Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving

Gestart door Ferdi zondag 15 juli 2012, 23:43:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Beste mensen,
Op de foto het resultaat van een paar weken: 10 kapotte wisseldecoders Marklin 74460 en 2 kapotte wisselaandrijvingen 74490.
Voor de wisselaandrijvingen heb ik al wat tips gekregen.
Maar wat doe ik met de wisseldecoders?
Ik heb gelezen dat ze vooral plat moeten liggen. Ik heb alle handmatige hendeltjes van de wissel gehaald, omdat deze tot twee keer toe leiden tot een hapering van de aandrijving, waardoor de decoder eraan ging!
Ik heb ook bij het aanzetten van de CS2 een keer een wissel horen ratelen. Meteen noodstop, maar het was al te laat. Zowel de aandrijving als de decoder kapot.
Wat moet ik hier nou mee beginnen. Zo wordt de hobby wel een erg dure grap.
Zijn de wisseldecoders nog te repareren?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Ferdi,

het nadeel van deze wisseldecoders is dat ze met de baanspanning worden gevoed, m.a.w. iedere kortsluiting zoals b.v. een ontsporing, krijgen die decoders ook een opdonder.

Als ze toch kapot zijn, zou ik de K83 kastjes adviseren, kunnen 4 wissels per kastje aan, en die K83 kastjes geef je een separate voeding, geheel los van je baanspanning.

Misschien heb je er wat aan.

Mvg Gert
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Ferdi

Dit is niet normaal, garantie claimen waar je ze gekocht hebt of bij Keuterman.

Gert

Vraagje,

Ik heb een ESU booster als een aparte stroomkring voor de wisseldecoders en K 83's of is dit niet ook niet de juiste oplossing?

Groet
Koos
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
@Koos

zolang het maar een aparte stroomkring is, of dat nu via een trafo of booster wordt gevoed, maakt niet uit.

Ik zeg niet dat het niet mag, zoals de M* wisseldecoders op de baanspanning worden aangesloten, maar ik ben er geen voorstander van.

Mvg Gert
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Hoi Ferdi,

Vervelend dat je al zoveel kapotte decoders hebt.
Raar ook dat er zoveel kapot zijn.

Ik weet dat de "krokodil" ze ook gebruikt in zijn baan.
En daar werken ze toch betrouwbaar.
Wel gebruikt hij ook een aparte stroomkring als voeding.

Ikzelf gebruik de AJ K83. Deze werken tot op heden probleemloos.
Bij mij worden ze gevoed door een delta booster.
Maar dit kan natuurlijk ook probleemloos met de Marklin decoders.   

http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:booster_voor_het_marklin_mobile_station

Zo heb je op een goedkope manier een prima booster voor je wissels.

Groeten Sander.
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Hallo Ferdi

Heel vervelend, wellicht zit er nog garantie op, want dit is toch wel erg gek!
Ik heb er 52 wisseldecoders, al 7 jaar, in mijn baan zitten. Ooit zijn slechts 2 aandrijvingen stuk gegaan.
Misschien zit er iets fundamenteels fout in je baan.

Succes verder.

Vriendelijke groet,

Minto Tighfield :)
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Citaat van: v200marklin op maandag 16 juli 2012, 02:58:24
@Koos

zolang het maar een aparte stroomkring is, of dat nu via een trafo of booster wordt gevoed, maakt niet uit.

Ik zeg niet dat het niet mag, zoals de M* wisseldecoders op de baanspanning worden aangesloten, maar ik ben er geen voorstander van.

Mvg Gert

Hallo Gert, kun jij mij uitleggen hoe decoders van wissels kunnen beschadigen door kortsluiting op de baan ? Kunnen dan ook decoders in locs hierdoor beschadigen?

Groeten,
Gijs
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Hallo Ferdi.
Dat is wel een hele vervelende kortsluiting geweest! 8o
Je hoort maar zelden dat er bij een kortsluiting zoveel kapot gaat, dus daar moet toch een bijzondere oorzaak voor zijn!?

Voor het goedkoop vervangen van inbouw- of onderbouw wisseldecoders en aandrijvingen, heb ik wel wat nieuw en 2e hands in de aanbieding.
Daar stuur ik wel een PB voor.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Verdorie zeg dat is wat men noemt pech hebben . Ik zou toch ook je winkel contacteren ivm garantie.
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Citaat van: Gijs op maandag 16 juli 2012, 09:56:11
Citaat van: v200marklin op maandag 16 juli 2012, 02:58:24
@Koos

zolang het maar een aparte stroomkring is, of dat nu via een trafo of booster wordt gevoed, maakt niet uit.

Ik zeg niet dat het niet mag, zoals de M* wisseldecoders op de baanspanning worden aangesloten, maar ik ben er geen voorstander van.

Mvg Gert

Hallo Gert, kun jij mij uitleggen hoe decoders van wissels kunnen beschadigen door kortsluiting op de baan ? Kunnen dan ook decoders in locs hierdoor beschadigen?

Groeten,
Gijs

Kan niet, kortsluiting gebeurd buiten de decoder.

Ferdi,

Ik geloof niet dat je decoders kapot zijn, vooral niet door de simpele kortsluitingen. Soldeer de eindschakelingen door van de aandrijvingen en test de decoders dan nog eens.
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
@Gijs

als je de wisseldecoders aansluit op de rails v/d wissel, gebruik je de baanspanning.

Gebeurt er dan op de baan iets zoals kortsluiting dan kunnen de wisseldecoders daar last van hebben,
ik zeg speciaal "kunnen" want het hoeft niet natuurlijk, maar om de kans dat het zo kan zijn te vermijden kun je dus beter een separate voeding gebruiken voor je wisselaandrijvingen/decoders.

Mvg Gert
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
vermoedelijk is er gewoon een diode defekt op die wisseldecoders.Vind geen schema van de aandrijving maar zie dat er een diode staat in de ingangscircuit van de voeding.Vermoedelijk is deze defekt en geeft dan kortsluiting(of niet door).Een elektronica specialist (hobbyfanaat) kan dat mss oplossen.
Mijn decoders worden aangestuurd door de Ecos en een aparte voedingsleiding voor de spoelen.Bij kortsluiting zijn het dus de eerste die worden uitgeschakeld en ze krijgen ook geen voeding van de baan.Alhoewel ik bij de ecos nog niet snel genoeg geweest ben om deze zelf uit te schakelen als er maar ergens en kortsluiting optreed.Dat ding is razendsnel zodra er maar een stroomstoot op komt.
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
@Gert,
ik schrik hier toch wel van, ik wist niet dat dat kon. Maar kan kortsluiting ook kwaad voor de decoders in de locs, die krijgen toch ook baanstroom?

Vriendelijke groeten,
Gijs
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Zoals ik zei, kortsluiting vind plaats buiten de decoder. Af en toe kan er best wat stuk gaan maar dat is een kans van 1 op zo veel. Anders had je hier wel 100'den topics lopen over kapotte (wissel/loc) decoders.

Beetje bangmakerij vind ik het, een decoder gaat niet zomaar kapot aan sluiting op de baan.
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Citaat van: Wijbe op maandag 16 juli 2012, 22:43:31
Beetje bangmakerij vind ik het, een decoder gaat niet zomaar kapot aan sluiting op de baan.

Tenzij ze verkeerd zijn aangesloten of teveel spanning op de baan staat. (maar dat is weer iets anders dan sluiting).
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Precies. Van een normale kortsluiting zoals een ontspoorde wagon gaat de boel normaal gesproken echt niet kapot. Kortsluiting op je baan is de normaalste zaak van de wereld.
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
In de meeste locdecoders zit een kortsluitbeveiliging, geen idee of dat ook in de wisseldecoders zit ?


Stel van ja, dan maakt het dus niet uit, dan is het puur vermogenswinst op de baan dat de meesten onder ons een aparte ringleiding voor de wisseldecoders/aandrijvingen aanleggen ! ?, of zijn er nog meer voordelen ?

Mvg Gert
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Met de aparte ringleiding haal je het grootste voordeel weer weg. Dat is namelijk minder bedrading met die decoders. Gewoon je baan in 2'en opdelen, en elk deel een eigen booster. Scheelt je bedrading ;)

Neem aan dat die wisseldecoders ook beveiligt zijn.
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
@Wijbe

asume nothing  ;)

Mvg Gert
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Is er een relatie tussen haperende wissels en de cs2.?
Sinds kort heb ik ook zo'n ding en gisteren begonnen 5 a 6 wissels moeilijk te doen. Sommige doen het weer (enkele keren) als ik ze met de hand een paar keer heb geschakeld, een paar schakelen nog 1 keer en dan stopt het weer.
De wissels lijken niet echt kapot maar werken zo niet erg betrouwbaar.
In de Cs2 kun je de schakeltijd instellen, volgnes Marklin zou dit tussen de 250 en 500 ms moeten zijn.
Hier heb ik wat mee zitten goochelen maar dit lijkt niet de oplossing of gaan je wisselaandrijvingen stuk als dit te hoog staat?
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
al eens gezocht waarom die Marklin wisselaandrijvingen BROL zijn ? De eindafschakeling geeft steeds problemen.Als je digitaal rijdt gooi dan die rotschakelaars eruit.Verder is een aparte voeding voor de wisselspoelen stukken beter omdat je meer reserve vermogen hebt om te schakelen.Ik heb hier van de K rails alle eindafschakelingen eruit gehaald,een aparte leiding met boostschakeling erin gezet en ben al deze die veel schakelen aan het vervangen door Hoffmans en servo's.Stukken goedkoper en geen problemen meer.
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Ik moet eerlijk bekennen dat ik al 10 jaar ongeveer 45 marklin wisselaandrijvingen gebruik, en wellicht 3 keer een failure gehad.
Ik rij en wissel wel bijna dagelijks, dus er blijft wel beweging in , en het wordt apart van stroom voorzien middels de K83 kastjes met een 60Va M* trafo er achter, schakelt als een dolle :thumbup:

Toen ik net m'n CS1 had, dus voor het ESU reloaden, had ik ook als test 10 wissels via de CS1 geschakeld, maar dat beviel me niet, veel failures, en steeds van scherm wisselen was ook niet echt handig :thumbdown:

Schakel ze nu met een 6021 (Digitaal bovenleiding !) met daaraan 3 x 6040, zou het niet anders willen.

Mvg Gert
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin wisseldecoder en wisselaandrijving
Citaat van: terpentijn op dinsdag 17 juli 2012, 17:48:48
Is er een relatie tussen haperende wissels en de cs2.?
Sinds kort heb ik ook zo'n ding en gisteren begonnen 5 a 6 wissels moeilijk te doen. Sommige doen het weer (enkele keren) als ik ze met de hand een paar keer heb geschakeld, een paar schakelen nog 1 keer en dan stopt het weer.
De wissels lijken niet echt kapot maar werken zo niet erg betrouwbaar.

Zelf heb ik sinds enige maanden het aantal digitale wissels uitgebreidt van 14 naar 26 en vanaf dat moment ook hetzelfde meegemaakt wat jij zelf beschrijft.
De Ringleiding ben ik gaandeweg aan het afmaken en ik merk ook echt dat de problemen gaan afnemen. Dus als alle verdeeldoosje op hun plaats zitten zal het wel weg zijn.

Echter heb ik nu sinds dit weekend m'n CS2 (met 60061 voeding) aangesloten en merk nu deze week dat alle wissels weer perfect draaien.

Een combinatie wellicht? (maar ja, die ringleiding hé... onmisbaar).