Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanvakken - blokken.

Gestart door woodymax vrijdag 04 mei 2007, 22:01:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanvakken - blokken.
woodymax
gast

Baanvakken - blokken.
beste,

hoe kun je het beste baanvakken indelen ???

ik weet dat een baanvak net zo lang moet zijn als je langste trein
en dat een wissel nooit tot een baanvak hoort.


stel nou de volgende situatie doet zich voor is het stukje rail dan tusen de wissels dan een baanvak???


mvg woodymax
Re: Baanvakken - blokken.
een baanvak is van sein tot sein
Re: Baanvakken - blokken.
Citaat van: Rloop op vrijdag 04 mei 2007, 22:05:43
een baanvak is van sein tot sein

rloop ik heb geen seinen alleen straks visuele maar geen echte.

en stel je hebt een groot rondje moet je dit dan indelden in 2 a 3 baanvlakken ?

lijkt me niet dat een (groot) rondje 1 baanvlak is.

mvg woodymax
Re: Baanvakken - blokken.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanvakken - blokken.
Woodymax,

Het beste is, zoals Peter al zei, om het bij de wisselstraat te betrekken. Dit omdat er dan niet spontaan een trein op kan gaan rijden terwijl je er nog met  eentje opzit.
Aangezien ik nog niet heel erg met Koploper bezig ben kun je de ervaringsdeskundigen beter de indeling in de programmatuur laten uitleggen
Re: Baanvakken - blokken.
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanvakken - blokken.
Woodymax,

Als je een rondje op gaat delen moet je er minimaal 3 baanvakken van maken. Je kan dan met 2 treinen tegelijk rijden. 2 baanvakken zijn bezet, 1 is er vrij. 1 trein kan het vrije baanvak inrijden (en geeft het baanvak waarin hij reed, vrij aan de volgende trein).
(Vuistregel: Het maximaal  aantal treinen dat op een baan kan rijden is gelijk aan het aantal blokken -1; 10 blokken, maximaal 9 treinen)

De langste trein moet in het kortste baanvak passen. Maak alle baanvakken van ongeveer dezelfde lengte. Het is niet handig om een baanvak op een helling te splitsen. Als de trein moet stoppen, rijdt deze misschien niet goed meer aan. Zet de stop dan voor of na de helling.

Als je seinen gebruikt (of stops) moeten deze voldoende lang zijn dat de locomotief niet door het sein heenschiet. 3 tot 4 rechten (of hele ronden) zijn voldoende. Probeer de rest van het baanvak ook minimaal 3 tot 4 rechten (of hele ronden) lang te maken.

groetjes
Henk
Re: Baanvakken - blokken.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanvakken - blokken.
Hallo Woodymax,

Als aanvulling op het verhaal van Henk wil ik je nog het volgende mee geven.

Als je 9 treinen wilt laten rijden in 10 blokken(baanvakken). staan er altijd 8 treinen stil. De 9e trein zal alleen rijden naar het enige vrije baanvak. Tijdens deze rit kan het even voorkomen dat hij beide baanvakken( het oude en het nieuwe baanvak) bezet meldt. Een andere trein zal pas kunnen gaan rijden, zodra de 9e trein het oude baanvak vrij heeft gegeven.

Als je 5 treinen wilt laten rijden in 10 blokken, dan zouden ze allemaal tegelijk kunnen rijden. Het is immers mogelijk dat elke trein een vrij baanvak ziet om naar toe te gaan.

Het hangt dus eigenlijk van de combinatie af van het aantal treinen en het aantal blokken hoeveel er daadwerkelijk tegelijkertijd zouden kunnen rijden.

Voor wat betreft je lengtes van baanvakken: Het is in Koploper ook mogelijk om een bepaald blok verboden te maken voor een bepaalde (bijvoorbeeld lange) trein. Hierin zou dus bijvoorbeeld alleen een kortere trein kunnen stoppen. Ook kun je gebruik maken van een stopverbod in een bepaald blok.

De 3 rechte rails zou je dus eventueel als blok kunnen definiëren. Het kleine stukje rail(24094) kun je gewoon als onderdeel van een wisselstraat maken.

Groetjes

willie
Re: Baanvakken - blokken.
oke en hoe zit dat dan met de stroom regeling van de rails ??? en de detectie ???

ik heb begrepen dat je elk blok moet scheiden met van die rode pennetje maar weten jullie welke pinnen deze moeten ??? of moet ik ze alle 4 isoleren ???

dan nog de vraag hoe krijgt een blok zijn stroom ??? via 2 draadjes ? en gaat via die 2 draadjes dan ook de bezet melding ???

mvg woodymax
Re: Baanvakken - blokken.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanvakken - blokken.
Hallo Woodymax,

Het artikelnummer is 74030(isolatiehulzen).

Op je c-rails zitten in totaal 8 "pinnetjes"(4 aan elke zijde).

De buitenste pinnetjes is de massa(railstaven) de binnenste is de middenleider.

