Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

"De Marage" Modelspoorbaan

Gestart door marcel01 woensdag 22 augustus 2012, 02:29:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
-Marcel:
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo Marcel,
Heel mooi filmpje van jouw baan. Het gaat best wel wat worden! Dus snel verder en suk6 met de aankoop van een nieuwe camera! :thumbup: :thumbup:
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Allen bedankt voor de reacties.

Michel

De rijdende treinen op verschillende hoogtes is zeker een mooi gezicht. Het idee dat er overal wel wat gebeurt, brengt er dan meer leven in.
Soms, als ik vanuit de onderste schaduwstation naar boven kijk en dan vooral richting opgaand/afgaand de spiraal dan wordt dat nog meer benadrukt.

AlbertJan

Passende muziek bij zo een filmpje kan lastig zijn en aan de andere kant ook weer niet te lang over nadenken. Leuk dat het bevalt. Hoop dan ook dat de muziek terwijl u hobbiet, je tot hogere prestatie zullen leiden. De treinen rijden inderdaad mooi zo, vele zijn nog aan het leren remmen. Er rijden 23 treinen en die moet op 61 blokken leren remmen. Dat vergt even.

Jørg

Bedankt voor de duimen.

Gerard

Het wordt zeker wat. Soms moet je ook blij zijn met het punt, wat je bereikt hebt. Een nieuwe camara, tja.......ben nog lang niet jarig.


Inmiddels zijn de stationsporen gefixeerd ter voorbereiding van de bovenleiding. Wanneer deze geplaatst zijn, kan ik beginnen met de seinen. Daar zie ik naar uit. Heb ze namelijk nooit eerder gebruikt op een baan.

Ik heb het ombouwsetje voor de BR86 ook binnen en deze gaat ingezet worden als museumlijn. Kan ik even oefenen met het afkoppelen/omlopen en aankoppelen mede door telex koppeling en binnen koploper. Softwarematig al voorbereid en nu nog de uitvoering.

De lima hondekop ligt uit elkaar (motorwagen) en deze wordt tzt ook aangepakt.

Het BR03 project is volledig op een ramp uitgelopen. Deze is dan ook als mechanisch versleten verklaard. Dat was wel jammer. Ik kreeg m ook niet ontsporingsvrij op de baan...Maargoed, gelukkig hebben we de BR86 nog.

Groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Marcel,

Ik wilde jou filmpje gaan bekijken maar kreeg de tekst dat de video niet beschikbaar is.

De constructies van je baan zijn geweldig. Wat een baan  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Peter

Bedankt voor je reactie.

De beschikbaarheid van het filmpje is er op mijn iPhone niet. Hoe dit komt weet ik niet. Op de laptop (windows 7) lukt het wel. Nu weet ik niet op welke wijze jij het benaderd hebt.

Ik zal er naar kijken. En wellicht kan iemand hier op inhaken.

Groeten

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Ik kijk op een iPad, vanmorgen nog voorzien van de laatste software.

Net nog geprobeerd maar helaas het zelfde plaatje.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Vanaf mijn laptop kan ik de mooie film wel bekijken.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Zal straks eens op mijn pc kijken of het lukt, normaal zie ik alle you tube filmpjes op mijn iPad.

Wil ook nog even de geluiden van een koploper trein gaan beluisteren op mijn pc  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Peter

Heb net ingelogd op you tube en kan het filmpje dan wel bekijken. Ik las op het net dat het te maken kan hebben met het afspelen in "flash" ipv html5. Ipad/Iphone ondersteunt blijkbaar geen flash. Het kan ook te maken heben met de muziek welke een blokkade kan opleveren. Rechten of zo. Beetje vaag allemaal, geef ik toe maar zo bekend ben ik er ook niet mee.

Wellicht op je pc meer succes. En mooi dat je nog koploper geluiden kan afluisteren. Dat deed ie bij mij al heel snel niet meer. En dat is geen uitzondering.

Michel: dat is inderdaad geen probleem.

