Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Decoder problemen MP3020

Gestart door NL-modelspoor zaterdag 12 mei 2007, 19:38:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder problemen MP3020
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Decoder problemen MP3020
Ik heb problemen met mijn 'Motorpost' MP3020 catalogusnr.: 3689
Digitaal rijdt hij als een trein en werken de front- en sluitverlichting goed.
Als ik hem echter op een analoge baan zet dan werken de front- en sluitlichten niet (blijven uit aan beide kanten) en wil de locomotief soms niet omschakelen van de rijrichting, maar gaat er dan als een speer van door.
Lijkt een beetje op verkeerd afgestelde mechanische omschakeling alleen kan dat niet wat deze locomotief is digitaal!

Ik heb hem al even open gehad aan de decoder kon ik zo niets zien. Volgens mij zit de standaard decoder er nog in 6080.

Wat zou de oorzaak van dit probleem kunnen zijn?? Decoder die het analoge bedrijf niet meer wil herkenen??
Re: Decoder problemen MP3020
Als er dipswitchs op de decoder zitten, deze alemaal op "0" zetten.
Dan zal hij analoog wel hobbelen zoals het hoort.
Re: Decoder problemen MP3020
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Decoder problemen MP3020
Oke zal het eens proberen, al dacht ik dat locomotieven met en 6080 digitaal decoder automatisch horen te herkenen of ze analoog of digitaal rijden.
Re: Decoder problemen MP3020
Citaat van: Riny op zaterdag 12 mei 2007, 20:13:12
Als er dipswitchs op de decoder zitten, deze alemaal op "0" zetten.
Dan zal hij analoog wel hobbelen zoals het hoort.


Nee Riny, dat werkt niet met een 6080 decoder, dat werkt alleen met een Delta Decoder met 4 dipswitches.

De 6080 decoder herkent automatisch een digitaal signaal of een wisselspanning.

De verlichting zal met deze decoder niet werken op een wisselspanning. Dus dat het niet brand is normaal. Als je de rijrichting wil veranderen dan moet de lok werkelijk stilstaan, en dan bedoel ik ook echt stilstaan, dan pas kun je de richting veranderen, zonder spurt of sprong.

Re: Decoder problemen MP3020
Citaat van: Sprinter op zaterdag 12 mei 2007, 23:49:49
Nee Riny, dat werkt niet met een 6080 decoder, dat werkt alleen met een Delta Decoder met 4 dipswitches.

De 6080 decoder herkent automatisch een digitaal signaal of een wisselspanning.

Oke, dan ben ik mis.
Ik was van mening dat dit ook gold voor dit type decoder, niet dus.
Het is ook al weer zo lang geleden dat ik met een Delta of 6080 Decoders heb "gespeeldt".
Nooit erg om gecorrigeert te worden, zo lang de vraagsteller maar op het goede spoor wordt gezet.

Re: Decoder problemen MP3020
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Decoder problemen MP3020
Citaat van: Sprinter op zaterdag 12 mei 2007, 23:49:49
De verlichting zal met deze decoder niet werken op een wisselspanning. Dus dat het niet brand is normaal. Als je de rijrichting wil veranderen dan moet de lok werkelijk stilstaan, en dan bedoel ik ook echt stilstaan, dan pas kun je de richting veranderen, zonder spurt of sprong.

Bedankt dit heeft alles volledig beantwoord. Spaart me ook weer geld uit voor een nieuwe decoder, al zal die in de toekomst misschien toch vervangen worden om van de analoge nadelen van de 6080 af te zijn.

Meestal gebruik ik deze locomotief digitaal en ik moet eerlijk toegeven dat ik deze locomotief me digitaal perfect bevalt.

Het is mijn enigste digitale locomotief met een 6080 decoder en dan is het een hele verassing als die zich op een analoge baan zo gedraagt.

Probleem opgelost
Re: Decoder problemen MP3020
Blausee-Mitholz
gast

Re: Decoder problemen MP3020
Nog even een toevoeging voor digitale analoog gebruikers:
Net als bij de C80 (608x) werkt bij de eerste generatie C90 (6090) de verlichting ook niet bij analoog gebruik.
Bij de tweede generatie C90 (6090x) werkt de verlichting bij analoog gebruik wel! Bij de opvolger 60760 werkt de verlichting vanzelfsprekend ook bij analoog gebruik.

Mvg, Johan.