Simpel gezegd wordt een van de twee railstaven geïsoleerd. De andere railstaaf verzorgt de massa. Zodra er een wisselstroomwiel op dit stuk rails rijdt, wordt de massa doorgegeven aan de geïsoleerde railstaaf. Deze is aangesloten op de S88 bezetmelder, die op zijn beurt weer is aangesloten op je digitale centrale. Op deze manier weet de pc of er op een bepaald baanvak iets staat.

Met een beetje zoekwerk is hierover behoorlijk wat informatie over te vinden. Op dit moment ontbreekt me de tijd om dit zelf voor je op te zoeken.

Groetjes

willie

Re: Baanvakken - blokken.
oke en ik heb treinen die veel langer zijn dan mijn kortste blok maar die wel door dat blok moeten is dat dan een probleem dat een trein "over" een wssel heen staat ???

en hoe krijgen wissels hun stroom ? omdat wissels nooit tot een blok horen, wordt de stroom van het vorige blok "doorgegeven ???

ik word steeds wijzer over pc besturing  :wink:

mvg woodymax
Re: Baanvakken - blokken.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanvakken - blokken.
Hallo Woodymax,

Als je trein langer is dan een blok en deels over een wisselstraat blijft stilstaan, dan zal een andere trein op die stilstaande trein knallen.

Een langere trein moet dan een stopverbod krijgen voor dat blok.

De stroomvoorziening van je wissels gaat via de wisseldecoder(inbouw of K83 decoder) en staat los van de detectie via S88.

De stroom op je baan staat ook los van massadetectie. De middenleider wordt namelijk niet geïsoleerd om massadetectie te gebruiken.

Massadetectie is het gebruiken van een van de twee railstaven, daar je met 1 railstaaf in feite al een stroomkring hebt.

Als je met koploper wilt beginnen, geeft Paul Haagsma het beste advies wat iemand je kan geven. Begin met een ovaaltje en eventueel een inhaalspoor en experimenteer wat met de mogelijkheden en instellingen. Al doende wordt je dan wijs. De basisbeginselen(hoe je je detectie regelt bijvoorbeeld) moet je echter al wel weten.

Groetjes

willie.
Re: Baanvakken - blokken.
heel erg bedankt,

ik zal morgen alles even rustig doorlezen.

mvg woodymax
Re: Baanvakken - blokken.
Citaat van: wakkie op zaterdag 05 mei 2007, 21:45:09
Als je trein langer is dan een blok en deels over een wisselstraat blijft stilstaan, dan zal een andere trein op die stilstaande trein knallen.

met massa detectie worden toch ook wagonnen gedetecteerd ???
dus als een trein dan "in" 2 blokken staat melden die wagons toch dat "andere" blok bezet zodat er geen trein op kan knallen ???

Citaat van: wakkie op zaterdag 05 mei 2007, 21:45:09
Een langere trein moet dan een stopverbod krijgen voor dat blok.

juist de langere treinen MOETEN door dat blok omdat dit blok direct na de parkeerplaat is en kunnen ze dus niet "omrijden"

Citaat van: wakkie op zaterdag 05 mei 2007, 21:45:09
De stroomvoorziening van je wissels gaat via de wisseldecoder(inbouw of K83 decoder) en staat los van de detectie via S88.

voor de wissels waarschijnlijk iets wat op de k83 lijkt alleen dan zelfbouw ivm de kosten.

Citaat van: wakkie op zaterdag 05 mei 2007, 21:45:09
De stroom op je baan staat ook los van massadetectie. De middenleider wordt namelijk niet geïsoleerd om massadetectie te gebruiken.

Massadetectie is het gebruiken van een van de twee railstaven, daar je met 1 railstaaf in feite al een stroomkring hebt.

Duidelijk  :wink: :wink: :wink:

Citaat van: wakkie op zaterdag 05 mei 2007, 21:45:09
Als je met koploper wilt beginnen, geeft Paul Haagsma het beste advies wat iemand je kan geven. Begin met een ovaaltje en eventueel een inhaalspoor en experimenteer wat met de mogelijkheden en instellingen. Al doende wordt je dan wijs.

dit kan helaas niet omdat alle rails al ligt en het mij "te" veel werk is om eerst alles los te halen voor een testbaan ik begin dus gelijk met mijn vast baan (wat noem je een vaste baan ? mijn vorige vaste baan heeft een half jaar gelegen)

Citaat van: wakkie op zaterdag 05 mei 2007, 21:45:09
De basisbeginselen(hoe je je detectie regelt bijvoorbeeld) moet je echter al wel weten.

dit ben ik mbv dit forum nu aan het uitzoeken.

Mvg woodymax
Re: Baanvakken - blokken.
Hoe je de C-rails kunt aanpassen voor massa detectie staat op mijn site beschreven en een handleiding daarvoor kun je ook downloaden via mijn site.

