Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)

Gestart door SpoorObjecten woensdag 08 augustus 2012, 15:07:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Ik wilde niet opzettelijk Woutah91 zn topic "hacken", vandaar even een nieuw topic.


Ik kwam erachter dat 3rail niet heel erg bekend is met 3D geprinte modellen, en wat er allemaal al niet beschikbaar is voor de H0 bouwers.
In tegenstelling van het andere forum (beneluxspoor) waar dit al erg levendig is.

Vandaar een kleine opsomming van H0 modellen die voor de zelfbouwer te koop zijn :D
====

Hoofdseinen en cijferbakseinen en dwergseinen:


Portaalseinen:


AHOB's:


Wachthuisje:


Bankjes:


Leidse abri:


Fietsenstalling:


DM'90 (Het model komt helaas zonder kleur uit de printer :) ):


SLT (ook helaas niet in kleuren)


SpoorObjecten, hier begon het allemaal voor mij!
Wisselmotoren, railtrafo, vrijbalk en potjes




Ik hoor graag jullie ervaringen (zowel positief en negatief  8) )
En ik beantwoord graag eventuele vragen.

Succes met de bouw van alle mooie banen (ik scrol altijd door de topic's :) )
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Dat zijn mooie objecten, er zitten zeer mooie en handige dingen tussen! Zeker omdat niet alles ervan te koop is :thumbup:
Daar zal ik binnekort vast wel iets van bestellen ;).

Gr, Myron
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Citaat van: SpoorObjecten op woensdag 08 augustus 2012, 15:07:00
Ik wilde niet opzettelijk Woutah91 zn topic "hacken", vandaar even een nieuw topic.


Maakt niet uit hoor maar anders loopt alles zo doormekaar ;-) Je hebt mooie modellen hoor, het is wel erg jammer dat de kappen niet full color geprint kunnen worden! Ik had ook het idee om die bankjes te gaan maken, maar dat hoeft dus niet meer.

Succes bij het maken van de modellen!
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Hoi Wautah,

Dankje!

Het is wel mogelijk om ze in full color te printen, maar de kwaliteit is dan helaas niet zo denderend.
Het grootste probleem waar k dan tegen aan kom is het maken van de textures en het "om het model heen vouwen" van de texture, hier ben ik geen held in :)

En Myron, ook bedankt! :D

===

Het is dan wel geen H0, maar dit is toch wel een speciaal plaatje in een mini schaal!
Dit laat werkelijk zien wat mogelijk is met 3D printen!




Wel in H0 dan weer, een setje CTA Bakken in het full color materiaal:
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
mooi gemaakt  :D
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Kijk Mitchell heeft ons eindelijk gevonden. :D

Sommige hier volgen de ontwikkelingen bij de buren.
Ik ben nog niet aan het zichtbare deel begonnen.Maar er zitten leuke hebbedingetjes tussen.
Ik ga binnenkort eens iets bestellen om te kijken of het me bevalt.

Robin
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
3D printen wordt hier inderdaad nog relatief weinig gebruikt. Maar geheel onbekend is het gelukkig niet. ;)
Het zelf tekenen in 3D kan voor sommigen natuurlijk wel een belemmering zijn, aangezien de softwarepaketten meestal ingewikkeld en duur zijn (ik gebruik zelf AutoCAD).

Groetjes,

Rutger
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Leuke NS-objecten voor de Nederlandse baan. Zal ze zelf in de toekomst ook gaan gebruiken! ;)
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Goed om te horen dat ondanks het niet heel erg levendige onderwerp hier, er wel veel mensen ervan gehoord hebben  :thumbup:

En bedankt voor de leuke reacties ;)
Als iemand een keer wat zoekt voor zn baan of vragen heeft over het 3D printen, dan hoor ik het graag  O:-D

Mitchell
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Nou doe dan die ahob met oude bel maar in de voorrangsregeling. :D

Robin
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Van de buren hoorde ik dat een SRV wel gewild is in 1:87.

Vandaar dat ik er gister eentje in elkaar geflanst  B)

Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Ik ben ook wel benieuwd naar de kosten ervan. Zeker die overgangsportalen en seinen lijken mij wel wat.
Heb je hier meer info over??

