Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

"De Marage" Modelspoorbaan

Gestart door marcel01 woensdag 22 augustus 2012, 02:29:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Michel,

Van te voren heb ik dit bij de hand gehad en wilde de muren niet te hoog hebben. Ook wilde ik de bovenkant van de tunnel ingang wat body geven. Zodoende ben ik op dit besluit gekomen. Het gedeelte waar de bovenleiding door de bovenrand gaat, krijgt nog wel een afwerking om de bovenleiding heen. Moet ik nog even over nadenken.
Als ik het alsnog moet doen, moet ik de boel slopen, want alles zit al vast enz enz..

Bedankt voor je reactie en snap deze ook wel. Was wel wat fraaier geweest.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,

Bedankt voor je duidelijke antwoord. :thumbup:
Tuurlijk snap ik dat je niet de boel gaat slopen om een bovenleiding beter/mooier te krijgen.
Het was misschien iets fraaier geweest maar deze oplossing is ook niet echt lelijk maar mijn oog viel er gewoon op vandaar mijn vraag.
Verder kijk graag naar je baan en geniet ik enorm veel van je mooie foto's en ik haal er veel dingen uit die ik zelf ook wil gaan toepassen op mijn baan daarvoor mijn dank.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
-Marcel:
Als het goed werkt en het stoort jou niet waarom dan afbreken, zo laten die handel,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Peter

Dank je en de BR103 is zekers een van de mooiere loks die er is. De rijtuigen zijn nog de originele. Zijn aan de zware kant, maar daar heeft de BR103 geen moeite mee. Op dit moment liggen de rijtuigen open om de binnen verlichting weer operationeel te krijgen. Het licht wordt ook warmer en moet de sluit verlichting weer in orde maken. Brand er nu maar 1tje.

Hoop dat je er net zo veel ( of meer) plezier aan beleefd als ik. (Ik begrijp dat ze nog moeten arriveren.)

Michel

Bedankt en goed te horen dat je er wat aan kan hebben. Een gedeelte bedenk ik zelf en een gedeelte komt voort uit dit forum, waar ik nog steeds veel plezier en waardering aan beleef. Mag wel eens gezegd worden. (Van mijn kant dan he.)

Jørg

Helemaal gelijk en zo is het ook. Toch heeft het forum mij al veel gebracht en wil ik wel luisteren naar opbouwende opmerkingen. Maar we laten de handel wel zo, ja.

Groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Voordat ik verder ging met het gedeelte waar ik bezig was, is eerst de BR103 schoongemaakt. Daarbij is ook meteen de binnen verlichting van de rijtuigen aangepakt. Het licht was vel wit en nu is dit veel warmer geworden. Ik vind het resultaat goed gelukt? De eerste 3 foto?s geven een indruk.
De volgende 2 foto?s zijn van het muurtje die nu goed op weg is. De patroon van de stenen is wat lastig te zien.

Volgende reactie verder
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Vervolg

De berm/heuveltje is voorzien van horgaas. (Foto 6 en 7.) Hier zal krantenpapier op geplakt worden met behangerslijm. Daarna komt er begrassing op. Dit had ik samen met nog andere begrassing/vlok besteld. (Foto 8)

Ook was er 2,3 kg balast binnen gekomen en kan ik verder met ballasten. (Foto 9)

De laatste foto is van een stukje ballasten met behangerslijm. Het is afschuwelijk geworden en dan ook mislukt. Het is nog eenvoudig te hertellen. Niet weer dus.

Zover deze update.

Laatste nieuws is dat ik maandag geslaagd ben voor de theorie rijbewijs B. Op 18 Oktober mag ik afrijden. Vanaf 08-09-2016 begint de versnelde kursus. We zullen het meemaken.

Groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,

Alvast een dikke proficiat, voor het behalen van je rijbewijs  :thumbup: :thumbup:. en succes op de baan  :P

Jij kan ook even verder met je ballast  :P




Groeten


Peter
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Peter,

Bedankt en inderdaad, ballasten zal in etappes gaan. Het is niet de bedoeling om alles in een keer te doen. Ik zag al dat jij het er ook druk mee hebt. Je bent al een aardig eindje op weg icm de rest van de aankleding.

