Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.

Gestart door Chimeara donderdag 30 maart 2006, 13:23:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Ik blijf maar aanmodderen. Maar ik nog een vraagje.

Ik heb op zolder even een tijdelijk baantje uitgelegd om het een en ander te proberen. Daarbij heb ik in het "station" twee keer een 24649 kruising gebruikt. Nu wil mijn loc niet tot aan de andere kant van de kruising rijden dan waar de trafo zit.

Nu zaten er bij die kruising 2 bruine draadjes die je volgens mij aan de onderkant kunt gebruiken om de middenrail door te verbinden. Ik heb deze niet gebruikt omdat er bij één doosje maar één draadje zat en bij het andere doosje zaten er twee.

Hoeveel draadjes horen er bij een 24649 te zitten?

Hoe en wanneer moeten deze draadjes doorverbonden worden. Altijd/ analoog/ digitaal?

In mijn naiviteit dacht ik dat deze draadjes alleen nodig waren als je indrukwekkende en technisch hoogstaande schakelingen ging bouwen.  :roll:

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
De kruisingen nr 24640 en 24649 onderscheiden zich elektrisch duidelijk van de dubbele kruiswissel nr. 24624. Terwijl bij de dubbele kruiswissel de middenleider en de terugleiding naar alle vier de aansluitingen met elkaar verbonden zijn, is bij de kruising de middenleider alleen binnen hetzelfde spoor doorverbonden. De binnen een spoor doorgaande massa is in het midden onderbroken. Aangezien de kruising over het algemeen een ander toepassingsgebied heeft dan de dubbele kruising, is deze technische afwijking zinvol. Daarom is het noodzakelijk om aan alle kanten van de kruising een massa-aansluiting te maken. je hebt dus 2 draden nodig. daarom zijn de bijgeleverde draden ook bruin (massa)
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Bedankt voor de reactie, ik zal de draden aansluiten.
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Beste lezers van dit onderwerp.
Ik heb in mijn C-rail (testbaan) een Engelse wissel 24620 uit de set C5 liggen en die geeft bij kruipsnelheid geen doorvoer naar de loc, de sleper past precies op het stroomloze ? stukje van de wissel, zodra je iets harder rijd gaat hij wel door (verlichting hapert vrijwel niet zichtbaar)
Heeft iemand dezelfde ervaring en hoe kan ik dit oplossen! :?
Vast bedankt,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
CiteerHeeft iemand dezelfde ervaring en hoe kan ik dit oplossen!

Ik heb hetzelfde probleem met dit treinstel :



Patrick adviseerde mij er een andere sleper onder te zetten. Ik heb dit nog niet uit kunnen proberen, daar ik momenteel niets op heb staan. Maar dit zal ik zeker doen zodra ik de kans heb.
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Citaat van: AlbertJanBeste lezers van dit onderwerp.
Heeft iemand dezelfde ervaring en hoe kan ik dit oplossen! :?
.

Ook ik heb hier last van, bijna alle locs blijven hangen.
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Ook ik heb gisteren een 24649 kruising gekocht en zat verbaasd naar het bruine kabeltje te kijken. Na dit topic bekeken te hebben en wat meten kwam ik er achter dat 1 kabeltje genoeg is. Van de aansluitingen 1 en 2 wordt bij de kruising de massa doorverbonden. Zo ook van 3 en 4. Met de kabel kun je dus een aansluiting maken tussen 1 en 3, 2 en 4, 1 en 4 of 2 en 3 om de massa allemaal door te verbinden.



Zie ook WIKI
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Ik dacht dat (1 naar 4) en (2 naar 3) al zo verbonden waren (middenrail).
Klopt dat ?
Mvg.
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Hallo allemaal, ik vind engelse wissels en drieweg wissels ondingen.

Ik heb na veel stilstaande treinen en ontsporingen ze bijna allemaal uit mijn baan vandaan gehaald.

en dat rijd wel zo prettig, zeker als ik langzaam rijd in het station.

Groeten,
Gijs
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Citaat van: KEYWEST op woensdag 27 oktober 2010, 15:01:54
Ik dacht dat (1 naar 4) en (2 naar 3) al zo verbonden waren (middenrail).
Klopt dat ?
Mvg.

Dat geldt alleen voor de stroom. Niet voor de massa
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Als je van 1 naar 4 wil of van 2 naar 3, dan is de massa (terugleiding via de rails) onderbroken.
Dat wordt door dat ene draadje opgelost. Van 1 naar 4 kan de massa via 2. En van 2 naar 3 kan de massa via 4.
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Citaat van: Gijs op woensdag 27 oktober 2010, 15:04:40
Hallo allemaal, ik vind engelse wissels en drieweg wissels ondingen.

Ik heb na veel stilstaande treinen en ontsporingen ze bijna allemaal uit mijn baan vandaan gehaald.

en dat rijd wel zo prettig, zeker als ik langzaam rijd in het station.

Groeten,
Gijs

Bijna geen problemen mee. Alleen zeer kleine locs hebben dit. Als je je rails goed schoon houd zul je hier nooit last van krijgen.
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Citaat van: wijbe op donderdag 28 oktober 2010, 11:03:42
Citaat van: Gijs op woensdag 27 oktober 2010, 15:04:40
Hallo allemaal, ik vind engelse wissels en drieweg wissels ondingen.

