Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Stijgen - stijging

Gestart door woodymax maandag 14 mei 2007, 19:04:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stijgen - stijging
woodymax
gast

Stijgen - stijging
beste,

ik wil een schaduw station onder mijn baan maken  :P
nu is het echter zo dat ik 5% daling / stijging heb. (5 cm op de meter)

ik weet dat marklin 3 % aanbeveelt. (3 cm op de m)

nu is mijn vraag kan dit ???
hebben anderen 5% stijging in hun baan ?

mvg mark
Re: Stijgen - stijging
Blausee-Mitholz
gast

Re: Stijgen - stijging
5% is het max, hoger beslist niet gaan. 3%  of lager is idd aan te bevelen.
5% wordt zeker gebruikt maar oogt niet realstisch. Zelf gebruik ik 3%

Mvg, Johan.
Re: Stijgen - stijging
Tighfield
gast

Re: Stijgen - stijging
Hallo Mark,

Hou 3% aan dat geeft beslist het beste resultaat en je machines rijden perfect omhoog/omlaag. Let op bij het begin en einde van je helling dat je dat gelijdelijk naar 3% laat gaan, zonder hinderlijke knikken in je spoor.
Succes met de bouw. :D

Groetjes,

Minto :lol:
Re: Stijgen - stijging
Ik zou beslist niet boven de 3% gaan.
Als je lengte in aanloop van bochten kan benutten en pakken moet je, je niet aan die 5% vast te zetten.
Kijk even of er geen andere oplossing is voor het percentage naar beneden te krijgen.
Re: Stijgen - stijging
Blausee-Mitholz
gast

Re: Stijgen - stijging
Mark, vraag.
Hoeveel lengte heb je en hoeveel ruimte wil je in het schaduwstation hebben>
Hier heb ik 11 cm hoogte, net voldoende om met mijn grote kolenschoppen er bij te komen. Om bij de achterste opstelsporen te komen moet ik de sporen er voor wel eerst leegtrekken (ik ga er van uit dat het niet veel hoeft te gebeuren).
Hoogte van 11 cm is voormij dan ook werkbaar.



Ik heb deze foto al wel eens eerder laten zien, 11 cm dus.


Overzicht van de helling 3%

Mvg, Johan.
Re: Stijgen - stijging
woodymax
gast

Re: Stijgen - stijging
hallo allemaal, ik wil onder mijn baan komen en ik moet dus zo'n 10 cm dalen.

hier het baanplan:


mvg mark
Re: Stijgen - stijging
hoi mark.

ik zou zeker niet voor de 5% gaan.
ik heb in het veleden ook eens een te steile verhooging gehad als ik een trein van c,a 2 en halve meter had slipte de loc best aardig.

meschien kan je wel met een grooteren bocht naar beneden toe maar die moet je dan na driekwart binnin je die zelfte bocht bouwen dan red je het wel teminste als je negens gelijk onderdoor moet.

groetjes bas
Re: Stijgen - stijging
Beste Mark,


Geef, als het kan, even aan op de tekening waar je dan naar beneden zou willen gaan.

Het zal voor ons dan duidelijker en makkelijker zijn om mee te denken voor je.
Re: Stijgen - stijging
woodymax
gast

Re: Stijgen - stijging
ik dacht aan dit:
volg de rode lijn



hij is dan bij de kruis wissel onder de tafel maar je hebt 5 % daling.

mvg mark
ps het schduw station komt aan de rechter kant onder de baan waar de zwarte strepen zijn.
Re: Stijgen - stijging
Beste Mark,

Ik weet niet in welke richting jouw locs gaan rijden en of het schaduwstation een soort kopstation word?

Maar om lengte te winnen om te kunnen dalen met een normaal percentage lijkt mij dit een optie te kunnen zijn? (zie blauwe lijn)
Even niet naar het hoekige kijken van de lijn het is maar om de bedoeling aan te geven.



Ik weet natuurlijk niet wat jij precies echt wil maar misschien dat dit je op een andere manier van denken kan zetten.
We horen er wel weer van en anders gaan wij net zo lang door tot jouw doel is bereikt.
Voor alles is een oplossing.
Re: Stijgen - stijging
woodymax
gast

Re: Stijgen - stijging
riny dit zou eventueel kunnen. maar kan niet vanwege de rijsituatie op mijn baan, ik zal het proberen uit te leggen:

als een loc vanaf "boven" in het station komt gaat naar de kruiswissel:


als hij dan "verder rijd" staat hij op een gegeven moment andersom in het station nu heb je dus 1 keermogelijkheid:



nu moet ik dus nog een wissel zo leggen dat als je gekeerd bent in het schduw station kan leggen want in het station komt ook en keerlus en dan kun je dus op 2 manieren keren en hoef ik niet achteruit te rijden om te keren.

