Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Na onderhouds smeerbeurt toch geluidsverschil 5 polige hoogvermogens motor

Gestart door treinsmurf maandag 07 mei 2007, 20:32:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Na onderhouds smeerbeurt toch geluidsverschil 5 polige hoogvermogens motor
Wie kent het niet, een lok die een poosje stilgestaan heeft of in de kast gelegen, kan wel eens gaan horten en stoten op de baan met wat aanlopend motorgeluid als je hem weer eens uitprobeert.
Had dit vorige week met 2 loks, en besloot dus maar om alle motoren te reinigen en te smeren met de daarvoor bedoelde onderhoudsolie.
Ik moet erbij vermelden dat er een aantal loks bij zijn die ik zelf heb gedigitaliseerd en uitgerust met een 5* HL-motor, en waarschijnlijk wat (te) spaarzaam met de olie ben geweest met het inbouwen.
Een aardige klus aangezien ik inmiddels de 30 gepasseerd ben. (loks bedoel ik).
Gelukkig behoeven de C-sinusmotoren geen onderhoud, dus er vallen er al een paar af.

Nu mijn vraag:

Alle motoren en tandwielen zijn gereinigd, en opnieuw spaarzaam geolied.
Toch valt het me op dat bij sommige loks je de motoren nauwelijks hoort, en bij sommige het zoemend geluid duidelijk aanwezig is. Wat ik ook probeer, sommige loks zijn gewoon niet stil te krijgen zoals de andere. Nu vind ik dat niet echt een probleem, maar helemaal snappen doe ik het niet. Het zijn immers dezelfde motoronderdelen en zouden dus ongeveer dezelfde hoeveelheid geluid moeten voortbrengen? Alle loks zijn digitaal (en dus geen delta).

Heeft hier iemand ervaring mee en misschien een oplossing?

Treinsmurf  :?
Re: Na onderhouds smeerbeurt toch geluidsverschil 5 polige hoogvermogens motor
Gaat het om verschillende modellen? Wat volgens mij ook meespeelt is de vorm van de kap, in hoeverre deze als een klankkast werkt (geluid versterkt).
Re: Na onderhouds smeerbeurt toch geluidsverschil 5 polige hoogvermogens motor
Daarnaast speelt de koolborstelspanning ook een rol. Met hoe meer kracht deze op de collector drukken hoe meer geluid ze produceren en hoe lichter ze er tegenaan drukken hoe minder geluid ze produceren.

Het is niet veel, maar het pikt een korreltje graan mee.
Re: Na onderhouds smeerbeurt toch geluidsverschil 5 polige hoogvermogens motor
Vincent,

Van de als "klankkast" fungerende kap was ik als achter. Met name de loks met een kunsstof kap hebben hier soms last van. Voorals de Delta V100/BR212 die omgebouwd is naar 5* HL had hier last van. Het schroefje waarmee de kap op het metalen motorhuis vastzit zorgt hier voor de klank gelijding, en kun je reduceren door hem ietwat los te draaien en eventueel dun isolatiemateriaal tussen kap en motorhuis te doen.

Echter ook tussen metalen loks zit er, ook bij het rijden zonder kap, aardig geluidsverschil tussen de loks.

Dat van die koolborstelspanning is nog een goeie om uit te proberen. Hoe stel je deze bij?
Is het raadzaam om nieuwe koolborstels te gebruiken?

Treinsmurf  :?
Re: Na onderhouds smeerbeurt toch geluidsverschil 5 polige hoogvermogens motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Na onderhouds smeerbeurt toch geluidsverschil 5 polige hoogvermogens motor
Het heeft vooral te maken met de speling die het ankerasje heeft in het chassis. Elke keer als de volgende ankerpool door de stator wordt aangetrokken, beweegt ook de as mee in dezelfde richting. Hoe groter de speling, hoe meer hij tegen het chassis "slaat", waarin hij draait. Dit geeft, door de snelle draaing een brommend of knorrend geluid. Laat maar eens een droge motor draaien en voeg een klein drupje op de ankeras. het geluid neemt direct af doordat de olie een dempend effect heeft. De olie wordt echter al vrij snel "weggeslagen"door de trillende as, zodat het geluid weer toeneemt. De eerste uitvoeringen van de trommelcollectormotor hadden een bronzen glijlager aan bijde zijden. Ik heb nog een oude 3084 die dat heeft en bromde veel minder, omdat de bronzen lagers veel nauwer aansluiten op de as.

Natuurlijk heeft de kap hierop invloed, een kunstof kap geeft meer herrie dan een metalen.
De enige goed remedie tegen dit brommen is lagers inbouwen in het chassis en in het motorschild. Ik heb nog ergens een link, waarin je kan zien hoe dit moet, maar ik kan deze niet zo snel vinden. Ik zal effe moeten zoeken.

Gr Ad
Re: Na onderhouds smeerbeurt toch geluidsverschil 5 polige hoogvermogens motor
bedoel je deze link, Kappa?
http://www.stayathome.ch/kugellager.htm

groeten, Martin
Re: Na onderhouds smeerbeurt toch geluidsverschil 5 polige hoogvermogens motor
Dat linkje van inbouwen lagers ben ik al een tegengekomen en heb ik aandachtig doorgelezen.
Lijkt me echter niet een eenvoudige klus, en gaat dan ook een beetje boven mijn pet.

Dat van de koolborstelspanning vind ik een poging waart.
Heb bijvoorbeeld 2 nagenoeg identieke BR101's waarvan de ene geluidsstil is en de andere helaas niet.

37378 BR101 Bayer Makrolon rijdt nagenoeg zonder dat je de motor hoort
37392 BR101 Bayer Garten maakt beduidend meer geluid.

Beide motoren zijn identiek gereinigd en geolied.

Treinsmurf
Re: Na onderhouds smeerbeurt toch geluidsverschil 5 polige hoogvermogens motor
Verschil in speling tandwielen, ankerasje etc.

Re: Na onderhouds smeerbeurt toch geluidsverschil 5 polige hoogvermogens motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Na onderhouds smeerbeurt toch geluidsverschil 5 polige hoogvermogens motor
Citaat van: martin op maandag 07 mei 2007, 22:19:36
bedoel je deze link, Kappa?
http://www.stayathome.ch/kugellager.htm

groeten, Martin

Precies die ja!
Ik heb ondertussen wel heel wat links in mijn favorieten, maar soms weet ik gewoon niet meer welk artikel bij welke link hoort en dan is het ff zoeken.

Gr Ad