Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

"De Marage" Modelspoorbaan

Gestart door marcel01 woensdag 22 augustus 2012, 02:29:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Marcel01

Heb ook even je draadje bijgelezen, blijkbaar liep ik wat achter bij jou.  O:-D O:-D

Bijzonder mooi hoe de verlichting in je rijtuigen branden, dat doe ik jou niet na ook lijkt het simpel.  :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Peter

Er is ook zoveel te lezen, dus alles bijhouden is een uitdaging.

Ik ben wat aan het testen geweest met ledstrips.(12V) Uitgang spanning zit in de regel rond de 21V en 2 in serie, brand mij wat te fel. Toen ben ik diverse weerstanden kan uitproberen wanneer het naar tevredenheid brand. Hangt ook af van de uitvoering van de rijtuig, hoe het licht verdeeld wordt. Ik kwam uit op 1k8 en zo is de IRM bijvoorbeeld ook uitgevoerd. Lichtopbrengst is voldoende en de reflectie van aluminium speelt ook rol.

Stroomverbruik is zo ook laag voor de decoder.

Ik kan niet zeggen dat het heel moeilijk is, maar soms even pielen, ook met de kappen en veel werk.

Groeten

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

Zojuist bericht gehad dat de Artitec Plan U klaar ligt voor verzending. Zou m vrijdag al binnen kunnen hebben, maar zelf ben ik tot maandag weg voor het werk. Maar dan is ie maar binnen.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

De afgelopen tijd heb ik me niet de modelspoor op zich bezig gehouden, maar met een projectje welke wel gebruikt kan worden voor de modelspoor. In 2014 had ik het idee om zelf een voeding te bouwen. Veelal wilde ik diverse projectjes testen en zat altijd wat te rommelen met batterijtjes en adaptertjes. Het schoot niet op. Nu is er veel te koop, maar daar zag ik de lol niet van in. Doelstelling was om met 1 drukknopje verschillende spanningen te realiseren. Met als uitgang 21V ivm ledstrips in rijtuigen, daar dat de meest gangbare spanning is uit de decoders die ik gebruik. Verder wilde ik dan ook, 15V, 12V, 10V, 9V, 6V en 5V.

Nu is dit project zo goed als afgerond is en dat wilde ik even delen. Het is ook een hobby en kan voor de modelspoor gebruikt worden.

Ik heb wat foto's geplaatst van het project..

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Altijd handig, zo,n voeding waar verschillende voltage,s uitkomen.
Voor een modelbaan een eigenlijk een must.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Peter,

Inderdaad handig. Nu is het gerommel met batterijtjes en zo verleden tijd. Juiste spanning kiezen, aankoppelen, en gaan...Wel zo lekker.

Groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan

Mooi toverkastje gemaakt, Marcel  :thumbup:

Veel plezier ermee !

Grtz Tony
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Bedankt Tony...........

Een toverkastje is het zeker....Wel grappig dat je een idee krijgt, waarvan men zich afvraagt waarom in vredesnaam zo en dan het werkend te zien zoals bedacht......Vooral als de theorie en praktijk wel heel dichtbij elkaar komt......Dan bedoel ik de gewenste waarde van te voren willen hebben en dan met minimale afwijking deze waarden op de multimeter te zien......

Is de MTS ooit toch ergens goed voor geweest.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan

Zo ben ik nog steeds blij, dat ik op de kleuterschool heb gezeten, Marcel  :D

Grtz Tony
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo Iedereen

Heb lang niet iets gepost. De baan is afgebroken en de spullen liggen in dozen. Ik wacht op de juiste inspiratie en moment. Zelfs het idee gehad om het te verkopen, maar 55% zei in me het toch niet te doen. Tijd zal het leren. Het is een dip (duurt nu al wel even hoor).

Ik volg nog wel veel, want het boeit me nog steeds alleen op een lager pitje.

Ik reageer nu om wat te laten horen en te bedanken voor de felicitaties...........

Ik wens iedereen een fijne kerst en goed uiteinde. En bovenal in 2021 een volledige vrijheid.....met alle gewenste gezondheid..

Met vriendelijke groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hier bij benadering het zelfde maar dan door mijn nierdialyse onvoldoende fut en dan moet ik met moeite de trappen opgeraken. Dan ben ik zo moe dat ik liever beneden blijf.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,

Spijtig om te lezen dat de inspiratie helemaal verdwenen is en dat de baan afgebroken is en al het materiaal in dozen zit.
Gelukkig zei een stemmetje dat je het niet moet verkopen waar je denkelijk spijt van ging krijgen.
Hopelijk komt de inspiratie weer snel terug zodat je weer heerlijk kan genieten van deze mooie hobby.

