Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Simpele (analoge) pendelautomaat.

Gestart door Nieuwenhuis woensdag 25 juli 2012, 16:28:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Simpele (analoge) pendelautomaat.
Enige tijd geleden kwam ik een beschrijving en een klad schemaatje tegen
van een hele simpele pendelautomaat voor analoog bedrijf.
Ik heb het geheel vertaald en van een strak schema voorzien, opdat het hier
toonbaar is. Ik vond het een geniaal simpel uitgewerkt idee en wou het jullie
niet onthouden:

. . . . . " Met het oog op continue verkeer op een enkele zijlijn te hebben,
is een apparaat benodigd: een automatische omkeerinrichting, beter bekend
als een pendelautomaat. Deze zorgt ervoor dat als de trein het eindstation
heeft bereikt dat het rijrichtingrelais kortstondig wordt geactiveerd en de trein
van rijrichting veranderd en terug naar het station aan de andere einde van de
lijn rijdt.

De schakeling is low-budget voor het analoge bedrijf, en maakt dankbaar gebruik
van het goede oude rijrichting relais. Het circuit is vrij eenvoudig en gemakkelijk
te begrijpen: de eindstations hebben een contact- of schakelrail. Als de trein is
gearriveerd en het contact activeert, schakelt het relais de spanning op de
middenrail om van de normale rijspanning (0-16V~) naar de 24V van een tweede
transformator.
De relaisspoel wordt bekrachtigd door een condensator. Als de condensator wordt
ontladen en na 1 á 2 seconden hierdoor het relais afvalt krijgt de lok de normale
rijspanning en verlaat het station weer.
De condensator wordt nu langzaam weer opgeladen door middel van een vrij grote
weerstand. Dit kan wel zo?n 10 seconden duren en kan niet gebeuren zolang het
contact in het station wordt gemaakt. De hele cyclus herhaalt zich wanneer de trein
het andere eindstation inrijdt.

Een tweede relaiscontact zorgt ervoor dat het relais niet afvalt als de trein de
omschakelpuls krijgt en hierdoor verder doorrijdt. Natuurlijk kunnen er een hoop
verbeteringen toegevoegd worden aan dit circuit. Ook kan het nuttig zijn om wat
te experimenteren met de gekozen waarden van de condensator en de weerstand."


Persoonlijk zou ik voor een contactrail kiezen i.p.v. een schakelrail: de contactrail
detecteerd op het eerste wiel, terwijl de schakelrail op de sleper reageert.
Er kan natuurlijk ook één schakeling per station gemaakt worden. In combinatie met
een passeerspoor met een voorwaardeschakeling kunnen dan twee treinen op dit
trajekt rijden.

Groeten,

Erik.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Hoi Erik.
Bijzonder leuk om eens zo'n eenvoudig schema van een analoge pendelautomaat te zien.
Vooral leuk en interessant om op een eenvoudig spoortje een oud analoog locje te showen! :thumbup:

Bedankt voor het plaatsen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Ik snap weinig van techniek, maar als ik het zo lees zou ik dus een treintje (N of Z) in mijn vensterbankje heen en weer kunnen laten rijden? Leuk voor Kerst.

groeten Martin
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Dag Martin.

Ik ben er van uit gegaan dat dit schema werkt voor
Märklin H0 analoog. Naar mijn weten rijden zowel Z
als Märklin Miniclub (N) op gelijkstroom en wordt de
rijrichting veranderd door de polariteit om te draaien.
Correct me if I'm wrong - maar volgens mij gaat dit
schema dan ook niet werken voor zowel N als Z!
Voor gelijkstoom zou een bi-stabielrelais de oplossing
zijn voor het ompolen en is de extra 24V voeding niet
nodig, want deze stuurt het rijrichtingsrelais bij H0.
Kijk ook eens over de schutting bij de buren . . .

Groeten,

Erik.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Hoi Erik,

bedankt voor je uitleg en linkje. Is voor mij wel wat lastige materie, maar tegelijk ook interessant, omdat een kerstbaantje in de vensterbank me wel erg leuk lijkt (en dan met 30 graden boven nul)

grt Martin
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Dag Martin.

Citaat van: martjo op donderdag 26 juli 2012, 22:15:10
... Is voor mij wel wat lastige materie, maar tegelijk ook interessant...

Het is voor mij als elektriciën geen lastige materie, maar als jij het wel
interessant vindt dan ben je al een heel eind op weg! De meesten die
'er niets vanaf weten' vinden de drempel vaak te hoog en kopen dan
maar kant-en-klaar producten met een uitgebreide beschrijving erbij
om op zeker te gaan. Ook dat is begrijpelijk want het blijft elektriciteit
waar mee gewerkt wordt!
Met een testbordje met kroonstenen en wat oude rails kom je een heel
eind. Een multimeter is ook enorm handig, maar een zoemertje of een
24V lamp werkt ook om mee te testen.

Groeten,

Erik.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Hoi Erik,

Misschien een rare vraag, maar waar haal ik die 24V spanning van af? Wat voor type transformator. Want dit lijkt mij wel leuk om te bouwen voor een simpele zijlijn.
Dan nog een paar vragen:
Moeten het perse analoge loc's zijn of kun je dit ook met de modernere loc's die een decoder of delta unit hebben.
En hoe lang blijft de trein in het station staan als deze binnen rijdt? Rijdt die meteen weer terug als hij omgeschakeld is?

Zouden er wat namen in het schema kunnen, want ik ben niet zo bekend met de symbolen.

Alvast bedankt.

GR Mike
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Citaat van: mikeloper op maandag 06 augustus 2012, 17:04:30
Hoi Erik,

Misschien een rare vraag, maar waar haal ik die 24V spanning van af? Wat voor type transformator. Want dit lijkt mij wel leuk om te bouwen voor een simpele zijlijn.
Dan nog een paar vragen:
Moeten het perse analoge loc's zijn of kun je dit ook met de modernere loc's die een decoder of delta unit hebben.
En hoe lang blijft de trein in het station staan als deze binnen rijdt? Rijdt die meteen weer terug als hij omgeschakeld is?

Zouden er wat namen in het schema kunnen, want ik ben niet zo bekend met de symbolen.

Alvast bedankt.

GR Mike

Gewoon een adapter die 24V AC levert voldoet.
Je kan analoge, Delta's en digitale gebruiken maar ik zou die laatste niet gebruiken als je digitaal rijdt want die kan je beter op je digitale 'hoofd'baan laten rijden :)


groeten Dylan
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Dag Mike.

Citaat van: mikeloper op maandag 06 augustus 2012, 17:04:30
Misschien een rare vraag, maar waar haal ik die 24V spanning van af?
Een LED- of halogeenverlıchtıng voedıng ıs prıma hıervoor. Onbelangrıjk wıssel- of gelıjkstroom.

Citaat van: mikeloperMoeten het perse analoge loc's zijn of kun je dit ook met de modernere loc's die een decoder of delta unit hebben.
Dıt schema ıs bedoeld voor analoog rijden. Dıgıtaal ıs mij onbekend, maar Dylan heeft daar reeds op geantwoord.

Citaat van: mikeloperEn hoe lang blijft de trein in het station staan als deze binnen rijdt? Rijdt die meteen weer terug als hij omgeschakeld is?
Niet, er wordt gelijk omgeschakeld. Hier zijn wel foefjes voor, maar dan is het geen simpel schema meer . . . .

Citaat van: mikeloperZouden er wat namen in het schema kunnen, want ik ben niet zo bekend met de symbolen.
Relais = 24V 20mA met 2x wısselcontact.
Diode = 1N4001
Weerstand = 5 tot 10 kΩ
Condensator = 1000μF
Alles is eenvoudıg bıj de elektronicaboer te verkrijgen.
Ik ben momenteel nıet ın de gelegenheid om het schema hierop aan te passen.

