Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Diorama

Gestart door Vinysie dinsdag 08 mei 2007, 12:28:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Diorama
Om een beetje ervaring te krijgen met het maken van een landschap, heb ik besloten om een diorama te maken.
Op dit moment ben ik op een punt aangekomen waarvan ik vindt dat er al redelijk te zien is hoe het gaat worden. Ik heb nog even los wat bomen neergezet en toen zag het er zo uit:


Onder de bomen moet ik nog een bosgrond maken.
Bij het bomen groepje links boven komt een heuveltje.

Ik heb meteen gekeken of het 2e doel van mijn diorama goed mogelijk was,  foto's maken van mijn materieel.

Nou dit ziet er naar mijn mening best redelijk uit.

Toen maar is proberen met een loc die meer geschikt is voor een bovenlijdingloos spoor


En een iets andere hoek.


Ik ben zoals waarschijnlijk te zie is nog lang niet klaar, en heb daar ook geen haast mee, ik heb alle tijd.

Tips en opmerkingen hoor ik graag.

Nog even een opmerking: Die maffe geel/grijze loc stond toevallig binnen handbereik.
De foto's zijn HIER in het groot te zien. EDIT: oude website bestaat niet meer, op de nieuwe zijn ze verkleint.

Vincent
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

offline
Re: Diorama
Ziet er erg netjes uit, misschien wel te netjes.

Maar je was nog niet klaar dus dat kan nog allemaal komen.

Het Diorama is zeker geschikt om je materiaal mooi te fotograferen. Zeker in de buitenlucht of met een andere mooie achtergrond.
Re: Diorama
FV
gast

Re: Diorama
Ik vind het mooi :D goed, begin inderdaad nog een beetje "steriel" maar je bent op de goede weg.

groetjes Fulco.
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Diorama
Ziet er netjes uit, ook scherpe foto's :)
Re: Diorama
Gerard
gast

Re: Diorama
Ik sluit me aan bij Fulco: nog een beetje steriel. Je zou bijvoorbeeld de overgang tussen rails en gras af kunnen werken met dit spul:
http://www.busch-model.com/katalog/d/artikel/7069-h0.htm
en dan de spoordijk geleidelijker (onder een kleinere hoek) kunnen laten aflopen naar het gras.
Het is maar een ideetje :wink:.
Re: Diorama
Riny
gast

Re: Diorama
Beste Vincent,

Keurig gedaan hoor.

Het is zeker geen DioDrama.
En ja zoveel mensen zoveel meningen.

Citaat van: Gerard op dinsdag 08 mei 2007, 15:06:48
Ik sluit me aan bij Fulco: nog een beetje steriel. Je zou bijvoorbeeld de overgang tussen rails en gras af kunnen werken met dit spul:
Het is maar een ideetje :wink:.

Maar ik sluit mij wel aan bij de andere reacties (zie Quote)

Ook weet ik nu al zeker dat het helemaal goed gaat komen.
Hou ons op de hoogte.
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
Iedereen bedankt voor de positie reacties  :D

Ik had van de week een zakje van een vergelijkbaar iets gezien maar had het nog niet gekocht.
Maar ik ga dit zeker nog halen.  Ook ga ik de spoorstaven beschilderen/verouderen.

In het veld komen nog donkere delen, en andere wildgroei.

Tijd zat en geen haast, maar ben er elke week wel een paar keer mee bezig.
Re: Diorama
Gerard
gast

Re: Diorama
Goed werk heeft zijn tijd nodig  :wink:
Re: Diorama
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Diorama
Heey  Vinysie,

Het ziet er al aardig uit.
Alhoewle het misschien nog iets levendiger oet vind ik het al erg leuk uitzien!
Ga zo door!

Groetjes Antal.
Re: Diorama
^Rook
gast

Re: Diorama
Leuk :)...zo'n plekkie om foto's van je locs te maken. Zal vast een mooi presenteerblaadje worden, ben benieuwd naar het eindresultaat :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Diorama
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Diorama
Leuk :-)

Een tip: zorg dat je spanning op het spoortje kunt zetten. Dan kun je (aangenomen dat je digitaal rijdt) de frontseinen aandoen, binnenverlichting maar ook bijvoorbeeld een rookgenerator.
En als je vervolgens foto's met frontseinen/binnenverlichting gaat nemen: niet flitsen! ;-)

Succes!
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
Daar had ik al rekening mee gehouden.  :wink:

Flitsen deed ik al niet op 1 foto na (ging perongeluk).
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

offline
Re: Diorama
Vinysie, "Iedereen bedankt voor de positie reacties  " Ben jij dan in verwachting  :?
Re: Diorama
wibi
gast

Re: Diorama
voor wat betreft die maffe loc, nix mis mee, houden dat ding.
hij is heel erg fout, een typisch ddr produkt, maar dat maakt hem nu juist uniek. vergeet niet dattie takke-oud is. iedere zichzelf respecterende
modelspoorder had hem al twintig jaar geleden in de kliko gegooid.
en dat is goed zo, alleen jij en ik hebben er een, mooi he...
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
Ik ben weer bezig geweest.

