Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen

Gestart door Laenderbahn027 vrijdag 20 juli 2012, 08:22:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi,

Nou vroeg ik me af: wat is er typisch voor een baanplan wat zich afspeelt in Epoche I/ Tijdperk 1? Ik denk hierbij zelf aan:


  • Relatief korte stationsporen;
  • Geen grote uitgebreide rangeerterreinen;
  • Veelal enkelspoor met hier en daar een gedeelte dubbelspoor om uit te wijken;
  • Aftakkingen naar locale industrie, zoals een houtzagerij, bierbrouwerij of mijn;
  • Veelal bochtige trajecten om de natuur zoveel mogelijk in stand te houden;
  • Kleine stations, zowel aan een doorgaand spoor als als kopstation.

Welke zaken zouden jullie hierop aan kunnen vullen? Mooie voorbeelden zijn natuurlijk:


Ik sta open voor nieuwe suggesties en zal deze aan de eerste post toevoegen voor het overzicht.

Hartelijk dank voor het meedenken!

Achtergrond is dat ik niet verwacht de komende jaren met lange treinen (Ca. 150 - 200 cm) te kunnen rijden, iets wat ik zelf zie als kenmerkend voor Epoche III en verder. Met een Epoche I/ Epoche II baan is het veel eenvoudiger om realistisch met korte treinen te rijden en tevens hoop ik meer overzicht te houden en toch een leuk en afwisselend treinbedrijf te kunnen garanderen met een relatief bescheiden baan. Waarschijnlijk ga ik dus afscheid nemen van mijn Epoche III materiaal (alhoewel, het is wel mooi...).

Groet,
William
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
een paar aanvullingen op je lijstje:

lichtere railprofielen (dus veel kleiner dan onze code 100 rails),
korte railstukken (15meter geloof ik, en dat komt dus nu wel eens overeen met onze rails van ca 18cm....),
bielsafstanden groter
grote diversiteit aan beveiligingssystemen (seinen)
vrijwel alleen lokaal te stellen wissels
stations buiten stads en dorpskernen (lawaai, eng, gevaarlijk????)
veel kopstations
lokloodsen vaak van hout
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Citaat van: Wasmi op vrijdag 20 juli 2012, 10:08:13
een paar aanvullingen op je lijstje:

lichtere railprofielen (dus veel kleiner dan onze code 100 rails), C-rails zijn code 87 geloof ik?
korte railstukken (15meter geloof ik, en dat komt dus nu wel eens overeen met onze rails van ca 18cm....), Wat bedoel je hier precies mee? Korte rechte railstukken, veel bochtige trajecten, of iets anders?
bielsafstanden groter Tja, weinig aan te doen...
grote diversiteit aan beveiligingssystemen (seinen)
vrijwel alleen lokaal te stellen wissels
stations buiten stads en dorpskernen (lawaai, eng, gevaarlijk????)
veel kopstations
lokloodsen vaak van hout

Bedankt voor dit lijstje Walter! Zou je nog op mijn vragen kunnen reageren, als je tijd hebt? Thanks!

Groet,
William
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Citaat van: William027 op vrijdag 20 juli 2012, 10:15:00
Citaat van: Wasmi op vrijdag 20 juli 2012, 10:08:13
een paar aanvullingen op je lijstje:

lichtere railprofielen (dus veel kleiner dan onze code 100 rails), C-rails zijn code 87 geloof ik?
korte railstukken (15meter geloof ik, en dat komt dus nu wel eens overeen met onze rails van ca 18cm....), Wat bedoel je hier precies mee? Korte rechte railstukken, veel bochtige trajecten, of iets anders?
bielsafstanden groter Tja, weinig aan te doen...
grote diversiteit aan beveiligingssystemen (seinen)
vrijwel alleen lokaal te stellen wissels
stations buiten stads en dorpskernen (lawaai, eng, gevaarlijk????)
veel kopstations
lokloodsen vaak van hout

Bedankt voor dit lijstje Walter! Zou je nog op mijn vragen kunnen reageren, als je tijd hebt? Thanks!

Groet,
William

C-rail is code 90.


groeten Dylan
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
een railstuk is een railstaaf/spoorstaaf , een losse rail ( twee hier van met Biels is spoor ) .