Groeten marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Marcel,

Op mijn pc werkt het filmpje wel  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Wat een mooi materiaal rijd er bij jou rond, bijna allemaal mijn smaak  :)

Je gebruikt bekende muziek onder je filmpje, dat zou de reden kunnen zijn, meestal wordt er door you Tube ingegrepen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Peter

Oke, goed om te horen.....

Het is inderdaad de audio die het blokkeert. Heb net binnen mijn you tube kanaal het een en ander uitgezocht. De enige oplossing is het verwijderen van de gebruikte nummers, welke auteursbescherming hebben. Maar ja, dat vind ik zo wat... Wel iets om rekening mee te houden. Er kwam ook een lijst voorbij met nummers welke deze bescherming niet hebben. Dat is mooi, alleen liever kies ik mijn eigen nummers.

Ben erg blij met het materiaal, net als jij met jou materiaal en met recht, uiteraard. Dat is inmiddels ook niet mis.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Goedemorgen,

Na vele proefopnames met de Polaroid Cube heb ik het voor elkaar gekregen om een toonbaar filmpje te maken. Jammere van de Cube is dat de opname niet in een keer doorloopt maar in gedeeltes van 5 minuten worden geregistreerd. Dan is het zoeken naar een niet al te moeilijke programma om ze weer samen te voegen. Achteraf is dat vrij simpel gerealiseerd. Uploaden kostte me zo een 11 uur om de beeldkwaliteit te behouden en het zo een vrij groot bestand is geworden. Dit kan denk ik beter en moet nog uitgezocht worden.

In het filmpje is veel geknipt om alles door te laten lopen. Dus of de camara trein rijdt of er is wel een rijdende trein te zien. Muziek is er deze keer niet, dus real geluiden. Wellicht is het dan op alle apparaten te zien.

In het filmpje is de start van het bovenleiding project ook te zien. Inmiddels is de eerste sein ook in elkaar gebouwd en moet zijn plek nog krijgen.

Groeten,

Marcel

https://youtu.be/pLEWJCEDmYE

Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,

Ik heb weer met plezier naar je filmp gekeken en heb eerlijk gezegd het muziek niet gemist. ;)
Leuk om nu je lange sporen van dichtbij te bekijken in je schaduwstation(s) prachtig mooi gezicht. :thumbup: :thumbup:
Bovenleiding geeft toch wat extra aan een baan en het viel meteen op al bij de eerste fragmenten van je film dat ze er stonden. :thumbup: :thumbup:
Bedankt weer voor de inspiratie die ik heb opgedaan uit je filmp voor mijn nieuwe baan en met het rijden met koploper. :) :)
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
-Marcel:
Hartelijk dank voor het plaatsen van een mooie film, heb er van genoten,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Stijn Laceur
gast

Re: "De Marage" Modelspoorbaan
goed gefilmd!
Ik heb een goed idee van je klimspiraal nu!
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan

Hoi Marcel !

Ik ben er een beetje schrijveloos van  8o
Met deze film krijg je een erg goed beeld van de ruimte en de baan.

Het begin met de camera achteruit rijdend is erg verrassend  :thumbup:

Grtz Tony
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Bedankt voor de reacties.

Michel

Real geluiden is wellicht ook beter dan muziek erbij. Het is een keus.
De lange sporen zijn op deze manier inderdaad goed zichtbaar.
Inmiddels is er ook al bovenleiding geplaatst op de paradebaan en het de eerste sein is een feit.
Fijn als je er wat aan hebt..............

Jørg

Graag gedaan. Geniet er zelfs ook iedere keer weer van............

Stijn

Als het een heel klein beetje bijdraagt aan jou definitieve oplossing is dan graag gedaan.

Tony,

Schrijveloos kende ik nog niet, maar snap zeker de intentie!!!!!!!! De camera komt zo een
beetje overal of filmt nagenoeg alles en dan is de baan goed te zien.