Groeten,

Erik.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Het is inderdaad low-budget.

Maar probeer het eerst eens in de praktijk.
Het is nl wel belangrijk, dat de lok volledig tot stilstand is gekomen, alvorens van rijrichting kan worden gewisseld.
Zoniet, dan bestaat de kans dat dat de trein er als een haas van door gaat. De loks zonder voorschakel-electronica zijn hier gevoelig voor.

De verhoogde spanning kan overigens van de gele en bruine bus van de trafo worden gehaald.

Overigens had Mä. een pendelautomaat in hun programma., nr. 6600, waarbij de afremsnelheid*, wachttijd, wel of niet wisselen van rijrichting*, en optreksnelheid kan worden ingesteld. (* d.m.v. schakelrail o.i.d. te activeren.

Gr. Mars
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Dag Mars.

Citaat van: loc1200 op zaterdag 11 augustus 2012, 21:09:44
Overigens had Mä. een pendelautomaat in hun programma., nr. 6600, waarbij de afremsnelheid*, wachttijd, wel of niet wisselen van rijrichting*, en optreksnelheid kan worden ingesteld.

Helemaal mee eens, echter de 6600 is nıet echt makkelijk
meer te verkrijgen  en vaak betaal je daarom de hoofdprijs.

Groeten,

Erik.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Ik gebruik de pendelautomaat van Treinelektronica voor analoge wisselstroomlocs.
- Voeding Marklin Trafo.
- Activering met schakelrails of iets dergelijks.
- Wachttijd instelbaar op keerpunt.
- Er is ook een tussenhalte mogelijk met wachttijd.

groetjes
Henk
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Dag Henk.

Deze was mij niet bekend maar lijkt mij een mooi product met best
wel veel mogelijkheden (even gegoogeld) voor nog geen ?50,00. :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Citaat van: loc1200 op zaterdag 11 augustus 2012, 21:09:44
De verhoogde spanning kan overigens van de gele en bruine bus van de trafo worden gehaald.
Oud draadje. Liep in november Houten tegen een 24vAC voedinkje aan. Toen ik 'm kocht dacht ik alleen maar, ach, ik druk wel op een knoppie. Is in ieder geval puurder 24~ volt, dan uit m'n Temsi trafo komt.

Dus ik zal er wel nooit achter komen hoe die verhoogde spanning van de gele en bruine bus van de trafo wordt gehaald.

Ik begrijp uit het schema dat het relais alleen de middenrail voedt (uit afwisselend de ene en de andere voeding). Ik neem aan dat met zo'n  aparte voeding middenrail en massa beide via het relais wisselen van voeding.
Voor de rest: condensator, weerstand en diode, moeten dus zorgen voor de korte puls (van dat drukknopje). Heeft iemand er al eens eentje gemaakt?
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
http://www.mscdh.nl/pendelautomaat-voor-de-trambaan/

In gebruik bij de Helderse Modelspoorclub voor het laten rijden van twee trams.

Rene
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Citaat van: loc1200 op zaterdag 11 augustus 2012, 21:09:44
De verhoogde spanning kan overigens van de gele en bruine bus van de trafo worden gehaald.
Dat dacht ik niet, op de gele bus zit voor zover ik weet toch gewoon 18V AC.
Je zou natuurlijk wel je transfo even kunnen open maken en een extra draadje bij solderen vanaf het omschakelcontactje, dat naar buiten brengen en je bent ook klaar voor 10 cent aan draad en soldeertin.

