Citaat van: Spicky op zaterdag 28 juli 2012, 23:59:59
Een 4103 heeft een losse licht verbinding van binnen en wil ik repareren echter ik weet niet hoe het dak eraf moet.
Dag Spicky,
Ik heb eens even nagegken wat het voor een rijtuig is. Het blijkt dus een twee-assige bagagewagen van de DB te zijn met werkende sluitlichten. Volgens Koll is dat rijtuigje van kunststof. Nou, dan zijn er twee mogelijkheden:
a) of het kunststof dak zit los op de rest van het rijtuig, en dan kan je het dak loswurmen met tandenstokers of zo;
b) dak en de rest van de kap van de bagewagen zijn uit één stuk. Meestal zit dat geheel dan met twee schroefjes aan het chassis bevestigd. Het staat me niet bij dat bij Märklin gebruik wordt gemaakt van klipsjes om dak en de rest van de kap dan wel kap en chassis aan elkaar te bevestigen.
Ik lees tevens dat er
bewegelijke schuifdeuren in het wagentje zitten. Je kunt dus naar binnen loeren. Dan wordt meestal al snel duidelijk hoe de kap op het chassis is bevestigd. Als je binnenin twee rechtop staande paaltjes ziet staan dan kan je er bijna zeker van zijn dat daar schroefdraad in zit. Vergelijk de positie van die paaltjes met de plekken waar de schroeven onder het chassis zichtbaar zijn. Dan ben je helemaal zeker van je zaak.
Hoogstwaarschijnlijk zit er dus niets anders op dan de twee schroefjes (die je al hebt ontdekt) los te draaien. Märklin maakt degelijk spul daar gaat niet gauw iets kapot. En als er lampjes in zitten dan moeten die op een bepaald moment toch vervangen worden? Nou dan moet het wagentje open kunnen dacht ik zo.
Gegroet,
Rob