Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.  (gelezen 5804 keer)

Chimeara

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Gepost op: donderdag 30 maart 2006, 13:23:49 »

Ik blijf maar aanmodderen. Maar ik nog een vraagje.

Ik heb op zolder even een tijdelijk baantje uitgelegd om het een en ander te proberen. Daarbij heb ik in het "station" twee keer een 24649 kruising gebruikt. Nu wil mijn loc niet tot aan de andere kant van de kruising rijden dan waar de trafo zit.

Nu zaten er bij die kruising 2 bruine draadjes die je volgens mij aan de onderkant kunt gebruiken om de middenrail door te verbinden. Ik heb deze niet gebruikt omdat er bij n doosje maar n draadje zat en bij het andere doosje zaten er twee.

Hoeveel draadjes horen er bij een 24649 te zitten?

Hoe en wanneer moeten deze draadjes doorverbonden worden. Altijd/ analoog/ digitaal?

In mijn naiviteit dacht ik dat deze draadjes alleen nodig waren als je indrukwekkende en technisch hoogstaande schakelingen ging bouwen.  :roll:

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gelogd
Groetjes,

Roger

Hendrik_marklin

  • Gast
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 31 maart 2006, 22:43:48 »

De kruisingen nr 24640 en 24649 onderscheiden zich elektrisch duidelijk van de dubbele kruiswissel nr. 24624. Terwijl bij de dubbele kruiswissel de middenleider en de terugleiding naar alle vier de aansluitingen met elkaar verbonden zijn, is bij de kruising de middenleider alleen binnen hetzelfde spoor doorverbonden. De binnen een spoor doorgaande massa is in het midden onderbroken. Aangezien de kruising over het algemeen een ander toepassingsgebied heeft dan de dubbele kruising, is deze technische afwijking zinvol. Daarom is het noodzakelijk om aan alle kanten van de kruising een massa-aansluiting te maken. je hebt dus 2 draden nodig. daarom zijn de bijgeleverde draden ook bruin (massa)
Gelogd

Chimeara

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 01 april 2006, 18:29:18 »

Bedankt voor de reactie, ik zal de draden aansluiten.
Gelogd
Groetjes,

Roger

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 02 april 2006, 15:11:23 »

Beste lezers van dit onderwerp.
Ik heb in mijn C-rail (testbaan) een Engelse wissel 24620 uit de set C5 liggen en die geeft bij kruipsnelheid geen doorvoer naar de loc, de sleper past precies op het stroomloze ? stukje van de wissel, zodra je iets harder rijd gaat hij wel door (verlichting hapert vrijwel niet zichtbaar)
Heeft iemand dezelfde ervaring en hoe kan ik dit oplossen! :?
Vast bedankt,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Sascha

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Elsloo (LB)
    • http://www.3railforum.nl
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #4 Gepost op: zondag 02 april 2006, 16:48:36 »

Citaat
Heeft iemand dezelfde ervaring en hoe kan ik dit oplossen!


Ik heb hetzelfde probleem met dit treinstel :



Patrick adviseerde mij er een andere sleper onder te zetten. Ik heb dit nog niet uit kunnen proberen, daar ik momenteel niets op heb staan. Maar dit zal ik zeker doen zodra ik de kans heb.
Gelogd
Met vele modelspoorgroetjes,
Sascha.



Mijn modelbaan : Drie umljeg vallende bke

Mark

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Spijkenisse
    • Heralder.net
Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 14 april 2006, 21:38:52 »

Citaat van: AlbertJan
Beste lezers van dit onderwerp.
Heeft iemand dezelfde ervaring en hoe kan ik dit oplossen! :?
.


Ook ik heb hier last van, bijna alle locs blijven hangen.
Gelogd
Groetjes, Mark!

Edwin

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 14:48:41 »

Ook ik heb gisteren een 24649 kruising gekocht en zat verbaasd naar het bruine kabeltje te kijken. Na dit topic bekeken te hebben en wat meten kwam ik er achter dat 1 kabeltje genoeg is. Van de aansluitingen 1 en 2 wordt bij de kruising de massa doorverbonden. Zo ook van 3 en 4. Met de kabel kun je dus een aansluiting maken tussen 1 en 3, 2 en 4, 1 en 4 of 2 en 3 om de massa allemaal door te verbinden.



