Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bouwen met weinig bouwgelegenheid

Gestart door 1200Blauw zondag 12 januari 2020, 18:09:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Wellicht is het eens tijd hier wat van mijn gepruts te laten zien. Bedoeling is dat er uiteindelijk een modelspoorbaan ontstaat, met als motief een knooppunt aan de Twentelijn, aan de hand van een heleboel kleine projectjes. Een erg ervaren bouwer ben ik niet, veel tijd heb ik ook niet, dus het is een meerjarenproject dat waarschijnlijk nooit tot een einde wordt gebracht. Daar heb ik vrede mee. Ik ben lekker bezig, soms een hele poos niet en dan weer intensiever.

Als ik weer iets zinvols geproduceerd heb zal ik hier het resultaat plaatsen. Dat is vrij eenvoudig werk, zeker als je kijkt naar wat de pro's hier laten zien, maar wellicht komen er leuke reacties of nuttige tips waar ik wat mee kan.

In mijn jonge jaren heb ik aardig wat vliegtuigmodellen in elkaar geknutseld, gespecialiseerd in 1:72 modellen van vooral Amerikaans en Duits spul, Europees Theater. Daar ga ik nu samen met mijn zoon mee verder. Hij heeft geloof ik meer met de vliegtuigen dan met de treinen en zo zijn we toch leuk samen bezig.
Dit is een resultaat van mijn activiteiten zo'n 20-30 jaar geleden. De foto's zijn trouwens "even snel" uit de hand genomen en hebben daardoor een beperkte scherptediepte. Het onderwerp heeft niets met treinen te maken, maar het mag vast wel hier.



Het is een North American P-51D Mustang jachtvliegtuig uit 1944/'45, ditmaal toevallig in 1:48. Het is een model van Tamya. Dat merk bevalt me erg goed. De verf die ik gebruikte hiervoor is van Model Master, aangevuld met Enamel verven van Humbrol en Revell. Model Master metallic verf geeft een heel fraaie metaalglans, zonder dat je de flakes nog terugziet. Bedoeling is dat je het opbrengt met een airbrush, laat drogen en vervolgens uitpoetst. Egaal met een grote maat kwast opbrengen, bij voorkeur in één streek, geeft echter hetzelfde resultaat als airbrushen dat is wat ik deed, bij gebrek aan beter. Ik kan Model Master helaas nergens meer kopen, dus ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Met behulp van dit forum kreeg ik een aantal tips. Humbrol levert bijvoorbeeld ook een poetsbare metaallak. Die zijn we nu aan het proberen, maar daarin zie je toch weer flakes.

Dit ben ik nu samen met mijn zoon aan het doen:



Het is een Republic P-47 Thunderbolt in de vrij bijzondere P-47M uitvoering die alleen door de 356 FG is gebruikt. Hier hebben we de verf van Humbrol gebruikt. Het verschil is duidelijk.
Het 1:72 model is van Revell. Revell levert modellen van een sterk wisselende kwaliteit. We hebben hiervoor een P-51D gebouwd, ook van Revell, die echt waardeloos was. Van de maatvoering klopte weinig, (grove) details zijn gewoon achterwege gelaten en door matige maatvoering lijkt het resultaat hooguit in de verte op de werkelijkheid. Deze is een stuk beter.
Dit is niet ons eerste projectje samen, maar wel het eerste waarin mijn zoon een daadwerkelijk aandeel in de bouw heeft. Hiervoor was het meer kaliber roeren in potjes, aangeven van gereedschap en kijken hoe het moet ik het doe.

Mocht er behoefte aan zijn, dan kan ik wel meer vliegtuigmodellen laten zien. Er zijn er nog enige tientallen, overlevers van "vervlogen tijden" en nieuwbouw, tegenwoordig alle in beheer bij mijn zoon.

