. Kwam erachter dat dit niet toe te voegen is dus dan maar in stukken. Is even puzzelen, maar is dacht ik wel gelukt in de juiste volgorde.

Het klopt inderdaad dat de verlichting enkelvoudig is uitgevoerd. De lok zal altijd maar 1 kant oprijden en maakte toen de keus om het dan zo uit te voeren. De komende ombouwen (liggen er nog een paar) zal ik ook zo doen. Is misschien niet een komplete oplossing maar geloof niet dat ik me er aan storen ga.

Schreef ook in het verslag dat ik in deze uitvoering maar minimaal gebruik maak van de LoPi V4.0. Is wel zonde maarja............keuzes.

Ben,

Bedankt voor je linkje en zal het nakijken.

De gemiddelde snelheid hoger zetten was nou net een uitdaging. Met Lokprogrammer las ik CV06 uit en gaf toen nul. Toen ik het wilde wijzigen kreeg ik een error. In het overzicht van alle CV's (geloof dat het Function Mapping heet) kwam CV06 niet voor.

Is nog in onderzoek.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Een tijdje terug kocht ik een mooi setje TEE rijtuigen en de BR103. Het waren opknappers. Tot zover weliswaar want, voor mij houdt het op een gegeven moment ook op. Maargoed hier een verslagje.

Op Foto TEE_compleet is de samenstelling te zien. De treinstel bestaat uit:

BR103
4086 1kl rijtuig
4085 1kl rijtuig 2X
4088 Barwagen
4087 DSG speice

De daken en de rijtuigen zien er zeer gebruikt uit en ik heb geprobeert hier wat uiterlijk betreft wat aan te doen. Ook is het de bedoeling om er verlichting in te plaatsen. Foto01 laat de staat van de daken zien. Het ziet er uit als roestige plekken.Deze heb ik eerst grof geschuurd en vervolgens met waterproof heel licht opgeschuurd. Foto 02 Toen heb de daken gespoten en het resultaat is goed te noemen. Later bleek dat ze overnieuw moesten, want veelvuldig de rijtuigen vastpakken doet de daken niet goed. Nu wacht ik tot de rijtuigen volledig klaar zijn en dan laat ik ze wat langer drogen. Kwestie van geduld. Foto 03 is net na de gespoten laag aangebracht te hebben en foto 04 een dak op een rijtuig.

Deel 2 gaat verder met de verlichting.

Marcel



Re: "De Marage" Modelspoorbaan
De verlichting.

Eerst de rijtuigen uit elkaar (Foto licht01) en alles zo goed mogelijk schoongemaakt. De spulletje welke niet meer gebruikt werden zijn naar de voorraad opgeruimd en vervolgens weer gaan opbouwen. Ik had in dezelfde voorraad nog een uhlenbrock 750 liggen. Deze ging ik gebruiken voor het schakelen van de binnen verlichting en sluitverlichting. Het heeft dezelfde adres als de loc. Foto Licht02 laat de plek zien waar de 750 geplaatst is. Is van de buitenkant niet te zien. De voeding is afkomstig van de nieuw geplaatste sleper en de massa vanaf het chassis. Die is bij deze rijtuigen volop aanwezig. Om enigszins het knippereffect (slecht contact etc.) te voorkomen is er na de gelijkrichter een ELCO geplaatst en zo is de voeding voor de LED verlichting gerealiseerd. De voeding is nu samengesteld uit sleper/massa, decoder 750, gelijkrichter en condenstator. Op foto Licht03 is de condensator te zien welke op de gelijkrichter ligt. Past er mooi in.

De laatste rijtuig (vanaf de BR103 gezien) krijgt dubbele sluitverlichting. Na het boren van 2 gaatje (2mm) konden de ledjes er goed in. Foto Licht 04.

De verlichting is opgedeeld in 3 groepen. De laatste rijtuig (binnen verlichting 2x en sluitverlichting 2x), de 4de en 3de vormen samen een groep, net als de 2de en de 1ste. De totale stroom verbruik kwam op ongeveer op 57mA. Dat is 38% van wat op de decoderuitgang mag. De onderlinge verbindingen zijn gerealiseerd door gezaagde IC voetjes. Dit is op foto Licht05 te zien. Dezelfde blokje wordt ook gebruikt als "male" aansluiting. Het werkt wel maar niet optimaal. Dit zal in de toekomst wel aangepast worden. Ik doe het nu even met de spullen die ik heb.

Marcel

Volgende deel is het vervolg.