Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

gele led verlichting en sluitseinen ns 1855

Gestart door bastiaando woensdag 07 maart 2007, 17:34:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
hallo allemaal,
ben hier net nieuw (zie voorstelhoekje) en gelijk al een vraag:
Zojuist heb ik een ns 1855 gekocht maar zou graag het frondsein met gele leds willen maken en 2 rode sluitseinen met rijrichting wisselend. is dit goed te doen of is dat erg ingewikkeld en zonde van de lok?
graag jullie tips en reacties hierop.

Bastiaan
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Je moet door een metalen kap heen. Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd maar het is niet onmogelijk en zonder risico's.

Groetjes,

Robbert
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Halo Bastiaan,

Ik heb in mij 1658 aan een kant sluitverlichting gemaakt. Dit is inderdaad een klusje met risico?s.
Je moet dus extra gaten voor de sluitverlichting boren.  Het is een kwestie van de kap goed en boormachine goed fixeren. Een centeerpunt midden in de rode sluitlantaarn zetten. En zorgen dat de boor dit centreerpuntje volgt.

Ik heb zelf de frontlamp laten zitten. De sluitverlichting heb ik via lichtgeleiders aangesloten.
Ik had niet genoeg ruimte om de rode leds rechtstreeks in de gaten ze zetten.

m.v.g
Paul
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
kan je hiervan foto's plaatsen als het mogelijk is? wat voor soort rode leds heb je gebruikt en komen die net zo door als de lichtgeleiders?
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855


Even nog een poging zonder foto, die heb ik even niet bij de hand.

Het gat wat is geboord had is 2.0 mm. De lichtgeleider (een flexibel rond staafje met een diameter van 2mm) pas hier precies in. De twee lichtgeleiderstaafjes ongeveer 6 cm lang gehouden en naar het dak van de loc gebogen. De uiteinde komen elk op een eigen led uit. De led moet goed recht voor de lichtgeleider zitten, dan werkt het goed, weinig lichtverlies. Het geheel lichtdicht gemaakt zodat er geen licht van buitenaf bij kan komen. De led die ik gebruikt heb is een helderrode led van 3 mm.



m.v.g
Paul
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
PaulH,

Heb je foto's van je 1800 met sluitlichten.
Ik heb de Fret SNCF Bb22000 en wil ook proberen sluitverlichting te monteren
Filipi.
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Oke dan hier een paar foto?s.

De 1657 was een jaar of 5 geleden mijn eerste poging met lichtgeleiders.
Ter oriëntatie heb ik mijn mat 64 erbij gezet welke al door de fabrikant van sluitslichten is voorzien.
Zoals te zien is, is het lastig om het gat goed in het midden te krijgen :(. Dit komt omdat de kap van aluminium is gemaakt (en je eigen handigheid). In een kunstofkap is dit een stuk eenvoudiger. (Dat heb ik gemerkt met sluitlichten inbouwen in een mat 24.) 

Besteed dus veel aandacht aan het goed fixeren van de kap en zorg dat de boor niet kan weglopen.

voor :




achter:




binnen :





                                                               EDIT Marcel : Foto's geplaatst !

Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Heey,

Dat ziet er goed uit zeg :shock:. Het resultaat is echt geweldig. Mooi helder sluitlicht.
Proficiat :!:.

Marcel
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Hey Paul,

Ziet er goed uit 8) Waar heb jij de lichtgeleiders vandaan (merk, type) :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Lichtgeleiders kun je in principe bij iedere modelbouwboer krijgen, het is niets meer dan een lange slang van fiber (2mm). Zo ben ik recentelijk aan hetzelfde spul gekomen via het werk, ze gebruikten het namelijk bij het ophangen van kunstwerken aan een plafondrail. Er waren een aantal 'over' en die mocht ik meenemen.
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Citaat van: Buzz_4stroke op zondag 01 juli 2007, 15:20:38
Lichtgeleiders kun je in principe bij iedere modelbouwboer krijgen, het is niets meer dan een lange slang van fiber (2mm).

Aha :) Ben ze zelf nog nooit ergens tegengekomen, zal wel achter-de-counter-spul zijn dan. Neem aan dat er verschillende soorten (diktes) zijn :?: Kent iemand een online assortiment ?

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Bij de zaak waar ik het gehaald heb hing het aan een rekje bij de straatverlichting en gebouw-verlichting.

Conrad heeft wel iets maar dat is 1 mm

Zie DEZE link.
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Muchos gracias Chris ! Ik ga zelf ook eens zoeken :)
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Zelf heb ik twee diameters lichtgeleider gekocht via LED's buy zie deze link
Volgens mij heb ik dat al eens vermeld in het draadje over de ombouw van de TEE.
Re: gele led verlichting en sluitseinen ns 1855
Citaat van: robkop op maandag 02 juli 2007, 21:53:05
Volgens mij heb ik dat al eens vermeld in het draadje over de ombouw van de TEE.

Zal niet de laatste keer zijn dat ik stuff vergeet :oops: