Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen

Gestart door Laenderbahn027 vrijdag 20 juli 2012, 08:22:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Dat heb ik al gedaan nu ;)
Men neme het bestand, plaatst het in Wintrack en overtekenen :)
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Dat is nog eens service Brian! Thanks!

Als ik het zo zie, is het wel veel rails op het kleine oppervlak. Dan vind ik mijn eigen plannen mooier. Wel ben ik gecharmeerd van de splitsing naar beneden en boven :-).

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Ik heb geprobeerd er een draaischijf in te plaatsen, maar het wordt alleen maar drukker..
Ik ben niet zo goed in uit het niets tekenen, en je zal het waarschijnlijk helemaal niets vinden, maar ik heb toch een plannetje gemaakt
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
William, kijk eens naar dit:



dat ga ik maken, zonder draaischijf. Die kan evt verwerkt worden in de ruimte van de opstelsporen links of rechts.
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi Franky,

Wow... Thanks! Hier ga ik zeker op voortborduren. 1 van de zaken waar ik over twijfelde, was of ik het geheel recht of schuin over de platen zou leggen, danwel in een slanke boog. Dit trekt me in ieder geval over de streep dat recht veel meer mogelijkheden geeft.

Daarnaast is dit ook heel mooi om te zetten van een eindstation in een tussenstation (rechtsboven).

Het oogt behoorlijk druk, maar daar ga ik nog eens mee spelen. Je hebt in ieder geval het station op een logischere plaats dan ik, plus van deze zijde heb je mooi uitzicht op alle trein- en rangeerbewegingen.

Dat je slanke wissels hebt gebruikt, zij je vergeven. Daar ontwerp ik wel omheen :-).

Nogmaals, mijn dank is groot!

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Kwam vandaag iets tegen wat wel wat weg had van dit..
Heb het geprobeerd over te tekenen, maar dat is niet erg goed gelukt. Nou ja, misschien zie je er wat in ;).
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi Franky,

Bedankt voor je extra reactie en additionele input. Weet je, ergens heb je wel gelijk wat betreft de slanke wissels. Ik wilde ervan af zien vanwege de vele ruimte die daarvoor nodig is, maar jij laat zien dat dit reuze meevalt. Ik ben een poging aan het doen om door het plan heen te worstelen met Wintrack, maar dat valt nog niet mee ;-).

Ik ga zeker eens puzzelen. Rails heb ik toch teveel van een eerder plan: een gedeelte verkopen om slanke wissels te kunnen kopen is een realistisch optie.

Wat ik wel zie, is dat ik op de beschikbare lengte van 305 cm niet uitkom met de boog links groter dan R2. Drie modules (van 122 x 61) in lengte naast elkaar is wellicht ook een optie, maar wel nog een stapje verder weg van een optioneel rondje.

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Zoals beloofd, heb ik zelf ook wat gespeeld, nu met de "standaardgeometrie":



Ziet er beduidend minder vloeiend uit. Vloeiender kan wel, maar dan neemt de perronlengte behoorlijk af. Daarnaast is de weg van een loc naar de draaischijf wel erg omslachtig...

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Niet direct inhoudelijk op de plannen, maar wel op de aanbeveling van Franky.
Vind het erg plezierig om de legenda en de uitleg er bij te lezen. Dat maakt een plan een stuk begrijpelijker (stap 1, voor mij  :D).
Voor anderen die al verder zijn; zij kunnen dan ook bepalen of het plan compleet, over-compleet of niet af is.
Tot deze categorie behoor ik nog niet helemaal, maar ik leer graag bij.
Hoop dat meer mensen met legenda en spoor-uitleg van de stations gaan werken; het geeft veel extra info.
Dank alvast.

groet, Gertjan
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Nu een vloeiende variant, gebruik makende van de standaard geometrie:



Natuurlijk is er nog ruimte voor meer opstelsporen, maar op deze manier blijft er wat meer ruimte over voor scenery.

Misschien overspeel ik mijn hand, maar ik denk niet dat er iets "speels", dat wil zeggen, met een station in een boog, op een dergelijke "smalte" te realiseren is. Of toch?

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Franky,

Ik vind dit, eerlijk waar, een geweldige finetuning van de eerdere ontwerpen. Voor mijn gevoel wordt hier echt gespard: jij een beetje meer dan ik. Maar dit is precies wat ik nodig had, iemand die me laat zien dat zoiets mogelijk is, en er goed en realistisch uit ziet. Ontzettend bedankt daarvoor!

Jouw eigen kritiekpunten vielen me ook al op...

Morgen komt het boek trouwens binnen, ben benieuwd!