Ik heb na veel stilstaande treinen en ontsporingen ze bijna allemaal uit mijn baan vandaan gehaald.

en dat rijd wel zo prettig, zeker als ik langzaam rijd in het station.

Groeten,
Gijs

Bijna geen problemen mee. Alleen zeer kleine locs hebben dit. Als je je rails goed schoon houd zul je hier nooit last van krijgen.



Ik ben blij dat ik ze kwijt ben.
Ondanks dat de rails brandschoon is lopen ze er niet lekker overheen.

Zowel mechanisch als electrisch.
Scheelde wel de ene loc of de andere.
Harder rijden in mijn station kon al helemaal niet omdat ontsporingen vaak het gevolg waren.
Groeten,
Gijs
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Citaat van: Gijs op donderdag 28 oktober 2010, 11:14:44
Citaat van: wijbe op donderdag 28 oktober 2010, 11:03:42
Citaat van: Gijs op woensdag 27 oktober 2010, 15:04:40
Hallo allemaal, ik vind engelse wissels en drieweg wissels ondingen.

Ik heb na veel stilstaande treinen en ontsporingen ze bijna allemaal uit mijn baan vandaan gehaald.

en dat rijd wel zo prettig, zeker als ik langzaam rijd in het station.

Groeten,
Gijs

Bijna geen problemen mee. Alleen zeer kleine locs hebben dit. Als je je rails goed schoon houd zul je hier nooit last van krijgen.



Ik ben blij dat ik ze kwijt ben.
Ondanks dat de rails brandschoon is lopen ze er niet lekker overheen.

Zowel mechanisch als electrisch.
Scheelde wel de ene loc of de andere.
Harder rijden in mijn station kon al helemaal niet omdat ontsporingen vaak het gevolg waren.
Groeten,
Gijs


Kan mij deze problemen niet voorstellen, marklin heeft ze ontworpen voor hun eigen locomotieven. over e 3wegwissels kan ik hebbegrijpen, maar met de kruiswissels niet. zo slecht zijn die nauw ook weer niet. Je diend ze slechts goed te onderhouden.
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Splinternieuw zo uit de doos.

Bij mij hebben ze het vanaf dag een niet goed gedaan.

De wissels zelf wel, schakelen ging altijd goed.

Treinen rijden er gewoon niet lekker over heen.

Bijvoorbeeld de senator, die heeft enkele wielen in zn onderstel (1as)

Het is een zware trein en als die over een kruiswissel rijd stuitert hij er bijna uit.

Achteruit rijden met een grote stoomloc met tender en 6 wagens........ging zelden goed.

Maar dat is verleden tijd, heb ze bijna allemaal kunnen vervangen voor gewone wissels.

Zelfde mogelijkheden alleen wat meer oppervlakte nodig.

Drieweg wissels heb ik gelukkig helemaal niet meer nodig in de baan zelf.

Ze zitten allemaal weer keurig in hun doosje (op 1 na dan die heeft een andere baan gevonden)

Groeten,
Gijs
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Het zal altijd wel een welles-nietesdiscussie blijven, maar ik ondervind geen enkel probleem met mijn drieweg- en Engelse wissels (C-rails). Vooruit, achteruit, op kruipsnelheid en op volle snelheid, op z'n kop: geen enkel hikje of ontsporing.
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Wat mij betreft is het geen welles nietes maar op mijn baan werkt het niet icm de locs die ik heb.

Er zijn wel meer gebruikers van c-rails die dit ook ervaren.

Dat harde kedeng kedeng van de senator is gewoon een mechanisch probleem dat zal op elke baan hetzelfde zijn met de senator icm engelse wissels.

Ik ben wel blij voor jou dat het bij jou wel werkt.

Groeten,
Gijs
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Hallo,

Hier is nog een "geluksvogel". In mijn baan o.a. 7 engelse wissels en 3 3-wegwissels van Märklin, naast een stuk of 45 gewone-, slanke- en bochtwissels.
Nooit geen problemen bij welke snelheid dan ook. Er rijden toch een stuk of 50 Märklin loks op mijn baan waaronder de Senator.

Groetjes,

Minto Tighfield :D
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met de wielflenshoogte bij oudere treinstellen en/of treinen van andere merken waar dit zich voordoet.. Bij mij met 'rechtdoor rijden' nooit problemen. Maar met afbuigen op de engelse wissel heeft bijv. mijn 4028 met 3028 wel problemen :(
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
Hallo Minto, je schrijft : Nooit geen problemen bij welke snelheid dan ook.

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, net als met zonder jas naar buiten :D

Merk je ook niet dat de senator door zn gewicht en enkele wielen (geen twee vlak achter elkaar)

harder kedeng doet als hij over de ongelijke stukken heen rijd?

Het woord grapje moet je me maar niet kwalijk nemen.

Het was ook niet hommeles met al mn locs maar zo nu en dan ging het weer mis.

Het ergste was wel in mijn schaduwstation afbuigend achteruit rijden over een drieweg wissel met lange niet al te zware wagons met slepers.

Van alles geprobeerd, lange slepers , korte slepers, slepers voor, slepers achter....maar nee.

Groetjes,
Gijs