Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

6 v trafo

Gestart door oetbeem zaterdag 04 augustus 2012, 16:22:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6 v trafo
oetbeem
gast

6 v trafo
Heeft iemand een 6 volt transformator liggen

Het liefst 6 volt uit de gele en bruine ingang ( ik ben niet zo bekend met de technische termen hiervan :D )

Mvg Danny
Re: 6 v trafo
nobody
gast

Re: 6 v trafo
Hier ===> klik
Re: 6 v trafo
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 6 v trafo
Citaat van: nobody op zaterdag 04 augustus 2012, 16:25:35
Hier ===> klik

Hoi Nobody,

Wees te allen tijde voorzichtig met wat je aanraadt,zeker aan leken :important:
Dit geld overigens voor meer forummers :?



Hoi Danny,

Deze door Nobody genoemde trafo,is meer iets voor een techneut,die uit de aansluitingen kan komen.
Zoek liever een kant en klare oplossing,aangezien je niet zelf uit dergelijke projectjes komt.
Jammer dat je me niet hebt benaderd hiervoor,dan had ik je die lampjes zeker niet aangeraden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 6 v trafo
Lid sinds: 2010

offline
Re: 6 v trafo
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 05 augustus 2012, 05:12:13
Citaat van: nobody op zaterdag 04 augustus 2012, 16:25:35
Hier ===> klik

Hoi Nobody,

Wees ten allen tijden voorzichtig met wat je aanraad,zeker aan leken :important:
Dit geld overigens voor meer forummers :?



Hoi Danny,

Deze door Nobody genoemde trafo,is meer iets voor een techneut,die uit de aansluitingen kan komen.
Zoek liever een kant en klare oplossing,aangezien je niet zelf uit dergelijke projectjes komt.
Jammer dat je me niet hebt benaderd hiervoor,dan had ik je die lampjes zeker niet aangeraden.

M.v.g.

Hans V200.0

Hang er simpel weg 2 of liever 3 in serie op je Märklin transfo.


groeten Dylan
Re: 6 v trafo
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: 6 v trafo
is een adapter van een telefoon ofzo niks? is toch ook vaak 4,5 of 6v?

Roy
Re: 6 v trafo
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 6 v trafo
Misschien kun je eens uitleggen waarvoor je deze trafo wilt gaan gebruiken?
Dan kunnen we je wellicht een goed advies geven.
Re: 6 v trafo
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 6 v trafo
Citaat van: Kappa op zondag 05 augustus 2012, 11:50:58
Misschien kun je eens uitleggen waarvoor je deze trafo wilt gaan gebruiken?
Dan kunnen we je wellicht een goed advies geven.

Hoi Kappa,

Heet wel geen Danny,maar ik weet waarvoor hij die nodig heeft.

Namelijk voor de lantaarnpaaltjes van Albert Jan.

Die werken namelijk op een andere spanning,en aangezien Danny daar niet goed van op de hoogte is,weet ie niet welke trafo ervoor geschikt is.

Hij wou de lantaarnpaaltjes op de ringleiding die inmiddels onder de baan zit aansluiten,maar daar staat een hogere spanning (16 volt trafo) op.

In serie zetten lijkt dan de meest voor de hand liggende oplossing.

Nu betrap ik weer sommige forummers op het feit,dat ze bouwprojecten aanraden,die een leek niet kan uitvoeren.

Geknutsel aan kant en klare oplossingen,zoals adapters slopen,vergt toch enige kennis om het juist uit te voeren.

Ook losse trafo's die in een behuizing horen,zou ik zeker niet zonder achtergrondinformatie aanraden.

Deze reactie is niet corrigerend bedoelt,maar meer adviserend ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: 6 v trafo
Aliebengalie
gast

Re: 6 v trafo
Als Danny er nu telkens 4 stuks in serie zet , komt ie stukkie verder dan wat er nu allemaal is geschreven.....moeilijk of niet , weet die jongen veel.

Geef de oplossing , of nog beter ... doe het een keer voor.
Leert ie ook weer van.
En beter dan zoeken naar een trafo.... :D

Dus Danny 4 lantaarnpaaltjes pakken 1 draadje van paal 1 aan 1 draadje van paal 2 - 1 draadje van paal 2 naar paal 3 - van paal 3 1 draadje naar paal 4 - en laadste draadje komt met het 1e draadje (van paal 1) naar je trafo (18 v)

Je kan het ook met 3 lantaartjes (3x6volt=18volt) doen, maar dan gaan de lampjes snel stuk.
Met 4 paaltjes in serie ben je veiliger, ze branden wel zwakker maar gaan veel langer mee.

Let wel .... je kan er geen berg op 1 trafo aansluiten.
Maar een paar moet zeker kunnen.

Kijk ook is bv hier - http://www.techna.nl/Energie/schakelingen/serie-parallel/serie-parallel.htm

Word beetje het verschil tussen serie (de een aan de ander gekoppeld) of paralel (allemaal apart aangesloten) besproken.

Wens je veel suc6.

Mvg: Alex
Re: 6 v trafo
oetbeem
gast

Re: 6 v trafo
Heren

bedankt voor deze tips

ik denk dat ik het zo maar ga doen denk ik

dit draadje kan dicht ;)

mvg danny
Re: 6 v trafo
Lukas
gast

Re: 6 v trafo
Kan je niet gewoon een trafo nemen met rijregelaar, die op 6v zetten en klaar.
Dan zorgen met een beetje tape ofzo dat hij daar op blijft staan.
Re: 6 v trafo
oetbeem
gast

Re: 6 v trafo
nou nee

ik heb ook een klein broertje en die komt ook wel eens op zolder dus dat is niet echt slim

ik kan er zelf ook perongeluk tegen aan stoten dus dat kan niet

mvg danny
Re: 6 v trafo
Lukas
gast

Re: 6 v trafo
Ok, dan is het idd niet echt slim.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re: 6 v trafo
Aliebengalie
gast

Re: 6 v trafo
Rijtjes maken van 4 dat is echt het beste....alles blijft dan heel (en das wel de bedoeling) .

Niks plakwerk , nooit doen....ongelukkie zit in een klein hoekje.

Mvg: Alex
Re: 6 v trafo
oetbeem
gast

Re: 6 v trafo
alex

ik ben echt een leek als het gaat om aansluiten :D dus ik ga eens kijken op het forum wat nou precies parralel is en hoe je dit moet aansluiten
er staat vast wel ergens een schema op ;)

mvg danny
Re: 6 v trafo
Wasmi
gast

Re: 6 v trafo
Danny, probeer eens te doen wat alex een paar bijdragen geleden heel eenvoudig heeft omschreven, dat heet in serie (lampjes als een ketting aan elkaar maken, en van de eerste en de laatste een draadje aan de trafo). Als je ze parallel zet (van ieder lampje beide draadjes aan de trafo), zijn ze gegarandeerd kapot.

Walter
Re: 6 v trafo
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: 6 v trafo
eenvoudig :

parallel = alle lampjes op dezelfde spanning  dus 12 volt spanning blijft 12 volt en je verbruik wordt steeds groter.
serie     = alle lampjes verdelen onder zich de spanning dus 12 volt en 2 lampjes is 6 volt per lampje.Drie lampjes geeft dus maar 4 volt per lampje.Veel beter want ze branden veel zachter (en natuurlijker) en gaan veeeeeeeeeeel langer mee.En je vermogen wordt ook verdeelt onder de lampjes.
Re: 6 v trafo
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: 6 v trafo
Citaat van: oetbeem op zondag 05 augustus 2012, 18:58:12
alex

ik ben echt een leek als het gaat om aansluiten :D dus ik ga eens kijken op het forum wat nou precies parralel is en hoe je dit moet aansluiten
er staat vast wel ergens een schema op ;)

mvg danny

Danny, misschien, dat deze tekening je verder op weg helpt met het aansluite.



Gr.  Charlie
Re: 6 v trafo
oetbeem
gast

Re: 6 v trafo
Bedankt heren

Zo moet het wel lukken denk ik
wel jammer van het werk wat ik nu onder de tafel heb gedaan maar nou en ik ga dit dan maar eens proberen

maar stel ik wil 2 van dit soort series doen kan ik dan 4 x 2 lampen in 1 trafo doen door eerst de 4 draden die van beide ringleidingen (lampleiding geen idee hoej e het noemt :P ) versmalt door wat kroonstenen en dan zo in de trafo doet?
als het niet duidelijk is probeer ik er een schets van te maken

mvg danny
Re: 6 v trafo
Aliebengalie
gast

Re: 6 v trafo
Als je al een ring leiding onder de baan hebt liggen is dat toch ook prima.

Je maakt het zoals op bovenstaande tekening is aangegeven , en ipv zoals daar staat doe je de 2 draadjes die naar de trafo lopen op je ring leiding aansluiten.

Je kan dit uiteraard meerdere malen zo doen. (afhankelijk van het vermogen van je trafo - wat er allemaal op aangesloten is).

Mvg: Alex