Mijn modelbaan moet worden gesitueerd in Nederland, Ep.IVa (1968-1981), Twentelijn. Op het gebied van het bouwen van gebouwen heb nog niet zo heel veel om te laten zien. Het beperkt zich vooralsnog tot eenvoudige huisjes van Holland Scale en een resin model van Artitec. Dit is mijn eerste probeersel:



Over de kleur ben ik nog niet heel tevreden, wel acceptabel, en voor een huisje in deze bouwstijl (ca. 1900-'10) ziet het er wat te nieuwbouw uit. Daar ga ik nog verder mee experimenteren. De regenpijp is trouwens nog in mijn bezit. Die wordt binnenkort weer bevestigd.
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
 @citaat Ik kleef ook wel eens vliegtuigmodellen in elkaar. Voorbeeld ===> klik
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
Vroeger had je ook bouwpakketten van Matchbox, ik denk dat ik daar toen tientallen van in elkaar gezet heb. Die lagen gewoon in de plaatselijke speelgoedwinkel. In tegenstelling tot andere merken waren de gietstukken gekleurd zodat ook zonder te verven een mooi resultaat te halen was. Ik denk dat ik een jaar of 10 was dus dan hoeft de kleur ook niet zo te kloppen.
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
 @citaat In de jaren '60, '70 en enige uitloop naar de jaren '80 had vrijwel iedere speelgoedwinkel wel een rek met AirFix modelletjes.
In mijn beleving relatief eenvoudige modellen in schaal 1:72, waarvan het meeste vliegtuigjes, militaire voertuigen en soldaatjes.
Vaak waren die ook nog van de meest exotische landen en tijdperken.

Mijn interesse ging voornamelijk naar de trein-gerelateerde bouwdoosjes.
Weliswaar schaal 1:76 (00), maar in mijn kinderogen prima te combineren met het H0, zeker gezien de toenmalige prijzen!
Dingen als de civiele figuren met o.a. de scooter, de seinbrug en de PressFlo Cement wagon heb ik nog steeds in mijn bezit.

Groeten,

Erik.
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
Grappig dat die plastic modelbouw ook hier best leeft. Het heeft natuurlijk veel raakvlakken met spoorbaanmodelbouw, omdat veel modellen van gebouwen en andere scenery uit plastic worden vervaardigd. Ik zal binnenkort eens een paar meer resultaten van de vliegtuigbouwerij hier plaatsen. Toevallig ben ik ook ooit met een Matchbox-model begonnen, van een Boeing P-12E. Helaas is dat model eind vorig jaar gesneuveld door "poetswoede". Ik ga een poging doen 'm weer op te lappen, maar er is het eea zoekgeraakt...

Citaat van: nobody op maandag 13 januari 2020, 07:23:04
@citaat Ik kleef ook wel eens vliegtuigmodellen in elkaar. Voorbeeld ===> klik
Die is wel super fraai Wim, complimenten! Mooie foto ook. Ik heb toevallig ook een 1:48 model van een P-47D. Ik zal er eens een foto van maken voor hier.
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
WO1 modellen zijn óók leuk.
Een Revell 1:48 Royal Air Factory S.E. 5a
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 13 januari 2020, 09:47:08
@citaat In de jaren '60, '70 en enige uitloop naar de jaren '80 had vrijwel iedere speelgoedwinkel wel een rek met AirFix modelletjes.
Ook blokker en lokale hobby en huishoud winkels hadden airfix en revell modellen vaak met humbrol verf erbij maar dit was zeker tot minder jaren 90 bij ons.
Heb in de kerst vakantie nog een model wat ik volgens mij ooit bij de blokker heb gekocht terug gevonden in de schuur bij mijn ouders dacht uit begin 90 schaal 1/72 of 1/76 zie foto hieronder.
Tevens had je bij ons vroeger in het dorp Colmschate(gemeente Deventer)een modelbouwclub elke woensdag avond je betaalde dan 1 a 2 gulden dacht ik voor de verf en lijm en je nam zelf het model mee,heb daar dacht ik van mijn 8ste tot mijn 14de jaar op gezeten.
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
Weer even de draad oppakken ;)

Bij het nadenken over mijn baan heb ik Hengelo in gedachten. Het is feitelijk het enige spoorwegknooppunt van betekenis in Twente. Dat geeft mogelijkheden tot het inzetten van een heel uiteenlopende range aan materieel, variërend van een Scandinavië Express, met Nederlandse of Duitse (Br.220.0!) tractie, maar ook een DE2 of een buurtgoederentrein. Ook de sfeer van bedrijvigheid, industrie en nijverheid wil ik proberen over te gaan brengen. Daarbij horen zeker ook deze arbeidershuisjes. Tegen de grotere gebouwen hik ik nog op, dus ik begin klein.

Hier heb ik nog zo'n huisje:



Op het dak heb ik een poging tot verouderen gedaan. Het lijkt de goede kant op te gaan, maar tevreden ben ik nog niet.

Ook struin ik het www af op zoek naar achtergrondinformatie. Zo heb ik grasduinend op Youtube een schitterende film gevonden waarin de sfeer uit die tijd mooi naar voren komt:

https://www.youtube.com/v/47QSpO3jtgk
Bron: YT,  HCOverijssel

De titel doet vermoeden dat het alleen gaat over het traject Bad Bentheim - Deventer, maar er is veel meer te zien, zelfs het hele traject tot aan Amsterdam, maar ook bijv. de Gothische bogen tussen Utrecht en Hilversum. Het begint bij de MBS, tot ca. 2:30. Als jaartal wordt aangegeven 1973, maar ik vermoed dat het iets later is eerlijk gezegd, vooral vanwege de VW Polo's op een trein (3:45). Die zijn gemaakt vanaf 1975. Aangezien er ook een grijsgele 1113 met omgekeerd L te zien is èn een Hk.4 met A-sein, denk ik "uit de losse pols" dat de film te dateren is rond 1977-'78.
Bouwen met weinig bouwgelegeheid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Bouwen met weinig bouwgelegeheid
Ik heb een seinwachtershuis in elkaar gezet van giethars, van Artitec. Het dak is lichtelijk vervuild en ditmaal de rest ook. Daar ben ik op zich tevreden over, ook dat dakgoten en andere details niet allemaal perfect recht zijn. Dat heeft zo wel z'n charmes. Zeker in de jaren '70 is een beetje verval wel realistisch.



Ik denk toch dat er iets niet helemaal goed is gegaan, want de wanden krullen naar buiten en de (industrie-)lijm laat los. Toen ik 'm in elkaar zette was alles nog mooi recht. Ik vermoed dat eerst in elkaar zetten en daarna verven beter gaat dan andersom. Verven ging in deze volgorde wèl gemakkelijker.
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Resin is een beetje vet; je kunt dit het beste eerst even licht afwassen voordat je begint
te lijmen. En lijmen met goede secondelijm hè.
Probeer de hoeken van de muren een beetje schoon te maken/schuren/schrapen, en
begin gewoon opnieuw.
Voor alle zekerheid zou je wat elastiekjes kunnen gebruiken om het geheel goed op zijn
plek te houden, totdat de lijm goed doorgehard is.

Succes
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Ben van de zomer nog bij de MBS geweest maar je herkend er niks van als je het met het filmpje vergelijkt.
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Even weer tijd voor wat researchresultaten. Ik had een leuke link gevonden op http://stationsweb.nl/planner.asp. Het is een reisplanner waarmee je ook een reis in een (ver) verleden kunt plannen, dus tijd voor Deventer - Almelo/Hengelo. dat gaf interessante resultaten (1971/'72):