Ook bedankt voor de felicitaties, echter het rijbewijs zelf moet nog. Dit was de theorie. Was wel in 1 keer, maar zijn er nog niet.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
-Marcel:
Proficiat met je behaalde rijbewijs, suc6 met het ballasten, met zo een hoeveelheid kom je al een heel eind,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Jørg

Bedankt voor de felicitaties. Ben er blij mee en wat rest in nog het rijexamen.

Ik kan niet inschatten hoeveel ballast ik uiteindelijk nodig zal hebben, maar moet een heel eind kunnen komen.

Groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,

Gefeliciteerd met het behalen van je theorie examen. :thumbup:
Succes met je versnelde rijlessen en vooral succes dinsdag 18 oktober maar dat gaat helemaal goed komen. :)

Je hebt mooie spullen aangeschaft voor het ballasten veel plezier hiermee en lekker veel foto's plaatsen van het ballasten kan ik lekker meekijken en afkijken voor mijn eigen baan in de toekomst. ;) :D
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,

Je gaat zelf merken hoe snel het gaat  :) , en hoe verslavend het is  :D



Groeten


Peter
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Michel

Dank je en ik heb er vertrouwen in.

Ik ga me best doen met de spulletjes en foto's plaatsen....Hopen dat ik aan de verwachtigingen kan voldoen....

Peter,

We zullen zien hoe snel het routine wordt. Dat is het nog niet en inderdaad, wellicht wordt het dan verslavend.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo Marcel01

Allereerst nog gefeliciteerd.

Misschien is deze pagina wel interessant voor het ballasten van c-rail.
http://www.heldersemodelspoorclub.nl/ballasten-schotteren-c-rails/

Heb zelf tussen en naast de sporen foamboard gebruikt van 1 cm dik en toen de ballast aangebracht.
Ziet er dan gelijk wat natuurlijker uit.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Citaat van: adrie1961 op vrijdag 19 augustus 2016, 09:50:37
flambard gebruikt
Wat is flambard?
De enige betekenissen die mij bekend zijn, zijn "slappe vilten hoed" en "zwaard met golvend blad" ===> klik.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo Mr Nobody.

Soms is autospelling handig  :D Maar soms kun je het maar beter af hebben staan  >:-D

Ik bedoelde foamboard van 1 cm dik.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Adrie

Bedankt voor de link en inderdaad het gebruik van een onder laagje kan het wat makkelijker maken. De ballast komt dan wat hoger te liggen en is het tussen de rails wat voller. Dat is het verschil met hoe ik het aanpak. Ik zal er over nadenken. Zoals ik het eerste stuk gedaan heb (na de tunnel) heb ik ook wel vrede mee. Wellicht dat ik het toepas bij de parade  baan.

De verhouding lijm / water is kijkend naar de link 50/50 en ik denk dat ik het ook maar aan houd. Ik hanteerde 3 eenheden water en 2 eenheden lijm aan en vond het niet helemaal optimaal. Daar bedoel ik mee, dat er toch wat losse plekjes waren die nog wat aandacht verdiende.

Bedankt

Nobody

Bedankt voor de opmerking. Het overkwam mij zo vaak. Daarom heb ik de auto aanvullen op mijn Iphone uitgezet. Meer last van dan baat.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Marcel,

Ik gebruik 4MM onderlaag voor laminaat, dan heb je ook niet al te veel ballast nodig  :P
En houtlijm doe ik 50/50 en drupje afwasmiddel, en eerst even het ballast beetje benevelen met plantenspuitje niet te veel net genoeg.  :)


Veel succes met het ballasten

Groeten

Peter
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Peter

Ja, dat kan ook. Ik heb nog een restpartij kurk 4mm liggen. Misschien is dat ook een optie.

Doe je dit alleen tussen de rails in of langs alle kanten van de rails.

Het gebruik van afwas middel heb ik toegepast en ben er nog niet uit, hoeveel dat moet zijn en wat voor uitwerking het gebruikte heeft. Beetje meer of beetje minder is lastig te beoordelen ten aanzien van de functie en dus het verloop van invloeing in de ballast. Dat is uitproberen.