Citaat van: RenevKl op donderdag 13 december 2012, 09:30:12
http://www.mscdh.nl/pendelautomaat-voor-de-trambaan/
In gebruik bij de Helderse Modelspoorclub voor het laten rijden van twee trams.
Rene

Dat is een leuke oplossing, maar je moet er wel even de tijd voor nemen om het af te regelen met je trams...  Zeker de moeite waard om te proberen voor DC modellen.   Of het met AC lukt (voor trein) op deze manier betwijfel ik, maar dat was ook niet de bedoeling van de mensen die het hebben ontworpen.    Ik zou echter wel het zeker voor het onzekere nemen en nog een transistor opnemen in de sturing van de relais, dus vanaf pin 3 van de 555 IC  even snel een weerstandje van een paar KOhm en dat naar de basis van een torretje die dan weer op zijn beurt het relaisje aanstuurt.   Naargelang de transistor  zijn maximaal vermogen kan je dan zelfs meerdere van die relais sturen en eventueel ook verlichting (LEDs) er bij steken. 
Leuk om weten is ook dat de uitgang van de 555 zowel kan "drainen" as "sourcen"  dus hij kan eigenlijk (met een PNP en een NPN tor)  2 relais of andere verbruikers afwisselend sturen.  Als de ene aan staat is de andere uit en omgekeerd.   Bij relais maakt dat weinig uit omdat je de draadjes aan de uitgang kan wisselen, maar bvb voor overwegverlichting is het leuk als ze afwisselend knipperen.   Of je kan gewoon 2 LEDjes toevoegen aan pin 3 : een groene tussen (+) en pin 3 (met uiteraard een aangepast weerstandje) en een rode tussen pin 3 en (-)  ok met weerstandje, en dan gaat het groen branden als de tram in 1 richting rijdt en rood als hij in andere richting gaat.  Staat leuk op een "synoptisch paneeltje", een soort montoring board voor wat er gebeurt op je baan.






.... of ben ik nu aan het overdrijven ?????
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
De 24 volt haal je uit je trafo .
Maak hem open en soldeer een draad .
Aan op het punt waar je  de puls geeft links dus.
Je hebt dus geen extra trafo nodig.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Citaat van: Henk.HO op zondag 16 december 2012, 21:57:38
Je hebt dus geen extra trafo nodig.
Dat vermoedde ik, maar mijn ouwe blauwe trafo 's halen de apk-keuring niet meer.
Ik durf er nog mee te rijden, met oude M*locs, maar met nieuwere, met wat electronika aan boord, gok ik liever op 24 volt die daadwerkelijk circa 24 volt is, dan op 24 volt die wellicht 31 is.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Heel verstandig !

Je kan het ook meten als je een multimeter hebt, dan weet je of het gevaarlijk is of niet.
Hierbij geen loks op de rails zetten......
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 25 juli 2012, 22:28:58
Naar mijn weten rijden zowel Z als Märklin Miniclub (N) op gelijkstroom en wordt de
rijrichting veranderd door de polariteit om te draaien.
Correct me if I'm wrong - maar volgens mij gaat dit schema dan ook niet werken voor zowel N als Z!
Voor gelijkstoom zou een bi-stabielrelais de oplossing zijn voor het ompolen en is de extra 24V voeding niet
nodig, want deze stuurt het rijrichtingsrelais bij H0.

Dat klopt maar de eenvoud van deze aanpak, kun je doortrekken bij 2-rail door ook met twee aparte voedingen te werken (zogenaamde z-schaltung). Het relais schakelt dan tussen de ene voeding (heenweg) en de andere (terugweg). Natuurlijk is dit schema daarvoor niet geschikt, want dat zorgt nu juist voor een kort 24 v signaal. Bij 2-rail volstaat een bipolair relais.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Dat klopt ! (het is trouwens 16 Volt ~).
De omschakelspanning komt gewoon via de rode aansluiting naar buiten, daar waar normaal de rijspanning op staat.

Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Citaat van: RenevKl op donderdag 13 december 2012, 09:30:12
http://www.mscdh.nl/pendelautomaat-voor-de-trambaan/
In gebruik bij de Helderse Modelspoorclub voor het laten rijden van twee trams.