Tegenwoordig zijn spoorstaven soms langer dan 200 meter ( 2.30 m in H0 )
Vroeguh was 15 tot 20 meter de max . je moet ook rekening houden met de verbindingen . Redelijke ongelijk en geschroefd tegen nivogelijk en thermische las nu .
Als je Ep1 gaat bouwen moet je ook kleine draaischijven hebben , zodat alleen de Ketel kan draaien en dan de tender .
DKW ( engelse wissels ) zijn duur en complex .   
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
William,

Had al ff niet meer gekeken, maar de meeste antwoorden zijn al gegeven. Zelf gebruik ik K rail en dat is ruim code 100. C rail is inderdaad mooier wat dat betreft. Als je fijnere rails en betere bielsafstanden wilt bouwen zou je bv Tillig rails kunnen gebruiken, de bielzen losmaken en bv 1 per 10 verwijderen, verder uitelkaar leggen en puntcontactstrips van Erbert of Weichen Walter. Dat begint al aardig op rail zelfbouw te lijken, en dan zou ik toch mooi ook naar 2 rail gaan met maximaal RP25 wielen. Ik vermoed alleen dat dat een rail te ver is voor je 😃

Walter
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Hoi allen,

Bedankt voor de additionele informatie aangaande kenmerken Epoche I! Ik heb in ieder geval al helder dat puur Epoche I bouwen niets voor mij gaat worden. Zoals Walter al zei: dat is een rail te ver voor mij. Zelfbouw rails, overstappen op 2-rail, nee dank u. (Al lijkt het me wel leuk eens een keer met pukostrips te gaan werken bij de realistisch 3-wegwissels :-)).

Als het 'm gaat worden, dan zal het zijn met C-rails, waarbij het er best ongelijk uit mag zien, maar bij voorkeur niet zijn.

Kleine draaischijven en dergelijke was ik ook al tegengekomen, bijvoorbeeld in beginnende industriegebiedjes om de wagons bij de juiste industrie te krijgen.

Mochten er verder nog tips of suggesties zijn, dan zijn ze hier welkom!

Wat ik me bijvoorbeeld nog bedacht: binnen Epoche I kun je natuurlijk nog heel veel kanten op. In den beginne waren er met name kleine locs, maar naar het einde toe werden deze steeds groter. Dat betekent dus eigenlijk dat je niet zomaar alles door elkaar heen kunt rijden, ook al is het Epoche I. Stel je eens voor: een Kaiser Wilhelm II-trein op een baan zoals die van Frits Osterthun! Dat vind ik geen gezicht, hoewel het allebei fantastisch mooie zaken zijn. Hiermee zal ik dus ook rekening moeten houden met het baanplan: wanneer ik aan het begin van Epoche I blijf, kan ik met enkelspoor hele leuke dingen doen op kleine schaal. Als ik met grotere locs wil rijden, dan zal ook het baanplan hier op aangepast moeten worden.

Gelukkig heeft het geen haast, want er is nog meer dan genoeg om te overdenken :-).

Groet,
William

Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Even onder het stof vandaan halen, want nog altijd opportuun (steeds meer eigenlijk).

Hier een nieuwe aanzet voor een kopstation in Epoche I:



Misschien te druk...?

Afmetingen zijn (een veelvoud, bij voorkeur 2) van 122 x 61 cm.

Jullie reactie wordt zeker gewaardeerd  :thumbup:.

Groet,
William
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Hola William,

Als mede liefhebber van treintjes en treinverkeer uit vroeger tijden volg ik je draadjes ook.
Wat betreft je station kan ik slechts met enige jalouzie kijken naar de grootte en uitgebreide speelmogelijkheden.
Echter, ik vraag me af of een dergelijk emplacement al in die tijden bestond.
Ikzelf heb slechts een doorgaande lijn met een inhaalspoor bij een stationnnetje en een enkel rangeer/afstel/kolen/goederenlaadspoortje erbij. Passend in de tijd en - toegegeven - ingegeven door chronisch ruimtegebrek.
Natuurlijk staat het je in modelspoorland helemaal vrij om wat dan ook te verzinnen, maar wanneer je waarheidsgetrouw wilt nabouwen...