Dank je

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Marcel ,


Ik doe het enkel tussen mijn rails, eerst maak ik een soort mal van papier dat gebruik ik om mijn plaat( jij kurk).

Dat met enkele drupjes lijm vastlijmen, dan ballast er op dat beetje sproeien met plantensproeier.
Houtlijm doe ik een leeg busje van de eerste houtlijm, dat kan je dan laten druppelen gewoon afwasmiddel op gevoel doen.



Groeten

Peter
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Peter

Oke, bedankt voor de uitleg. Zo had ik het ook in gedachte. Altijd fijn als dat wat overeenkomt.

Sproeien deed ik dan niet, maar geloof dat het toch essentieel/bevorderlijk is.

Ben weer iets wijzer.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Marcel,

Ik heb het heel simpel gehouden, om mijn ballast te doen even foto gemaakt en toegevoegd voor je.





Groeten


Peter
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
We eens aan Neopreenband en/of Latex lijm gedacht. Klik hier,

Groet
Harald
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Peter

Bedankt voor de foto. Simpel en toch heel praktisch.

Harald,

Niet aan gedacht, wel voorbij zien komen.

Als ik het goed begrepen heb is de geluidsisolatie beter te realiseren en blijft het behouden ten opzichte van hard wordende houtlijm.

Ik moet zeggen dat het stukje wat ik nu gedaan heb nog geen nadelige effect op de geluidsisolatie. Maar goed, het is nog maar een stukje.

Bedankt voor je aanvullende informatie en link.

Groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

Een kleine update omtrent wat scenery. Doelstelling was om het gedeelte vanuit de reeds gemaakte tunnel te verbinden met het vlakke gedeelte van de keerlus. Nu had ik aardig in mijn hoofd hoe dit te doen, maar het liep anders dan ik had verwacht. In de open ruimte heb ik horgaas geniet en deze bekleed met kranten middels behanglijm. Dit ging maar zo zo, want of het plakte niet geweldig of de randen bleven niet goed zitten. Pas nadat ik het horgaas ook goed ingesmeerd had met behanglijm, bleef het redelijk goed zitten/plakken.

Nadat het opgedroogd was waren de randen hard geworden, maar meer gaan staan vanaf de bedding en zo moest ik deze nog na plakken met houtlijm. Nadat dit redelijk gelukt was en gedroogd, ben ik met strooisel begonnen. Dacht heel simpel wat houtlijm met een kwastje uit te smeren en het strooisel er op uit te strooien. Het resultaat was bedroevend. Veel vale plekken waar het strooisel niet was blijven plakken. Ik denk door het uitsmeren, dat het lijm wat droogt en de plakkende werking verloren gaat.

Toen bedacht ik me om maar met verdunt houtlijm bezig te gaan. Hier heb ik dan een slagje donkerder op gestrooid. Ik heb er duidelijk nog geen controle over. Net als dat ik het ballasten nog niet onder controle heb. Er ontstaan tijdens het bevochtigen (Pipet met 50%/50% water/houtlijm/afwasmiddel) nog te veel druppels welke op de ballast blijven liggen en de constructie negatief vervormen/aantasten. Ik vermoed dat er meer water bij moet en heb dit stapsgewijs gedaan, maar nog niet tevreden.

Er zijn wat foto?s toegevoegd van het projectje. Het donkere strooisel is dus een gevolg van het slecht lijmen/bestrooien van het licht groenen. Dus niet dat ik het zo van te voren bedacht heb. Als ik weer thuis ben moet ik het nog stofzuigen en dan het eind resultaat beoordelen.

Zover deze update.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Ziet er niet verkeerd uit.

Gr.
Piwie.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,

Jammer om te lezen dat het nog niet lekker gaat met het horgaas en het ballasten.
Toch ziet het resultaat er niet verkeerd uit. :thumbup:
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Marcel


Dat ziet er toch niet slecht uit, als je bv je gras doet .

