Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Problems met Viessmann 5231 icm CS 2 60213.

Gestart door Spicky woensdag 01 augustus 2012, 22:49:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problems met Viessmann 5231 icm CS 2 60213.
 :?

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal viessmann wissel dekoders 5231 die ik niet toegewezen krijg op de Cs2. Wie weet een slimme truc.
Hierbij mijn stappen die ik neem en heeft gewerkt voor een aantal 5231 dekoders dus snap ik hem niet meer.

Op de 5231 op het knopje drukken en wachten dat de wissel heen en weer gaat een paar keer (het blijkt dat hij dit niet altijd doet maar wel als je de CS2 op stop druk (spatiebalk onderaan) en meteen op de programmeer knop van de 5231 drukt).
Dan meteen daarna in de keyboard op de juiste wisseladres klikken met styles of vinger.
Gegeven moment zal dan de wissel geprogrammeerd zijn en bewegen.

Echter krijg ik dit opeens niet meer voor elkaar bij zo'n 4 dekoders. Dus heel raar.
Goed ik doe dit programmeren wel aan de baan in aanbouw waarin al goed werkende wissels zitten. Dus zet ik een te programmeren dekoder en wissel eraan (vanuit stop van de CS2) en start dan  de stappen zoals hierboven.

Wie heeft een betere methode of weet wat er mis gaat.

Dank alvast.

Groet Spicky.
Re: Problems met Viessmann 5231 icm CS 2 60213.
Hallo

Misschien is het wel zo dat marklin een slimme truc heeft ingebouwd, zodat er maar een beperkt aantal "vreemde" decoders aan de CS2 gehangen kunnen worden. Voor de rest kan je alleen maar met merk gebonden (lees Marklin) decoders verder gaan.
Dit is om de concurrentie lastig te vallen en de eigen producten te beschermen.

Mijn idee

mvg teunis

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Problems met Viessmann 5231 icm CS 2 60213.
Citaat van: teunistreinen op donderdag 02 augustus 2012, 07:50:17
...
Dit is om de concurrentie lastig te vallen en de eigen producten te beschermen.
...
Waar baseer je dit op?

@Spicky:
Ik had zelf problemen met het programmeren van sommige 76x-serie seinen van Marklin zelf.
Als ik jou was, zou ik het vandaag nog eens rustig proberen.
Wellicht lukt het dan weer wel.
ik heb geen ervaring met de door jou gebruikte wisseldecoder.

Groeten,
Ton.
Re: Problems met Viessmann 5231 icm CS 2 60213.
Citaat van: Yeoman op donderdag 02 augustus 2012, 08:47:08
Citaat van: teunistreinen op donderdag 02 augustus 2012, 07:50:17
...
Dit is om de concurrentie lastig te vallen en de eigen producten te beschermen.
...
Waar baseer je dit op?

Ton.

Op niets anders dan mijn idee. (stond er onder)

teunis
Re: Problems met Viessmann 5231 icm CS 2 60213.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Problems met Viessmann 5231 icm CS 2 60213.
Hoi Spicky,

Heb je mogelijk de aansluitdraden niet goed zitten?

Rood op B en bruin op O.

Die kun je namelijk heel erg gauw verwisselen,en zoals ik hier op het forum lees,een veel gemaakte fout ;)

Dus check dat eerst even,en zet voor de zekerheid je CS op de keybord modus.

Zodat je snel het adres kan toekennen,tenminste als dat lukt.

Viessmann zelf zegt dat het gewoon zal werken,ook op een Märklin digital systeem,dus ook met je CS 2.

En die andere rode draad mag je niet aansluiten,als je die decoder niet apart voed,dat staat ook in de beschrijving van de genoemde decoder.

Aangezien je decoder niets doet,ga ik ervan uit dat hij geen of verkeerde spanning krijgt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Problems met Viessmann 5231 icm CS 2 60213.
Dank alvast voor jullie commentaar.

Even voor de duidelijkheid.

Ik heb al 4 viessmann 5231's werkend gekregen en op een adres staan en blijven netjes werken.
De methode die ik toen deed was iets anders nml vanuit stop baan actief maken. Daarna op de programmeerknop. De wissel gaat heen en weer en daarna op een vrij adres klikken op de CS2 (keyboard functie staat in normale mode dus niet via conf sleutel links onder).
Gegeven moment werd het adres gewoon toegewezen.
Nu werkt die methode niet bij de andere 4 dekoders.
De wissels en dekoders exact op dezelfde wijze aangesloten dus geen verwisseling B en O. (Natuurlijk dacht ik daar al aan!). Maar via de iets andere methode krijg ik de viessmanns in programmeermode (heen en weer beweging) maar toewijzen ho maar. Dus ze krijgen zeker wel spanning.
Het niet aansluiten van de lossen rode draad met gele krimpkous gewoon op de B net zoals op de andere rode. En deze werkt al bij de andere 4. Je moet hem wel altijd aansluiten en je mag hem voeden via een aparte trafo voor max power. Het hoeft nml niet.
Okay misschien kan ik dat wel eens testen voor de zekerheid.

Btw is er een mogelijkheid om eenvoudig de CS2 de keyboard functies in een keer te wissen? Een soort reset en dan opnieuw beginnen? Misschien is dat ook een idee.

Groet Spicky.


Re: Problems met Viessmann 5231 icm CS 2 60213.
Hallo allemaal,

Ik ga eerst de dekoders apart voeden met een 5215 ertussen en kijken wat er dan gebeurt.
Wordt vervolgt.
Re: Problems met Viessmann 5231 icm CS 2 60213.
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Problems met Viessmann 5231 icm CS 2 60213.
Spicky, inmiddels 5 jaar later! Is het probleem al opgelost? Ik heb anders nog wel een filmpje op You tube gevonden hoe je de wissels aan moet sluiten aan de CS2



Groet, Jasper