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Is het ook mogelijk om bovenleidingsportalen in 3d te printen?
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
is woutah daar al niet mee bezig?? :P
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Jesse,

wat voor informatie zou je willen hebben?
Je kan de modellen vinden door op de link in mijn signature te klikken, daar vind je alles.

De SRV zal denk ik 20 a 25euro worden :)

Bovenleidings portalen raad ik niet aan te printen.
Het materiaal is hier niet echt geschikt voor, en zal al vrij snel te duur worden (prijs / kwaliteit gezien)
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Ow sorry, die link had ik even over het hoofd gezien!
Ik ga gelijk eens even rondsnuffelen :P
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Hallo Mitchell.

Je zegt dat bepaalde items niet kunnen.Robin en wij hadden het over een zwitserse seinbrug en dito seinen.Als daar animo genoeg voor zijn binnen de diverse fora.Hoe kom je aan de "mal" van zulke items en zou je daar dan mee willen beginnen??We nemen aan dat je wel bedolven wordt onder de voorstellen om het een en ander te printen.De mogelijkheden en jouw tijd zijn misschien wel beperkt?

Harald & Alex
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Hoi Harald & Alex,

Als je een bouwtekening hebt met de maten (of hele goede foto's en maten) dan zou ik er eens naar kunnen kijken voor je :)

Zou je me een mailtje kunnen sturen? info [at] spoorobjecten.nl

Groetjes
Mitchell
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Hallo Mitchell, dat ziet er goed uit allemaal!  :thumbup: 
ik ga 's kijken.

gr Michel
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Inmiddels heb ik 2 sets van 12 hoofdseinen besteld. Ben heel benieuwd!  :)
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Citaat van: SpoorObjecten op woensdag 29 augustus 2012, 13:15:54
Hoi Harald & Alex,

Als je een bouwtekening hebt met de maten (of hele goede foto's en maten) dan zou ik er eens naar kunnen kijken voor je :)

Zou je me een mailtje kunnen sturen? info [at] spoorobjecten.nl

Groetjes
Mitchell

Hoi Mitchell

Mailtje is weg.We zien je antwoord tegemoet.Als je nog meer wil weten dan horen we het graag.

Alvast bedankt.

Harald & Alex
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Hoi, vandaag de 3D printed NS hoofdseinpalen mogen ontvangen. Mijn eerste 3D printbestelling ever!  B) Lekker snelle levering ook. Heel mooi uitgevoerd, voldoet zeker aan mijn verwachtingen. De seinen zijn goed gedetailleerd. Het is wel wat korrelig, maar dan moet je goed kijken en is niet storend verder. Ik heb wel wat vraagjes hierover.

1) waar is dit eigenlijk van gemaakt?
2) Had ik voor een niet korrelige 3D print voor een ander materiaal kunnen/moeten kiezen? Of is korreligheid onvermijdelijk? M.a.w. wat kies ik voor een volledig gladde uitvoering bij een volgende keer?

groetjes Michel




Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
@ Harald & Alex, ik zal van de week eens beantwoorden, heb het vrij druk op dit moment met het gewone leven  8)

@Michel, gaaf om te horen dat het zeker aan je verwachtingen voldoet.
Helaas is er geen materiaal geschikt voor de seinpalen anders dan het huidige materiaal (en al helemaal niet voor deze prijs :).

1) Het is gemaakt van nylon poeder.
Zie dit filmpje van het 3D print process

2) Om het model gladder te maken zou je het licht kunnen opschuren.
Wat natuurlijk ook heel goed helpt is een laagje primer en natuurlijk het model in de correcte kleuren schilderen.
Misschien helpt dit stukje tekst je met de verdere bouw van de seinen!
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Citaat van: SpoorObjecten op dinsdag 04 september 2012, 20:55:15
@ Harald & Alex, ik zal van de week eens beantwoorden, heb het vrij druk op dit moment met het gewone leven  8)


We wachten rustig af.  ;) We hebben nog een site gevonden waar de verschillende delen op de foto staan.Als je er wat in ziet dan sturen we die link ook nog door.

Harald & Alex
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
ik heb de AHOB besteld, nu krijg ik een mailtje met de volgende tekst:

We're taking one final look to ensure it can withstand the 3D printing magic

Is dat ding nog helemaal niet af, dan ?  8o
(En waarom moet dat in het Engels, trouwens ? voor mij geen probleem, maar .....)

Ben wel benieuwd wat ik thuis gestuurd krijg !

grv Huub
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Ben benieuwd.

Want ik ben ook van plan de ahob te bestellen.

Dus ik blijf het volgen.

Groeten Sander.
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Als je liever een AKI wilt is dat ook mogelijk Sander



veel plezier met je toekomstige Ahob :)
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
En zo ziet dat dan eruit B)


Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
dag

liet het net aan me zoon zien onder motto dat die in de toekomst waarschijnlijk dit de normaalste zaak van de wereld zal gaan vinden , effe thuis je eigen treintje uitprinten haaaaaaaaaaa .

Zal voor home gebruik nog wel tijdje duren .

Is dit eigelijk dure aan gelegenheid , wat kost zo'n bankje b.v , of die bushalte .
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Ruud, onderaan zijn tekst staat een link naar een website en wat vind je daar? Juist alle prijzen onder elke afbeelding.  :thumbup:
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Deze 2 foto's van Marcel wil ik jullie niet onthouden en de bijhorende filmpjes:

Hoofdsein http://www.youtube.com/watch?v=9NIhokYIbmo

Dwergsein http://www.youtube.com/watch?v=abIIUOLhcA8

Geweldig!  8o B)
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Die seinen zien er echt heel erg realistisch uit! GJ!

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
WAUW  8o 8o 8o Zijn dat 3D geprinte seinen waar je zelf ledjes in hebt gemaakt??? Zo ja dan is het wel heel erg gaaf.

Nog even een klijn dingetje, op het laatste filmpje van het dwergseintje gaat het seinbeeld in een keer van rood naar groen. En van groen via geel naar rood. Dit klopt eigenlijk niet het hoort net andersom te wezen. Het sein gaat van rood via geel naar groen, en van groen in een keer naar rood.

Groeten JW
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Het zijn inderdaad 3D geprinte seinen (zowel de hoofdseinen als dwergseinen) met ingebouwde LEDjes:



Marcel is op de hoogte van de manier dat de seinen werken, maar hij was al blij dat het in 1x zo makkelijk werkte, hij gaat nu verder met de baanbouw, de seinen aansturen en perfectioneren zal hij later doen  :D

Groetjes
Mitchell

foto van Marcel waarbij het dwergsein in aanbouw is:
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
De dwergseinen ziet er goed uit!
Het wordt tijd dat je ook ledjes kan printen, dan wordt het helemaal makkelijk :P .
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
We moeten het niet te makkelijk gaan maken he Jeffrey  :P  >:-D



Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Waarom is die bus groen?? :P

Komt er nog een bijpassend onderstel bij? Of mogen we dat zelf gaan fabriceren?? xD
Wel (nu al) een mooi model. Ik zou het bestemmingsbord alleen niet open laten. Dan kun je er zelf een bestemming op schilderen of eruit snijden en er een bord achter maken. Heb je iets mee keuze zegmaar.

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Top, bedankt voor de tip, zal het bestemmingsbord dichtmaken.

Hij is groen in het programma die ik gebruik om het model te checken op diktes en fouten :)

Onderstel laat ik aan jullie over  O:-D
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Mitchell,

Een paar vragen :mrgreen:. Aangezien dit een zeer intersante optie is om je baan 'goedkoop' van seinen te voorzien.

Zijn die dwergseinen aan de achterkant open? Of moet je ze zelf uitboren om er ledjes in te plaatsen? En zit er een 'deksel' bij de dwergseinen?

En de hoofdseinen? Ook zelf uitboren? De paal is waarschijnlijk niet hol?
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Hoi Wijbe,

De dwergseinen en hoofdseinen bevatten geen deksel voor de achterkant, maar dit is met vrijwel elke materiaal makkelijk te maken (of een plaatje erop zetten, of de achterkant dicht maken met opvulling).

Ook bevatten bijde geen holle palen. (bij de dwergseinen kan je dit makkelijk uitboren)
Djuri Baars heeft het op de volgende manier gedaan:

De 3D-seinen worden geleverd zonder LED's. Die moet u er zelf in monteren. De filigrane draadjes van de LED's kunnen bevestigd worden aan het trapje, zodat ze onopvallend van stroom voorzien kunnen worden.