Het gras is niet meer egaal lentegras groen.
Ik ben een tijdje bezig geweest met het mengen van verf. Daarna heb ik het veld bewerkt met verschillende tinten groen en een beetje met bruin.
Ik ga nu aan de gang met de stukken "bos" hier moet ik nog even de juiste strooi zooi voor vinden.
Of het groene gebruiken en het zodanig bewerken dat het bosgrond wordt.

Als dat af is, is het spoor aan de beurt. de spoorstaven gaan roestig worden en het balastbed wordt bestrooid.



Ik heb nog een lange weg te gaan.
Re: Diorama
^Rook
gast

Re: Diorama
Hallo Vincent,

Begrijp ik het nou goed dat je het gras geverfd hebt :?: :shock: Gewoon met een penseeltje ? Jeetje, dat lijkt me een vrij unieke actie ! Ben heel erg benieuwd hoe het eindresultaat zal worden, kijk uit naar nieuwe foto's.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
Ik heb het geverfd ja  :lol:
Maar niet met een penceeltje hoor, dat heb ik met een airbrush gedaan
Re: Diorama
^Rook
gast

Re: Diorama
Aaaahhh, dat verklaart een hoop. Sounds like a good idea ! Volgens mij gaat dit een heel mooi Kodakmoment-plekje worden ;)
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
 :lol: hahah  kodakmoment-plekje    wel toevallig dat ik een kodak camera gebruik he  :P
maar goed. Ik heb weer een stukje gedaan

Ik heb de plaatsen waar de stukken bos komen bestrooid met "bosgrond"(hint :wink:)
mooi fijn stooi materiaal en een redelijk realistisch resultaat.


Eens kijken wie kan raden wat ik heb gebruikt als bosgrond.
Re: Diorama
Lid sinds: 2007

offline
Re: Diorama
tja wat heb je gebruikt als bosgrond??? :roll: blijft natuurlijk koffiedikkijken,...of is het misschien koffieprut? (ondanks dat theezeefje)

groeten, Martin
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
Nee het is geen koffieprut.

het is bosgrond  :lol:
bosgrond (vooral dat van een dennenbos) bestaat bijna helemaal uit een luchtige laag slecht verteerbare organische stoffen.
Een andere naam voor dit spul is Humus.

voor mijn bosgrond is dus de compostbak geplunderd.  8)
Re: Diorama
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Diorama
Cool ;-) Zo heb ik ooit in mijn jonge jaren echt mos aan mijn modelbaan toegevoegd... zag er geweldig uit!

Alleen... na een tijdje bleek het mos dood te gaan en ook nog eens vol met beestjes te zitten - einde experiment :mrgreen:
Re: Diorama
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Diorama
Citaat van: Acido op zondag 20 mei 2007, 15:05:45
Cool ;-) Zo heb ik ooit in mijn jonge jaren echt mos aan mijn modelbaan toegevoegd... zag er geweldig uit!

Alleen... na een tijdje bleek het mos dood te gaan en ook nog eens vol met beestjes te zitten - einde experiment :mrgreen:
Kan je wel zeggen dat je levende dingen op de baan had. ;)
Preiser er op plakken en de preisers lopen. :D :P

Groetjes Antal.
Re: Diorama
JanPieter
gast

Re: Diorama
Heel mooi!
Ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt!
Re: Diorama
Lid sinds: 2007

offline
Re: Diorama
CiteerAlleen... na een tijdje bleek het mos dood te gaan en ook nog eens vol met beestjes te zitten - einde experiment

moet voor die beestjes ook wel een aparte ervaring zijn als ze op een modelbaan uit het ei komen. Of ze voelen zich heel groot, of ze vinden de wereld toch kleiner als ze verwacht hadden  (ongeveer 87 keer kleiner)

groeten, Martin
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
Weer een kodak moment


Op de plek die op de vorige foto's nog leeg was is ondertussen een deel van een berg gegroeid.
volgende punt op de lijst is dus de berg aankleden.
ik zit er nog aan te denken of ik er een beekje over wil laten stromen.

voor ik de berg vast ga zetten moeten de railstaven nog bewerkt worden met een roestkleurige verf. (iemand een idee welke kleur daar het beste voor is?)

verder zie je nog net de achterkant van een van mijn nieuwe aanwinsten. 8)
ben benieuwd naar jullie reacties, commentaar, suggesties, enz.
Re: Diorama
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Diorama
Hoi,

Citeervoor ik de berg vast ga zetten moeten de railstaven nog bewerkt worden met een roestkleurige verf. (iemand een idee welke kleur daar het beste voor is?)