De link lijkt te zijn veranderd, via hier te vinden (als het, zoals bij mij, niet werkt):
http://www.heldersemodelspoorclub.nl/category/elektronica/

***edited:
in 2020 werkt deze link ook niet meer; de site bestaat nog wel, maar de pagina niet.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Interessante schakeling Erik. Waar ik wel benieuwd naar ben is de functie van de sperdiode in de nul achter het relais. Waar is deze voor?, Is deze om de stroom slechts in een richting te laten lopen en dat in dit geval het relais een DC spoel heeft. Vandaar ook de condensator? Lijkt me onwaarschijnlijk aangezien je dan ook nog tenminste  een sperdiode in de fase zet.

Is de weerstand om de stroom tot 20mA te beperken?

wat ik me ook afvroeg, is waar de 24V spanning vandaan gehaald wordt. Er wordt geschakeld tussen 0-16V rijspanning en 24V vaste spanning om het omschakelrelais van de loc aan te spreken. Deze komt alleen vanuit een marklin trafo wanneer de draaiknop in de uiterst linkse stand gedraaid wordt, er zit geen 24V aansluiting op een marklin trafo. Kan het zijn dat in dit schema van een tweede trafo gebruik gemaakt wordt die wel een aansluiting heeft voor 24V?

Ik ben hier benieuwd naar, aangezien ik vandaag deze schakeling even heb uitgetest, en kwam er niet onderuit om een externe 24V voedingssanning te gebruiken, 16VAC was niet voldoende om het omkeerrelais van de loc te laten werken.

edit: 2e vraagstelling
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
excuus ik reageer te snel, heb de bovenstaande beschrijving niet goed gelezen. zie nu dat het relais wordt bekrachtigd door de condensator en dat er inderdaad een 2e trafo is benodigd. :?
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Mens eigen hè, eerst aanklooien en dan pas de gebruikshandleiding gaan lezen 🤪
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Dag Martijn.

Citaat van: Martijn op zondag 28 juli 2019, 17:03:56
Ik ben hier benieuwd naar, aangezien ik vandaag deze schakeling even heb uitgetest, en kwam er niet onderuit om een externe 24V voedingssanning te gebruiken, 16VAC was niet voldoende om het omkeerrelais van de loc te laten werken.

Leuk om te vernemen dat je deze schakeling hebt gebouwd :thumbup:
Welke waarden van de componenten heb je hierbij toegepast
en ga je deze schakeling op jouw baan toepassen?

Groeten,

Erik.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Nou, ik heb gewoon wat zitten prutsen aan de keukentafel  met een regelbare marklin trafo, een externe 24VAC trafo, een 24VAC relais, een schakelrail en een contactrail. De condensator schakeling heb ik (nog) niet toegepast maar die is denk ik wel noodzakelijk, want mijn bevinding is dat wanneer de rijspanning wat hoger is, het omkeer relais van de loc blijft hangen. Al weet ik nog niet precies waarom, het relais dat door de contactrail en de schakelrail geschakeld wordt, functioneert wel. Wel had ik het tweede wisselcontactje niet aan de massa zoals opmschema, kan goed dat ook dit hier een oorzaak van is.

Hoe dan ook, ik ben wel getriggerd om het schema precies na te bouwen en dan ga ik wel wat spelen met de waarden van de componenten.

Dit is ook een leuk ding om toe te passen in een kerst baantje of module baan. Bedankt voor het plaatsen 👍
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Citaat van: Martijn op zondag 28 juli 2019, 21:48:14
wanneer de rijspanning wat hoger is, het omkeer relais van de loc blijft hangen.

Dat kan aan het relaisveertje liggen: iets strakker zetten (zie hier, zoek "7.7"), of een nieuwe kopen.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Dit is bij twee tekstlocs. Ook doen de omkeerrelais het wel wanneer de marklin trafo gebruikt wordt voor het omkeren. Ik ga er binnenkort nog eens mee verder.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Erik, zie ik het hier goed dat de + pool van de condensator aan de nul zit en de - pool aan de plus kant bijnhetnrelais? Ik heb het schakelingetje vanmiddag nagebouwd maar het werkt nog niet.  Wel heb ik voor een condensator gekozen van 2200 uF aangezien het relais dat ik hier heb 58 mA trekt. Ik had de - van de condensator aan de N van de 24V voeding. Misschien werkt het niet omdat demcondensator andersom aangesloten moet zijn? Nu wordt het relais niet aangetrokken bij sluiten van de contactrail. Ik meet ook een veel te kleine stroom van ca 0,6 mA bij het sluiten van het circuit.