Groet Michel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Marcel,

Ik denk dat de meeste modelspoorders wel eens een dipje in de hobby gehad hebben, slim om het niet te verkopen want weg is weg.

Mijn ervaring is dat het altijd weer begint te kriebelen, en dan hoef jij alleen maar de dozen op te zoeken en je kan aan de gang.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

Het is een tijd terug dat het emmertje leeg was en heb me ondertussen met andere zaken bezig gehouden. De tijd vliegt en het geknaag en gekriebel heeft me een richting opgestuurd. Zag wat baanontwerpen en vorderingen voorbij komen, welke me heb doen besluiten om een licentie van anyrail aan te schaffen. Ik had ook de NS1111 van Piko in huis gekregen (kon t niet laten om het niet aan te schaffen). Dus duidelijk is dat er een keer weer gebouwd gaat worden.

Nu volop aan het ontwerpen en het grote plaatje heb ik al, maar nu nog het uitwerken. Uiteraard blijf ik iedereen volgen.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Goed om te lezen dat je weer aan het ontwerpen bent gegaan Marcel. Je was er zo te zien al weer vroeg bij vanmorgen dus aan zin ontbreekt het vast niet meer. Wij kijken uit naar je plannen.

groet, Wim
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Wim

Bedankt voor je reactie en ja wat je ook heel goed vroeg kan noemen, was voor mij bijna het einde van de nachtdienst.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

De eerste ideeën zijn overzien er is een eerste opzet gemaakt. Op zolder een baan maken kent wat voordelen en wat mindere voordelen. Iedere keer als ik bezig ben met het plannen van een baan, is er weer de schuine wand die enige hersenkrakers veroorzaakt. Maar goed, het zien als een uitdaging verlicht de boel dan weer. Aangezien ik toch wel een 30 tal treinen kwijt wil, vraagt het ontwerp veel ruimte voor schaduw station(s). Ik begin het eerste nivo dan ook op 40 cm om toch gebruik te maken van de aanwezige ruimte. Hieronder het eerste ontwerp en wat foto's over wat een start genoemd mag worden. De spiraal is verbouwd, wat wil zeggen dat er lengte 2 x 24188 is uitgehaald. Ik blijf nog binnen een redelijke stijgingspercentage..

Dit is dus weer een stap.

Groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Marcel,

Die schuine wanden zijn altijd lastig voor een modelspoorbaan, de meeste van ons hebben hier ook last van  :)
Maar goed je aangepaste spiraal past nu wel  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Inmiddels weer een periode verder en veel nagedacht over hoe nu verder. Het concept op zolder was op zich prima, echter bleef het hangen dat het wellicht niet het zal brengen wat ik wil. Ik had het over de schuine kanten en zoals Peter terecht opmerkt, dat lijkt voor vele een onderdeel in de modelspoorbaan. Daar dealen we dan mee (smallere baan langs de schuine kant) en gaan verder. Nu zat het idee om de modelspoor te plaatsen in een slaapkamer ook nog steeds in mijn hoofd en ik ben gewoon s wat gaan meten en krabbelen. Daar is iets uitgekomen en zal het hier laten zien. Ik loop wat betreft inspiratie wat vast op het station/rangeer/omloopbaan. Maargoed, het begin is er weer. De bouw zal rond Februari 23 beginnen, want eerst worden de kunststof kozijnen geplaats.

Fijn (race) weekend,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

Alleen even een update rondom de ontwikkeling van de mogelijke baan. Ben nog niet tevreden over het rangeer en kopstation, maar wel over het station.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Oh ja, dat station heeft wel wat. Bij het zien van de eerste tekeningen dacht ik "he alweer een saai baantje langs de rand van de plaat". Maar dat station verandert alles. Neem aan dat de eerste tekeningen van het schaduwstation zijn? En waar moet dat kopstation met rangeerdeel zich dan bevinden? Is dat rechts op de laatste tekening? Dat lijkt niet erg op een kopstation. Meer fabrieksaansluitingen.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo Henk

Bedankt voor de feedback.

Ik probeer ergens heen te werken, wat ik stap voor stap doe en het station is een mooie start. De rechterzijde van de "U" poot is bedoeld voor enerzijds een kopstation en tevens een rangeer/opslag/lossen/laden gedeelte. Dit via twee sporen, bovenlangs richting kopstation en onderlangs naar de rest.