Zelfs ik dacht bij het kijken na de opname, o ja....de museumtrein rijdt eerst achteruit zijn
toegewezen spoor op. Dus ja, verrassend.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

Al een poos geen update geweest, dus moest er maar eens van komen. Alle seinen zijn in elkaar gemonteerd (bouwpakketjes) en op de baan geplaatst. Het monteren was niet een van de leukste klusjes. Lakdraad solderen is niet een van mijn sterkste kanten gebleken. Maar goed, na krabben met een  schroevendraaier ging het al beter. Het kostte me wat extra ledjes (had ik al mee besteld), want in het begin soldeerde ik te heet. Na het krabben van het lakdraad kon de temperatuur aanzienlijk omlaag en overleefde ook meer ledjes het. Gelukkig had ik de meegestuurde beschrijving niet honderd procent opgevolgd want daarin staat dat de ledjes vastgelijmd moeten worden. Dit heb ik dus niet gedaan en kan ze dus bij defect, ?makkelijk? vervangen. Reden om deze bouwpakketjes te gebruiken is puur besparing. Dan kost het maar even wat moeite.

Er zijn wat foto?s toegevoegd van de ledjes op hun plekje en brandend.

Verder zijn er ook wat nieuwe aanwinsten. Zo heb ik voor achter de NS1113, 2 Plan D en 3 Plan W rijtuigen gekocht. Lijkt wel leuk. Misschien in de toekomst de stammen compleet maken met 3 Plan D en 2 Plan W en dan een nieuwe lok erbij. Moet ik nog even bekijken.

Ook nieuw op de baan is de Roco 68669 NS1611. Die kon mooi voor de IC+ rijtuigen.
Hier is een foto van toegevoegd. Ook samen met de Marklin NS1855. (Alleen nog een 17xx!!!!!)

De LIMA Benelux is ook nieuw op de baan. Er ontbreekt nog een rijtuig, maar dat komt nog wel. De Serie 11 NMBS 1186 heb ik omgebouwd naar 3 rail. Viel me honderd procent mee. Voornamelijk ook omdat er al een gaatje voor de sleper aanwezig is. Dit maakte het wat makkelijker. De wielen zijn allen in de lok doorverbonden, een lopi V4.0 er in en gaan. Valt me niet tegen. Ik vond het eigenlijk wel goed rijden. Ook het optrekken en afremmen. Niet slecht en het geproduceerde geluid is niet meer dan menige Marklin loks. (sommige gevallen zelfs minder).

In de BR601 VT11.5 is inmiddels binnen verlichting ingebouwd.

Nu de baan technisch af is (na de seinen) kon ik starten met afbouwen. Makkelijker gezegd dan gedaan en maar een punt gekozen om te beginnen. Daar zijn foto?s van toegevoegd. Het devies is met afbouwen is, rustig aan, veel geduld en gewoon doen. Begonnen met de wand op te zetten van schaduwstation 3. Zo kon ik me concentreren op de tunnel ingang. Na de binnenwanden te hebben gezet en voorbereid toch maar begonnen met balasten. Best spannend want voor alles is een eerste keer. Het resultaat is redelijk en de foto is een ruwe opzet. Het moet nog drogen (geloof 24 uur) waarna ik de restante kan opzuigen en hergebruiken. Als het droog is kan de rest van de wanden opzetten en de bovenleiding koppelen aan de tunnel ingang.

Zover deze update???

Komende tijd zal er mondjesmaat gebouwd worden. 15 Augustus mag ik voor mijn theorie examen en September staat in het teken van rijlessen en zo probeer ik op mijn 47ste nog het rijbewijs te halen.

Groeten,

Marcel


Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Vervolg Foto's 1
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Vervolg Foto's 2
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
-Marcel:
Mooie foto-update,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Je hebt idd niet stilgezeten, notificatie staan aan.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Vandaag bekeek ik je draadje voor het eerst, en zo intens dat ik vergat om te eten (en dat zegt wat).
Knap werk. Zo strak, zo vakkundig.

Wat neem ik ervan mee:

Zoiets ga ik ook doen met m'n nieuwe schaduwstation. Ietsje korter, omdat de muur korter is.
Maar het idee staat me aan: minder wissels, meer (stop-)secties per opstelspoor.
Laat het bij mij 8 meter zijn per opstelspoor, dat is ook al heel mooi als het lukt.