Nb. Relais is wel op,werking getest en doet het.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
In het schema staat het goed hoor, bovendien mag je een elco nooit ompolen! Ik vraag me af: heb je de massa van de rails en beide trafo's wel goed met elkaar doorverbonden? Verder kan er weinig misgaan, denk ik...
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 12 augustus 2012, 22:36:56
Dag Mars.

Citaat van: loc1200 op zaterdag 11 augustus 2012, 21:09:44
Overigens had Mä. een pendelautomaat in hun programma., nr. 6600, waarbij de afremsnelheid*, wachttijd, wel of niet wisselen van rijrichting*, en optreksnelheid kan worden ingesteld.

Helemaal mee eens, echter de 6600 is nıet echt makkelijk
meer te verkrijgen  en vaak betaal je daarom de hoofdprijs.

Groeten,

Erik.

Ter info:
Op 29/7/2019 is er op Catawiki een Märklin 6600 verkocht voor 60 ? excl. 18 ? verzendkosten en 9 % veilingskosten...

Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
 @citaat Ik vind net iets onder de ?85 er toch best wel veel voor ...
Ik heb zo'n drie jaar geleden, er twee gekocht voor ?30 per stuk,
waarvan één in OVP en met boekje (dat was een mazzeltje hoor) :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Het is gelukt om een werkend exemplaar te bouwen. Wel heb ik hem dubbel uitgevoerd. Met twee condensators en twee relais. Elk voor een contactrails. Waarom? Omdat ik de condensator de kans wil geven om voldoende op te laden en zo ook een kort spoor te kunnen leggen.

Verder zou de schakeling heel veel compacter kunnen als ik hem hier heb gemaakt. Heb spulletjes gebruikt die ik had en wilde er daarom niet veel aan uitgeven. Verder is dit ook een test en er kunnen misschien nog wel.verbeteringen aan worden gedaan.

Het spulletje heeft vanavond zeker twee uur non stop heen en weer gereden zonder een enkele keer falen. Voor die tijd moest ik wel een slechte contactrail omwisselen. Bij één andere loc moet het veertje van het omschakelrelais wat strakker.

Hier een filmpje :)
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Ook had ik nog geen printplaat in huis, dus heb ik de componentjes op twee stukjes halyester plaat gemaakt. De condensators en weerstanden hebben een andere waarden dan op het schema van Erik. Dit omdat de relais die ik heb gebruikt 60mA gebruiken ipv. 20.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Verder heb ik nog een aanpassing gedaan. De wisselcontacten  van de relais,  heb ik van relais naar relais bedraad als een wisselschakeling. Een wisselschakeling met het 0-16 volt signaal welke NC is in rust. De andere wisselschakeling is voor het 24V signaal en is in rust NO.

Door dit te doen, zorg ik er voor dat beide relais de 24V puls kunnen geven en dat nooit de rijspanning én de 24V puls tegelijk op de baan komen te staan. Hiervoor heb ik de wisselcontacten naar massa opgegeven, het lijkt met contactrails ook zonder dit extra massacontact te kunnen tot dusver.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Dag Martijn.

Je hebt een nette industriële uitwerking gemaakt :thumbup: De electonica-componenten had je ook op een kroonsteen kunnen afmonteren :wink:
@citaat Een dergelijke omschakeling met (dubbelpolig-) wisselcontact heb ik een kleine 10 jaar geleden :eek: al eens uitgetekend!

