Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

bi-stabiele relais

Gestart door Remie maandag 13 augustus 2012, 15:54:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bi-stabiele relais
Remie
gast

bi-stabiele relais
Hallo,
Om automatisch bedrijf in mijn schaduwstation mogelijk te maken, wil ik sporen stroomloos kunnen zetten.
Op het ogenblik doe ik dit door middel van een contactrail (een railstaaf geïsoleerd), maar dit werkt niet naar behoren.
Na wat zoeken op het forum en via google kwam ik uit op bi-stabiele relais. Deze wisselen stroom tussen twee sporen, precies wat ik nodig heb!
Nu ben ik niet bekent met elektronica, dus ik heb geen idee hoe ik het moet aansluiten.
Ik begrijp dat er gelijkstroom op moet, dus er zou een brugcel voor moeten.
Heeft de relais een impuls nodig, of kan er ook langer stroom op blijven staan. (is het beter te schakelen met een reedcontact, of kan een railstaaf ook gebruikt worden?)

Is dit een goede? http://www.conrad.nl/ce/nl/product/503691/

Het idee is dus dat er een trein over een wissel gaat en op het spoor stopt. Het spoor hiernaast moet een trein in tegenovergestelde richting vertrekken. Vervolgens rijdt de trein de wissel open en stopt later weer op het zelfde spoor waarna de andere trein vertrekt.

Ik heb een digitale baan, dus ik hoop dat dit mogelijk is met een digitale baan?
Natuurlijk weet ik dat koploper een mogelijkheid is, maar hier gaat erg veel tijd in zitten, precies iets wat ik niet wil.

Met vriendelijke groet,
Remie
Re: bi-stabiele relais
Seinwezen
gast

Re: bi-stabiele relais
Hoi Remie,

een bistabiel relais heeft als voordeel dat er geen spanning op hoeft te blijven staan om zijn stand te houden.
Zie het als een Marklin wisselaandrijving.

Een puls is genoeg om hem te schakelen.
Je zou ook een viessmann relais kunnen gebruiken.
Deze werken gewoon op de 16~volt en zijn ook makkelijk aan te sluiten.

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Viessmann/21-7-0-2779-001007002-0-0-0-0-3-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html

Om te schakelen zou een reedcontact goed mogelijk zijn.
Je zou ook een schakelrail kunnen gebruiken. Alleen een contactrail is minder geschikt omdat er dan spanning op blijft staan.

Groeten Sander
Re: bi-stabiele relais
Als je nog S88 contacten over hebt kun je simpel met een K84 de sporen ook stroomloos zetten.


groeten Dylan
Re: bi-stabiele relais
Bedankt voor de reacties!
De viessmann is gelukkig Jip en Janneke taal, het is goed te zien hoe je alles aan kan sluiten.

Ik heb inderdaad een s88, deze gebruik ik om de treinen op het station te laten stoppen. Maar aangezien het lastig te bepalen is hoe lang een trein stil moet staan op het schaduwstation wil ik het geheel stroomloos zetten. Ik hou nog wel contacten over.
Alleen ik heb een K83 voor wissels (waarvan ik er nog zeker 8 contacten over heb), maar ik heb geen k84.

Ook ben ik niet in het bezit van reedcontacten oid, maar die kan ik wel kopen.
Re: bi-stabiele relais
Als je een bistabiel relais hebt koppel je die je aan je K83 en het is een K84  :)
Dan gebruik je massacontacten aan je S88 waarbij je rijwegen gebruikt om je trein te laten stoppen. Geen magneetjes, reedcontacten enzo nodig aangezien je nog wat in huis hebt  :)


groeten Dylan
Re: bi-stabiele relais
Dan snap ik het denk ik.
ik heb twee sporen parallel. Op de ene staat s88 nr1 en de andere nr2.
Nummer1 een activeert de k83 en ''zet wissel naar rechts'' waardoor de relais een impuls krijgt en stroom verandert. Nummer 2 ''zet de k83 naar links'' waardoor de relais nog een impuls krijgt en het stroom weer terug zet.
Klopt dit?
Dus in feite heb ik alleen een viessmann 5552 en mijn huidige s88 en k83 nodig? En dan kan ik met 4 s88 contacten, 2*2 k83 contacten en 2 viessmann 5552 contacten twee paren sporen beïnvloeden?

remie
Re: bi-stabiele relais
Met 1 V* 5552 heb je genoeg maar het voordeel van dit is dat je het ook kan bedienen vanaf je centrale als dat nodig zou zijn.
4 S88 contacten en 2 uitgangen van een K83 is voldoende.


groeten Dylan
Re: bi-stabiele relais
Je hebt toch 4 contacten van de k83 nodig?
Als de wissel naar links staat, dan kan je hem toch niet nog een keer naar links schakelen? Of ligt het aan mij?
Ik ga morgen langs de winkel om de 5552 op te halen (ik was toch al van plan om te gaan)
Re: bi-stabiele relais
Citaat van: Remie op maandag 13 augustus 2012, 17:03:09
Je hebt toch 4 contacten van de k83 nodig?
Als de wissel naar links staat, dan kan je hem toch niet nog een keer naar links schakelen? Of ligt het aan mij?
Ik ga morgen langs de winkel om de 5552 op te halen (ik was toch al van plan om te gaan)

Je hebt een wissel, deze heeft 2 uitgangen links en rechts (natuurlijk ook de gemeenschappelijke) . Links is bv. spoor 1 en rechts spoor 2. Ten zij je beide sporen apart wil kunnen schakelen heb je 2X zoveel K83 uitgangen nodig.