Breng meerdere lagen primer aan. Dit werkt naast dekkend ook vullend waardoor de grove structuur van de 3D-print mooi glad wordt
Gebruik masking-tape om de seinpaal afwisselend wit en zwart te schilderen. Breng de masking-tape niet alleen strak, maar ook dik aan
Gebruik één stuk zo breed mogelijke tape. Begin met 2 × 6 mm, gedeeltelijk over elkaar geplakt. (Djuri wilde 9 mm. hebben, maar 10 mm. tape dekte beter)
Het wit niet verven, maar afplakken, vòòr het aanbrengen van de primer, geeft ook een prima resultaat.
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Er miste nog een seintype: de WUBO

Ik ben er hier vier aan het opbouwen zie de afbeelding hieronder.
Er zijn 4 SMD warm witte Leds ingeplakt met 2 componenten lijm. De leds zijn aangesloten met zwart lakdraad ("apehaar").
De draden heb ik getwist en met secondenlijm tegen de mast aangeplakt. Hierna met de kwast zwarte verf erover en ze zijn
praktisch niet meer te zien.

Het wordt langzaam tijd om aan de aansturing te beginnen.
Is er iemand die weet wat de juiste knipper frequentie is? Er is niet veel te googelen over dit seintype, een youtube filmpje
zou ideaal zijn. Het lijkt erop dat er een kleine overlap is in het doven van 1 lamp nadat de andere al aan gegaan is.
Graag advies,

Cor
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Ze worden 45 keer per minuut aangestuurd.
Het nabranden komt omdat er gloeilampen in gebruikt worden.

Maar ze worden echt om de beurt aangestuurd.
Dit gebeurd normaal met een wisselcontact van relais.

Groeten Sander.
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Dank je wel Sander! Ik las dat je bij een railinfra bedrijf werkt en met  zo'n forumnaam zal het wel goed zitten met de info.
Het is nog een toer om de juiste verfkleuren uit te zoeken, die WUBO's staan "in het wild" op de meest onbereikbare plaatsen.
Via google earth vond ik er een aan de noordzijde van de schiphol tunnel naast de zuidas.

Cor
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Netjes gemaakt Cor, even afkijken, want ik heb er ook 1 nodig voor m'n modulebaan  :D
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Ze zijn gewoon mat zwart.
Het is een RAL kleur, maar het nummer weet ik niet.

Groeten Sander.
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Wauw... dat we al zover zijn dat we gewoon seinen kunnen printen.. geweldig :)

Dat met die ledjes is echt een priegel werk aan die foto s te zien maar als je er een beetje handig in bent moet dat wel goedkomen :)


Mvg Danny
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Citaat van: SpoorObjecten op woensdag 08 augustus 2012, 15:07:00

Ik kwam erachter dat 3rail niet heel erg bekend is met 3D geprinte modellen, en wat er allemaal al niet beschikbaar is voor de H0 bouwers.
In tegenstelling van het andere forum (beneluxspoor) waar dit al erg levendig is.

Vandaar een kleine opsomming van H0 modellen die voor de zelfbouwer te koop zijn :D

SpoorObjecten, hier begon het allemaal voor mij!
Wisselmotoren, railtrafo, vrijbalk en potjes




Ik hoor graag jullie ervaringen (zowel positief en negatief  8) )
En ik beantwoord graag eventuele vragen.



Hallo,

Wat leuk dat je dit zo deelt en dat jij in Shapeways je eigen shopje hebt opgezet en kunt opzetten!

Heb ook even zitten kijken naar de matrialen http://www.shapeways.com/materials
Ik zit namelijk met 2 dingen waarvoor 3D print mogelijk een oplossing is, maar met nog meer vragen.

Waar ik vooral aan denk, is oude niet meer verkrijgbare onderdelen dupliceren.


- defecte/ontbrekende trappetjes, balustrades etc. van wagons

- ik heb nog 18 kortkoppelings-ombouw onderdelen nodig die Roco al lang niet meer maakt (feitelijk van vorige-vorige failliete Roco).
Klinkt ingewikkeld en ik heb zo snel geen plaatje bij de hand, maar in feite een stukje plastic beugel met daaraan een NEM koppelingsschacht.

