Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.

Gestart door brutes maandag 02 juli 2012, 14:28:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
sinds kort heb de marklin 34551, een mooie loc alleen de decoder staat mij niet aan. daarbij komt dat de verlichting niet schakelbaar is even als de directe regeling. ik heb bij de firma keuterman gevraagd wat het zou kosten. tussen de 200-250euro, dan heb ik nog geen esu decoder maar een marklin decoder(als die voorhanden is) dit kan toch goedkoper denk ik......wie heeft de kennis om een esu decoder in te bouwen.
groet,
bert
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Beste Bert

Dat kan vele malen goedkoper, ik denk dat Keuterman geen zin heeft om decoders in te bouwen.
Je kan ook bij mij terecht in augustus.

mvg teunis

Zie ook mijn topic: minicursus lok ombouwen naar digitaal.
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Tja, een ESU 54610 of een 54614 kost 25 Euro op de beurs in Houten.
Bij de laatste hoort nog een aansluitprintje.
Wat eventueel een loksound kost, daar ben ik niet zo van op de hoogte, ik denk zo'n 100 Euro.

Er zijn voldoende personen die het kunnen inbouwen hoor.
Het ligt er aan waar je woont.

grv Huub
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
200 250 euro, weet niet wat Keuterman denkt. Enig punt waarom het zo duur kan zijn omdat ze 'orginele' marklin decoders gebruiken. Die af en toe best 100 euro per stuk kunnen kosten. Plus de manuren.

Mijn advies, probeer het zelf. Zolang je een paar draden kunt solderen kom je een heel eind. Alles valt immers te leren?
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
ik ga binnenkort langs bij m'n marklin dealer, is horen wat hij ervan zegt/vindt. en vragen wat de prijzen zijn van diverse esu decoders. wordt dus vervolgd.
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Lok heeft klokankermotor;
volgens website: decoderinformatie van 37551:

60    609637
Decoder, Lok N2RP BR38            E 169,95 ?

Gr. Mars.

Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
beste mensen,

ik heb geïnformeerd bij een leverancier en hij rekent 109,95euro voor een esu 54400 decoder. is dat duur? heeft een van jullie daar meer ervaring mee?

groet,
bert
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Bert,

Je kunt ook gewoon even googlelen op esu 54400 en dan vind je allerlei prijzen.
?109,95 is een vrij normale prijs, soms zijn ze ergens anders iets goedkoper, maar dan heb je weer verzendkosten etc.

De Marklin mSd decoders zijn iets goedkoper dan ESU decoders.
Bij Marklin kun je de sound van een Br 55 downloaden, alleen heb je wel een CS2 nodig om de sound op de mSd decoder te zetten.
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Keuterman negeert simpelweg het feit dat er ook andere mogelijkheden zijn buiten M om...

Had laatst ook een lezing gegeven door de M-vertegenwoordiger in Nederland. Toen ik daar een vraag stelde over ESU decoders, reageerde deze persoon enigszins geagiteerd met het antwoord dat hij hier niets van wist: hij werkte alleen met M. Nu snap ik dat je je eigen merk een warm hart toe moet dragen, maar om nu met oogkleppen op door het leven te gaan...

Het lijkt erop dat Keuterman in ieder geval hetzelfde doet met een prijs van ruim over de EUR 200. Dat betekent voor mij dat een dergelijke loc maken dus nagenoeg niets kost, en dat alles van "waarde" in de elektronica zit.

Wel ben ik erg benieuwd naar deze ombouw. Ik heb zelf ook de 34551 en wil deze in de toekomst ook nog wel eens ombouwen. Geluid hoeft niet, ik hou het bij een ESU decoder denk ik. Maar wanneer je dus een verslag zou kunnen plaatsen van de ombouw (mocht je deze zelf gaan doen uiteraard), dan ben ik je daar bij voorbaat al dankbaar voor!

Succes!

Groet,
William
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Hoi Bert,

Erg dapper als je een lok als deze wilt ombouwen,vooral als je er geen ervaring mee hebt.
Misschien niet op het technische vlak,maar op het vlak van de prijzen.

Sounddecoders zijn nu eenmaal duurder vanwege de geluidsbestanden,en zul je beneden de ?100, alleen aantreffen bij Märklin zelf.
Natuurlijk wil je zo'n decoder erin,vooral als je "verwend" bent met andere decoders van Märklin of Esu.

Maar in het algemeen:
Weeg ook af of je er sound in wil of niet,en soms kun je beter doorsparen voor de digitale versie,met of zonder sound.
Sommige mensen durven amper de lok's te openen laat staan ombouwen.

Verder wens ik je succes in je zoektocht naar de juiste decoder.

Citaat van: William027 op dinsdag 31 juli 2012, 08:32:29
Keuterman negeert simpelweg het feit dat er ook andere mogelijkheden zijn buiten M om...

Had laatst ook een lezing gegeven door de M-vertegenwoordiger in Nederland. Toen ik daar een vraag stelde over ESU decoders, reageerde deze persoon enigszins geagiteerd met het antwoord dat hij hier niets van wist: hij werkte alleen met M. Nu snap ik dat je je eigen merk een warm hart toe moet dragen, maar om nu met oogkleppen op door het leven te gaan...

Het lijkt erop dat Keuterman in ieder geval hetzelfde doet met een prijs van ruim over de EUR 200. Dat betekent voor mij dat een dergelijke loc maken dus nagenoeg niets kost, en dat alles van "waarde" in de elektronica zit.
Groet,
William

Hoi William,

Over oogkleppen gesproken.......

Je gaat naar een workshop in waarschijnlijk een Märklinshop of mogelijk center,voor voorlichting over een Märklin product,en gaat dan vervolgens vragen stellen over producten van Esu.

Als ik die vertegenwoordiger zou zijn,dan had ik het volgende gezegd:
Mocht u vragen hebben over Esu decoders en aanverwante producten,wacht dan op een workshop van hun kant,en stel daar uw vragen.

Ook Keuterman zal er iemand voor moeten inzetten om een lok om te bouwen,en aangezien dit een servicecenter betreft,zal dat niet gratis zijn.
Wel heb je het voordeel,dat je weer garantie op de geleverde producten krijgt.

En net als jij ben ik ook niet vies van foto's van een dergelijke ombouw ;)

@ Kappa,

De sound kun je inderdaad overzetten met een CS 2 van de mSD decoders (zie dit topic),of als je geduld hebt wachten op de programmer die nog moet komen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Wanneer dat op deze manier gecommuniceerd was, had je mij er niet over gehoord. Het ging mij erom dat, ook al ben je van M, je toch best een reactie mag geven, desnoods degene die jij gaf. Bij een workshop over de CS2 hoef je aansturing van een ESU decoder toch niet af te doen als iets wat niet ter zake doet? Een vraag over een Ecos is een ander verhaal.

Maar goed, ook ik ging zeker niet vrijuit, dat geef ik meteen toe.
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Hoi William,

Wat wil je weten over de aansturing van de Esu decoders door de CS 2?
Want het toeval wil dat ik bij een forumgast heb gereden met een CS 2 en een model voorzien van een Esu decoder.
Daarbij heb ik geen enkel probleem gehad,en kon zelfs c.v.'s programmeren.

Je snapt wel dat iemand van Märklin zich niet gaat verdiepen in deze materie,terwijl hij zijn eigen producten gaat toelichten.
Die vragen worden meestal beantwoordt door gebruikers van het systeem,dus mede hobbyisten.
De producenten zijn maar wat blij dat het bij ons ligt,want hun info is erg schaars,voor wat betreft de samenwerking van de systemen.

Mocht je er iets over willen weten,stuur dan een pb.

Nu maar weer on-topic ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Hoi Bert,

De Märklin mSD-decoders zijn inmiddels voor ?69,99 op eBay (D) te vinden. Even zoeken op "Märklin 60945 SoundDecoder mSD". Met wat overleg met de verkoper zijn de verzekerde verzendkosten vast tot een tientje te beperken (DHL Päckchen). Als in de 34551 een standaard DCM-motor is ingebouwd, volgens mij de standaard Deltamotor, dan zou de ombouw voor een stuk minder dan ?200,- best eens kunnen gaan lukken. En als je ombouwangst hebt, op het forum zijn er leden al vele jaren in deze tak van sport actief die je hier erg goed bij kunnen helpen. En als het je is gelukt, gaat het vast naar meer smaken!

Groet,
Martin
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Kijk voor een vergelijkbare ombouw naar http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37482.0
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
beste forum leden, bezoekers,

ik ben nu aan het kijken/navragen hoe ik eventueel de esu 54400 decoder in de tender ga krijgen. ik vraag mij af hoe ik met de verlichting uit kom, deze zit in de originele
decoder vast (gloeilampje). wanneer ik dat allemaal het uitgezocht kan ik een keuze maken.

ik realiseer mij ook dat ik de nodige gereedschappen nog moet aanschaffen: soldeer station, esu locprogrammer. welk soldeer station raden jullie aan?

groet,
bert
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Hoi Bert,

Ga je maar enkele lok's ombouwen of juist veel?
Want de prijzen voor soldeerstations lopen nogal uiteen,en gebruik je die voor een lok of tien,dan zou ik niet te duur gaan.
Een 40 watt soldeerstationnetje is meer dan genoeg,en als die eventueel regelbaar is,is dat meegenomen.

Ook een beetje op de accesoires letten zodat je eventueel ook een fijne punt op de bout kunt zetten.
Dat is erg praktisch zeker bij decoders,en ook wat veiliger aan gezien de temperatuur van een warme bout,nare dingen kan doen met componenten op de decoder.
Misschien is dit soldeerstation iets voor je?

Je kan eventueel een losse lampfitting plaatsen,maar ook ledverlichting is een optie.
In het door Kappa genoemde topic zie je de ledverlichting.

M.v.g.

Hans V200.0







Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Citaat van: brutes op woensdag 01 augustus 2012, 23:14:29
beste forum leden, bezoekers,

ik ben nu aan het kijken/navragen hoe ik eventueel de esu 54400 decoder in de tender ga krijgen. ik vraag mij af hoe ik met de verlichting uit kom, deze zit in de originele
decoder vast (gloeilampje). wanneer ik dat allemaal het uitgezocht kan ik een keuze maken.

ik realiseer mij ook dat ik de nodige gereedschappen nog moet aanschaffen: soldeer station, esu locprogrammer. welk soldeer station raden jullie aan?

groet,
bert

Bert

Soldeer station is weggegooid geld, een weller van 15 Watt is prima, kosten ca 15,00 euro
Een esu lokprogrammer is dat echt nodig, mss kan je bij een van de medeleden terecht, bijvoorbeeld "44er" beleefd vragen.

mvg teunis
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Bert,

Op het duitse Stummis forum is eea te vinden over de ombouw van een Br 55 met mSd.
Zie http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=76759

Citaat van: teunistreinen op donderdag 02 augustus 2012, 07:40:08
Soldeer station is weggegooid geld, een weller van 15 Watt is prima, kosten ca 15,00 euro
Teunis, als je dan toch ?15,00 gaat uitgeven, neem dan het Velleman VTSS4N soldeerstation.
Dat werkt nog altijd veel makkelijker dan een losse soldeerbout.

Met instelbare temperatuur.


http://www.brigatti.nl/contents/nl/d1760.html
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Citaat van: Kappa op donderdag 02 augustus 2012, 08:59:13
Citaat van: teunistreinen op donderdag 02 augustus 2012, 07:40:08
Soldeer station is weggegooid geld, een weller van 15 Watt is prima, kosten ca 15,00 euro
Teunis, als je dan toch ?15,00 gaat uitgeven, neem dan het Velleman VTSS4N soldeerstation.
Dat werkt nog altijd veel makkelijker dan een losse soldeerbout.

Met instelbare temperatuur.


Beste Kappa

Misschien heb je mijn bericht verkeerd gelezen.
Ik weet dat goed lezen moeilijk is.

Ik raadde Bert alleen maar aan een goedkope weller te kopen van ca 15,00 euro ipv een duur soldeerstation van ca 200,00 euro, zoals oa jij nu ook aanbeveelt.
Een instelbare temperatuur heb je niets aan voor het doel van het solderen van een decoder in de lok.
De minicursisten die bij mij komen met een soldeerstation zetten de temperatuur altijd op maximum. Een lagere temperatuur resulteert meestal in slecht soldeerwerk.

teunis
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Hoi Teunis,

Ik heb je bericht niet verkeerd gelezen hoor.
Dat soldeerstation van Velleman kost namelijk 15 euries (zie link) en is nog altijd veel makkelijker dan een soldeerbout.
Ik heb deze namelijk zelf ook en ben er, voor die prijs, zeer tevreden over.
Dan ben je toch niet bekocht?
Prima hobby gereedschap.

Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Citaat van: Kappa op donderdag 02 augustus 2012, 09:27:46
Hoi Teunis,

Ik heb je bericht niet verkeerd gelezen hoor.
Dat soldeerstation van Velleman kost namelijk 15 euries (zie link) en is nog altijd veel makkelijker dan een soldeerbout.
Ik heb deze namelijk zelf ook en ben er, voor die prijs, zeer tevreden over.
Dan ben je toch niet bekocht?
Prima hobby gereedschap.

Even OFF-topic

Hoi Kappa

Je hebt helemaal gelijk, sorry.
Ik had het idee dat een soldeerstation altijd zo'n 100,00 euro kost. Maar voor 17,95 schaf ik er denk ik ook wel een aan.
Bedankt voor de tip.

groeten van teunis

Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Hoi Teunis,

Maakt niet uit, ik lees zelf ook wel eens te snel of verkeerd. ;)
Dit soldeerstationnetje is hier al vaker de revue gepasseerd, lijkt me echt iets voor Bert.
Ik zet de temperatuur regelaar meestal tussen 2 en 3.
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
heeft zo'n msd decoder van marklin alleen een rij geluid er op zitten of staan er nog verschillende geluiden op? zoals een fluit, kolenscheppen, enz, enz.

en de esu decoder 54400, wanneer je het geluid erop zet via de loc programmer heb je dan alleen een rij geluid of ook nog verschillende geluiden erbij? iemand ervaring daarmee?

groet,
bert
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
ik heb dit stationnetje aangeschaft om decoders in  te bouwen : Aoyue-936 soldeerstation.
Ook direkt een desoldeerboutje :Verwarmde tinzuiger van 10 euro bijgekocht.Is heel makkelijk.Gekocht bij eleshop.
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Citaat van: brutes op donderdag 02 augustus 2012, 15:06:22
heeft zo'n msd decoder van marklin alleen een rij geluid er op zitten of staan er nog verschillende geluiden op? zoals een fluit, kolenscheppen, enz, enz.
Bert, ik heb een Br 38 met mSd omgebouwd, met de sound van een Br 55, omdat die van de Br 38 nog niet beschikbaar is.
Ik gaf hier eerder al een link naartoe, maar die heb je waarschijnlijk gemist.
De decoder kent naast de stoomlok rij- en rem geluiden diverse andere geluiden, zoals kolenscheppen, injectiepomp, bel en fluit etc.
Voor de ESU geldt hetzelfde, alleen gebruikt ESU waarschijnlijk andere opnames en andere bijgeluiden als bij de mSd.
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
beste kappa,

ik heb je link wel degelijk gezien en bekeken. ik heb absoluut geen ervaring met het ombouwen van locomotieven, echter ben ik wel leer gierig! voordat ik ergens aan begin probeer ik eerst zoveel als nodig is info op te vragen/te vergaren. misschien ben ik in mijn enthousiasme alweer dingen vergeten.....of het is de leeftijd.

groet,
bert   
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Citaat van: Kappa op donderdag 02 augustus 2012, 17:26:28
ik heb een Br 38 met mSd omgebouwd, met de sound van een Br 55
Beter geen sound, dan verkeerde sound...
Personentreinloc met geluid van goederentreinloc ... Kan eigenlijk niet hè. Verschillende wielomtrek van de drijfwielen,
dus óók verschillend geluid van de stoomslagen op de zelfde snelheid.
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 34551 voorzien van nieuwe decoder.
Wim, no worries, tzt komt de sound van de 38 erin en het aantal stoomslagen is gewoon aan te passen.