Groeten,

Erik.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Citaat van: Martijn op zaterdag 03 augustus 2019, 00:26:24
dubbel uitgevoerd. Met twee condensators en twee relais. Elk voor een contactrails.
Waarom? Omdat ik de condensator de kans wil geven om voldoende op te laden en zo ook een kort spoor te kunnen leggen.
Elke contactrails eigen relais. Begrijp ik.
Elke contactrail eigen condensator, snap ik.

Om zo een kort spoor te kunnen aanleggen ...
Bedoel je daarmee dat een condensator niet snel genoeg opgeladen is, na omschakelen, voor de daarop eerst volgende keer?

:offtopic:
Citaat van: Martijn op zaterdag 03 augustus 2019, 00:26:24
Hier een filmpje

Dat is een 3050 Ae 6/6.
Maar waarom branden de lampen aan beide zijden van de lok als hij rijdt, en niet alleen de lampjes in de rijrichting?
Ik heb er twee, en die doen dat niet.

In de wiki staat:
Citeer
De loc heeft een 3-punts (wit) frontsein. De verlichting bestaat uit 19 volts lampjes met een bajonet-fitting. De verlichting wisselt met het schakelen van de rijrichting. De verlichting gaat feller branden naarmate de snelheidsknop van de transformator verder wordt opengedraaid. Bij stilstand van de loc, branden de lampjes niet.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Jan, de twee condensators zijn inderdaad om ze de tijd te kunnen geven om geheel op te laden. Verder heb ik er een toekomstig plan bij om iedere condensator ook een wisselspoel mee te laten schakelen, maar dat is vooruitdenken op later. Heb namelijk een plan gemaakt om dit te kunnen toepassen op twee pompstations met meerdere sporen. Hiervoor zijn dan wel meer relais nodig..

Dat van de lampjes van mijn Ae6/6... Ik heb eigenlijk geen idee. De loc was nog van mijn vader en ik heb behalve een schoonmaakbeurt er nooit wat aan gedaan. Zal er eens op letten.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
@citaat @citaat :offtopic: bij eigenlijk iedere analoge standaardloc branden de lampjes aan beide zijden, zo ook bij de 3050. Tenzij je ze aansluit op de veldspoelen.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
@citaat @citaat als je de weerstand wat kleiner neemt (dus lagere weerstand) zal de elco sneller opladen. Kies m echter ook weer niet té laag want dan valt het relais nooit meer af tijdens omschakelen.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Citaat van: Hanzi op zondag 04 augustus 2019, 08:26:57
@citaat @citaat :offtopic: bij eigenlijk iedere analoge standaardloc branden de lampjes aan beide zijden, zo ook bij de 3050. Tenzij je ze aansluit op de veldspoelen.
Goh, werkelijk? Ik rij analoog, maar dit is nieuw voor mij. Geen van mijn analoge locs heeft lampjes aan beide zijden aan, terwijl de meeste locs toch uit de jaren '60 tot '80 stammen. Echt oud dus, voor mijn leeftijd. Ik begon in de jaren '60 met analoog Märklin locs, en ook de eerste locs wisselden lampjes met de rijrichting, zoals de 3013; ik reed toen nog NS, ipv Zwitsers.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Citaat van: Jan22 op zondag 04 augustus 2019, 16:02:42
Goh, werkelijk? Ik rij analoog, maar dit is nieuw voor mij.

Dit is de enige en echte waarheid! Ik irriteerde mij er ook aan en heb de verlichting toen ook op de veldspoelen aangesloten,
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Citeerals je de weerstand wat kleiner neemt (dus lagere weerstand) zal de elco sneller opladen. Kies m echter ook weer niet té laag want dan valt het relais nooit meer af tijdens omschakelen.

Hans, op deze manier had ik inderdaad de weerstand verlaagd tot een waarde waarbij het relais net niet meer continue hoog bleef.Daarmee is de laadtijd van de elco het snelst.
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simpele (analoge) pendelautomaat.
Roel heeft met hulp van Hans deze schakeling ook toegepast,
zij het in een ietwat aangepaste vorm.
De toepassing van Roel: klik
De uitwerking door Hans: klik

Groeten,

Erik.