groeten Dylan
Re: bi-stabiele relais
Hallo,
Inmiddels heb ik een viessmann 5552. Nu word ik niet veel wijzer van de schema's die ik heb gevonden.
In de bijlage heb ik een schema. Aan de andere kant van het kastje zou ik dan weer twee parallel sporen kunnen hebben. Voordat ik de boel laat ontploffen(het zou echt niet de eerste keer zijn :lol: ), hoor ik graag of het klopt wat ik wil doen.
Alvast bedankt!
Remie

Re: bi-stabiele relais
Citaat van: Remie op dinsdag 14 augustus 2012, 17:34:25
Hallo,
Inmiddels heb ik een viessmann 5552. Nu word ik niet veel wijzer van de schema's die ik heb gevonden.
In de bijlage heb ik een schema. Aan de andere kant van het kastje zou ik dan weer twee parallel sporen kunnen hebben. Voordat ik de boel laat ontploffen(het zou echt niet de eerste keer zijn :lol: ), hoor ik graag of het klopt wat ik wil doen.
Alvast bedankt!
Remie

Bijlage?


groeten Dylan
Re: bi-stabiele relais
Dom van me.
Hier de bijlage dan maar.

Paars is isolatie.
Rood is de middenrail.
Ik kan dus 8 rails aansluiten neem ik aan?
Re: bi-stabiele relais
Schema klopt en 8 rails ook maar die worden per 2 geschakeld... Want de 2 relais links zijn aan elkaar gekoppeld en de rechtse 2 relais ook  :thumbup:



groeten Dylan
Re: bi-stabiele relais
Er kunnen 4 rails stroom hebben tegelijk, en dan vier rails stroomloos toch?
Ik denk dat ik het door heb nu.
Re: bi-stabiele relais
Helaas doet hij het niet...
Wanneer ik de k83 schakel, dan hoor ik een getintel alsof er kortsluiting is ofzo. Het is niet de k83, maar de viessmann 5552 die ik hoor. Ik heb een lampje er op aangesloten nu.
Re: bi-stabiele relais
Citaat van: Remie op dinsdag 14 augustus 2012, 20:20:18
Helaas doet hij het niet...
Wanneer ik de k83 schakel, dan hoor ik een getintel alsof er kortsluiting is ofzo. Het is niet de k83, maar de viessmann 5552 die ik hoor. Ik heb een lampje er op aangesloten nu.

Op de middelste aansluiting sluit je van je RINGLEIDING de rode aan.
Neem nu 2 oranje draden en sluit deze er naast aan. Dit zijn je stopsecties.

De V* 5552 gebruikt een gemeenschappelijke min dus dat is OK bij een K83.
Je hebt toch alleen de K83 aan het relais gehangen en geen andere dingen (aan de schakelcontacten weliswaar)


groeten Dylan
Re: bi-stabiele relais
Ik heb er inderdaad niks anders aan gedaan. Inmiddels heb ik een keer een lampje uit kunnen doen, maar nu krijg ik er verder niks meer uit.
Re: bi-stabiele relais
Raar ... Kun je eens een duidelijke foto ervan maken?


groeten Dylan
Re: bi-stabiele relais
Nu ik een andere k83 heb gepakt werkt hij :)
Helaas schakelt hij vier uitgangen tegelijk (twee aan en twee uit)
Ik had gehoopt dat hij een aan en een uit deed.
Nu zal het wel lukken!
Bedankt voor de hulp,
Remie
Re: bi-stabiele relais
Hij schakelt telkens 2 uitgangen. Je kan hier niks aan doen dit is zo in het bakje gemaakt.
Je kan wel met de ECoS ervoor zorgen dat je dit kan oplossen.

Je maakt een rijweg aan met de K83 en je stelt 2 voorwaarden:

1) S88 spoor 1 is bezet.
2) S88 spoor 3 is bezet.

Pas als dit voltooid is zal de ECoS de opdracht geven om spoor 2 en spoor 4 op groen te zetten :P


groeten Dylan
Re: bi-stabiele relais
Dat is wel een slimme truuk!
Misschien valt er dan ook nog wat te maken dat de ene trein altijd moet wachten, en de andere treinhoeft niet te wachten. Dus twee rijwegen. Eentje voor spoor 1&3 bezet en de ander voor alleen spoor 3 bijvoorbeeld.
Morgen ga ik verder. Ik heb nu twee sporen aan de relais. Morgen de andere en daarna programeren.
Het is misshien niet zo uitgebreid als koploper, maar het scheelt heel veel tijd en werkt goed genoeg.
Re: bi-stabiele relais
Inmiddels heb ik het werkend.
Ik kan nu met een druk op de ecos de relais bedienen.
Nu moet ik maar even de s88 omgooien zodat het geheel automatisch gaat.
Re: bi-stabiele relais
Super! Maak je ook een filmpje?


groeten Dylan
Re: bi-stabiele relais
Zodra ik de s88 heb ingesteld zal ik het doen!
Re: bi-stabiele relais
Daar is hij dan:
Re: bi-stabiele relais
Mooi filmpje  :thumbup:


groeten Dylan
Re: bi-stabiele relais
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: bi-stabiele relais
Hoi Remie.
Héél mooi filmpje van jouw baan en prachtig materieel.
Mooie stad en lekker veel trein bewegingen, dus altijd wat moois om te bekijken en het ziet er naar uit dat je het automatisch rijden goed voor elkaar hebt.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: bi-stabiele relais
Bedankt voor de complimenten. Vanavond zal ik een wat mooier filmpje in mijn topic plaatsen. Ik ben nu aan het uploaden  :thumbup: