Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Viessmann 5211

Gestart door AadS donderdag 02 augustus 2012, 11:02:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann 5211
AadS
gast

Viessmann 5211
Ik wil mijn wissels gaan besturen met de MS2 in combinatie met de Viessmann 5211. Nu zag ik in het aansluitschema iets dat mij aan het twijfelen bracht. In het voorbeeld zit de de rode aansluiting aan de massa van de rail en de bruine aan de middengeleider. Dit is precies andersom als dat ik altijd bij de Märklin schema's zie. Weet iemand of Viessmann een andere codering gebruikt of is dit gewoon een foutje? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat de gezamenlijk bruine massa aansluiting aan de middenrail zit.
Daarnaast de vraag of de gele aansluiting voor iedere wissel apart moet worden gevoed vanuit de decoder of dat ik die vanuit de trafo rechtstreeks via ringleiding kan laten lopen. Die ligt er namelijk al van de analoge besturing.
Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Groet,
Aad
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Viessmann 5211
dit schema is verkeerd.Is gewoon zoals bij Marklin.De beide aansluitingen rood en bruin zijn wel in je decoder gewoon doorverbonden.Je moet dus niet van de ene decoder naar de andere maar mag ze gewoon parallel op je eventuele ringleiding verbinden.
2 : je mag gewoon de E aansluiting gebruiken naast de rood/bruine voor je externe voeding.Je wisselspoel krijgt automatisch via de gele busjes voeding.

3 : de 2 aansluitingen onderaan 16 V DC/AC  (niet op de decoder) zijn voor lampjes van bv seinen.
Re: Viessmann 5211
Freak
gast

Re: Viessmann 5211
Hallo Aad,

Vraag, waar heb je dat schema vandaan ?.
In de handleiding van de 5211 staat het n.l. wel geod.

http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/german/5211_98472_04_DE-EN.pdf

Mvg,
Peter
Re: Viessmann 5211
AadS
gast

Re: Viessmann 5211

Bedankt voor jullie reacties.

@Peter
Ik zocht op handleiding Viessmann 5211 en stuitte als eerste op deze linkhttp://www.projectzolderop.nl/Viessmann%205211.pdf
Zag er uit als een Nederlandstalige Viessmann handleiding. Verder niet gekeken naar de bijgevoegde handleiding  :(
Zal voortaan beter opletten.

Begrijp ik goed dat ik de gele busjes op de decoder niet hoef te gebruiken en ook hier gewoon de ringleiding kan gebruiken voor de gele aansluitingen van de wissels?
Nogmaals dank.

Groet,
Aad
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Viessmann 5211
nee ,op je wissels gebruik je best de gele busjes van de decoder.Je ringleiding sluit je aan op bus E (en de andere draad op je gemeenschappelijke massa).
Re: Viessmann 5211
AadS
gast

Re: Viessmann 5211
Dank voor jullie reacties!
Nu kan niets meer fout gaan  :D
Groet,
Aad
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2013

offline
Re: Viessmann 5211
Omdat mijn vraag direct betrekking heeft op dit oudere topic stel ik hem in deze topic zodat er niet weer een nieuw topic geopend wordt over hetzelfde onderwerp.

Ik heb 3 5211's onder mijn baan en als volgt van plan aan te sluiten:

1. De rode ingang/ draad (bruine draad op de foutieve tekening in de openingspost) op de ringleiding van het digitale signaal die weer op rood is aangesloten op de aansluiting van de IB. Op deze rode ringleiding is ook de rails aangesloten.
2. De E wil ik gaan aansluiten op de ringleiding "geel" van een aparte trafo
3. De ingang "bruin" van decoder 1 sluit ik aan op de bruine ringleiding die aangesloten is op de bruine draad van de IB.
4. De ingang "bruin" van decoder 2 & 3 sluit ik aan op de bruine ringleiding van de aparte trafo
5. De uitgang "bruin" van decoder 1 t/m 3 worden dan niet aangesloten

Vragen:
A. Is deze aanname juist?
B. Dien ik aansluiting E van de derde & laatste decoder aan te sluiten op de gele ringleiding of op de rode draad? Tekening is hier m.i. wat onduidelijk in.
C. In de meegeleverde handleiding staat een powermodule tussen de 5211 & de trafo. Is die powermodule noodzakelijk/ gewenst of kan ik deze rechtstreeks op een trafo aansluiten?
D. Welke trafo kan ik hiervoor het beste aanschaffen?

Alvast mijn dank voor de antwoorden :)

Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Viessmann 5211
Deels juist.Waarom ga je de bruine op verschillende leidingen aansluiten ? Makkelijkst is een algemene regel aan te houden.Dus de rode ingang van je decoders op de rode draad.De bruine op de bruine draad of allemaal op de gemeenschappelijke ringleiding bruin.

E dan op de voedingsdraad van de aparte trafo.

A :gedeeltelijk juist.
B : op de ringleiding van je trafo zoals bij de andere decoders.
C : niet noodzakelijk maar je magneetartikelen schakelen wel makkelijker (kijk eens naar zelfbouw van deze module)
D : een trafo met uitgang tussen 15 volt en 18 volt is ok.Bij voorkeur met 2 amp uitgang (of meer).Desnoods een oude lichtrafo.
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2013

offline
Re: Viessmann 5211
Dank voor de reactie. Zeer behulpzaam. Ik loop even alle punten na:

A. De ingang "bruin" van decoder 1 hoeft dus niet per definitie van de IB af te komen?
B. Ik ga een aparte trafo inzetten voor de decoders
C. Zelfbouw is mij niet de moeite waard. Het bedrag voor die powermodule is nou niet van dusdanig grote orde. Ik ben niet zo'n technicus (en toch modelspoorder  :D )
D. Toevallig ook advies voor merk en type? Viessmann heeft bijvoorbeeld één, maar er zullen wellicht andere en mogelijk goedkopere oplossingen bestaan.

Toelichting op punt A:
Nu is het zo georganiseerd dat een trafo (60VA) aangesloten is op de IB (aansluiting 5&6 uit mijn hoofd), vanuit de IB een ringleiding bruin & rood waarop de verschillende aansluitrails aangesloten zijn. Ik heb e.e.a. getest en de treinen rijden als een zonnetje.

Mijn idee is om dan voor de wissels/ 5211's een aparte trafo te gebruiken met idem ringleiding.

Vervolgens ook een aparte trafo voor de verlichting van gebouwtjes e.d.

Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Viessmann 5211
ff samenvatten :

IB op ringleiding  aansluiten.Decoderingangen Rood en Bruin op deze ringleiding.E ingang op de voedingsdraad draad van de (aparte) trafo.Ik heb voor deze draad ook een ringleiding aangelegd.Is makkelijk. A= is juist
De module is denk ik enkel van Viessman te krijgen.Is eigenlijk enkel een condensator en een gelijkrichterbrugje.

linkje : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9246.0

Als je de zoekfunctie hier gebruikt zal je nog meer info en topics vinden met aansluitschema's.

Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2013

offline
Re: Viessmann 5211
Ik zie heel veel tekeningen als ik Google en op dit forum zoek. Via de zoekfunctie ook hier uitgekomen :)

Wat ik ook zie in het topic, en specifiek deze post, waar jij naar verwijst is dat "uitgang bruin & rood" verbonden worden met "ingang rood & bruin" van de opvolgende decoder terwijl hier eigenlijk een ringleiding getekend moet zijn, toch?

Vervolgens zie ik een "aftakking" van de draad "uitgang bruin" richting van de opvolgende decoder. Dit moet toch ook een ringleiding zijn?

Wellicht dat dit schema (geen idee wat de bron is, please don't shoot the messenger) mijn verhaal verduidelijkt:


5211 viessmann on Flickr

Dit is mijn idee hoe ik het ga aansluiten. Dan denk ik dat ik wel de powermodule aan ga schaffen t.b.v. betere schakeling van de wissels, en de trafo van Viessmann (5200) idem ga aanschaffen.
Re: Viessmann 5211
Spoorman
gast

Re: Viessmann 5211
De uitgang van de IB (bruin) dient nog door verbonden te worden met de "bruine" ringleiding.

Viessmann trafo's zijn duur. Elk ander 16V~ volstaat b.v. van Conrad: KLIK.

Het nut van de power module ontgaat me in jouw toepassing.

Gr, Ben.
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Viessmann 5211
op het schema ontbreekt de verbinding tussen de massa uitgang (bruin) van de IB en de massa ringleiding.Is mss niet echt nodig maar zo krijg je potentiaal verschillen tussen je massa's.En dat zou weer problemen kunnen geven als je massa terugmelding gaat gebruiken.
Bruin en rood kan je ook van decoder naar decoder doorverbinden.Makkelijkst is via de ringleiding omdat deze meestal uit dikke draad bestaat (2.5 mm) en er minder verlies optreedt.

PS:zie juist dat Ben me voor was.Beter 2 zelfde dan geen antwoord hé  ;)
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2013

offline
Re: Viessmann 5211
Citaat van: Spoorman op maandag 27 januari 2014, 12:43:20
De uitgang van de IB (bruin) dient nog door verbonden te worden met de "bruine" ringleiding.

Dat leek mij ook de bedoeling en zal ik zo gaan toepassen.

Citaat van: Spoorman op maandag 27 januari 2014, 12:43:20Het nut van de power module ontgaat me in jouw toepassing.

Gr, Ben.

Betere schakeling?

Citaat van: bellejt op maandag 27 januari 2014, 12:45:02
op het schema ontbreekt de verbinding tussen de massa uitgang (bruin) van de IB en de massa ringleiding.

Volgens mij bedoel je hiermee dat de bruine draad die in de tekening is opgenomen tussen de IB en decoder 1 eigenlijk de ringleiding voor de massa/ bruin is?

Wat ik niet snap is waarom de tekenaar van dit schema (echt geen idee meer wie deze gemaakt heeft), er niet voor heeft gekozen om ook de massa/ bruine draad van decoder 1 niet ook op de ringleiding van de aparte trafo heeft aangesloten zoals wel bij decoder 2 & 3 e.v.

Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Viessmann 5211
snap ik ook niet.Het nut van de powermodeule is dat je een grotere capaciteit op stroomniveau maakt.Klinkt raar maar de module komt op de trafo te staan en er zit een grote condensator in.Had hier af en toe problemen dat de wissels niet goed schakelden en sinds de module ertussen zit gaat alles vlotjes om.Je maakt als het ware een bufferschakeling.
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2013

offline
Re: Viessmann 5211
Dan snap ik het volgens mij helemaal. Vanavond dan trafo bij C*nrad bestellen (dank voor de tip) en nog wat andere spulletjes die ik tekort kwam.

Veelvoudig dank :)
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2013

offline
Re: Viessmann 5211
Toch nog een vraag ;)

Hier werd de trafo van C*nrad geadviseerd met artikelnummer

Echter de uitgangsspanning is 12 OF 18 V/AC terwijl handleiding Viessmann adviseert voor 16 V. Ik ben een leek op gebied van stroom dus hopelijk zijn er mensen die mij kunnen helpen :)
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Viessmann 5211
neem een gewone transfo van 15 tot 18 volt.Wel eentje van minstens 2 ampere.Eigenlijk dus 15 X2 of 18 x2 = minstens 30 Watt (VU)  of 36 watt.Beter is nog een gewone oude marklin lichttrafo van 520 watt.die trafo's van conrad kosten een vermogen tov eentje van de elektronicaboer (of uit hong kong)
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2013

offline
Re: Viessmann 5211
Dank voor de info. Neem me niet kwalijk dat het voor mij echt als Chinees klinkt als het over stroom gaat. Ik weet dat je + & - hebt en dan - ook wel massa wordt genoemd, maar daar is ongeveer alles mee gezegd  ;)

Ik ben eigenwijs geweest en toch gegaan voor de originele trafo van Viessmann; de 5200 :)
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2013

offline
Re: Viessmann 5211
Ik heb mijn 3 wisseldecoders aangesloten en ben vanmorgen handmatig gaan testen via de toetsen op mijn IB.

Helaas niet geheel met succes. Niet elke keer springt de wissel om. Je hoort dat de wissel een puls krijgt (een lichte "tik"/ "klik") maar de wissel springt niet om en het schakelaartje van de wissel is slechts een heel klein stukje verschoven. Alsof er niet voldoende stroom wordt afgegeven.

Klopt deze aanname?
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Viessmann 5211
klopt maar die schakelaartjes in de aandrijving zijn een MERDE.Gooi ze eruit en je probleem is opgelost.
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2013

offline
Re: Viessmann 5211
Thanks. En hoe moet dat?
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 5211
Beste LibertyCity,

Zoek even in de Wiki.

Groet, Anne W
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2013

offline
Re: Viessmann 5211
Done, zowel op zoekwoord "7549" als "wisselmotor", geen resultaat. Daarna handmatig genavigeerd naar de componenten binnen de rails, geen resultaat. Eveneens binnen "Techniek" genavigeerd. Ook helaas niets onder K-rail weetjes.

Wellicht ben ik geen goede zoeker ;)
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Viessmann 5211
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2013

offline
Re: Viessmann 5211
Vanavond maar eens met soldeerbout in de hand de eerste motor gaan proberen te fixen.

Klinkt gek, ik ben niet zo'n techneut desondanks ik het modelsporen heel erg leuk vind ;)
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2013

offline
Re: Viessmann 5211
Wissels blijven een drama. Ik ben via een link ergens in een topic op deze site uit gekomen:

http://www.reiner-rapp-weinstadt.de/4956.html

Daarop ben ik gaan solderen (ik heb de nieuwere versie). Voer ik een test uit in KL, dan hoor je zachtjes tik maar meer ook niet.

Foto van tijdens het solderen:

Untitled on Flickr

Geen idee wat ik nu nog anders moet doen. Ben dan ook geen techneut ;)
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 5211
Beste LibertyCity,

Als het nieuwe aandrijvingen zijn dan is het weghalen van het schakelarmpje al voldoende, tweede vragen: bewegen de wissels soepel als je ze met de hand bediend, bedenk wel dat een mens heel erg sterk is in de 1:87 wereld.

Groet, Anne W
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2013

offline
Re: Viessmann 5211
Beste Anne W

Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik ben bijna ten einde raad...

Volgens mij niet de allerlaatste nieuwe, dat is toch de 75491? Dit is de 7549 2e generatie als ik de link uit mijn vorige post mag geloven. Ik heb geen lampje gezien.

Soepel is een heel groot woord. Voor mijn gevoel gaan ze tamelijk stroef.
Re: Viessmann 5211
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 5211
Beste LibertyCity,

Dan moet je de ultieme test doen: pak een normale 16 volt trafo, knoop de gemeenschappelijke draad van de wisselaandrijving er aan vast en houd de andere draden afwisselend tegen de andere aansluiting van de trafo.

Als dat goed werkt dan moet we zoeken in de 5211, waar ik overigens goede ervaringen mee heb, zelfs zonder hulpspanning (digitale stroom, dus de "E" aangesloten op de rode digitale aansluiting.

Als het niet goed werkt, dan moet je de aandrijving los maken van de wissel en het dan nog eens proberen, dat geeft je antwoord op de vraag of het in de wissel zelf zit of in de aandrijving.

Groet, Anne W