Je opmerkingen er over bevestigd mijn ontevredenheid en is er dus nog werk te verrichten.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Inmiddels weer wat gepuzzel verder en ook wat plannen en ideeën de prullenpak in. Niet alleen het willen rijden met slepen van zo een 1,5 mtr, maar ook een station voor vrij maken in een ruimte van 3,8 x 3,6 is een uitdaging. En dan ook nog een x aantal treinen willen stallen geeft wat hersen gekraak. Ruimte vrij maken voor het rangeren is makkelijker dan de opzet hoe. In de eerste weergave is A en B dan ook nog niet ingevuld. Tweede weergave is een 3D van de klimspiraal en gedeeltelijk het station. We gaan weer verder.

Marcel
Station_18112022.JPG[/attach]Station_spiraal_18112022.JPG   
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Na vele uren, plannen, tekenen, weggooien en op diverse locaties ideeën opdoen is er een plan De Marage. Ook al is het nog steeds marklin, maar niet in de voormalige garage houd ik de naam aan. Mankeert niet veel aan. Het plan bestaat uit 10 onderdelen (sectie), maar niet alles toegevoegd nog.

De ruimte is zo een 3800mm x 3650mm en zeer uitdagend om een ontwerp te maken waarbij ik nog al wat eisen had. NL:
-twee stations en 1 voor samenstellingen van 1,5 mtr.
-mogelijkheid voor rangeren. (tanken en goederenloods.)
-schaduwstations waarbij zeker 30-35 treinen opgesteld kunnen worden.
-variatie
-poging tot maximale paradebanen.
-optimale bereikbaarheid oftewel 50+ ruimtes.

Naar mijn mening is het aardig gelukt. Het gehele plan is toegevoegd.


Volgende fase is de ruwbouw.

groeten,

Marcel

-
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Ach, dat het niet in de garage is, maakt voor de naam niet uit.

Gezien je tweede plaatje in de lucht, is het eerder een combinatie van Märklin en mirage ;)
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Die had ik nog niet bedacht en mooi dat je het kloppend maakt. :thumbup:

Met de fotós en zo ging het niet goed, dus hoop nu wel.

Marcel

Totaal.png3D.png 
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

De afgelopen dagen een start gemaakt met de bouw, zoals ik het noem fase 03. Het is de opbouw van schaduwstation A en klimspiraal Schaduwstation A. In schaduwstation A zullen 20 treinen van max 1,5 mtr opgesteld kunnen worden. In de beginfase werk ik veel met gedeeltes van de vorige baan. Aangezien deze al bekleed zijn met 4 mm kurk, zal het de progressie bevorderen. Het passend maken is iets meer werk, maar niet overmatig.

Tevens vandaag de bestellingen de deur uitgegaan voor de ontbrekende rails, om niet tegen een bouwstop op te lopen ook al zal dat mee vallen. De foto's van de vorderingen zijn toegevoegd en ook de fase 03 afbeelding.

Groeten,

Marcel
Fase_03.jpgSpiraal_1_start.jpgSpiraal_2_start.jpgSSTA_1.jpgSSTA_2.jpg     
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Er wordt bij jou dus vandaag een heuglijk fijt gevierd. Is dat met koffie en koek of bier met bbq?

Op dat plaatje van fase03 zie ik diverse railstukken met allerhande fleurige kleuren afgebeeld. Hebben die ook nog een speciale betekenis? En zou je die met ons willen delen?
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Henk,

Bedankt voor je reactie.

Inderdaad was het een mijlpaal, na de modelspoor dip (2-3 jaar) en wederopstanding. Het is bier met toast brie/rambol geworden!!! Maar goed, die stond ook al op het programma.

De kleuren hebben een legenda. Veelal worden de kleuren gebruikt om een sectie aan te geven of een koppeling tussen onderdelen of zoals hier voornamelijk terugmeldrails. De input (S88) voor het binnenrijden (wellicht remmen) wordt aangemerkt met een oranje kleur en de rode is voor het (eventueel) stoppen. Indien een baan van twee kanten wordt ingereden, zal het beide een rode markering krijgen. Dat is in mijn geval alleen in het station zo. Ik merk aan mijzelf door dit soort afspraken en regels te maken, dat het rust geeft in het bouwen omdat het al uitgedacht is.

Inmiddels heb ik de fout al hersteld welke in de laatste blok voor het schaduwstation zit. Er zit een rode rail te veel in (links onder in).

groeten,

Marcel