Succes!
En hoe dan ook,

Hasta la Pasta

Fred
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Hoi Fred,

Bedankt voor je input! Hoewel ik in Epoche I zit, wil ik rond 1900 zitten. Volgens mij kom je dan al wel het een en ander tegen van een redelijke grootte. Ik zal het eens uitleggen op de grond, want ergens ben ik het helemaal met je eens dat dit een beetje te massief is op die paar m2. Maar ja, ik wil wel weer kunnen rangeren, het is immers maar een "Endbahnhof"...

Mooie nieuwe aanwinst trouwens, die F-wagon  :thumbup:.

Greetz,
William
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Dank, in het echt veel fraaier dan wat ik op het celluloid krijg.... ;)
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
ziet er goed uit, maar...
beetje uitgebreid idd
probeer die engelse wissels eruit te halen


heb je er uitleg bij wat voor wat dient?
En heb er erg in dat er nog scenery bij past


ik ben benieuwd wat het gaat worden, epoche I kom ik niet zovaak tegen
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Hoi Simon,

Bedankt voor je input. De reden dat de Engelse wissels erin zitten is enerzijds uitbreiding van de rangeer-/ speelmogelijkheden, anderzijds uit ruimtegebrek. Dat het uitgebreid is, is waar, maar ook dat is geboren uit ruimtegesprek en de wens zoveel mogelijk speelmogelijkheden te willen hebben.

Wanneer je weinig ruimte ter beschikking hebt, zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Een van de keuzes dient dus, gebaseerd op jouw en Fred's input, te zijn om de hoeveelheid rails te beperken. Daar kan ik wat mee en ga dus terug naar de tekentafel.

Overigens:

- linksboven is aankomst station (bovenste spoor)
- dit gaat over in het verlengde naar 2 korte uithaalsporen
- tevens kan de loc hier mooi omlopen
- de wagons kunnen zo naar de verschillende aftakkingen gerangeerd worden (ook allemaal rechts)
- linksonder komt de locloods/ werkplaats met daarboven kolen en waterkraan.

Dat was het idee. Mochten jullie suggesties hebben, geschetst in paint of wat dan ook, dan zie ik deze graag tegemoet :-)!

Groet,
William
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
nog een tip. Wat je ook kunt doen, is werken met flexibele k-rails. Je kunt namelijk bij deze de bielzen wat "rekken" tov de rails. hierdoor komen ze iets verder uit elkaar te liggen, en liggen ze ook scheef. Zo kun je een beetje een ongelijke verdeling van de bielzen nabootsen. Natuurlijk kun je, omdat het flexrails is, het e.e.a ook niet kaarsrecht leggen hiermee. Dit is ook typisch voor de beginjaren. De ice of tgv was er immers nog niet.

Roy
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Hoi Roy,

Bedankt voor deze tip, maar vanwege de aanwezigheid van een redelijke berg C-rails plus de mooie smalle profielen wil ik het toch daarmee gaan en blijven proberen.

Groet,
William
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Voor een Epoche I emplacement lijkt me jouw opzet een beetje te druk,en dit gaat al richting TP III a IV.

En een tip,de draaischijven waren er vroeg bij,want omdat men nog niet veel doorgaande lijnen had en vaak kopstations,moest er veel gedraaid worden met de toenmalige lok's.

Maar niet te grote,want de lok's waren in die tijd ook nog geen reuzen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Hoi Hans,

Ook jij bedankt voor je reactie. Dat had ik me ook al bedacht, en zo zat ik te denken aan o.a. een kleine draaischijf van Hapo of de nieuwe segmentdraaischijf van Noch. Ook daarmee is het leuk locs wisselen, dan het rangeren nog. Het moet namelijk wel een dynamisch station worden; ik wil, naast bouwen, wel iets te doen hebben :-).

Groet,
William
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Hallo,

Hierbij een nieuwe, iets rustiger plan, wel (nog) zonder draaischijfje...



Het station ligt aan de bovenzijde van de boog. Linksonder ligt de locloods en de bevoorrading. Rechts misschien een paar huisjes, tuintje, zoiets. Linksboven is dan weer ruimte voor een loods (bij station) en bijv. een zagerij of veeverlading (linksboven).

Hier voel ik me al een stuk beter bij. Rangeerruimte is iets minder uitgebreid, maar het perron is dan wel weer langer plus alles past ruim binnen de maten.

Maar, jullie aanvullingen of opmerking zijn meer dan welkom, bijvoorbeeld hoe iets te maken met een (kleine!) draaischijf. Ik ga er ook nog eens op broeden...

