Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Revisie Märklin 6413 10VA transformator

Gestart door Nieuwenhuis dinsdag 17 juli 2012, 14:08:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Regelmatig worden er oude transformatoren aangeboden die nog voorzien zijn van een oud aansluitsnoer voorzien van rubbermantel.
Deze snoeren zien er aan de buitenzijde vaak nog redelijk uit, maar de ader-isolatie is vaak dusdanig slecht dat deze afbrokkeld!
Dit kan resulteren in levensgevaarlijke situaties t.g.v. kortsluiting!!!



Op mijn website heb ik nu een fotoverslag geplaatst van het vervangen van zo'n oud snoer bij een Märklin 6413 10VA transformator.
Een kleine transformator, maar de handelwijze is voor alle blauwe metalen Märklin transformatoren nagenoeg gelijk.
Na een klusje van nog geen half uur is de onveilige trafo weer goed genoeg om voor analoog bedrijf in te zetten.

Toevoegingen, vragen en onduidelijkheden verneem ik graag!

Groeten,

Erik.
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Goed dat je dit onder de aandacht brengt.

Met de trafo's is vaak niets mis, maar het snoer wordt inderdaad link als de oude isolatie is verteerd. Ondanks de 230 volt die een iets hogere baanspanning geeft, gebruik ik deze oudjes voor baanverlichting en kraan aandrijving. Dank voor het mooie verslag. Dat nodigt uit tot aanpakken :-)

Met vriendelijke groet,
Frank
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Ik heb nog een toevoeging aan dit:
Ik zou een snoer gebruiken met aarde leiding.
Ik heb dit uitgevoerd door een gat te boren en een boutje erin. Dan met een moer vastmaken maar tegelijk klem je de aardedraad er tussen. Voila! Je hebt eentje met een aarde leiding :P



groeten Dylan
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Dag Dylan.

Je hebt volkomen gelijk dat een aarddraad aansluiten
op de behuizing van de transformator het geheel nóg
veiliger maakt. Ik heb het overwogen, maar niet in het
verslag opgenomen omdat het een revisie betreft en
geen modificatie. De metalen Märklin trafo's zijn niet
uitgevoerd met een aarde voor zover ik weet.
Ik heb het verslag dan ook gemaakt voor 'dummies'
(niet negatief bedoeld) of zoals in de elektrotechniek
genoemd 'leken', opdat men met deze eenvoudige
ingreep de boel veilig houdt.

Toch bedankt voor deze aanvulling. :thumbup:

Groeten,

erik.
Re: Revisie Tante M 6413 10VA transformator
Ja als je het simpel wilt houden moet je deze aanpassing natuurlijk niet doen...


groeten Dylan


EDIT Ad: citaat verwijderd.
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Hallo Erik,


Mooi verslag voor deze oude trafo's

Heb het zelf ook al eens zo gedaan, heb namelijk nog genoeg van deze trafo liggen

Maar als ik zo op de foto's kijk, zie ik dat je wel een aansluitsnoer gebruikt met een geaarde stekker
dus ik denk dat je de aarde draad weggeknipt hebt.



mvg Frans
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Scherp gezien en opgemerkt Frans! :thumbup:

Maar ook die geaarde stekker gaat er bij mij
af: alle trafo's worden op een klemmenstrook
afgemonteerd zodat de Fase en Nul juist zijn,
opdat onderstaand een éénmalige controle is:


Bron: 3rail Wiki

Groeten,

Erik.
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Deze bouwwijze is tevens een mooie tip voor Gerard bijvoorbeeld. Kan hij bekabeling op maat maken en hoeft niet ingewikkeld te doen.  ;)
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Dag Richard.

Ik denk niet dat Gerard de stekkers eraf knipt en waarschijnlijk
zou ik dat dan ook niet doen. Op mijn analoge modelbaan zijn
aanzienlijk veel secties gemaakt voor verschillende rijspanning.
Daarom heb ik een rek gemaakt voor alle trafo's: 30VA's is voor
de dubbele hoofdbaan, de keerlus en het schaduwstation. De
10VA's zijn voor de stations- en fabriekssporen en nog één van
16VA voor het werkspoor. Om dit alles compact aan te sluiten
heb ik bewust gekozen om de stekkers van de in 14 trafo's (!)
(nog 5 te gaan!) te verwijderen en alles vast aan te sluiten.

Groeten,

Erik.
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
hier hetzelfde...  in totaal 7 M* trafo's  (1 hoofd booster-DELTA,  4 baan-boosters-delta,1 MS-1 voor programmeerspoor of "manueel rijden en dan nog 1 voor de wisselbediening) , en nog eens 4 gelijkspannings trafos op 5V-6V-12V voor verlichting, servo's en USB sturings-spullen.  Bij alles netjes de draden aangepast voor "vaste" aansluiting en alles mooi in fase gezet voor het solderen.
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Dag Dani.

Citaat van: dani op dinsdag 31 juli 2012, 12:24:34
hier hetzelfde...  in totaal 7 M* trafo's  (1 hoofd booster-DELTA,  4 baan-boosters-delta,1 MS-1 voor programmeerspoor of "manueel rijden en dan nog 1 voor de wisselbediening) , en nog eens 4 gelijkspannings trafos op 5V-6V-12V voor verlichting, servo's en USB sturings-spullen.  Bij alles netjes de draden aangepast voor "vaste" aansluiting en alles mooi in fase gezet voor het solderen.

Oef nu een Poef,
ik dacht even dat ik hiermee een 'einzelganger' was! 8o
Voor mij werkt het prima in ieder geval :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
natuurlijk werkt dat prima, Erik.  Zolang je de basis elektriciteits regels volgt kan je niet mis .
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Citaat van: dani op donderdag 16 augustus 2012, 09:01:57
Zolang je de basis elektriciteits regels volgt kan je niet mis .

Eigenlijk doe ik sinds de MTS niet anders . . . :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Revisie Märklin 6413 10VA transformator
Goede tip om de snoeren van oude marklin trafo's na te lopen. Ik heb drie transformatoren. Het snoer van een 6413 model bleek inderdaad behoorlijk aan het verweren. Heb ik vervangen. Best wel even een klusje. O.a. hele dunne draadjes losmaken en weer vast solderen. Heel kwestbaar die dunne draden. Ik heb ook meteen een aarddraad aangelegd. Ik heb een oogje aan de aarddraad gemaakt en die onder het bevestigingsboutje van de tule gedaan. Daarna heel zorgvuldig doorgemeten op meerdere plekken of de aarding werkte. Dat bleek zo te zijn.
Het snoer van een 6177 model zag er wel beter uit, maar ook maar vervangen. Ook weer geaard.
Bij een 6117 model was een goed snoer gebruikt (HO 5 RR-F 3 G1, wat nu nog steeds te koop is zag ik). Het mankeerde zowel buiten als binnen nog helemaal niets. Wat mij wel verbaasde, dat er een drie aderig snoer was gebruikt, met dus een aarde draad, maar die was gewoon afgeknipt en dus niet gebruikt. Heel merkwaardig.
Ik heb deze losse draad nu dus vastgezet onder de bout van de tule.
Al met al een flinke klus en zeker niet aan beginnen, als je nog nooit een soldeer bout hebt gebruikt.