Revell levert Aqua Color (waterverdunbare acrylverf) in Rost matt, kleurnummer 361-83.

Zit in vierkante lichtblauwe potjes.

Succes!

Martijn
Re: Diorama
FV
gast

Re: Diorama
Hm... ik vraag me toch altijd al waarom iedereen zo graag een berg op zijn treinbaan/dioram wil  :(

Maar oke ik wacht af en ben benieuw hoe hij wordt "aangekleed"

Is dit een gekochte berg of een gemaakte :?:

groetjes Fulco
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
waarom een berg?  omdat ik dat wil :lol: 8)
Verder omdat het anders een vrij platte bedoeling is
het is geinspireerd op een stuk spoor dat in de bergen ligt.

Hoop dat er een goede reden tussenzit  :D

Dit bergje is van piepschuim gemaakt met veel geduld. (ik heb op het piepschuim alleen al 3 weken gewacht :P)

Aankleding is nog een verassing. (ook voor mij).

Re: Diorama
FV
gast

Re: Diorama
natuurlijk zit er een goede reden bij :D als je het zelf maar mooi vindt de rest is niet belangrijk :wink:

Ik vind dat je berg er mooi uit ziet, knap gedaan, ga je ook nog verklappen hoe je het gedaan hebt :?:

groetjes Fulco
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
Citaat van: FV op dinsdag 29 mei 2007, 18:32:58
ga je ook nog verklappen hoe je het gedaan hebt :?:

Nou...  vooruit dan maar.
Het is eigenlijk best simpel.
Eers heb ik een mal gemaakt van de beschikbare ruimte met zo'n vel overheadprojector plastic.
Dan zoek je een stuk piepschuim waar die mal netjes op past.
Overtekenen en dan het stuk uit het piepschuim schijden.
dat heb ik 3 keer gedaan.
daarna met een ijzerdraadje en een baterij stukje bij beetje de vorm in de berg gemaakt.


Met balsahout de handgreep en de draadspanner gemaakt  simpel vast gezet met plakband. Het hoefde alleen deze berg te overleven.
op de handgreep 1 of 2 AA tjes vast getaped.
Verder op de foto slecht te zien recht onder in de hoek een stuk je karton daaronder zit op het houd een draadje geplakt en onde het karton ook. (simpel druk knopje dus)
bovenaan een heel dun kope draadje gespannen.  ik heb er een stuk of 20 keer een nieuwe op moeten zetten omdat het draadje steeds brak. ik was soms te snel of de draad werd niet warm genoeg of wat dan ook.
Re: Diorama
^Rook
gast

Re: Diorama
Citaat van: Vinysie op dinsdag 29 mei 2007, 21:08:14
daarna met een ijzerdraadje en een baterij stukje bij beetje de vorm in de berg gemaakt.

That's higly impressive, Vincent. Ben erg benieuwd hoe de aankleding er uit gaat zien :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
Verder gegaan met het bergje.
Ben nog niet tevreden :lol:
De laag bosgrond moet iets dikker worden op sommige plaatsen en het gras moet nog bewerkt worden.
De plaatsen waar het gesteente tevoorschijn komt is al redelijk zoals ik het van plan was.


Hij staat trouwens nog los, ik moet nog een keer tijd maken om verf te kopen voor het roestig maken van de spoorstaven. in de potje in de achterrond zit iig niet de juiste kleur.
Als dat gedaan is wordt de berg vast gelijmt en langs de randen netjes afgewerkt, hopelijk zie je de naden dan niet meer zo snel.
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

offline
Re: Diorama
Vinysie, je zou misschien de grasmat rond de berg kunnen uitsnijden en het stukje onder de berg wegnemen.
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
Ik heb geen grasmat alles is gestrooid.
als je een paar berichten terug kijkt, bij bericht 18 kun je zien hoe de plaat eruit ziet zonder de berg en bomen
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

offline
Re: Diorama
Idd, maar dan had je misschien beter eerst de berg geplaatst en dan gestrooid :?
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
Citaat van: Acido op woensdag 09 mei 2007, 01:48:49
Een tip: zorg dat je spanning op het spoortje kunt zetten. Dan kun je (aangenomen dat je digitaal rijdt) de frontseinen aandoen, binnenverlichting maar ook bijvoorbeeld een rookgenerator.