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hallo,

Tot op heden nog geen ei gelegd over de draaischijf. Ik vrees dat daarvoor simpelweg te weinig ruimte is op deze 2 platen. Dat betekent dat een "Reihe K" achterstevoren het station dient te verlaten met een vereiste lagere snelheid. Ach, er zijn ergere dingen in de wereld... Dat zal zeker vroeger toen deze locs pas opkwamen ook wel eens gebeurd zijn...

Tot zover dit ei.

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
en rechts op het einde, een kleine handbediende draaischijf dan? op ontrax stond een baan, die dat ook had op het eind van het station.

Roy
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi Roy,

Wel aan gedacht, maar dan kom ik toch al snel bij M's draaischijf uit. De "Reihe K" (als voorbeeld) is 23,5 cm lang en dat past dus niet op de grootste kleine schijf van bijv. Hapo...

Het is schipperen, dat weet ik. Ik kan dergelijke locs ook in de doos laten zitten, maar da's ook zonde...

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
zelfbouw?
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi Roy,

Maar daarmee verandert de noodzakelijke lengte toch amper? Alhoewel, er is wel een verschil tussen de 24 cm die ik nodig heb en de ca. 38 cm doorsnee van de M-schijf, da's waar.

http://www.draaischijfhk.nl/index.php?page=home

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
wat is je beschikbare ruimte?
Re: Kenmerken baanplan Epoche I?
Citaat van: William027 op dinsdag 04 december 2012, 11:40:30
Even onder het stof vandaan halen, want nog altijd opportuun (steeds meer eigenlijk).

Hier een nieuwe aanzet voor een kopstation in Epoche I:



Misschien te druk...?

Afmetingen zijn (een veelvoud, bij voorkeur 2) van 122 x 61 cm.

Jullie reactie wordt zeker gewaardeerd  :thumbup:.

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
In Amerika, maar in Europa waarschijnlijk ook, werd ipv een draaischijf ook wel een driehoek gebouwd. (Zelf gezien bij de Grand Canyon RR). Op het rechter deel van de baan zou dat wellicht kunnen als je het linkse onderste opstelspoor weghaalt en daar een wissel legt om naar het andere opstelspoor te gaan.
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
als je flink geld hebt, kan dit:

http://www.wentinkwebshop.nl/catalog/product_info.php/products_id/6306?osCsid=b50e559ccb0f4897c1dc3e47eef492db

de kleine draaischijf waar ik het eerder over had, heeft in de RM gestaan. Zal moeten zoeken. Maar deze zit gebouwd in een clubbaan, die ook op ontrax stond.

Roy
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hallo,

Hierbij een voorstel met draaischijf. Nadeel: beperkte rangeermogelijkheden...





Commentaar is welkom!

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi William,

Het is dat je een hele "K "moet draaien,anders had je een kortere draaischijf kunnen nemen,en die van Noch is al uit het zicht verdwenen.
En een Würtembergische K is wel heel laat TP I.

Kun je de breedte van de plaat niet aanpassen,zodat je draaischijf schuin achter de stationssporen ligt,of parallel eraan.
Aan de loods had je al gedacht,en ik zou het niet te uitgebreid doen,immers de spoorwegen waren in TP I nog in opkomst.

Mocht je ooit in Nürnberg in het museum belanden,kijk dan eens naar een historisch overzichtje van een spoorweg in wording,en dan zal je meer begrijpen dat TP I het begrip kent: Meer is Minder.

Het is haast een kunst als je door dingen weg te laten,meer bereikt dan met meer dingen.
Wat ik wel leuk aan die tijd vindt is,dat in die tijd goederen en mensen vaak in 1 trein vervoerd werden.
Pas bij latere tijdperken verwaterde dit een beetje,tot een totale scheiding aan toe.

M.v.g.