ik hoop dat je het snapt

mvg mark
Re: Stijgen - stijging
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stijgen - stijging
Ikzelf heb op een deel van mijn baan ((noodgedwongen) een stijging van 5%.
Dat heb ik alleen op de baan die voorbehouden is voor de (klein) tenderloc's.
Deze hebben een beperkt aantal wagons (max 4 à 5).
De tenderlocs rijden perfect omhoog VOOR ZOVER ZE MINIMAAL 2 ANTISLIPBANDEN hebben. Anders slippen ze inderdaad door. Zo heb ik een 30951 loc (1 slipband) die enkel naar bovan wil rijden als er geen wagons aanhangen, anders slipt hij door.
Ik laat hem dan ook in de andere richting op dit stuk baan rijden, want dit stuk is dubbel richting.

Hopend u hiermee ingelicht te hebben.

PS. Heeft er iemand al een loc uitgerust (omgebouwd) van 1 naar 2 slipbanden ?
Re: Stijgen - stijging
Citaat van: woodymax op maandag 14 mei 2007, 20:46:26

ik hoop dat je het snapt


Ik snap hem helemaal.
Is het niet mogelijk om dit soort schaduwstation er onder te plaatsen?



Op jouw aangegeven manier wordt het wel heel erg krap denk ik.
Dit komt ook omdat ik de maten niet goed kan lezen van jouw afbeelding(en).
Ik weet niet of je het wintrackbestand door kan mail?
Dan zou ik even kunnen puzzelen voor je.
Re: Stijgen - stijging
woodymax
gast

Re: Stijgen - stijging
riny je hebt electronische post.

mvg woodymax
Re: Stijgen - stijging
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stijgen - stijging
Heb ook 2 hellingen van 5 % , is te steil, gister een hoogvermogen loc met 15 hogebakwagons met echt tuingrind geprobeerd, loc kwam wel boven, maar van harte ging het niet  :shock: 8),
Als ik de loc 10 cm voor het einde van de helling liet stoppen, trokken de wagons de loc gewoon naar beneden, ondanks dat ik de c-rails goed had schoongemaakt.

Aldoende leert men, dus op de nieuwe baan wordt het max 3 %.

Mvg Gert
Re: Stijgen - stijging
Waarde mede forumanten,

Als nieuw lid en nog bezig te orienteren op een baan-opzet begrijp ik van bovenstaande het volgende;
Wil je van de ene laag naar een andere laag heb je dus minstens 3 meter rails nodig om aan het hoogteverschil te komen. (immers 3cm per meter en je hebt ongeveer 9cm ruimte nodig).
IK ga volgens mij een tafel van zo'n 2,5 meter bij 1.40 meter met een een L stuk van nog eens 60 cm gebruiken. (buitenmaten dus 2,5m bij 2m). Als ik dus van hoog naar laag vv wil moet ik dus mijn hele tafel over. Dat is toch super lelijk in je tafel zo'n dalend spoor ? Je dan toch ook over die volle lengte een sleuf in je tafel hebben ?
Kan dat niet anders?

En nog iets anders; ik zie van die mooie spoorontwerpen. Waar worden die mee gemaakt ? Moet je daarvoor perse een legitieme wintrack versie hebben (met de demo kan je je file niet opslaan) of is er ook shareware voor iets dergelijks?

Met vriendelijke groet,
Arjan
Re: Stijgen - stijging
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Stijgen - stijging
Hallo Arjan,

Mogelijkheden te over om een dalend spoor aan het oog te ontrekken.

Je zou aan de achterkant van je tafel een stukje vrij kunnen houden. Je trein rijdt als het ware achter een rij huizen door, een viaduct in of natuurlijk gewoon een tunnel in. Via de achterkant kun je dalen. Het kost je ongeveer 15-20 cm aan ruimte in de breedte.

Een andere optie is om gebruik te maken van een railspiraal. Je rijdt op die manier rondjes naar beneden. Nadeel is wel dat je een volledige ronding kwijt bent om te gaan dalen en dat het stijgingspercentage soms nogal oploopt. Met jouw beschikbare maten zal dat niet meevallen.

Op de homepage van Riny (klik hier) onder het kopje downloads vind je meer info en foto's over de bouw van een railspiraal.

Wat ontwerpsoftware betreft: Met de demo versie van wintrack kun je inderdaad niet opslaan. Je kunt met behulp van de PrtSc(print screen) en wat plakwerk in het windows proggie Paint wel wat opslaan en uitprinten, maar vandaag opslaan en morgen weer verdergaan lukt daar niet mee.

Je kunt hier wat meer info lezen over ontwerpsoftware. Zelf heb ik een behoorlijke tijd met 3d modeltreinen gewerkt. Kost niet veel en je kunt er redelijk goed mee ontwerpen.

Groetjes

willie