Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwen van Marklin loks 37413 en M lok 41208

Gestart door luc donderdag 16 augustus 2012, 21:32:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen van Marklin loks 37413 en M lok 41208
Beste medespoorders,

Beide loks rijden slecht. laatste lok verschillende keren retour ,bij de volgende storing op de baan licht uit of geluid weg of allebei dekoder werkt niet goed.
Ik wil lok 37413 een ander dekoder er in een goede marklin of esu maar dan welke?
Voor de 41208 is het wat moeilijker om een esu in te bouwen- e.e.a moet weg en welke esu dekoder met of zonder geluid kan ik het beste inbouwen? Zijn er ook resultaten bekend.

Met een vriendelijke groet

Luc
Re: Ombouwen van Marklin loks 37413 en M lok 41208
Hoi Luc,

je zou met je loks ook kunnen langskomen bij ons( Hobby in Praktijk).
Dan kunnen we er samen naar kijken en eventueel ombouwen voor je.
Wij rekenen geen ombouwkosten, alleen materiaalkosten.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38071.msg690985#msg690985

Groeten Sander
Re: Ombouwen van Marklin loks 37413 en M lok 41208
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen van Marklin loks 37413 en M lok 41208
Luc, je geeft wel heel weinig info.
Wat versta je onder slecht rijden? Kun je dit wat specifieker omschrijven.
Kan het niet aan je baan liggen? Slechte massa?
Welke rail gebruik je?
En nummer 41208 is geen Marklin lok.
De 37413 heeft een fx decoder met dipswitches voor het adres en potmeters voor de max snelheid en optrek/afrem vertraging.
Kunt er een mLd (60942) inbouwen, of een ESU lokpilot V4.0, die zijn zonder sound.
Of een mSd, maar van dit type lok heeft Märklin geen soundfile beschikbaar, dan wordt het een geluid van een standaard E-lok.
Bij ESU kon ik ook geen soundfile vinden van deze lok, dus een loksound V4.0 kan wel, maar met standaard geluid van een E-lok.
Re: Ombouwen van Marklin loks 37413 en M lok 41208
Beste Ad en Sander,

Excuus, dat ik een lok nummer verwissel met Marklin nummer het is niet 41208 maar 39410.
Ad en Sander alvast bedankt voor jullie snelle reactie en aanbod!
Loc 37413 daar heb ik alles aangedaan bij sleper verbetering aangebracht en draaistel met extra massa verbonden.  bleef stoterig rijden daarom een ander dekoder erin.
Loc 39410 is een ander verhaal bij elke storing op de baan verdwijnt het licht en geluid na reparatie
(bij arklindealer) b.v. dan alleen geen geluid etc. - ik wil nu de zaak ombouwen met een esu dekoder
welke type en dan de inbouw?
Met een spoorgroet
Luc
Re: Ombouwen van Marklin loks 37413 en M lok 41208
Hoi Luc.

Van die 37413 weet ik niet zoveel, denk dat daar 'n goede schoonmaakbeurt al zal helpen. (en dan ook goed naar de wielen kijken en de sleper).
Wat betreft de 39410, deze heb ik ook en inderdaad valt daar spontaan het licht en geluid uit waarna deze weer richting Keuterman kan.
Echter het probleem zit 'm niet in de decoder zelf, die heb ik namelijk getest toen de boel bij mij ook weer uit viel. Blijkbaar zit het probleem in de hoofdprintplaat. En omdat het een Softdrive-sinus motor is weet ik ook niet zo zeker of je het zomaar kan vervangen.
Re: Ombouwen van Marklin loks 37413 en M lok 41208
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen van Marklin loks 37413 en M lok 41208
Ik heb zelf ook 3 st Br 141 met dit type motor. Volgens mij moet je er een MLD dec. op kunnen prikken.
Zal eea nog eens uitzoeken. Had het nl. al een Br 141 (Trix) en MLD dec + 141 sound klaar liggen.
En, aan die Zweedse lok, kan weinig mis zijn, lijkt mij. De mijne hebben geen problemen. Maar moet ook eerlijk zeggen, dat ik net deze niet heb.

Gr. Mars
Re: Ombouwen van Marklin loks 37413 en M lok 41208
Op de 39410 kan gewoon een ESU decoder.
Het leukste is natuurlijk een loksound, dan is hij meteen full sound.

Ik weet niet of een Msd decoder de print voor de c-sinus kan aansturen.
Maar dit is meer omdat ik het nog niet geprobeerd heb >:-D.

En die andere lok heeft misschien alleen een goede schoonmaakbeurt nodig.

Groeten Sander.
Re: Ombouwen van Marklin loks 37413 en M lok 41208
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen van Marklin loks 37413 en M lok 41208
Luc,

Ik denk dat bij de 39140 een andere decoder niets zal oplossen.
De aansturing van het licht en geluid gebeurd namelijk door de softdrive print.
Daar komt bij dat je er wel een ESU lokpilot of loksound in kunt zetten, maar geen mLd, omdat de softdrive print een aansturing vereist van onversterkte AUX4 uitgang (TTL) en de mLd en de normale mSd hebben versterkte AUX3 en 4.
Marklin heeft hiervoor een speciale decoder uitgebracht, de 60940.
Deze heeft special voor loks met softdrive onversterkte AUX3 en 4.
Daarbij moet je op, ongeacht welke decoder, een aantal zaken programmeren om softdrive aan de gang te krijgen, maar dat is vrij simpel te doen.
Je moet namelijk AUX4 voor alle rijtoestanden activeren en de optrek/afrem vertraging dient uit te staan(CV52=1, CV56=0 voor mSd).


Re: Ombouwen van Marklin loks 37413 en M lok 41208
Beste medespoorders,

Bedankt voor jullie reacties.

met een groet

Luc