Hans V200.0






Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi Hans,

Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik realiseer me heel goed dat ik met de ruimte en wensen op het randje van wat mogelijk is balanceer. Immers:

De ruimte is beperkt. Dit was en is, samen natuurlijk met de bonte kleuren en verschillende loctypes de hoofdreden dat ik voor 1 ga. Immers, bonte kleuren en veelal korte treinen. Dat ik dan vervolgens ook weer een C, een K en noem maar op aanschaf omdat ik die heel mooi vind, geeft me wel weer nieuwe problemen wanneer ik voor een semi-realistische Ep 1 baan wil gaan. Deze locs stonden eigenlijk al weer voor te lange treinen voor dit station. Ik zou ze dan graag ook zo nu en dan in willen zetten, dat ze een speciaal bezoek brengen aan dit station. De hoofdmoot zou dan tenderlocs zijn. Om daarvoor nu zo'n grote draaischijf te plaatsen, is wellicht wat overdreven...

Ik probeer ook te gaan voor "less is more", maar wanneer je een beetje wil rangeren, heb ik toch iets van extra opstelsporen en omloopsporen nodig. Dit, omdat ik nog 0 ervaring heb met landschapsbouw en zelfs niet weet of ik dat echt leuk ga vinden...

Dat de draaischijf te groot is, ben ik helemaal met jullie eens. Dus weer terugnaar de tekentafel. Mijn vrouw zei "begin nou gewoon", maar eerst vind ik dat dit plan moet staan.

Groet,
William

Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hola
In den Beschränkung zeigt sich den Meister!
Zo bezien ben ik dus ook gewoon lekker aan het prutsen en herken ik me ook in de aanschaf van een kolos als de "K".
Begon ik nog heel keurig met de T3 en T9.3, kwam er al gauw een P8 bij. Veel te groot voor mijn baantje en met 4 rijtuigen echt niet passend op mijn stationnetje....
Toch maakt ze haar rondje als intercity avant la lettre. Interesseert me geen biet of dat nu Zeitgemäss is of niet!  :P

Overigens meen ik me te herinneren dat je ook nog een P10 (latere br39) had aangeschaft en die is toch nog groter dan de "K"?

H la P
Fred
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Nieuw voorstel, more to come:



Tsja, die draaischijf... Wel cool als het zou lukken :-).
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Minder speels, strakker, laat Epoche I:



Zoals jullie zien, het hobbyen gaat verder. Deze vind ik zelf een beetje te strak, maar ik sta ervan te kijken dat het überhaupt mogelijk is. Doel van de draaischijf is in principe ook alleen het keren van de locs. Basaal onderhoud kan net er voor, maar een echt Bw is niet de bedoeling.

Ik sta nog altijd open voor opmerkingen, danwel suggesties! Direct eentje van mijn kant: het bovenste spoor kan ik inkorten en niet aansluiten op de draaischijf. Dat geeft ruimte voor een eindspoor voor treinstellen, etc. en ruimte voor het station. Wanneer een trein op het hoofdspoor binnenkomt, kan de loc draaien op de schijf en via het andere spoor terug rijden. Het onderste spoor is ook bedoeld voor goederentreinen. Zoiets dus:



Voor vanavond alvast iedereen een goede jaarwisseling en hou de vingers eraan: redelijk essentieel voor deze hobby...

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
EpI. Treinstellen ?
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Jazeker! Denk hierbij aan M37266. Zo zijn er niet veel, maar toch. Ook wil ik dit spoor gebruiken voor korte combinaties, waarbij een tenderloc gebruikt wordt. Deze kan prima als trek/duwcombinatie fungeren. Het spoor is misschien alleen een beetje lang...

Overigens, bij mijn weten loopt Epoche I tot ca. 1922. Toen had je al best grote stations. Het is dan ook rond 1900 dat ik wil aanhouden. Verschillende maatschappijen, verschillend materieel. Begin Epoche I vind ik, hoewel fascinerend, minder interessant vanuit het materieeloogpunt.

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Citaat van: William027 op maandag 24 december 2012, 11:44:13
Nieuw voorstel, more to come:



Tsja, die draaischijf... Wel cool als het zou lukken :-).

Deze spreekt mij het meeste aan omdat je dan de draaischijf voor meer dingen gebruik als alleen het omdraaien van de locomotieven.
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
mooi!
Nog even puzzelen misschien en dan maken zou ik zeggen!
Misschien moet je nog even goed kijken naar randzaken, waar komt je kolenvoorraad, waar komt je slakkenkuil, wat voor stationsgebouw wil je, moet er een pleintje voor, een weggetje, waar gaat dat heen, hoe had je je landschap gedacht etcetera.