Over rijbewijs halen: ik heb dat ook pas op latere leeftijd gedaan, in een keer goed gelukkig.
Ik dacht dat rijbewijs nodig te hebben voor mijn baan, maar kreeg een andere, waarvoor dat nooit meer nodig was. Gelukkig is autorijden ook leuk en handig buiten werksituaties, dus het is nooit weg.
Succes gewenst op 15 augustus.   :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,

De seinen geven je baan meten een sfeervoller uiterlijk. :thumbup:
Mijn seinen koop ik kant en klaar omdat het fijne solderen niet mijn grootste hobby is. ;)
Ook heb je er wat leuke aanwinsten erbij verzameld zo te lezen. :)

Succes de 15de met je theorie examen en met je aankomende rijlessen hopelijk slaag je voor alles in 1 keer. :)
Zal voor je duimen. :thumbup: :thumbup:


Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Marcel,

De foto,s stonden hier op mijn iPad op zijn kop, maar door mijn nek te verdraaien heb ik de foto,s kunnen bekijken  :)

Mooie aanwinsten staan er op je baan, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Jørg

Bedankt en inderdaad, stilzitten is er niet bij.

Jan

Leuk om te horen dat het inspireert. Het ontwerp van het schaduw station is inderdaad wissel besparend. Moet wel de kanttekening plaatsten dat ik de volgende keer (mocht die er komen) de drieweg wissel om zou ruilen voor twee wissels. Merk dat sommige treinen moeite hebben op lagere snelheid (optrekken) over de drieweg wissel. Ik heb het opgelost door "netjes optrekken" uit te schakelen voor de blokken/treinen waarbij het gebeurt. Er is nog een andere optie, (route) maar dat brengt weer andere dingen met zich mee.

8 meter per opstel blok kan veel ruimte bieden, afhankelijk van de lengte van de treinen of invulling van de verdeling.

Op latere leeftijd het rijbewijs halen heeft meerdere redenen. Ik heb het nog nooit nodig gehad. Het is de situatie waardoor het beter is dat ik ook mijn rijbewijs haal.
Vond het altijd apart dat ik vreemd aangekeken werd wanneer ik zei/zeg dat ik geen rijbewijs heb. Ik zei altijd, ben gek op treinen en is op de lange baan veel goedkoper voor de km dat ik reis/reisde.

Ik ga mijn best doen en kan ook niks anders dan dat.

Michel

Ik vind de seinen een behoorlijke toevoeging op de baan. Heb ik vroeger wat onderschat en inderdaad, sfeertje is goed.
Solderen moet wel je dingetje zijn ja, vooral met deze bouw pakketjes. De aanwinsten zijn bewust gekozen en passen er weer goed bij.

Ik hoop ook in een keer te slagen.

Peter,

Waar ligt het aan dat de foto's op zijn kop weergegeven worden. Ik moet eerlijk bekennen dat sommige foto's op zijn kop waren (met de IPHONE genomen) maar in paint gecorrigeerd. Is die instelling dan niet blijvend???

Aanwinsten zijn top.

Bedankt allen.

Groeten,

Marcel



Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Peter

Oeps.... Nu zie ik het ook op de Iphone. Heel vreemd. Kan ik niet uitleggen. Vanuit paint waren ze niet op ze kop. Op de laptop ook goed. Zal wel Windows versus iOS zijn. Schiet mij maar lek.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Marcel,

Zo af en toe gebeurd dat, maar waar het door komt kan ik ook niet vertellen.
Ik heb het misschien 3 keer per jaar, dus dat is te verwaarlozen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,

Even naar je laatste updates gekeken, en moet zeggen heel mooi allemaal.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten



Peter
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Peter de G

Oke, dan zal het wel. Zal in ieder geval de iphone goed proberen te houden of gewoon een camara gebruiken natuurlijk.

Peter (andere)

Bedankt voor de woorden.

Gr

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Mooie baan ben je aan het maken! Die seinen, zijn dat de zelfbouw setjes van Conrad? Ik zat daar ook aan te denken. Ben goed met de soldeerbout.  8) Heb je misschien ook een foto van zo een sein op de baan dichterbij?

Ga zo door zou ik zeggen :D
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Robert,

Bedankt voor de mooie woorden.