Zie ook WIKI
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 oktober 2010, 15:18:51 door Edwin »
Gelogd
Groetjes,

Edwin



KeyWest

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • A picture says thousand words.
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 15:01:54 »

Ik dacht dat (1 naar 4) en (2 naar 3) al zo verbonden waren (middenrail).
Klopt dat ?
Mvg.
Gelogd

Gijs

  • Gast
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 15:04:40 »

Hallo allemaal, ik vind engelse wissels en drieweg wissels ondingen.

Ik heb na veel stilstaande treinen en ontsporingen ze bijna allemaal uit mijn baan vandaan gehaald.

en dat rijd wel zo prettig, zeker als ik langzaam rijd in het station.

Groeten,
Gijs
Gelogd

Edwin

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 15:15:36 »

Ik dacht dat (1 naar 4) en (2 naar 3) al zo verbonden waren (middenrail).
Klopt dat ?
Mvg.

Dat geldt alleen voor de stroom. Niet voor de massa
Gelogd
Groetjes,

Edwin



prutzer

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010, 15:23:11 »

Als je van 1 naar 4 wil of van 2 naar 3, dan is de massa (terugleiding via de rails) onderbroken.
Dat wordt door dat ene draadje opgelost. Van 1 naar 4 kan de massa via 2. En van 2 naar 3 kan de massa via 4.
Gelogd
Groetjes, Ron.

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 28 oktober 2010, 11:03:42 »

Hallo allemaal, ik vind engelse wissels en drieweg wissels ondingen.

Ik heb na veel stilstaande treinen en ontsporingen ze bijna allemaal uit mijn baan vandaan gehaald.

en dat rijd wel zo prettig, zeker als ik langzaam rijd in het station.

Groeten,
Gijs

Bijna geen problemen mee. Alleen zeer kleine locs hebben dit. Als je je rails goed schoon houd zul je hier nooit last van krijgen.

Gijs

  • Gast
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 28 oktober 2010, 11:14:44 »

Hallo allemaal, ik vind engelse wissels en drieweg wissels ondingen.

Ik heb na veel stilstaande treinen en ontsporingen ze bijna allemaal uit mijn baan vandaan gehaald.

en dat rijd wel zo prettig, zeker als ik langzaam rijd in het station.

Groeten,
Gijs

Bijna geen problemen mee. Alleen zeer kleine locs hebben dit. Als je je rails goed schoon houd zul je hier nooit last van krijgen.



Ik ben blij dat ik ze kwijt ben.
Ondanks dat de rails brandschoon is lopen ze er niet lekker overheen.

Zowel mechanisch als electrisch.
Scheelde wel de ene loc of de andere.
Harder rijden in mijn station kon al helemaal niet omdat ontsporingen vaak het gevolg waren.
Groeten,
Gijs
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 28 oktober 2010, 13:39:35 »

Hallo allemaal, ik vind engelse wissels en drieweg wissels ondingen.

Ik heb na veel stilstaande treinen en ontsporingen ze bijna allemaal uit mijn baan vandaan gehaald.

en dat rijd wel zo prettig, zeker als ik langzaam rijd in het station.

Groeten,
Gijs

Bijna geen problemen mee. Alleen zeer kleine locs hebben dit. Als je je rails goed schoon houd zul je hier nooit last van krijgen.



Ik ben blij dat ik ze kwijt ben.
Ondanks dat de rails brandschoon is lopen ze er niet lekker overheen.

Zowel mechanisch als electrisch.
Scheelde wel de ene loc of de andere.
Harder rijden in mijn station kon al helemaal niet omdat ontsporingen vaak het gevolg waren.
Groeten,
Gijs


Kan mij deze problemen niet voorstellen, marklin heeft ze ontworpen voor hun eigen locomotieven. over e 3wegwissels kan ik hebbegrijpen, maar met de kruiswissels niet. zo slecht zijn die nauw ook weer niet. Je diend ze slechts goed te onderhouden.

Gijs

  • Gast
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 28 oktober 2010, 14:40:36 »

Splinternieuw zo uit de doos.

Bij mij hebben ze het vanaf dag een niet goed gedaan.

De wissels zelf wel, schakelen ging altijd goed.

Treinen rijden er gewoon niet lekker over heen.

Bijvoorbeeld de senator, die heeft enkele wielen in zn onderstel (1as)

Het is een zware trein en als die over een kruiswissel rijd stuitert hij er bijna uit.

Achteruit rijden met een grote stoomloc met tender en 6 wagens........ging zelden goed.

Maar dat is verleden tijd, heb ze bijna allemaal kunnen vervangen voor gewone wissels.

Zelfde mogelijkheden alleen wat meer oppervlakte nodig.

Drieweg wissels heb ik gelukkig helemaal niet meer nodig in de baan zelf.

Ze zitten allemaal weer keurig in hun doosje (op 1 na dan die heeft een andere baan gevonden)

Groeten,
Gijs
« Laatst bewerkt op: donderdag 21 april 2011, 18:20:48 door Gijs »
Gelogd

prutzer

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 28 oktober 2010, 15:02:28 »

Het zal altijd wel een welles-nietesdiscussie blijven, maar ik ondervind geen enkel probleem met mijn drieweg- en Engelse wissels (C-rails). Vooruit, achteruit, op kruipsnelheid en op volle snelheid, op z'n kop: geen enkel hikje of ontsporing.
Gelogd
Groetjes, Ron.

Gijs

  • Gast
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 28 oktober 2010, 15:32:26 »

Wat mij betreft is het geen welles nietes maar op mijn baan werkt het niet icm de locs die ik heb.

Er zijn wel meer gebruikers van c-rails die dit ook ervaren.

Dat harde kedeng kedeng van de senator is gewoon een mechanisch probleem dat zal op elke baan hetzelfde zijn met de senator icm engelse wissels.

Ik ben wel blij voor jou dat het bij jou wel werkt.

Groeten,
Gijs
Gelogd

Minto Tighfield

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 28 oktober 2010, 16:21:29 »

Hallo,

Hier is nog een "geluksvogel". In mijn baan o.a. 7 engelse wissels en 3 3-wegwissels van Mrklin, naast een stuk of 45 gewone-, slanke- en bochtwissels.
Nooit geen problemen bij welke snelheid dan ook. Er rijden toch een stuk of 50 Mrklin loks op mijn baan waaronder de Senator.

Groetjes,

Minto Tighfield :D
Gelogd
Mrklin rijder met CS-1 en C-rails.

Sascha

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Elsloo (LB)
    • http://www.3railforum.nl
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 28 oktober 2010, 16:33:57 »

Ik denk dat het vooral te maken heeft met de wielflenshoogte bij oudere treinstellen en/of treinen van andere merken waar dit zich voordoet.. Bij mij met 'rechtdoor rijden' nooit problemen. Maar met afbuigen op de engelse wissel heeft bijv. mijn 4028 met 3028 wel problemen :(
Gelogd
Met vele modelspoorgroetjes,
Sascha.



Mijn modelbaan : Drie umljeg vallende bke

Gijs

  • Gast
Re:Marklin C-rail kruising 24649 vraagje.
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 28 oktober 2010, 17:02:41 »

Hallo Minto, je schrijft : Nooit geen problemen bij welke snelheid dan ook.

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, net als met zonder jas naar buiten :D

Merk je ook niet dat de senator door zn gewicht en enkele wielen (geen twee vlak achter elkaar)

harder kedeng doet als hij over de ongelijke stukken heen rijd?

Het woord grapje moet je me maar niet kwalijk nemen.

Het was ook niet hommeles met al mn locs maar zo nu en dan ging het weer mis.

Het ergste was wel in mijn schaduwstation afbuigend achteruit rijden over een drieweg wissel met lange niet al te zware wagons met slepers.

Van alles geprobeerd, lange slepers , korte slepers, slepers voor, slepers achter....maar nee.

Groetjes,
Gijs
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.646 seconden met 22 queries.