Nou ja, een mooi baanplan in ieder geval en dat is een goed begin!
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Citaat van: William027 op maandag 31 december 2012, 11:32:37


Deze ligt inmiddels "uit"  :). Wat me nu pas opvalt, is de geringe ruimte tussen de sporen. Daar ga ik nog een beetje op puzzelen om te kijken of het iets ruimer opgezet kan worden. "Less is more", dat heb je vrij snel in de gaten als je alles daadwerkelijk voor je ziet.

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Citaat van: William027 op maandag 24 december 2012, 11:44:13
Nieuw voorstel, more to come:



Dit vind ik de leukste. Maar wordt je het niet heel snel zat om alleen maar van stootblok naar stootblok te rijden?
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi Jurrien,

Linksboven in de hoek komt een boog, waarop ik een vitrinebuis aan wil sluiten, zoals te vinden op deze site (zoek onder "Modellbahn" naar de "Selbstbaurohren"). Op de manier rijdt een trein uit de buis het station binnen, waarna gerangeerd kan worden, de loc omgedraaid, etc. Ben ik het beu met de loc/ combinatie, rij ik hem terug de vitrine in en pak ik een nieuwe.

Vanwege de ruimte denk ik dat ik niet voor een "rondje" ga; denk dat ik dat eerder saai ga vinden...

Hopelijk maakt dit de plannen een beetje duidelijker?

Overigens, het plan dat jij en Doef het leukste vinden: eens kijken of dat met de oude 7186 draaischijf te realiseren valt...

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Dag William,

Doe mij maar het plan met de perrondraaischijf :-)
Dat was vroeger toch heel gebruikelijk en je doet 2 treinbewegingen ineens, draaien en omrijden.

En het idee van geen rondje te maken en treinen compleet te wisselen in vitrinebuizen kan ik ook bijtreden, enkel om het wat betaalbaar te houden denk ik hetzelfde te doen met houten wisselbakken die ik dan ergens kan opstapelen. De treinen zie ik dan wel niet permanent, maar dat is dan een reden om ze weer eens los te laten :-)

Ik heb ten andere nog een ontwerpje met een perrondraaischijf op het schap liggen in afwachting dat ik dat ooit eens kan gebruiken :-)
Misschien levert het jou nog wat inspiratie op...
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Mooi :-), bedankt! Ik ga er zeker eens goed naar kijken.  :thumbup:
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
In het noorden van het Zwarte Woud in het kuuroord Wildbad hadden ze zo'n perrondraaischijf, en die is al voor menige modelbaan gebruikt als voorbeeld: http://tinyurl.com/bylh6zy
Daar valt zeker wat inspiratie op te doen.
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hallo,

Weer wat nieuwe ideeën. Max. formaat is 61 x 305 cm.

Recht:


Schuin:


Recht heeft, vanwege de vrijblijvende ruimte, iets meer mogelijkheden voor scenery.

Reacties zijn altijd welkom!

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
William, leuk onderwerp, het terugvinden van de oude opzet van stations! In dit topic staan oude baanplannen van station Wageningen, misschien kun je daar wat mee?
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi Kees,

Bedankt voor je reactie! Leuk topic, zonder meer, maar vanwege de geringe ruimte die ik heb niet geschikt voor mij... Ik ga het wel eens goed lezen, want ik zie mooie dingen voorbijkomen :-).

Heb je nog een voorkeur voor 1 van de 2 plannen?

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Ik vind de schuine leuker, volgens mij leuker voor de opbouw van de baan. Als je het station dan maakt als een toevoeging van de stad/stadje, dan klopt dat ook. De andere methode was natuurlijk een station buiten de stad, die waren vaak rechter van opzet.
Maar mijn voorkeur komt ook omdat ik met een "geknikte spitzkehre" wil gaan werken......
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Hoi Kees,

Ik ga de rails zo snel mogelijk uitleggen zodat ik ook meer zicht heb op de ruimte voor scenery die overblijft.

Groet,
William
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
linkje linkje dat ik van een mede forummer heb gekregen over Rauenstein. Daarin zie je de groei van een klein kopstation in de tijd, het bestaat nu niet meer, maar kent een geschiedenis tot in tijdperk I/II volgens mij. Succes!!
Re: Baanplan Epoche I - Kenmerken en voorstellen
Ook mooi!

Eens kijken of ik die niet op mijn ondergrond getekend krijg...

Groet,
William