Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tender troubles..........

Gestart door IJsengel woensdag 09 mei 2007, 09:05:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tender troubles..........
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Tender troubles..........
Hola,
Er is iets mis met mijn BR 52 (artnr.3715)
De wannentender zit volkomen scheef in elkaar.
Nu kan ik zien dat de tender een onder- en een bovendeel heeft. Het bovendeel zit als een soort deksel op het onderdeel, echter scheef en met ruimte tussen de delen aan de voor en zijkant. En nu komt het: ze zitten erg vast. ik krijg met geen mogelijkheid die twee delen van elkaar.... Ik kan er natuurlijk gewoon de schroevendraaier tussen zetten en lekker gaan zitten wrikken, maar iets zegt mij dat dat de kunststofbehuizing geen goed zal doen. De vraag is dus: hoe krijg ik die delen van elkaar? Of: Heeft iemand de handleiding van deze loc en zou die een plaatje kunnen plaatsen hoe de tender te openen is?
Hasta la Pasta,
Fred
Re: Open maken, een kunst op zich
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Open maken, een kunst op zich
Via Marklin Insider heb ik even gezocht naar tekeningen voor artikel 3715. Helaas niets gevonden, maar de 3417 is ook een BR 52 en hiervoor is wel een tekening aanwezig.

Op deze tekening is duidelijk dat de draaistellen met schroeven aan de tender vastzitten en dan ook gelijk beide delen aan elkaar verbinden.

Mogelijk is dit bij jouw model ook zo.

Succes.
Re: Open maken, een kunst op zich
Plaats even een afbeelding van de onderzijde of misschien van meerdere kanten.

Ik kon hem ook niet vinden in exploded views.

Mogelijk dat de tenderbak er met kaas-prikkers af moet kunnen komen.
Zie als voorbeeld even mijn site <tips & trucs> <ombouw ICE>

Anders zou ik he ook niet 1 2 3 weten.
Re: Open maken, een kunst op zich
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Open maken, een kunst op zich
Dank voor de snelle reacties.
Het gaat inderdaad met schroeven die verborgen zitten onder de wielstellen. Het rare is nu dat als ik de schroeven verder aandraai de schade nog groter wordt en als ik de schroef iets losser draai het bovendeel zich wel prima zet. Nu zou je zeggen, da's mooi opgelost dan. Maar nee, wie riep er ooit eens dat we het ene probleem oplossen door een ander te creeren? Juist. Doordat het schroefje nu dus een klein beetje is uitgedraaid, past het wielstel met de sleper niet meer... De schroefkop duwt precies de sleper van zijn plaats!
Handig systeem M*!
F
Re: Open maken, een kunst op zich
Citaat van: Freak op woensdag 09 mei 2007, 09:58:25
Riny, zie link, de 3715 is mechanisch van opbouw gelijk  aan de 3315.
Peter

Peter:

Duidelijk.

Na deze gezien te hebben is het simppel om de Tender open te maken.
Twee schroeven van de draaistellen dus.

Peter (onze encyclopedie),  goed gedaan jochie.
Re: Open maken, een kunst op zich
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Open maken, een kunst op zich
Ja, de tender kan open nu.
Moet ik dan een nieuw draadje maken over het nieuwe probleem? Nee toch!  8) :mrgreen:
Ik concludeer dat de schroefjes niet orgineel (meer) zijn. Ze zijn volgens mij een tikkie te lang, waardoor ze als je ze aandraait het bovendeel zo strak op het onderdeel zit, dat de boel uit verband getrokken word en de randen omhoog lijken te komen. Zien jullie dat voor je? En omgekeerd als je ze uitdraait, steken ze tever uit waardoor het wielstel met sleper niet meer past. Hence the new problem.....
Fred 
Re: Tender troubles..........
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Tender troubles..........
Kwestie van twee schroefjes bestellen, lijkt me? Ze zijn gewoon leverbaar.

785930
ZYL.BLECHSCHRAUBE 0,79 ?

Re: Tender troubles..........
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Tender troubles..........
Ik had inmiddels al gebeld of de schroefjes leverbaar zijn voor deze tender en het artikelnummer 786810 (de orginele bij de 3715) is niet meer leverbaar. Ik zal dus
Citaat van: Acido op woensdag 09 mei 2007, 11:18:30
Kwestie van twee schroefjes bestellen, lijkt me? Ze zijn gewoon leverbaar.

785930
ZYL.BLECHSCHRAUBE 0,79 ?

eens kijken of deze passen!
Hasta la Pasta,
Fred
Re: Tender troubles..........
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Tender troubles..........
Het zijn de schroefjes die op de exploded view van 3315/3615 staan. Als de 3715 inderdaad mechanisch gelijk is, zou het moeten passen, toch?
Re: Tender troubles..........
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Tender troubles..........
Even bij de lokale ijzerwarenhandel geweest om te zien of ze het schroefje in een iets kleinere variant hadden. Dat was niet het geval. Wel hebben ze er 3 mm af geslepen, zodat ie mooi op lengte is. Eenmaal terug thuis wilde ik proberen of het nu wel zou gaan. maar nee. En wat blijkt? Het palletje waar de schroef in past en dat als spil fungeert voor het wielstel is in z'n geheel afgeknapt!! Bij nadere inspectie blijkt deze al eerder te zijn gelijmd en waarschijnlijk door mijn gefrot losgelaten.
Ik stop er voor vandaag maar mee, want dit wordt telkens erger.......
En ik was nog wel zo blij dat ik de loc goedkoop op de kop had kunnen tikken. Goedkoop is duurkoop zei moeders vroeger al, en ze heeft volkomen gelijk.   
Hasta la Pasta
Fred
Re: Tender troubles..........
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Tender troubles..........
Hmmmm... het lijkt me duidelijk dat er aardig geknoeid is met je locje :-(

Het lijkt erop dat je nog wat meer onderdeeltjes zult moeten bestellen van de exploded view om de verpruste delen te vervangen... dat betekent dus het gedeeltelijk opnieuw opbouwen van de tender.