Als hierover verder nog vragen mochten zijn dan hoor ik het wel.
Re: Baanvakken - blokken.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanvakken - blokken.
Hallo Woody,

Ik begrijp dat je je baanplan (klik hier voor baanplan woodymax in bericht # 17) al hebt liggen.

Toch is het simpel mogelijk om koploper te testen met een ovaaltje en inhaalspoor. Dat heb je namelijk al in je baanplan verwerkt. Geef in Koploper alleen dit ovaaltje met inhaalspoor in(eventueel met de kortere baanvakken/stukjes rail zoals je die hier in dit topic bespreekt) in. Alle wissels die niet tot dat inhaalspoor behoren teken je in als een rechte rail en zet deze in die stand dat een trein je testbaan niet kan verlaten.

Je zult merken dat na een middagje oefenen je veel dingen al snel duidelijk zullen worden.

Nog een kleine opmerking voor wat betreft de massadetectie. Ik gebruik in een bocht altijd de binnenste railstaaf voor de detectie. De buitenste railstaaf is voor de stroomkring om de trein te laten rijden. Een trein heeft altijd de neiging om harder tegen de buitenste railstaaf aan te drukken. In het ergste geval zal je trein wel blijven rijden, maar een stukje detectie missen.

Groetjes

willie
Re: Baanvakken - blokken.
Freak ik ga alle c rails bewerken zodat beide railsstaven los van elkaar zijn.

en die langere treinen kunnen niet omrijden omdat dit het eerste blok na de parkeerplaats is en ze mbv dit blok dus de parkeerplaats "uit" rijden.

Riny ik had jou site al ontdekt en kijk er regelmatig op voor updates.

mvg woodymax.
Re: Baanvakken - blokken.
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanvakken - blokken.
Maak echt eens een proefspoor, ik heb het ook gedaan maar niet uitgebreid genoeg en dan ben je later de klos omdat je niet weet hoe het moet, je blijft aan het klooien.

Ik had een snel klein ovaal, achteraf had ik er een inhaalspoor in moeten zetten.

Dus maak een proefspoor, koop eventueel nog een ovaaltje rails met 2 wissels.

Re: Baanvakken - blokken.
Woodymax, voordat je alle beginnersvragen allemaal weer opnieuw gaat stellen, gebruik de zoek functies op 'beginner', en lees alles eens door.

Verder lees de gebruiksaanwijzing van het besturingsprogramma wat je gaat gebruiken, ook daar wordt tot in detail uitgelegd hoe je moet beginnen, en hoe het werkt.

De vragen die je nu aan het stellen bent op de diverse fora's zijn allemaal al honderde malen beantwoord.

En bovenal wat heel erg belangrijk is maak eerst een testopstelling.
Re: Baanvakken - blokken.
Hier ben ik het wel mee eens.
De boel gaat op deze manier dusdanig vollopen met nagenoeg de zelfde vragen.
En dit maakt een forum nu ook niet echt interessant.

Dus inderdaad eerst de zoekfunctie gebruiken van het forum.
Re: Baanvakken - blokken.
beste,

ik ga mijn baan pc gestuurd maken, nu ga ik bezet melden met s88 melders (waarschijnlijk die van conrad)

nu ga ik met massa detectie werken (dus het hele blok detecteren) maar hoeveel draden gaan er dan van je rails naar de terugmelder ???

(aangezien je normaal een "inrij en uitrij" detectie punt hebt en dus 2 draden naar de bezetmelder (s88) gaan.)

mvg woodymax
Re: Baanvakken - blokken.
Hallo Woody,

Die vraag heb ik mezelf ook al eens gesteld 8) Duurt niet lang meer en ik moet ook die heerlijke bedrading gaan werken :? Ik vermoed 1 (massa-)draad per detectie-stuk, tussen de geïsoleerde rail en de S88. Zeker weten doe ik dit echter absoluut niet. Ben benieuwd wat de techies hiervan zeggen.

Vriendelijke groeten,

Rolf

EDIT: De post van Peter had ik net gemist...goed om te horen da'k 't bij 't rechte einde had, snap ik er toch wel iets van. Bedankt !
Re: Baanvakken - blokken.
mijn langste trein zal 190 cm lang zijn.... als je daar nog een afremmodule (voor de seinen) bij wenst, hoe lang zou min kortste blok dan moeten zijn?  ik denk persoonlijk dat er zeker 30 cm nodig is om af te remmen, plus dan nog 30 cm dat de trein van het sein verwijderd is (als het stopt)..dus zo'n 260 cm??????

Dank bij voorbaat...

Groeten

Joan
Re: Baanvakken - blokken.
dank voor reactie...!!

Mvg,

Joan
Re: Baanvakken - blokken.
Een blok hoeft helemaal niet de lengte van de langste trein te hebben, je kunt ook gewoon met die trein meerdere blokken bezet houden, lees nu gewoon de handleiding eens, daar staat het echt allemaal in.