VertrekTreinWeekdagenIn de richting
05:592907ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (06:30) Hengelo (06:46) Enschede (06:55)
07:022913ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (07:34) Hengelo (07:51) Enschede (08:00)
07:47 619ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (08:11) Hengelo (08:23) Enschede (08:32)
07:512919ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (08:24) Hengelo (08:44) Enschede (08:54)
08:22421ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (08:46) Hengelo (08:58) Enschede (09:07)
08:47623ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (09:11) Hengelo (09:23) Enschede (09:32)
08:502923ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (09:24) Hengelo (09:43) Enschede (09:52)
09:24425ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (09:48) Hengelo (10:00) Enschede (10:09)
09:47627ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (10:11) Hengelo (10:23) Enschede (10:32)
09:512927ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (10:23) Hengelo (10:39) Enschede (10:48)
10:21429ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (10:45) Hengelo (10:57) Enschede (11:06)
10:47631ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (11:11) Hengelo (11:23) Enschede (11:32)
10:512931ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (11:23) Hengelo (11:39) Enschede (11:48)
11:21433ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (11:45) Hengelo (11:57) Enschede (12:06)
11:47635ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:11) Hengelo (12:23) Enschede (12:32)
11:512935ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:23) Hengelo (12:39) Enschede (12:48)
12:21437ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:45) Hengelo (12:57) Enschede (13:06)
12:47639ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (13:11) Hengelo (13:23) Enschede (13:32)
12:512939ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (13:23) Hengelo (13:39) Enschede (13:48)
13:21441ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (13:45) Hengelo (13:57) Enschede (14:06)
13:47643ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (14:11) Hengelo (14:23) Enschede (14:32)
13:512943ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (14:23) Hengelo (14:39) Enschede (14:48)
14:21445ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (14:45) Hengelo (14:57) Enschede (15:06)
14:47647ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (15:11) Hengelo (15:23) Enschede (15:32)
14:512947ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (15:23) Hengelo (15:39) Enschede (15:48)
15:21449ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (15:45) Hengelo (15:57) Enschede (16:06)
15:47651ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (16:11) Hengelo (16:23) Enschede (16:32)
15:512951ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (16:23) Hengelo (16:39) Enschede (16:51)
16:21453ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (16:45) Hengelo (16:57) Enschede (17:06)
16:47655ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:11) Hengelo (17:23) Enschede (17:32)
16:512955ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:23) Hengelo (17:39) Enschede (17:49)
17:21457ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:45) Hengelo (17:57) Enschede (18:06)
17:242957ma   di   wo   do   vr         Almelo (17:56) Hengelo (18:12) Enschede (18:21)
17:47659ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:11) Hengelo (18:23) Enschede (18:32)
17:512959ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:23) Hengelo (18:39) Enschede (18:49)
18:21461ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:45) Hengelo (18:57) Enschede (19:06)
18:39239ma   di   wo   do   vr      zo   Hengelo (19:12)
18:47663ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:11) Hengelo (19:23) Enschede (19:32)
18:512963ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:23) Hengelo (19:39) Enschede (19:49)
19:21465ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:45) Hengelo (19:57) Enschede (20:06)
19:47667ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:11) Hengelo (20:23) Enschede (20:32)
19:512967ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:23) Hengelo (20:39) Enschede (20:48)
20:21469ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:45) Hengelo (20:57) Enschede (21:06)
20:47671ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:11) Hengelo (21:23) Enschede (21:32)
20:512971ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:23) Hengelo (21:39) Enschede (21:48)
21:21473ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:45) Hengelo (21:57) Enschede (22:06)
21:47675ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:11) Hengelo (22:23) Enschede (22:32)
21:512975ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:23) Hengelo (22:39) Enschede (22:48)
22:21477ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:45) Hengelo (22:57) Enschede (23:06)
22:47679ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (23:11) Hengelo (23:23) Enschede (23:32)
22:512979ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (23:23) Hengelo (23:39) Enschede (23:48)
23:21481ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (23:45) Hengelo (23:57) Enschede (00:06)
23:49683ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (00:20) Hengelo (00:36) Enschede (00:45)


Dat leek me een mooie uitgangspunt voor een soort van dienstregeling in de toekomst op mijn baan. Natuurlijk is dit niet compleet, want ik mis de internationale treinen, de boemels uit Wierden, Mariënberg en Zutphen en de goederentreinen, maar het is een begin. De rest hoop ik er ooit nog eens bij te vinden. Voor Scandex, Nord-West en Nordsee kan ik die achterhalen via http://www.welt-der-modelleisenbahn.com, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ook is wel interessant de precieze samenstelling van deze treinen terug te vinden. Voor bovengenoemde internationale treinen is dat wel gelukt inmiddels. Ik zal ze binnenkort eens plaatsen.
Overigens is dit de dienstregeling in één richting. Aangezien op mijn baan alles rondrijdt komt iedere trein vanzelf weer terug waar hij vandaan kwam, dus één richting lijkt me voldoende.
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Om een beetje een indruk te geven van hoe het totaalplaatje eruit ziet of gaat zien heb ik in schematische weergave gemaakt.



