Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Simpele vraag? van een herintreder/newbie

Gestart door zeeland zondag 21 oktober 2012, 14:57:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Simpele vraag? van een herintreder/newbie
Is het mogelijk om elke m* loc om te bouwen naar digitaal?

Als ik het goed begrepen heb zijn de volledig digitale locs uitgerust met een gelijkstroommotor en de analoge en Delta locs met een wisselstroommotor. Klopt dat?

Groet,

Frank
Re: Simpele vraag? van een herintreder/newbie
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Simpele vraag? van een herintreder/newbie
Dat klopt, maar van ieder type Marklinmotor is er wel een ombouwsetje om er een digitale loc van te maken.

Gr.  Charlie
Re: Simpele vraag? van een herintreder/newbie
Citaat van: zeeland op zondag 21 oktober 2012, 14:57:22
Is het mogelijk om elke m* loc om te bouwen naar digitaal?

Het lange antwoord daarop is Ja, het korte antwoord ook overigens.
Re: Simpele vraag? van een herintreder/newbie
Re: Simpele vraag? van een herintreder/newbie
Hallo,
Als digitaal gelijk staat met gelijkstroom en delta of analoog met wisselstroom, hoe kan het dan dat je een digitale loc kan laten rondrijden op een analoge baan?
Vriendelijke groet,
Denis
Re: Simpele vraag? van een herintreder/newbie
Hallo Denis,

Citaat van: Lange trein op zondag 21 oktober 2012, 20:58:20
Als digitaal gelijk staat met gelijkstroom en delta of analoog met wisselstroom, hoe kan het dan dat je een digitale loc kan laten rondrijden op een analoge baan?
Digitaal En Delta is hetzelfde alleen Delta heeft minder mogelijkheden.
Dat een digitale loc ook op een analoge baan kan rijden is omdat de decoder door de fabrikant zo ontworpen is.
Pas op er zijn ook Merk/type decoders die niet geschikt zijn voor analoog.

Mvg,
Peter
Re: Simpele vraag? van een herintreder/newbie
Dag Peter,
Bedankt voor je reactie, maar hoe moet ik dat zien? Ik rij analoog 3-rail, dus wisselstroom. Kan een gelijkstroom digitaal dan gewoon op mijn baan rondjes rijden, of moet de decoder op een bijzonder adres gezet worden, hoe gaat de motor om met wisselstroom terwijl ie eigenlijk een gelijkstroom motor is?
Vriendelijke groeten,
Denis
Re: Simpele vraag? van een herintreder/newbie
Citaat van: zeeland op zondag 21 oktober 2012, 14:57:22
Als ik het goed begrepen heb zijn de volledig digitale locs uitgerust met een gelijkstroommotor en de analoge en Delta locs met een wisselstroommotor. Klopt dat?

Dag Frank,

Het ligt eraan wat je nastreeft, en zeker ook wat voor materieel je hebt.

Indien je nog oude Märklinlocomotieven hebt met zo'n mechanische rijrichtingschakelaar ( die van die "mooie bokkensprongen" veroorzaakt) en je verder eigenlijk alleen maar wilt dat je van die bokkensprongen af bent en verder dat de frontlichten naar gelang de rijrichting wisselen, dan zou ik je raden in plaats van die ouderwetse mechanische rijrichtingschakelaar een Uhlenbrock 75 000 te monteren. Prijs op beurzen ± ?20 in de winkel iets duurder. Die past exact op de plek waar de oude rijrichtingschakelaar zat en kan zelfs met hetzelfde boutje aan het chassis worden vastgezet. Aan die Uhlenbrock 75 000 zitten een paar draadjes die je aan de hand van de bijsluiter op bepaalde punten aan de oorspronkelijke Märklinmotor en aan de verlichting moet solderen (een kind kan de was doen). Verder hoef je niets te doen dus geen enkele motorombouw. Vanaf het moment dat de Uhlenbrock goed is aangesloten heb je wel een locomotief die zowel op analoge banen maar - als je dat wilt -  naar jouw eigen keuze ook op digitale banen kan worden ingezet (en omgekeerd!). Wat wil een mens méér?

Ja, er zijn mensen die méér willen en die de oude Märklinlocs (die nog dateren uit de tijd dat digitalisering van de modelbaan nog niet aan de orde was) van een veel gecompliceerdere decoder willen voorzien en dan van alles in de loc inbouwen (tenminste als daar plaats voor is) waardoor hij bijvoorbeeld op bevel fluitsignalen geeft, de bestuurderskabine/het machinistenhuis kan worden verlicht, de loc  tijdens het rijden en remmen geluiden geeft die op de geluiden van échte locs lijken en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. In dat geval moet er een aantal onderdelen van de motor worden verwijderd en door de inhoud van een "ombouwsetje" worden vervangen. Al bij al kan zo'n  ombouw overigens aardig in de papieren lopen, zeker als je dan ook een relatief duur besturingsapparaat moet aanschaffen waarmee de dan digitale loc kan worden aangestuurd. Moderne locs van Märklin en ook andere merken worden af fabriek met decoders geleverd die zowel digitale signalen als de ouderwetse analoge signalen "begrijpen".

De keus is aan jou. 

Gegroet,

Rob










Re: Simpele vraag? van een herintreder/newbie
Hallo Denis,

Citaat van: Lange trein op zondag 21 oktober 2012, 22:28:11
Kan een gelijkstroom digitaal dan gewoon op mijn baan rondjes rijden, of moet de decoder op een bijzonder adres gezet worden, hoe gaat de motor om met wisselstroom terwijl ie eigenlijk een gelijkstroom motor is?
Bij digital spreek niet meer over wisselstroom of gelijkstroom. Digitaal is wisselstroom.
In principe kan iedere digitale lok op een analoge baan rijden. Sommige decoders moet je een bijzonder adres (alle switches op off) zetten, bij weer andere decoders is dat niet nodig. Hierbij ?ziet? de decoder zelf of deze op een digitale- dan wel een analoge baan staat.

Mvg,
Peter
Re: Simpele vraag? van een herintreder/newbie
@Rob,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Je geeft precies weer wat ik leuk vind, namelijk het knutselen met elektronica. Ik besef heel goed dat je daarin (te) ver kan gaan (je hebt daar een punt!). Voor mij is de lol een goedkoop loc-je op de kop tikken en dan de boel te moderniseren/digitaliseren zonder het oorspronkelijke ontwerp geweld aan te doen.

De Uhlenbrock 75000 kende ik nog niet. Goede tip om eens te proberen.

Groet,

Frank
Re: Simpele vraag? van een herintreder/newbie
Citaat van: zeeland op maandag 22 oktober 2012, 20:26:33
De Uhlenbrock 75000 kende ik nog niet. Goede tip om eens te proberen.

Inderdaad Frank,

zoals ze in Duitsland zeggen "Unversucht schmeckt nichts" . Het zal je - om het nu eens op z'n Nederlands te zeggen - "de kop niet kosten", bovendien zijn die Uhlenbrock's 75 000 ook uitstekend geschikt voor inbouw onder het dak in een stuurstandwagen om de front/sluitlichten op afstand te laten wisselen. Je hebt er dus altijd wat aan als je op de inbouw in een locomotief uitgekeken bent geraakt. (je moet dan wel een vervangend apparaat kopen om de loc weer heen-en weer te kunnen laten rijden...)

Ik wil hier wel opmerken dat "bepaalde kringen" ook op dit forum nogal meewarig neerkijken op dat Uhlenbrockje, ik denk omdat hij "zo weinig kan" (dus geen toeters en bellen waar ik het al over had)  maar één ding staat vast, mijn 50 Uhlenbrock's doen het al sinds jaren vlekkeloos op mijn grote en veeleisende baan. Ze zitten in al mijn - soms stokoude - van oorsprong analoge Märklin- en HAG locs. Ook alle trek/duwtreinen worden via één Uhlenbrock getuurd inclusief wisseling van de front- en sluitseinen. De locs die ermee uitgerust zijn lopen soepeler dan voorheen, en als je twee locs (min of meer permanent) voor dubbeltractie inzet is één Uhlenbrock voor beide loc motoren voldoende. De voeding van de ene loc komt dan van de sleper van de  andere, zodat de sleper onder de "andere" verwijderd kan worden (lees: afgeschakeld van de stroomtoevoer moet worden).  Ze zijn ongevoelig voor de overspanning die optreedt vanwege rijrichting veranderingen, en evenmin blijken ze gevoelig voor incidentele (zelfs fikse) kortsluitingen en die zijn in de laatste 15 jaar best wel eens opgetreden zoals je zult willen begrijpen!

Tjonge, het lijkt wel een reclamepraatje van een handige verkoper, maar daar is geen sprake van, het is gewoon de lange positieve ervaring die een woordje meespreekt.

Ik hoop later nog eens wat van je ervaringen als "herintreder" te vernemen!

Gegroet en veel succes,

Rob
Re: Simpele vraag? van een herintreder/newbie
Dit idee zou ik niet uitvoeren als er plannen zijn om ooit digitaal te gaan rijden.
Je moet dan een decoder inbouwen en dan zijn je 20 of meer Euro's voor een omschakelaar weggegooid geld.
Temeer daar b.v. een ESU-decoder ook gewoon de rijrichting omschakelt en werkt op wissel- en gelijkspanning en natuurlijk allerlei digitale aansturing.

Je moet dan wel een magneet er bij kopen en inbouwen.
De totale kosten zijn dan ca. 32,50 per lok.

Het is maar een tip, je moet zelf kiezen wat het beste is  :)