- lading-'insert' kolen/koks.  Ik heb 5 van 9  zesassige 'ertswagens' die leeg zijn. Rest heeft wel een redelijk nette en met weathering goed te maken plastic Kokslading imitatie. Zelf een lading maken of kant en klaar kopen is hier niet eenvoudig / vrijwel onmogleijk, want er zit middenin een bediening van de ontladingspleppen.
De meegeleverde lading-inserts hebben een uitsparing hiiervoor en zijn heel dun, want van plastic en niet schuim-met-korrels.


Belangrijkste vraag:

Is het mogelijk bestaande onderdelen 3D te scannen?


Andere vragen:

Is een NEM schacht-print nauwkeurig genoeg om (desnoods met enig vijlen) een NEM-norm kortkoppeling in te plaatsen?

Welk matriaal zou sterk genoeg ziin om als plastic onderdeel kopie te dienen in een H0 wagon? Dat Nylon?

Welk matriaal zou glad genoeg zijn om, net als de fabrieksonderdelen, te glijden langs andere plastic onderdelen? Dat Nylon?

Voor zo'n lading-immitatie kolen/koks, dat mag wat ruwer zijn, aan de andere kant zit het success daarbvij vaan ik de detaillering van de kolenbrokjes. Welk matriaal zou hiervoor geschikt zijn?
Of is een afgietsel hier makkelijker?

foto's:






Let niet op het verernstaal veertje dat op deze foto op dit onderdeel ligt.
Maar wel op dat oogje vlak bij mijn vinger waar dat verenstaal doorheen moet.
Ook niet heel erg als dit als massief nippelte geprint zou worden, dan moet het uitgeboord worden achteraf.
Maar als het zo geprint kan worden scheelt dat weer een nabewerking.






En bij deze lading imitatie zou de basisvorm al mooi zijn, om zelf met dun laagje koks-imitatie te bedekken.

Hajo
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Schitterend! Dat dwergseintje. Echt schitterend!!
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Hoi Hajo,

Leuk om te horen dat je geintereseerd bent in 3d printen!

Ik zal proberen een paar van je vragen te beantwoorden :)

- ontbrekende en defecte trappetjes printen is inderdaad mogelijk en zelfs zeer eenvoudig te ontwerpen!

- de kortkoppeling ombouw is ook zeker mogelijk, je moet uiteraard wel een 3d model maken van het modelletje en dus de goede maten ervan hebben :)

- lading van kolen wagens is ook mogelijk, met de goede maten en een beetje knutselwerk kan je een heel mooi 3d model maken die makkelijk zal passen, als je wilt zou je zelfs de kolen in de vorm van een smiley neerleggen ;)

- 3D scannen is mogelijk maar vrij prijzig, ook hoe kleiner het model hoe moeilijker het is om een goede scan te maken, in veel gevallen is het "namaken" van een model eenvoudiger dan het scannen

- Een NEM schacht zou  nauwkeurig genoeg zijn, helaas heb ik geen ervaring hiermee en weet ik dus niet of het sterk genoeg zal zijn (ligt aan de dikte en materiaal keuze) maar alle materialen zijn te vijlen, dus als ze te strak zitten kan je ze makkelijk losser vijlen

- Welk materiaal sterk genoeg is ligt aan de dikte, het Nylon materiaal is erg sterk, nadeel is dat de kwaliteit (gladheid en details) wat minder is.. maar wel erg goedkoop :D

- Het Frosted Ultra Detail materiaal is het gladste en zal met een beetje schuurwerk nagenoeg even glad zijn als een fabrieks onderdeel zijn!

- Voor wagonlading zou ik gaan voor White Strong & Flexible (Nylon) het materiaal is iets ruwer als het FUD materiaal, maar de prijs is dan wel een stuk goedkoper!
Aangezien kolen altijd al een beetje ruw zijn is WSF materiaal hier goed geschikt voor


Ik hoop dat dit je vragen beantwoord :D

Mitchell
Re: 3D Geprinte modellen (SpoorObjecten)
Hajo,

Die wagonlading wordt een groot object en prijzig om te laten printen.
Ik zou een dun plaatje styreen nemen en bol spannen met wat profiel.
Daarna bestrooien met H0-kolengruis.

De dissel van die NEM schacht lijkt mij wel erg dun op de foto (0,6mm?)
Shapeways hanteert bepaalde minimum maten voor een succesvolle print.
Weet Mitchell meer vanaf..

Cor