Het is in de basis een ovaal. Uiteindelijk rijden alle treinen van 1 naar 2 vv. De blauwe sporen zijn in het zicht. Die bestaan uit flexibele K-rails. Uit het zicht is alles C-rails. De letters representeren elk enige opstelsporen uit het zicht. B geeft de mogelijkheid twee wat langere treinen op te stellen. Het pendelspoortje stelt de lijn naar Zutphen, Mariënberg of Zwolle voor. Daarop moet een DE2 of DE3 gaan pendelen. Ik heb niet de ambitie uitgebreid te gaan rangeren of veel aan de knoppen te zitten. Uiteindelijk is de bedoeling alles geheel geautomatiseerd te laten verlopen. Tot voor kort was dat het geval, maar dan analoog en grotendeels met M-rails. Nu is alles minimaal R2 en er komen geen S-bochten, Engelse, drieweg- of meegebogen wissels meer in voor. Daardoor is storingsvrij rijden met lange rijtuigen mogelijk geworden. Onlangs is alles er weer af geweest om de C-rails geschikt te maken voor massadetectie.

De stad ("Hengelo") ligt links op het plaatje. Alle sporen lopen die kant op. Het station van "Hengelo" ligt uit het zicht, maar wordt gesuggereerd door de sporen die daar alle samenkomen. In werkelijkheid verdwijnen de sporen daar uit zicht naar een schaduwstation. De pendeltrein stopt uit zicht en gaat na een tijdje weer terug.
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Leuk zo'n indruk. Zijn er ook nog maten beschikbaar om het geheel in perspectief te plaatsten?
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
De verhoudingen kloppen natuurlijk niet helemaal. het is ongeveer 7x3m thv de keerlussen. De uiteinden zijn smaller, 1½ meter ongeveer, vanwege kasten en andere obstakels.
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Nog even een tip voor je resin huisje.

Doordat niet alles volledig recht is staan je muren onder spanning.
Je kunt ze vlak krijgen door ze plat neer te leggen in een bakje en heet water van een graad of 80 erover te gieten. Ik leg er altijd een stalen gewicht op tegen het zweven onder water

Misschien kun je je hele huis ook een behandeling geven zodat alles zich opnieuw zet.

Mvg Robin
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Hallo ...Blauw??

Leuk thema voor jouw baan! :thumbup: Ik hou wel van een simpele opzet en lekker zitten kijken terwijl de treinen voorbij komen rijden zonder dat je iets hoeft te doen. Hengelo is een goede keuze. Dit is inderdaad het spoorkruispunt van Twente, doorgang naar onze oosterburen, genoeg keuze voor industriële invulling maar ook de lokale boemels kun je hier goed kwijt. Op dit traject reden ook altijd al hele lange goederentreinen. Het Twentse coulissen landschap kun je mooi laten overlopen in de Sallandse Heuvelrug. (al blijft het voor mij altijd de Holterberg) Je kunt zelfs een haven aanleggen met, mocht je dat willen, de grote dieselmotoren fabrikant Stork of zoutgebonden industrie van Akzo. Keuze genoeg! Ik ben benieuwd wat je gaat bouwen.

Resin bouwpakketten zijn echt anders. Ik heb er ooit een geprobeerd maar het was wel wennen. Artitec heeft een goede beschrijving op de site staan met handige tips. Het lijkt me dat je dat wel weet, anders bij deze.

Succes!
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Ondanks dat ik een vrij aardige lengte tot mijn beschikking heb wil ik proberen het ruim op te zetten en niet teveel op een klein oppervlak te proppen. Voor een beetje coulissenlandschap heb je denk ik een veel groter oppervlak nodig als je dat een beetje realistisch wilt weergeven. In mijn gedachte speelt meer een kleinschalige boerderij met een bijpassende schöppe en wat omringend boerenland. De industrie zal denk ik bestaan uit de goederenloods van Tilly (doos met inhoud is al aanwezig, maar de kennis en ervaring op eraan te beginnen nog niet) en wat kleinschalige industrie eromheen, wellicht meer loodsen. In ieder geval denk ik niet direct aan een groot industrieel complex zoals Stork, HEEMAF of Hazemeijer, want dat past naar verwachting niet. Het is slechts 1½ meter breed...

Ik had nog een projectje liggen van Holland Scale. Ik ben er best tevreden over. De kleuren zijn geslaagd, de verwering ook. De per ongeluk iets scheve dakkapel vind ik wel charmant eigenlijk. Toch wil ik een volgend project is proberen te voegen met op kleur gebrachte zilverpoets. Dat schijnt beter te gaan dan met verdunde enamel-verf zoals deze nog is gedaan. Nadeel van "mijn" methode is dat de natte verf gemakkelijk ook weer uit de voegen loopt en daardoor wat minder goed gefixeerd is zolang het nog niet droog is.