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Dag William en Franky en natuurlijk iedereen die mee wil denken,
Vind als nadeel van dit ontwerp dat de goederensporen/laad/los sporen (6&7) alleen maar door heen en weer steken bereikt kunnen worden. Wel kun je op deze sporen makkelijk treinen samenstellen.

groet, Gertjan
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi Gertjan,

En juist dat aspect spreekt me zo aan! Lekker rangeren, aangezien rondrijden toch geen optie is op dit moment. Met de ene samenstelling binnenrijden, met de andere wegrijden.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi Franky,

Bedacht me vannacht (...) dat ik wel moet kijken dat dit plan op de modules past. D.w.z. dat de overgangen bij 122 cm een beetje lekker uitkomen. Ik vrees het ergste, maar wellicht kan het nèt. Alleen even oppassen dat ik niet midden door een wissel hoef te zagen...

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi Franky,

Het Plan is om er 2 in de lengte tegen elkaar te plaatsen (daarmee kom ik op 244 cm) en eentje tegen de kop aan (als een "L"). Hiermee komt de totalen lengte op 244 + 61 = 305 cm. De poot van de "L" is dan dus 122 cm.

Hopelijk is het zo duidelijk? Anders plaats ik nog wel een schets (lastig met een iPhone...).

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoe bereiken en verlaten de virtuele reizigers het ontvangstgebouw, zonder over de rails te hoeven klimmen die het
station rondom insluiten?
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi Franky,

Ik zie eigenlijk geen verbeterpunten meer :-), kan niet wachten om alles eens uit te leggen!


Hoi Wim,

Ik dacht zelf aan een tunneltje afkomstig van rechtsboven, vanaf het brede stuk wat nu als "stoep" weergegeven is. Realistisch? Mits het verhaal de groei van het station sinds de opening in 1843 mede vertelt. We zitten nu rond 1900 en de drukte op het spoor is aanzienlijk toegenomen, meer dan vooraf voorzien was.

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hallo Franky,

Mooi baanplan alleen een paar kritische noot van mijn kant, hoe komen de reizigers bij/op het station zonder dat zij de sporen hoeven over te steken?
Probeer de inrichting sober te houden, geen grote koleninstallaties, grote loodsen e.d. want de spoorwegen stonden nog in de kinderschoenen.
Tijdperk I is een ruim begrip want deze loopt van 1835 tot 1920. Wellicht is het verstandig om een onderverdeling of subgroep te maken:
Periode Ia: 1835 - 1870 (Begin van de spoorwegen)
Periode Ib: 1870 - 1890 (De Pruisische spoorwegmaatschappij wordt een staatsbedrijf)
Periode Ic: 1890 - 1909 (Grote technologische ontwikkelingen)
Periode Id: 1909 - 1920 (Start van het Deutscher Güterwagenverband, oorlogstijd en hyperinflatie)

Meer over tijdperken vindt je hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdperken_in_modelbouw#Indeling_in_Duitsland

Grt, Ronald.
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Leuk, leuk, leuk! Zou alleen het seinhuis verplaatsen naar de rechterzijde, boven de goederenloods zeg maar, dan is er iets meer balans in de ruimte. Begint wel op muggenziften te lijken hoor  O:-D. Of evt het station daar en het seinhuis waar nu het station staat.

Walter
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
De reizigertjes zullen het sjouwen met de valiezen en hoedendozen snel zat worden en het station links laten liggen en hun reis liever per diligence of trekschuit maken...
Is het niet beter het station + lang perron in 2D weer te geven tegen de achtergrond. Ben je van het aan en afvoerprobleem verlost.
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Beste Mon,
Betrek toch niet alles op jezelf. Niet alles is kritiek op wat jij doet. Niet achter elke boom staat een vijand.
Ja, je hebt het moeilijk en ik begrijp ook goed waarom, maar hou op het slachtoffer uit te hangen en telkens de kleinste dingen aan te grijpen om weer tegen iemand uit te varen, want dat geeft je (op termijn) weinig krediet.

On topic: zou er wellicht bij William animo bestaan een klein (zelfbouw)draaischijfje te plaatsen? Bij 0n30 schaal wordt daar veelvuldig gebruik van gemaakt. Die standaard Marklin draaischijf is in mijn optiek veel te lomp voor tijdperk I tafereeltjes.

Hasta la Pasta
Fred
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hi Franky,
Goed om te horen wat een nacht wakker liggen opgeleverd heeft, al moet daar geen nacht wakker liggen voor nodig zijn. Het aanbevolen boek is inmiddels binnen, genieten! Zag alweer wat leuke dingen als ook herkenbare zaken :-).


Fred,
Daar is over nagedacht, of over een segmentdraaischijf van Noch. Maar als je ook laat TP1 rijdt, kun je evengoed M's schijf gebruiken. Plus: ken uzelf. Hebben jullie van mij al überhaupt een baan mogen aanschouwen? En hoe lang loop ik hier al mee? Nog een reden voor mij...

Groet,
William

Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hola William,
Er zijn zelfs voorbeelden te vinden van naar H0 omgebouwde Fleischmann spoor n draaischijven!
Als ik het linkje heb gevonden, plaats ik het.
H la P
Fred
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Plaatjes
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Kan je daar een plaatje van plaatsen? Perfecte maat voor mijn T3, T9.3, T5 etc!
Welk magazin is het?
H la P
Fred
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Als alternatief voor de draaischijf misschien de N* 66250 wel prijzig geen idee of dat ook met C rail gaat.

Mvg Frans
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Een ander, bestaand voorbeeld van een station met draaischijf is Altenau. Ik denk dat dit ook moet passen op de aanwezige ruimte en ik schat zo in dat er iets meer ruimte voor scenery is.

Daar staat tegenover dat er minder ruimte is om te rangeren. Het plan bevat een draaischijf voor tenderlocs, alswel om 's winters de sneeuwschuiver te draaien (ook niet geheel onbelangrijk).

Bij het baanplan zoals het nu is, zou ik mede op basis van wat ik zie in het boek gaan voor de 2D optie, of het EG rechts boven in de hoek.

En de draaischijf? Ik blijf bij de M-schijf, maar aangezien dit een algemeen Epoche I draadje is, is natuurlijk alles welkom!

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Plaatjes
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Citaat van: Laenderbahn027 op zondag 02 juni 2013, 12:50:27
Een ander, bestaand voorbeeld van een station met draaischijf is Altenau. Ik denk dat dit ook moet passen op de aanwezige ruimte en ik schat zo in dat er iets meer ruimte voor scenery is.

Daar staat tegenover dat er minder ruimte is om te rangeren. Het plan bevat een draaischijf voor tenderlocs, alswel om 's winters de sneeuwschuiver te draaien (ook niet geheel onbelangrijk).

Bij het baanplan zoals het nu is, zou ik mede op basis van wat ik zie in het boek gaan voor de 2D optie, of het EG rechts boven in de hoek.

En de draaischijf? Ik blijf bij de M-schijf, maar aangezien dit een algemeen Epoche I draadje is, is natuurlijk alles welkom!

Groet,
William

Hoi William,

Ook ik wil de overgangs periode van 1 / 2 uitbeelden. De Fleischmann schijf is dus te "nieuw"voor mij.
Ik heb 2 weken terug bij Hobby in praktijk een demo van het technische deel van een draaischijf gezien
van Henk Kooiman ( draaischijfhk.nl). Het is bij hem echt hobby, maar hij maakt een superbetrouwbare
en superstille schijf. Ik denk eraan de kuil en brug van de schijf dan zelf te maken getrouw periode 1/2.
Bij Henk op de site staan ook veel foto's van voorbeelden draaischijven in het echt. Wellicht kun je er wat mee.

NB Ik heb wel eens een M schijf voorzien van echt houten balkjes op de rand en dat zag er toen ook al heel
wat beter uit.
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Citaat van: dolphin op zondag 02 juni 2013, 13:06:35

NB Ik heb wel eens een M schijf voorzien van echt houten balkjes op de rand en dat zag er toen ook al heel
wat beter uit.

Dat was ik ook al van plan ;-).

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hola

Prachtige voorbeelden! Ik met de cd inclusief juwelcase aan de slag. Gewoon met de hand bewegen, dus niet motorisch aangedreven maar dat boeit mij hoegenaamd geen ene mallemoer!

H la P
Fred
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Citaat van: IJsengel op dinsdag 04 december 2012, 16:02:26
Echter, ik vraag me af of een dergelijk emplacement al in die tijden bestond.
Als ik dit zie uit 1883 denk ik dat het nog net moet kunnen :-)
http://muehldorf-simbach.de/wp-content/uploads/2012/04/Gleisplan-Simbach-Inn-18721.jpg
Ik heb hier een 30-tal boeken liggen over Epoche I en daar staan nog veel grotere stationsemplacementen in...allemaal originele tekeningen...
Vanwaar dat verhaaltje komt dat het in Epoche I allemaal klein was is mij een compleet raadsel...

En nog eentje uit Eisenbahn Journaal (daar staan 10-tallen dergelijke stations in...), zie het als een tip om die boeken te kopen ;-)
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi Franky,

Inderdaad, dat dacht ik ook al. Wat betreft de boeken: na het fantastische boek wat je ons de vorige keer aangeraden hebt, ben ik wel ontzettend benieuwd naar andere Epoche I-boeken die je aan zou kunnen bevelen. Mag hier, mag per PB, mag per mail. Ik hou van boeken en snuffelen in boeken :-).

Alvast bedankt!

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Een heel goede start is deze DVD: https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/shop/dvd-rom+ej+l%C3%A4nderbahn-report-_87.html , er staan 29 speciale uitgaven van Eisenbahn Journal op en als je ziet wat je krijgt is dit eigenlijk bijna gratis... Ik heb voor de papieren versies en heel veel andere boeken destijds een klein fortuin betaald :-( en er staat alles samen niet meer in dan er op die DVD staat...
Als je dat allemaal bekijkt zal je zien dat het meeste wat over tijdperk I verteld wordt goed is voor een aflevering van de Fabeltjekrant :-)
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
hallo

ik heb even je draadje even gelezen, en vind je laaste plan met draaischijf heel mooi het rechte vind ik super.dat spreekt mij ook enorm aan om bij mijn nieuwe baan te doen, als je wil kan je mij dit doorsturen via mail.


groeten
peter