Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin 72941 rolbrug

Gestart door JAMES-san zondag 15 juli 2012, 19:52:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 72941 rolbrug
JAMES-san
gast

Märklin 72941 rolbrug
Goedenavond trein liefhebber (sters),
Wij, mijn oudste smurfje (bijna 10 jaar en ondergetekende bijná 47) zijn zojuist, vandaag dus voor het 1st begonnen, met Märklin treinen. 1 Marklin set # 29147 van opa gekregen en de 2e set # 29540 heeft hij bij elkaar gespaard alles samengevoegd tot 1 dubbel baans ovaal onder zijn bed op een plank met wieltjes (wordt met plastic afgedekt als er niet mee gereden wordt, dat wel !) Nu hebben wij onlangs een Märklin rolbrug 72941 gekocht (bij C-rail maikel) maar krijgen hem niet werkend zoals het schema voorschrijft,........... bareuh. Wat er wél gebeurd,... de 2 treinen gaan rijden zodra rijschakelaar wordt verdraaid ????????? Ben niet zó technisch hoor,dat blijkt wel maar, dát is dus absoluut niet goed, temeer daar er ook nog een Mobile Station # 60653 aanhing !!!!!!!!! snel die losgekoppelt........
Maar heeft iemand misschien een idee wat ik verkeerd heb gedaan ?  :error:
Alvast hartelijk dank voor uw gewaardeerde hulp ook namens mijn "grote" smurfje  :-(
JAMES-san
Re: Märklin 72941 rolbrug
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin 72941 rolbrug
Hallo,

we hebben iets meer informatie nodig om effektief te kunnen helpen. Wat is het probleem precies ?  Gaan er twee treinen rijden als het er een moet zijn ? Wat heeft dat met de rolbrug te maken ? Rijdt alles wel goed (op het dubbele ovaal) als de rolbrug niet in de baan is opgenomen?
Werkt de bediening van de rolbrug ( zonder dat er treinen bij betrokken zijn of ergens op de baan staan) wel naar behoren ? In dat geval lijken
de k84-aansluitingen in orde.
In afwachting van een nauwkeuriger probleemdefinitie..

groeten,

RoelofS
Re: Märklin 72941 rolbrug
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 72941 rolbrug
Hallo James,

Als ik zo vrij mag zijn:

Heb begrepen dat je met een  MS 1 rijdt,maar dat was in de chat,en lees hier dat je toch gezien het nummer 60653 een MS 2 hebt.

Verder ben je ook met C-rails in de weer,en je kan de rolbrug met je voorhanden zijnde 6647 aansluiten.

De motor van de rolbrug kun je daarmee aansturen via het orginele kastje.

Bruin en geel van dat kastje op de bruin en gele trafoaansluiting,de overige draden sluit je aan op dat kastje,1=rood,2=groen,en 3=zwart.

Verder kun je draden solderen op de lipjes van de C-rail,en die sluit je aan op B1 en ).

B1=rood,0=bruin,en dan heb je digitale spanning op de afgaande sporen,en op het spoor van de rolbrug.

Als het goed is rijdt er nu alleen een trein die je met je MS1/2 bestuurt,en als dat meerdere zijn,en op de afstelsporen staan,kan het zijn dat ook die in beweging komen.

Tenminste als de rolbrug in verbinding staat met dat spoor,en je de rolbrug zoals hierboven beschreven hebt aangesloten.

Het doorrijspoor(te herkennen aan de sporen recht tegenover elkaar,aan weerszijden van de rolbrug) zal aan twee kanten tegelijk spanning hebben,als de rolbrug daarmee in verbinding staat.

Ook hier geldt: Meerdere lok's actief?

Dan zullen er ook meerdere in beweging zijn.

Als je je dus niet vergist hebt in het nummer,en je toch een MS 2 (60653) hebt,kan die ook een K84 of vergelijkbaar type (Viessmann 5211) aansturen.

Alleen dan is je orginele schakelkastje verledentijd.

Hopende je hiermee duidelijkheid te hebben verschaft,wens ik je veel succes bij het aansluiten van je rolbrug!

P.s. Mocht het toch niet willen lukken,dan mag je een pb sturen,en kunnen wellicht iets afspreken.

M.v.g.

Hans V200.0