Re: Knooppunt aan de Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
Ik heb deze bijdrage verplaatst naar mijn nieuwe baan-draadje.
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
...en ga ik hier verder met de vliegtuigen.

De P-47 dus. Omdat we de bouw samen gestart waren heb ik even een aantal zaken moeten gladstrijken die ik zelf anders zou hebben gedaan. Mijn zoon moet natuurlijk zijn eigen weg leren vinden, dus ik laat hem (met veel moeite mijnerzijds) zoveel mogelijk zijn eigen gang gaan.
Ik ben begonnen door de reeds opgebrachte verf te verwijderen en een nieuwe basislaag aan te brengen.



Dat leverde toch niet wat ik graag zou willen, omdat de kleuren niet mooi in elkaar overvloeien en de ondergrond toch niet zo egaal was als ik dacht dat die was. Ik heb géén airbrush. Wellicht had dat tot een beter resultaat geleid, geen idee. Ik besloot dit model te gebruiken voor mijn eerste serieuze schreden op het weathering-vlak. Ik heb de decals aangebracht en vervolgens geëxperimenteerd met olieverf en thinner. Dat leverde een heftig resultaat, vooral omdat ik toch nog schrok van het effect van thinner op enamelverf, decals en plastic. Vervolgens wat chipping geprobeerd te imiteren met een dun penseeltje en zilververf. Daarna is de hele boel gefixeerd met Tamiya blanke lak uit een spuitbus. Dit is uiteindelijk het resultaat.



Daarna heb ik een vliegende start gemaakt door direct te beginnen aan een Messerschmitt Me.262B nachtjager van Airfix. Dat is een bijzonder fijn model om te bouwen moet ik zeggen. Doorgaans verf ik mijn modellen in eerste instantie zwart, omdat daardoor de verdund opgebrachte toplaag een beetje doortekening krijgt en daardoor wat diepte. Dat lukt de ene keer beter dan de andere. In dit geval moet het een nachtjager worden die al zwart aan de onderkant moet worden, dus dan is dit zeker een goede basis.



Deze ga ik op conventionele wijze afbouwen, dus geen of slechts beperkte weathering. Dat zou ook niet realistisch zijn, omdat dit toestel in de nachtjager-uitvoering niet zo heel lang aan de strijd heeft deelgenomen.

Voorlopig hebben we nog even de vliegtuigenkoorts. Bovendien is het bij de treinbaan nu te warm om lekker te kunnen werken en gaan we daar binnenkort een kleine verbouwing doen, dus mijn volgende update zal ook weer over vliegtuigen gaan.
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
 @citaat Goed bezig. Ik heb ook één en ander in 1:72 in elkaar gefrutseld. Best lastig met oude oogjes... ;)
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
Citaat van: hmmglaser op maandag 13 januari 2020, 17:08:23
...
Ook blokker en lokale hobby en huishoud winkels hadden airfix en revell modellen vaak met humbrol verf erbij maar dit was zeker tot minder jaren 90 bij ons.
Heb in de kerst vakantie nog een model wat ik volgens mij ooit bij de blokker heb gekocht terug gevonden in de schuur bij mijn ouders dacht uit begin 90 schaal 1/72 of 1/76 zie foto hieronder.
Tevens had je bij ons vroeger in het dorp Colmschate(gemeente Deventer)een modelbouwclub elke woensdag avond je betaalde dan 1 a 2 gulden dacht ik voor de verf en lijm en je nam zelf het model mee,heb daar dacht ik van mijn 8ste tot mijn 14de jaar op gezeten.
Ha, ik weet nog dat ik gespaard heb voor de Millenium Falcon  :D
Deze ligt bij mij nog steeds mooi gebouwd in een doos in de kelder.
Jammer was wel dat de onderdelen niet goed pasten ...
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Dat van die niet passende onderdelen kom je nog steeds tegen, maar tegenwoordig wel steeds minder is mijn ervaring. Laatst hadden wenog een Revell Mustang ("Cookie") in 1:72 die erg slecht was, ook qua vormgeving. Het eindresultaat lijkt ook ècht niet op een Mustang. Volgens mij is dat de reden dat Italeri destijds is opgericht. Destijds was er ook duidelijk een kwaliteitsverschil tussen dat merk en de gevestigde orde (Revell, Airfix, Heller etc.). Dat is tegenwoordig dus niet meer, zeker nu ook Tamiya en Hasegawa op demarkt zijn verschenen. Met andere merken heb ik nog geen of weinig ervaring.