Ik doe meestal het volgende, ik smeer de ondergrond in met bruine verf en beetje houtlijm.
Daarna pak ik de grasmaster, en strooi daarna mijn vezels en laat dat drogen.
Verder kom ik er niet meer aan met water of verdunde houtlijm, hopelijk heb je er iets aan.



Groeten


Peter
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
-Marcel:
Gewoon doorzetten dan komt het allemaal goed, oefening baart kunst, zeggen ze altijd, zelf sta ik nog voor de scenery, dus kan ik nog lekker afkijken, en ook nog wat leren van de fouten van anderen, ik vindt toch ook dat het er al vrij goed uit ziet,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Citaat van: marcel01 op zaterdag 27 augustus 2016, 15:11:58

Net als dat ik het ballasten nog niet onder controle heb. Er ontstaan tijdens het bevochtigen (Pipet met 50%/50% water/houtlijm/afwasmiddel) nog te veel druppels welke op de ballast blijven liggen en de constructie negatief vervormen/aantasten.


De ballast dien je eerst flink nat te maken met water en een druppel afwasmiddel. Ik doe dat met de airbrush maar het kan ook met de plantenspuit. Als je daarna lijm gaat druppelen vloeit het er in.

Gr, Ben.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Piwie

Dank je en niet verkeerd is wel een juiste omschrijving.

Michel

Het moet nog even routine worden en dan moet het denk ik ook even mis gaan om het weer beter te doen.
slecht is het niet nee.

Peter

Ik heb geen grasmaster. Ik strooi het gewoon uit. Misschien is de combinatie verf/houtlijm een goede tip. Neem ik mee.

Jørg

Inderdaad niet opgeven. Soms een beetje moedeloos, maar verder gaan we gewoon lekker door. Hoort er bij denk ik dan. Zal zien of ik nog meer foutjes voor je kan maken, maar ik plan ze niet in hoor!!!!!!!!

Ben

Oke, duidelijk. Ga ik eens proberen. Ik wilde eigenlijk een kliederboel voorkomen door de handel nat te sproeien, maar ontkom er ongetwijfeld niet aan wanneer je resultaat wil. Ik heb zitten denken aan een parfum flesje. Deze zijn kleiner en kan gerichter sproeien zonder de omgeving nat te maken. Moet ik nog bezien.

Heren, bedankt voor de woorden en tips. Misschien ben ik te kritisch in deze en wil meteen resultaat. Toch weer dat geduld.

Groeten,

Marcel


Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
HA Marcel

Citaat van: marcel01 op zaterdag 27 augustus 2016, 15:11:58
...Veel vale plekken waar het strooisel niet was blijven plakken. Ik denk door het uitsmeren, dat het lijm wat droogt en de plakkende werking verloren gaat...

Ik weet niet zeker of je de houtlijm verdunt had, maar je moet wel echt een zichtbaar laagje maken, ander plakt het inderdaad moeilijker. Wat kan helpen, als je daar de ruimte voor hebt aan de onderkant, is om, wanneer je je strooimateriaal erop hebt gedaan, met een hamertje lichtjes tegen de onderkant te tikken. Dan tril je het strooisel als het ware wat meer in de lijm. Ik heb dat een keer op een Duitse site gelezen en pas het zelf vaak toe. Werkt echt.

Wat ook kan is wat Ben aanbeveelt voor de ballast: je strooimateriaal met de plantenspuit natmaken (water met een drupje afwasmiddel) en dan verdunde houtlijm er op druppelen. Werkt ook prima.

Succes!

Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Ernst

In eerste instantie (lichtgroen) was de houtlijm inderdaad niet verdunt. Het uitsmeren ontkrachtte de functionaliteit en zo plakte het strooisel maar gedeeltelijk.

De tweede poging (mittelgrun) is wel met het verdunde gefixeerd en hoe dat afloopt zie ik van de week. (moest weer aan het werk).

De truc met het kloppen ben ik wel eens tegengekomen en hier zou het kunnen. Moet ik dan even zien.

Het nat sproeien van strooisel weet ik niet hoe dit gaat. Is het dan nog wel te verwerken of is het sproeien na het verwerken (op zijn plek liggen). Lijkt me dan zo klonterig worden. Kan ik uiteindelijk ook nog eens proberen.

Bedankt voor de input.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Een kleine up date rondom de werkzaamheden aan de Marage.

In middels zijn er drie mangaten voorzien van de luiken. Ze moeten nog gekurkt wordt waar nodig. De eerste drie foto?s geven hiervan een simpele impressie.

Vervolgens ben ik verder gegaan met de tunnel boven het eerste gedeelte van de wisselstraat aan de westzijde. Redenen van het plaatsen van deze tunnel is dat het ?t beeld wat onderbreekt aan deze zijde en tevens om het bovenleidingwerk wat makkelijker te maken. De bovenleiding hieronder loopt dus niet door en zie je later ook niets meer van. De gaten in de voorwand moeten nog afgewerkt worden. Direct ook maar het plafond van het derde schaduwstation geplaatst.

Er is ook een begin gemaakt aan de tunnel vanaf het schaduwstation naar de klimspiraal. De wand is al ingepast en moet nog goed bevestigd worden.

Op een van de foto?s is ook de Lima hondenkop te zien, althans de uitgeklede versie. De rest rijdt op de baan rond als test. In middels heb ik de connectoren (male RM 1.27mm) ook al binnen voor de stroomdoorvoer. De female wacht ik nog op. De gaatjes voor het sluitlicht zijn geboord en de flattops leds zijn al op hun plek. Zelfklevende alu-folie is ook al in huis om de kappen lekvrij te maken van licht. Hoop dat ik er wat moois van kan maken. De motor houd ik eerst origineel, want ik hoor ?m nauwelijks en rijdt super met een LoPi. De Lima Benelux NS lok Serie 11 NMBS 1186 krijgt wel een nieuwe motor, want deze maakt mij teveel herrie. Althans, het kan stiller. Eerst probeer ik de SUSI en dan ook nog de motor welke Marcel(loc1200) uit Houten voor me heeft meegenomen. Zal zien welke het beste is.

De BR601/VT11.5 krijgt nieuwe koppelingen. En dan stroomdoorvoerend. Deze zijn besteld in Duitsland en moet ik nog binnen krijgen. Dan maak ik de beslissing of ik de front/sluit verlichting ook doorvoer, zodat de sleper overbodig wordt in de VTb. Denk wel dat het die kant op gaat. Moet nog even kijken hoe de koppelingen zich gedragen als er 4 draden aan gesoldeerd zitten. (+retour/front/sluit/functie)

Zover deze up date. Genoeg te doen dus.

Groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Mooie baan Marcel ga je blijven volgen  ;)

MVG Michel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Michel

Dank je wel.

Gr.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Mooie baan Marcel.

Gaan de luiken van de mangaten naar boven of naar beneden?
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,


Dat heb je heel keurig gemaakt, en als daar kurk opkomt straks dan zie je er niets meer van.  :P
Mss een stukje scenery zodat het geen kale plek is en blijft, hoeft niet veel te zijn boompje beetje gras.  :help: :help:




Groeten

Peter
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Henk

Bedankt en de luiken gaan naar boven open. Bedoeling is om ze te kunnen verwijderen wanneer ik voor de baan sta. Zo zit ik ook niet met een luik in mijn handen, als ik onder de baan zit.

Peter

Dank je en er moet wat opgebouwd worden wat in het geheel past maar ook seperaat te verwijderen. Er zijn ideeen en moet nog tzt uitgewerkt worden. De kurk zal het aansluitend karakter moeten maken.

Groeten

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,

De luiken zitten op goede plaatsen zo te zien. :thumbup:
Je vorderingen en foto's blijven een lust voor het oog. :)
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Michel

De luiken zitten inderdaad op goede plekken. Ik kan overal bij in ieder geval.
Bedankt voor de lovende woorden.

Inmiddels zijn de stroomvoerende koppelingen voor de BR601/VT11.5 ook binnengekomen. Deze even naast de handleidingen gelegd en denk dat het wel goed komt. Zijn wat kleine aanpassingen nodig, maar zijn te over zien. Wel even getest hoeveel kracht er nodig is om de connectoren uit elkaar te trekken. Daar is wel wat voor nodig en schept hoop wanneer de sleep getrokken wordt.

Verwacht er aan het einde van de week mee aan de slag te kunnen. Zien er op zich goed uit.

Groeten

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan

Hoi Marcel,

Je was even aan mijn aandacht ontsnapt  :P
Maarre, mooie en goede vorderingen weer  :thumbup:

Grtz Tony
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hai Tony

Er was ook al een tijd geen update en buiten dat, kan ik het me wel indenken.
Forum heeft ook zoveel te bieden. Dan ontglipt er ook wel eens wat.

Bedankt voor de complimenten.

groeten

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,


Je wil graag je luiken langs boven openmaken, je kan bv draadstang nemen met een ring en moertje en dan +-5cm laten zakken onder je tafel. dan kan je dat stukje naar boven trekken, en zo kan je het luik er mooi uitnemen en weer terug plaatsen dan en huisje op die plek en je ziet er niets van met stekkertje werken voor je draadjes voor verlichting.



Groeten

Peter
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Peter

Dat is inderdaad een goede oplossing. Ik had al wat in het hoofd, maar deze manier van een soort houvast te verbergen onder een huisje (gebouw) zat niet in het spinsel. Hoef je dan niets van te zien.

Ik neem het mee.

Dank je.

Groeten

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

De laatste update is alweer even geleden. Voornamelijk omdat er wat de baan betreft, niet veel veranderd is. Het is ook vrij druk geweest. Met als hoogte punt, dat ik het rijbewijs in 1 keer heb gehaald. Net als de theorie. Zo zijn de kosten tot het minimale gebleven.

Wanneer ik wat gedaan had, dan was het inbouwen van binnenverlichting. Hier zat wel wat werk in. Zo zijn de BR601, BR103, BR101, NS1213, IRM, Hondenkop mat54 (Piko en Lima) en TEE Ram nu klaar.

Van de IRM en Lima hondenkop zijn wat kleine verslagen gemaakt.

De Lima hondenkop moest aan de binnenzijde lekdicht, wat licht betreft. Ik heb gekozen om hiervoor zelfklevende aluminiumfolie te gebruiken. Bij dit treinstel wilde ik teveel grote stukken beplakken. Dat maakte het  er niet makkelijker op. Bij de IRM heb ik dat anders aangepakt. De sleper heb ik onder het eerste rijtuig gemonteerd en niet onder de motorwagen. Hier kon ik de ruimte niet vinden. Ook heb ik wisselstroomwielen aan de kop wielstel geplaatst, voor een betere massa en tbv terugmelding. Hieronder een paar foto?s.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Vervolg.

De IRM voorzien van binnenverlichting is even een klusje. Met reepjes zelfklevende aluminiumfolie is de binnenkant beplakt. Kostte me een paar dagen, maar dan heb je ook wat. Ik heb de sleper van de stuurstand verwijderd. De sluitverlichting heb ik aangesloten, door het doorlussen vanuit de motorwagen. Dit werkt perfect. Als de frontverlichting uit gaat (verborgen gedeelten), dan gaat de sluit verlichting ook uit. (Was niet zo). Als connectoren heb ik 4 polige  rastermaat 1,27mm gebruikt. Is even pielen, maar de verbinding is zo heel klein gehouden. De led strips had ik voorbereid op een plankje en kon zo in de ruituigen gemonteerd worden. De weerstand zorgt voor een juiste sterkte. Op de foto?s zijn ze feller dan in het echt. Is wel vaker zo, want ik ben geen fotograaf. Hieronder wat foto?s.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Vervolg.

Hieronder nog wat afgemaakt projecten ivm binnenverlichting. De Piko hondenkop moet nog een keer open en beplakt worden.

Zover deze update.

Groeten,
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,

Gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs. :thumbup:
Mooie verlichting in de rijtuigen zeer sfeervol. :)
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Michel

Bedankt voor de felicitaties en inderdaad geeft het sfeer aan het geheel. Nog 4 stammen te gaan en zijn alle rijtuigen verlicht.

Groeten

Marcel