Zoals ik al zei, was die mogelijkheid aanwezig en kijk eens.

KLIK

Let niet op dat geratel dat is de camera die je hoort scherpstellen.
Re: Diorama
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Diorama
Hela hola,
Leuk hoor Vincent!
Ik kijk het graag van je af.
Misschien dat ik ook een klein (presentatie) dioramaatje ga maken.
Hasta la Pasta
Fred
Re: Diorama
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Diorama
CiteerZoals ik al zei, was die mogelijkheid aanwezig en kijk eens.
It's coming alive! Leuk :-)

CiteerLet niet op dat geratel dat is de camera die je hoort scherpstellen.
Het is zeker niet mogelijk de auto-focus uit te zetten en handmatig scherp te stellen? Ik zie wel vaker filmpjes waarbij de camera qua scherpstellen de weg kwijt raakt als er iets door het beeld heen rijdt...

Martijn
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
Het is een tijdje stil geweest maar ik heb niet stilgezeten hoor.


De berg is voor een 2e keer bestrooid met "bosgrond" en de naden aan de voet netjes weggewerkt.
Daarna heb ik de bomen geplant. De bomen vooraan staan nog los zodat ik (waarschijnlijk na mijn vakantie) nog een balastbed kan strooien.
daarnaast nog een mooi panarama geprint om als achtergrond te gebruiken.

Het geeft nu al mooie foto's :p


Re: Diorama
FV
gast

Re: Diorama
mooi mooi mooi :D

de achtergrond past er goed bij en maakt een mooi geheel.

af nu of bijna af :?:

groetjes Fulco
Re: Diorama
MichelNL
gast

Re: Diorama
Zoiets moet ik ook maar gaan maken geloof ik.. :D
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
@ Fulco
Bijna af.
De achtergrond moet ik nog netje vast zetten, ik wil balastbed nog mooi maken, er moeten nog een aantal bomen in de grasloze delen komen, ik wil kijken of ik hier en daar kleinde struikjes kwijt kan en ik wil ergens een hertje of wildzwijn half verstoppen.
Ik kijk wel of dat kan en hoe ik dat ga doen.

@ Michel
Zeker doen!
Het is leuk en je leert er iets van.
Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
Zo vakantie voorbij en ik ben weer bezig geweest.

Ik heb tijdens mijn vakantie het volgende gekocht




Daar gaan we het diorama een beetje mee aankleden, ik heb lang niet alles helemaal nodig, maar dat kan natuurlijk op mijn baan komen. :D

Ik ben als eerste met het zakje van Busch bezig geweest en dit is het resultaat:


Re: Diorama
JanPieter
gast

Re: Diorama
Vinysie,

Erg leuk!
Die Farne en Pilse zijn wel erg popu he!
Nog even een waarschuwing: De "farne" werken een beetje lastig, maar veel succes!
Re: Diorama
MichelNL
gast

Re: Diorama
Ziet er allemaal goed uit. :)

Alleen 1 tip, ik zie dat je erg veel extraatjes hebt gekocht, dieren en paddenstoelen en zo, ik zou persoonlijk daar een beetje spaarzaam mee omgaan, als je dit diorama echt wilt gaan gebruiken als showcase kan het de aandacht van je trein aftrekken denk ik..

Re: Diorama
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Diorama
of de varens populair zijn weet ik niet,  ik heb ze hier op het forum nog niet gezien.

de beestjes en het grootste gedeelte van de planten en padestoellen zijn voor de grote baan die ik ooit ga maken bedoeld.
Er komen hooguit 4/5 varen op het diorama een paar paddestoelen en 1 of 2 herten.

Dan de laatste bomen er nog op en de laaste dingetjes bijwerken en dan ben ik klaar denk ik
Re: Diorama
Tom
gast

Re: Diorama
Dag JanPieter,

Ik heb ook zo'n doosje Busch 1203 Farne und Pilse. Hoe heb jij die varens op je modelbaan aangebracht? Gewoon zoals op de gebruiksaanwijzing staat?
Dus een gaatje boren, beetje lijm erin en vervolgens die losse blaadjes van de varens erin?

Graag je reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Diorama
Tom
gast

Re: Diorama
Dag Vinysie,

Ik vind heel verstandig van je dat je een diorama hebt gemaakt om feeling te krijgen met de scenery.

Het ziet er mooi uit.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Diorama
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Diorama
Ziet er mooi uit hoor
en idd erg verstandig om eerst een diorama te maken
groet robert