De Messerschmitt Me.262 nachtjager is af. Ik ben tevreden. Mijn zoon is er ook heel blij mee. Hij heeft van Lego een hele luchtmachtbasis geconstrueerd met een verkeerstoren. Eigenlijk zijn het twee bases aan weerszijden van de woonkamer: eentje voor de Duitse vliegtuigen en eentje voor de Engelse en Amerikaanse. De Messerschmitt is geland op de salontafel:



Eerder dit jaar had ik naast de treinenactiviteiten al een paar andere Duitse modellen gebouwd, terwijl mijn zoon met de Thunderbolt, een Spitfire en een Mustang bezig was (na elkaar natuurlijk). Ik had het idee deze Fw.190F-8 van Revell samen met mijn zoon te bouwen, maar hij gaf aan meer zelf te willen doen, dus zaten we naast elkaar te hobbyen, elk aan een eigen model. De Messerschmitt Bf.109F-2 is een product van Italeri. Het was beiden een genoegen om te bouwen, omdat de pasvorm erg goed is. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt.





Inmiddels ben ik begonnen aan een Dornier Do.17Z-10, een tweemotorige nachtjager, die mijn zoon voor zijn verjaardag had gekregen, maar die voor hem nog te moeilijk is. Daarnaast zijn we samen aan een nieuwe Mustang begonnen, ditmaal een Mustang I van de RAF. Daardoor schiet de Dornier niet erg op, maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om.
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Netjes,
Ik ben erg gecharmeerd van de bouwpaketten van het merk Monogram.
Helaas niet meer, of zeer moeilijk, aan te komen.
Fraaie modellen met goede pasvorm en de juiste transfers. Dus met swastika op het kielvlak van de Duitse WO2 vliegtuigen.
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Monogram is tegenwoordig volgens mij van Revell. Het is meen ik van oorsprong Amerikaans?
Ik heb een webwinkel gevonden dat aardig wat spullen uit de VS op voorraad heeft, ook oudere uitgaves. Misschien is dat ook wat voor jou Wim: https://www.modelwereld.eu/advanced_search_result.php?keywords=monogram&search_in_description=1&page=all .
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
 @citaat Bedankt voor de link; was me reeds bekend...
Monogram is ter ziele. Revell komt niet in de buurt, wat prijs/kwaliteit betreft.

Geschiedenis van het merk Monogram ===> klik
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Dat van Revell WAS is met je eens, toen ik er twintig jaar geleden mee stopte. Tegenwoordig maakt Revell erg goede modellen vind ik. Je moet alleen even uitzoeken welke van de nieuwe mallen zijn en welke van de oude. Ik kijk tegenwoordig of ik een bouwverslag van het exact betreffende model op YT kan vinden. Dat helpt me de juiste modellen uit te zoeken, zoals de Me.262 van Airfix (dat er vroeger ook wat van kon op het vlak van slechte pasvorm). Italeri kan ik ook aanraden, dat is vrijwel altijd spot-on (maar wellicht iets duurder). Dat geldt ook voor Tamiya en Hasegawa, beiden erg goed qua pasvorm en detailweergave.
Mocht je prijs stellen op swastica's, wat ik me kan voorstellen als je een 100% getrouw model wilt, dan kun je die apart wel bestellen in een transfer-setje (maar dat wist je vast wel). Ik ben er laatst toevallig eentje tegengekomen, maar ben vergeten van welk merk. Zelf maakt het me op dit moment niet zoveel uit of het model is voorzien van een swastika of niet. Wellicht bedenk ik me later nog eens, als duidelijk is welke modellen het ermee spelen overleven. Dat ziet er overigens uitstekend uit tot dusver: mijn zoon is er bijzonder voorzichtig mee, al raakt er uiteraard wel van links en rechts wat zoek. Totale crashes hebben we echter nog steeds niet gehad (knock on wood :)).