Succes  :?
Re: Tender troubles..........
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Tender troubles..........
Je hebt waarschijnlijk gelijk, alleen nu is enkel het bovendeel nog te verkrijgen. Het onderste gedeelte, het deel waar het dus om te doen is, is niet meer te krijgen.... :( (bron: Marklin, Keuterman 9 mei 2007)
Fred
Re: Tender troubles..........
Lid sinds: 2006

offline
Re: Tender troubles..........
er komt dit jaar toch een nieuwe BR 52 met geluid uit? Dan kun je ook weer schroefjes en een onderkant bestellen voor de tender. Ik denk niet dat ze die gewijzigd zullen hebben.
Re: Tender troubles..........
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Tender troubles..........
Ja, er staat er zelfs al eentje op marktplaats. Als het nou helemaal in de soep loopt, kan ik toch altijd nog gewoon die tender los bestellen, lijkt me.
Mooi ding hoor die 37151, het is inderdaad precies de loc die ik hier dus heb, alleen dan mfx en donker drijfwerk. (en ruim 4, wat...5 keer duurder dan wat ik ervoor betaalt heb....tja)
Re: Tender troubles..........
VincentKloeg
gast

Re: Tender troubles..........
Heb je er wel erg in dat als wanneer je een nieuwe tender koopt je een ander loknummer op de tender hebt staan?

Als het al eens gelijmd is, waarom zou je het dan niet nog eens lijmen? Zolang er van buiten niet te zien is dat er geprutst mee is kan ik er mee leven.
Tenderkapdelen en dergelijke zijn best wel dure onderdelen wat dat betreft. Kijk maar eens wat een kapje voor een doorsnee stoomlok kost!

Mocht je nou helemaal niet met je lok door gaan dan biedt ik me wel aan om hem over te nemen tegen betaling :twisted:.
Re: Tender troubles..........
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Tender troubles..........
Citaat van: VincentKloeg op woensdag 09 mei 2007, 17:02:16
Mocht je nou helemaal niet met je lok door gaan dan biedt ik me wel aan om hem over te nemen tegen betaling :twisted:.

Ben je nou helemaal betoeterd!! :shock: :mrgreen:

Morgen ga ik er weer mee aan de slag. Ik ga het hele spul weer proberen te lijmen. Vandaag ben ik ermee op gehouden omdat ik een beetje de indruk kreeg dat het niet mijn dag was en ik de boel eerder erger maakte dan beter. Morgen weer een dag, dus  8)
Re: Tender troubles..........
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Tender troubles..........
Citaat van: VincentKloeg op woensdag 09 mei 2007, 17:02:16
Heb je er wel erg in dat als wanneer je een nieuwe tender koopt je een ander loknummer op de tender hebt staan?

Chips!! Goed dat je het zegt, nog niet eens aangedacht.......... Wat zei ik je? Het is niet mijn dag vandaag.
Re: Tender troubles..........
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Tender troubles..........
Hallo Fred.
Ik heb de laatste keer op de beurs in Houten, bij de stand direct bij de ingang, een set speciale kunststoflijm gekocht.
Hier zat een harder, versneller en, zoals de verkoper zei, de beste kunststof lijm die er bestaat!  :roll:
Het lijmt iedere kunststof aan elkaar, zelf heb ik K-rails aan aluminium gelijmd.
Het kost ook wel wat, een setje kost ? 27,50
Je mag het van mij lenen en uitproberen.
Misschien is dat wat?
Succes,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Tender troubles..........
Ijsengel

Nummers kan noooit een probleem zijn. Koop een setje nummers bij

Spieth-Modellbau

Postfach 30 01 37
70756 Leinfelden-Echterdingen
   
Hausanschrift:
Bärenhofstraße 27
70771 Leinfelden-Echterdingen

Ik kan geen internet adres vinden en misschien bestaan ze niet meer

Ga anders naar

http://www.gassner-beschriftungen.de/E3_DB_Dampflokomotiven.html

Set D 335  D 336 hebben als inhoud alle beschrifting die je nodig hebt en vaak mooeier dan er nu op een lok zit.

45 019    Märklin 34450, Liliput 104501    50 1421    Märklin 33840, Fleischmann 4175, Roco 63290 (Kabinentender)
50 1615    Fleischmann 4182, Märklin 37488, Roco 63291 (große WB)    50 1681    Roco 43305, Märklin 3315 (Scheibenlaufrad)
50 3156    Fleischmann 4176 (Wannentender)    50 497    Roco 43288, Märklin 3315
50 1342    Märklin 34884, Roco 63290 (Witte, Schürze, Normaltender)    50 4010    Weinert 4109


Veel plezier

Jos