De seinen zijn inderdaad van Conrad. H0 seinen (bouwpakket) Bestnr. 211141 - 89. (Zag dat ze nu 4,19 per stuk zijn.) Er staan er twintig op de baan. Hiervoor was heel veel geduld nodig. Uiteindelijk lukt het natuurlijk wel. Nog even wat ik wel en niet gedaan heb.

Extra LEDjes mee besteld. Het blijft solderen en het kan ff verkeerd en dan zit je eventjes.
De ledjes niet vastgelijmd in de kap. Reden is dat bij vervanging het nog te doen is en tijdens monteren/solderen kan er ook een stuk gaan.
Koperdraad afgekrapt met een schroevendraaier ter bevordering van het solderen.
De seinen zitten los in de voet.

Hieronder een aantal foto's.

succes,

groeten

marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Update tunnel en zo

Hallo,

Inmiddels heeft de tunnel wat vorderingen gemaakt. De laatste wanden zijn gezet en de afdek plaat is ook op zijn plek. Deze blijft los om nog bij de achtergelegen traject te komen. Hierna kon ik een start maken met de bovenleiding. Moet nog verder afgewerkt worden.

Als val bescherming, (op dit kritische punt) gebruik ik plexiglas. De eerste strook is gemonteerd en deze zullen ook langs de paradebaan geplaatst gaan worden.

Hieronder de foto's van het verhaaltje.

Groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
-Marcel:
Seinen zien er zeer goed uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ga er ook een aantal van bestellen bij C.......
De zelfbouwpakketjes zijn compleet met alle onderdelen er bij en dan heb je nog extra ledjes bijbesteld lees ik.
Mooi geplaatste valbeveiliging, met doorkijkwanden.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Jørg

Dank je......

De bouw pakketjes bevatten inderdaad alle onderdelen. Ik vergat nog te benoemen dat ik de weerstanden die er bij zitten niet gebruikt heb, maar vervangen heb voor 1K8 weerstand. Op 21V branden met ze met 10,4 mA uit de kunst. (Het zijn geen schijnwerpers) De bijgeleverde weerstanden zijn 800 ohm en naar mijn idee gaan ze dan korter mee. Berekent kom ik dan iets meer dan 23 mA. Vond ik wat teveel..Voor de handel waarschijnlijk wat beter.

Ik heb zowel van de rode als de groene 10 extra besteld. Zijn nooit weg.
Rood 184632 - 89
Groen 184764 - 89

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Citaat van: marcel01 op vrijdag 05 augustus 2016, 23:10:17
Merk dat sommige treinen moeite hebben op lagere snelheid (optrekken) over de drieweg wissel.
Je hebt minder mogelijkheden met C-rails. Ik ben van plan het te gaan doen met gebogen piko-A wissels met peco puko's. Dus geen 3-weg wissel. Voor zover getest: je kunt stapvoets rijden op een gebogen wissel (zelfs op een gebogen k-wissel, overigens, maar daarvan vind ik de radius te klein).

Misschien zijn de nieuwe gebogen slanke C-wissels een beetje vergelijkbaar met die van Piko-A (55223, 55228), dus van R2->R3, en van R3->R4. Slanke gebogen wissels geven uitstekende rijprestaties, beter dan 3-weg wissels.

-------------------  :offtopic: ----------------
Voor de k-rail liefhebber de dirty details:

Marklin    =>Piko-A
R2=2231 =>55212
R3=niets =>55213 (in k-rail ontbrekende radius)
R4=2241 =>55214
R5=2251 =>niets  (in Piko-A ontbrekende radius)
Door een handige mix komen alle 6 sporen hart-op-hart  op 57 mm uit de bocht,
terwijl ze erin gaan met hart-op-hart afstand Piko-A=61.9 mm.
------------------------------------------------
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Jan,

Ja oke, dan heb je het voorkomen niet met de drieweg wissel. Stapvoets op een gebogen wissel is er geen enkele issue.

Bedankt voor de verdere informatie.

Succes,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
-Marcel:
Dank voor de info,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: met een iets zwaardere weerstand branden ze ook wat rustiger en minder fel.
Ik vermoed dat ze nog niet zijn aangesloten?
Ben wel van plan om al mijn ledjes op de baan met één of meerdere 12V voedingen te laten werken, dus dan zouden de bijgeleverde weestanden voldoende moeten zijn.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Ziet er prima uit die seinen. Ja het is misschien niet zo super als wat er te koop is maar voor de prijs best oke vind ik.

Thanks voor de info en foto's
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Jørg

In reactie 217 zie je ze brandend. Alleen rood, maar er mocht ook niets vertrekken. Ze zijn dus volledig aangesloten en werkend via koploper. Werkt super.

Op 12V kom je dan uit op iets meer dan 12mA. Lijkt me prima.

Robert

Tja, het is maar wat je wil. Mijn treinen rijden of staan stil. Ik vind dan groen/rood voldoende.(is een beetje zwartwit denken maar zo zie ik het op mijn baan) Ik snap de charme van de uitgebreide versies ook wel, maar ik koop liever andere zaken voor het verschil in uitgave. Het is een keus. Een supermodelspoorbaanbouwer zal ik niet worden dus hou ik het simpel.

Graag gedaan en wellicht kun je wat met de info.

Groeten

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,


Ziet er allemaal mooi uit, knap gemaakt die afscherming.





Groeten


Peter
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Peter,

Dank je. Was een goede ingeving,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan

Hoi Marcel,

Op de (gevaarlijke) hoek van je baan kan ik me het gebruik van dat plexiglas nog wel voorstellen, maar langs de paradebaan  8o ?
Misschien nog eens heroverwegen...

Grtz Tony
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Tony

Bedankt voor je reactie.

Ik snap wat je bedoelt en het is een oplossing om te voorkomen dat de treinen van ong. 1,25 mtr naar beneden kukelen.

Het idee van voorzetplankjes te plaatsen om de baan te verbreden, is ook een optie. Ze zullen dan afneembaar moeten worden. Dat zou kunnen natuurlijk.

Groeten

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan

Hoi Marcel,

Ik rijd al heel veel jaren "op het randje", zelfs op 1.75 mtr ! Er is nog nooit iets gevallen en ik neem het risico voor lief.
Het vraagt wel om constante waakzaamheid. Kan me de (voor)zorgen wel voorstellen hoor !

Grtz Tony
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Een dooie vlieg kan al een ontsporing veroorzaken. 8o
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan

Jammer voor die vlieg, Wim  :D
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Tony

Mooi dat het je nog niet is overkomen. Dat is altijd goed natuurlijk.

Mij gebeurde het wel, alleen dan in het schaduw station. Een plan W uit elkaar en gelukkig weer kunnen herstellen.
Moet zeggen dat het op de paradebaan nog niet gebeurd is en kans is ook klein. Meestal ben ik in de buurt (kan ik ook nog te laat zijn), maar een automatische baan brengt ook wel met zich mee dat ik er toch even bij weg loop. Nooit lang, maar kan toch te lang zijn.

Dus hoe dan ook, er komt een vorm van bescherming en in eerste instantie middels plexiglas.

Wim,

Inderdaad en voor die vlieg maakt het toch al niet meer uit. Vliegen zat hier, trouwens. vooral als het warm  is en de boel even door luchten. Zijn ze als de kippen bij.

groeten,

Marcel


Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

Even een kleine update. De tunnel (ingang) en het gedeelte ervoor (ong. 75 cm) is zo goed als klaar. Nog wat detail gebeuren.
Een stukje bovenleiding geplaatst.

Het resultaat valt me niet tegen, maar super tevreden ben ik ook niet. Het zijn de eerste stapjes.
Hieronder wat foto's.

Groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,


Mooie foto's  :thumbup: :thumbup: en ook en erg mooie loc en wagons  :P die hier ook gaan rondrijden op de baan  :)



Groeten

Peter
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel,

Het begin ziet er al sfeervol uit zo met de bovenleiding erbij geplaatst. :thumbup:

Is het alleen mogelijk om de bovenkant van de tunnelingang iets in te korten zodat de bovenleiding er onderdoor gaat ipv er doorheen.